Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 453 ggr
Uffe
0

PKD stor fråga

PKD är en stor fråga som många har funderingar kring. Har vi någon glad skribent som är insatt i det här?
Det skulle kanske vara bra att kunna publicera en artikel i ämnet

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
0

Det är ju så himla delade uppfattningar "därute" om detta.
Jag har inte haft nån katt med PKD..men jag fick precis reda på att jag har haft supertur…för min dåvarande avelshane för 8 år sen kom ifrån linjer med massor av PKD. Gott att man har tur nån gång.Cool
De som har blivit hårt drabbade verkar ju dock ha mycket svårt att förstå att inte andra tar det på allvar.
jag har en länk där man kan läsa om det
http://www.felinepkd.com/index.html

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
0

Jag tycker att man inte ska avla på katter som man inte är säker på är fria ifrån PKD. Och man ska testa med DNA som är det säkraste. Jag testade min perserhane som är ett år och tre månader nu och han har PKD. Jag kastrerade honom omedelbart trots att han är jättefin. Nu törs jag inte köpa katt om den eller föräldrarna inte är bevisat fria ifrån PKD, testade med DNA-test.

Kittentotts-deleted
0

#3 En fråga! Du skrev din perserhane har PKD, men du hade DNA Testat? Vad står det på dessa papper? AFFECTED(Heterozygous)? Står det sen Pkd 1 gene?

Att din hane bärpå genen betyder inte han ska få Pkd. Om du sen köpt katten för ha i avel och detta är avtalat så är det mkt sorgligt alltihop. Hoppas du förstår som jag då detta drababde mig med en jag också köpt, din hane kan leva ett bra liv trots detta Dna testet. I regel lever de ju lika länge & är friska hela vägen.

krasivis
0

Ja, det står Affected (heterozygous) och PKD 1. Men, det står också att katten kan ha eller utveckla PKD. Det vet man ju inte ännu. Det är ju bara att hoppas på att han får ett långt bra liv ändå!

Annkis54
0

På mina papper står det "cats with a result affected, HAVE or WILL develope PKD
HAR eller KOMMER ATT UTVECKLA PKD
inte KAN ha eller KAN KOMMA ATT UTVECKLA
är detta ändrat nu eller???
som jag har uppfattat det så betyder det väl att om inte katten går bort i nåt annat…så kommer den förr eller senare att få PKD
Sen kan de ju leva friska ganska länge om jag har förstått rätt
har jag missuppfattat nåt så var snäll o säg till mig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Hur gamla är dina papper Annki? ska kolla mer papper jag har, detta är resultat fr 2006 hösten jag har, det står ju olika beroende på vad katten har osv, jag ska titta på detta,återkommer med mer information om detta.

Annkis54
0

det jag plockade fram var från Oktober 2006 från Gribbles
jag har aldrig haft nån katt med PKD
så jag har bara läst vad som står längst ner på brevet man får hem
där det står "interpretation"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
0

Du har helt rätt Ankis54, det står have och "or will develop" PKD. Det betyder ju som du också menar att katten "har" eller kommer att utveckla PKD.

Annkis54
0

tänkte väl detta
men man vet ju aldrig
nya rön…osv

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Nu ska vi se om vi blir mer kloka. Annki säger hon läst i pappren fr Gribbles, det jag skriver står i ett resultat på PKD katt. Då står det:

PKD DNA TEST RESULT: AFFECTED (HETEROZYGOUS)

COMENT: The genetic alteration in the Pkd1 gene WAS detected

Cystinuri är en defekt som har en autosomal recessiv nedärvning, vilket innebär att individen antingen är: 1. genetisk fri från defekten ( homozygot dominant ) 2.Affekterad ( homozygot recessiv.) dvs har symtom eller 3. bärare av anlaget ( heterozygot ).

I nästa Resultat jag har test på en fri individ står det:

N/N

Som jag skrivit innan jag är inget proffs på området, men jag är mkt intresserad av ämnet.

Annkis54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattandeja. du Carina
jag förstår ingenting av det du skriver
3 alternativ
ja…detta blir vi nog inte kloka av
men som jag sa så har jag inte haft nåt svar med katt som har PKD..så jag har ju heller inte sett nåt sånt papper
är dina svar från Gribbles eller USA…kanske ger olika svar
vet du vad de menar när de skriver N/N..du vet ju då att den katten är fri….men vet du vad N/N står för
vore ju himla bra om de skrev likadant på papperen
kolla bifogat "kort"
så ser svaren ut från Gribbles

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Jag ska maila dig Annki snart!

krasivis
0

Godmorgon! Jag har ett test på en katt som är fri, och det ser exakt ut som det papper du visar Ankis54.

Kittentotts-deleted
0

Ja vi är väl mest förvirrade hur de olika svaren ser ut då de är postiva, de orden för dessa olika som tex HETEROZYGOUS

Sen kan det stå något anant ord för ett annat postivt besked, vad betyder allt osv, finns en djungel här.