Bästa boten mot små tovor?
Jag har i Beteendefrågor berättat om min exotic som är mycket ovillig att bli hanterad. Jag får kamma och borsta några tag på en armlängds avstånd, och det säger sig själv att det inte precis blir högkvalitativ pälsvård, även om jag försöker göra det dagligen.
Av och till hittar jag någon liten tova som jag hittills klippt bort, men nu har hon en hel koloni ovanför ena frambenet. Det blir ju inte särskilt snyggt att klippa bort flera från ett koncentrerat område - men vad göra?
Finns det några knep mot små tovor? Någon dundermedel? Något bra redskap? Eller är saxen bästa lösningen? Just med tanke på att kisse HATAR att bli hanterad, känns det lindrigast att använda sax när hon är lite pömsig och inte reflekterar över att jag grejar lite med henne
Ah - man kan köra spraybalsam "punktvis" på torr päls? Jag har faktiskt PCL shampoo och vanligt balsam, men det är inte aktuellt med bad av damen i rödaste rappet kan jag säga.
Får kolla på Granngården om de har spraybalsamtill bra pris!
Jag har hört talas om att exotic kan få besvärliga tovor men det är knappt att jag har trott på det förut.
jag har aldrig haft tovor på mina exo…å då kammar jag de knappt alls. ingen regelbundenhet överhuvudtaget.
är det likadana tovor som en perser får??
det går inte o "dra" isär själva tovan som man gör med perser. liksom plockar isär tovan så att den går sönder??
har hon alltid varit svårhanterad?
hur gammal är hon?
har du haft henne sen hon var liten?
Jag vet inget om perser-tovor, Soysas är liksom "platta" och ganska små, varierer i storlek från riskorn till makaron, tovan sitter närmast huden, men när jag klippt så nära huden jag vågar kan man oftast liksom "massera" isär det som är kvar.
Snabba svar på dina frågor:
har hon alltid varit svårhanterad? - ** JA
hur gammal är hon? - ** 8 år och kastrerad
har du haft henne sen hon var liten? - ** NEJ, bara sedan i höstas.
Jag är ägare nummer 3. Ägare nummer 1 (möjligen även uppfödare) dog, ägare nummer 2 har haft henne i 5-6 år, och Soysa var skeptisk till att bli hanterad från första början. Men hon är faktiskt inte skeptisk till mig, bara hon får bestämma villkoren för vårt umgänge. En riktig myskatt nattetid!
Imorse haffade jag henne i sömnen occh klippte bort lite mer från "stortovan" ovanför ena bogen. Hon spann mest hela tiden!
Men sedan vaknade hon till och insåg att någon grejade med henne, och då stack hon som en oljad blixt. The story of my life! Nu har jag kvar några makaroner kvar i baken, de hoppas jag kunna ta imorgon bitti…
Bifogar bild som jag tog i höstas på damens bak (hon ville inte visa framsidan). Stilig va? 
:) men .. hmm … bakbilden ser ut att vara från en perser?? Var det inte en Exo det handlade om? Iof så att reda ur tovor är ju ändå den samma….
Jag har inga råd att komma med ang. tovor .. jag "pillar" tills jag får bort dom :) men först och främst försöker jag undvika att det blir några för jag hatar att försöka få bort dom sen …. men det är ju jag :)
Det finns tyvärr inga dundermedel eller mirakelpreparat mot tovor. Vad som gäller är kamning och bad och fön. Många tror att exotic inte kräver pälsvård men det är totalt fel. Har fått in flera duktigt toviga exotics på trimmet.
Vet inte var du bor någonstans men bor du i Göteborg eller omnejd får du gärna komma till mig så ska jag visa dig hur man kammar en katt. Annars kanske det finns någon uppfödare i din hemtrakt som kan visa dig?
Det låter som du är för snäll och låter katten sticka iväg när hon vill. Man måste vara vänlig men bestämd och lära katten en rutin. Kammar man sin katt på rätt sätt så lovar jag dig att katten inte kommer att bråka.
