Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 908 ggr
IdaJ
0

Shaded silver preparering

Här kommer lite funderingar om pälsvård… Hoppas att du har några bra tips! Glad

Hur preparerar man en shaded silver perser inför utställning på bästa sätt? Hur mycket av stickelhåren ska man plocka bort inför en utställning, alla?

Har brukat göra någon inpackning med bio-groom nån gång då och då. Inför utställning har jag avfettat men yes eller goop. 2 shamponeringar men All system cleaning and conditioning och avslutat med  Pure White Lightning. Har varit ganska nöjd med resultatet men tycker ändå att pälsen skivar sig relativt fort, bara efter ett par dagar. Jag brukar vara mycket noggrann med sköljningen. Har funderat på att byta schampo och prova med silky show shampo och balsam.  

Hennes päls är inte jättelång och tovar i princip aldrig. Den är varken fet eller torr tycker jag utan ganska lämplig… Vintertid blir pälsen väldigt statisk och jag har använt ring 5 antistat/glans spray till vardags men jag är inte så imponerad av resultatet. Finns det något bättre antistatspray?

Pepasas
0

Jag plockade inte min shaded silver så länge jag ställde ut henne. Är de väldigt mörka kan man plocka ur lite av stickelhåren men man får passa sig noga att inte ta för mycket. De måste ha kvar sin karaktäristiska shadning och får inte se ut som en vit perser. 

Jag har använt Espree Silky Show schampo och balsam på min shaded silver med väldigt bra resultat. Jag spär schampot exakt enligt vad som står på flaskan och blandar så det blir 1 liter färdigt schampo. Häller detta i pälsen och arbetar med fingrarna samtidigt. Första gången tycker man inte det händer något, skölj lite och häll i mer schampo och fortsätt fingerskrubba igenom hela pälsen. Skölj hyfsat noga och häll sedan i balsamet också spätt enligt dosering på flaskan. Här brukar det bli cirka 1/4 liter och låter detta sitta