På mitt trim har jag haft många kunder som kommit dit och de blir lika förvånade när katten snällt står på trimbordet och jag kammar igenom den. Hade aldrig gått hemma. Jag visar då precis hur man ska kamma och räcker över kammen till dem så får då själva kamma enligt mina instruktioner. Det har funkat jättebra.
Ååå hej Elisabet! Visste inte att du var medlem här :)
Jag skall till Norge med Svinto och nu gråter jag för jag måste fixa hans bakben och DET gillar han inte hur mycket rutin vi än har haft på det hela :(( Grr jag borde ha varit duktigare med kammen där … snyft… men han har så förbenat mjuk och fjantig päls på insidan av låren så det är ett riktigt hel-ete att hålla honom snygg i baken :)
Hehe jag har lovat mig själv att ALDRIG lämna bort trimning till någon annan när det gäller mina utställningskatter men usch jag funderar nästan på det :D Vem vet han kanske BIS:ar i Norge då haha….
Tack för era svar. Det är en exotic - men möjligen med en ovanligt lurvig bak!
Tyvärr bor jag inte i närheten av Göteborg.
Att vara bestämd har jag inga problem med egentligen, men i fallet Soysa är det så att hon fullständigt AVSKYR att bli fångad och lyft, så mycket att alla människor som närmar sig henne är potentiella lyftare och att hon därför drar sig undan i säkerhet. Och där medger jag villigt att jag mesar - jag avstår från att lyfta utom när det verkligen behövs. Därför blir det kamning på armlängds avstånd, i stort sett varje dag, men grundligt genomkammad blir hon aldrig, därav tovorna. Fångar henne gör jag bara när nyllet behöver rengöras och när klorna ska klippas (vilket jag gjorde i morse, så nu står man verkligen inte högt i kurs). Förre ägaren klarade inte att klippa hennes klor själv, men jag är väl av hårdare virke…
Soysa hoppar självmant upp på fåtöljkarmen och ligger gärna bakom min nacke som "nackkudde". Men så fort jag reser mig ur fåtöljen - VROOOM! En stående människa är en OND människa. Idealmänniskan ligger i en säng i ett mörkt rum och kliar en på magen!
Jaja, det är bara att fortsätta ladda med de tre T:na : Tid, Tålamod och Tillit. Och möjligen spraybalsam. 
#9 Soysa är ju en katt som enligt dig, även tidigt i livet visat sin oro då hon ska bli hanterad, hennes otrygghet och rädsla för vissa situationer, precis som vi pratade om när det gällde kloklippningen. Jag tror att Soysa är väldigt känslig för beröring, något som vi djurhomeopater stöter på ganska ofta. Hur reagerar hon för sprutor osv?
Tovor är irriterande men eftersom hon är "hemmakatt" så är det inte lika noga som om hon skulle ställas ut.
Det viktigaste tycker jag är att du bygger upp ett förtroende med kattdamen ifråga. Du kommer att märka att du gör framsteg hela tiden, keep up the good work! Spraybalsam är en god idé för att underlätta utredningen. Jag tycker faktiskt att exoter kan ha en jobbigare päls än perser även om exotens är kortare så blir det mera som "kakor"?
/Lotta
/Lotta
Hej! Jag håller med Peppas o Simzonites.Jag har 2 exoter en svartspotted och en creme 03,cewmen är otroligt en kanonpäls fäller jämt.Jag badar båda var femte vecka och har i regel om jag har det hemma Bio Gromme inpackning till dom jämt.Jag får borsta borsta och åter borsta dom var tredje dag.Tover har jag aldrig förrutom på cremen lite vid benen och då borstar jag in spraybalsam och gnuggar indet och tar det sen med MIRAKELKAMMEN.Jag har rkat ut för en del som sagt att exoter inte behöver bada, det är ju helt otroligt hur man kan säga så.Jag sköter mina 2 precis som jag sköter mina perser.Jag har alltid börjat tidigt med dom alla så det är inga problem för mig att bada som tur är när man har 5 st, men fina blir dom.Hej Hopp LENA
Hälsningar LENA
Kan du försöka ta kamningen när ni sitter i soffan eller fåtöljen? Då står du inte upp och är inte hotfull för din katt. Det är faktiskt så jag bedriver pälsvården här hemma för det mesta. Mina katter lägger sig gärna i knäet och fläker upp sig med magarna i vädret så att jag kan kamma överallt. De spinner som reamotorer och tycker det är väldigt mysigt.
Kamma någonstans där katten inte har tovor för att lära henne att kamning är mysigt. Har hon mycket tovor är det kanske bättre att raka ner henne och "börja om".
Tjena Svintos matte! Klart som sjutton att jag kan fixa pälsen på släkten så han BIS:ar :-)) Älskar din svarta kille så jag skulle lägga ner hela min själ på jobbet.
Kommer du till Borås? I så fall får du träffa en halvsyster till Mårten och hon är också släkt med Svinto.
Hej Sugarcane! Jag vet precis hur du har det. Jag fick ärva min Ceasar (på bilden)av släktingar när han var 3 år. Stor och tung och jättemycket päls. Jag har fått raka ner honom, åtminstone delvis, 2 gånger innan vi kom sams med pälsvården. Det har tagi 2 år. Första tiden bet han bara man lyfte honom. Det har tagit tid att få honom att gilla pälsvård. Bad gick faktiskt bra, men att föna, då blev han galen. Som tur är så har jag en urgammal fön som låter väldigt lite och man kan byta mellan varm och kall luft på den. Den går väldigt sakta emot de som nu finns så det tar ju lång tid att få han torr, men den accepterar han. Han vill då ha en badhanduk runt huvudet så det inte blåser i öronen. Sedan har jag haft hjälp av en bekant som kommer en gång i veckan och lägger honom på rygg i knäet, så jag kommer åt att gå igenom hela undersidan med kammen och det accepterar han utan att knota numera. Det verkar t.o.m. som han tycker det är skönt. Det tar tid ibland, men med tålamod så går det.
#4 ja..det var den lurvigaste exoticrumpa jag har sett
då förstår jag mer att hon har tovor
du skriver att du klipper….du vet säkert redan detta…men var jätteförsiktig…katten skinn är hur elastiskt som helst
jag vågar aldrig klippa utan att jag har en kam emellan huden o saxen.
O ni har ju tiden för er eftersom du bara har haft henne sedan i höstas…o jag tycker att du verkar göra på helt rätt sätt o ha tålamod.
utav någon anledning så är det just exoterna som kommer o hoppar upp i knät på mig när jag säger psst o klappar med kammen. Då gosekammar vi…annars kammar jag inte mina exotic överhuvudtaget…o jag har aldrig ens sett tillstymmelse till tova eller kladd på mina exo. O den äldsta är 3 1/2 år nu…så det måste vara väldigt olika från exo till exo…o på nåt vis ska man väl ha tur oxå.
Lycka till
Tack för info om elastiskt skinn - det hade jag ingen aaaning om.
Men jag klipper vääääldigt försiktigt, det dummaste jag kan göra är ju att skada henne fysiskt, med tanke på att all hantering uppenbarligen är en så enorm psykisk påfrestning för henne. Idag åkte hon på en nyllgnuggning eftersom hon började bli rejält lortig runt nosen. Det gör jag max två gånger i veckan. Som tur är har hon inte "blötöga" så ofta, så jag behöver inte mixtra med puder och dyl.
Å ena sidan vore det ju trevligt om hon var en lika stor myspropp som Alice (som accepterar att man slår knut på henne, hon verkar ha total tillit till människan som ger henne mat
). Å andra sidan är det ju en utmaning att försöka hitta vägar att sköta "kattvården" utan att Soysa får panik. Det är rent av intressant - och man lär sig bra mycket mer om kattens natur och psyke med en knepig kisse.
Det som är frustrerande är att jag aldrig gör något färdigt, det är alltid någon tass som har oklippta klor, eller någon sida som är okammade, eller tova som får lämnas kvar. All omsorg om kisse slutar i halvmesyrer. Det gör mig TOKIG ibland… 

Efter en massa strulande och frågande och tjatande, fick jag klart för mig, att den enda medicinen mot tovor - både på exotic och perser - är att hålla pälsen ren. Det betyder bada katten så fort pälsen börjar kännas lite sträv eller börjar dela sig.
Min perserkille hatar allt vad kammar, borstar, saxar med mera, heter, så badandet är det absolut enda sättet att hålla honom fri från tovor. Också den exotic, som visar magen på den lilla bilden till vänster, klarar sig från de små, irriterande tovorna, om pälsen är ren. Och då menar jag riktigt ren, inte bara nästan.
Det tog mig 20 år att förstå hur viktigt det är att en päls en ren, så nu badas det minst var tredje vecka. När pälsen är så där riktigt ren, behöven den inte kammas alls.
#17 Jovisst är renlighetsbad med jämna mellanrum det bästa för att hålla pälsen tovfri men har man en katt som inte är van vid att bli hanterad och behöver få förtroende för sin ägare så får nog badningen vänta lite…
.
Kamningen är bra för att få bort lös päls så katten inte slickar i sig en massa päls. Själv tycker jag kamningen skapar bra band mellan katten och ägaren och man passar på samma gång på att känna igenom katten och se så allt är ok.
#16 Du vinner mer och mer av Soysas förtroende hela tiden. Hon kommer snart att märka vilken snäll matte hon har fått! 
/Lotta
/Lotta
Simzonites har rätt - badning har prioritet 237! 
Men den förre ägaren har badat henne, och egentligen är det inte badningen som är problemet - det är torkningen. Är en kisse väl i baljan (eller duschen) brukar de ju finna sig i sitt öde rätt fort.
Jag har inte stora förhoppningar om att vinna något större förtroende - tanten är ju åtta bast och har alltid var "hopplös". Men är tacksam över att hon gärna hoppar upp på fåtöljen, läggar sig som som en huvudkudde bakom min nacken och slår på utombordaren. Hon gillar mig!
Så länge hon får bestämma på vilket sätt vi ska umgås vill säga. Fast på det stora hela, innerst inne, VET hon ju att är jag en hämsk människa som bara vill klippa klor. Dygnet runt. Och såna ska hållas kort! 

När jag fick ta hand om mina föräldrars gamla katt - en korsning mellan birma och siames = birmes, bara det - hade hon knappt sett en kam, ännu mindre blivit badad eller kloklippt på flera år, då hände något underligt.
Trots att katten var ca 10 år då, gick det märkligt bra att både bada och föna henne. Ju äldre hon blev, ju mer uppskattade hon att bara ren.
Samma hände med en annan hon, en colourpoint. När hon var ung, var det strid på kniven varje gång det skulle badas. Att föna var otänkbart. Nej, hon måste torkas i bastun. Det var något hon njöt av i fulla drag. Men sen, när hon var kring 10 år, gick det tydligen upp ett ljus och hon började, faktiskt, tjata sig till bad. Hon sprang efter och pratade tills jag förstod vad hon ville.
Man ska visst aldrig ge upp . . .
Det lät ju trösterikt! 
Upp ger jag inte - men vi skyndar långsamt. Vi har en dejt med vet nästa vecka, det innebär infångande och läskig transport i bur till ett ännu läskigare ställe där det ska bli allmän hälsokoll (för försäkring). Så då har vi fyllt "hanteringskvoten" för ett tag. Men visst ska det även badas i sinom tid.
En lovande sak: När Soysa ligger och småslöar i katträdet på en höjd som gör att vi har direkt ögonkontakt kan jag stanna en stund och klia och gosa med henne utan att hon tar till flykten direkt. Känns helt underbart att vi kan umgås på "mina villkor" åtminstone på en plats i lägenheten (= jag kan närma mig henne istället för tvärtom). Tydligen känner hon att avsatsen är trygg även med hämska människor i närheten!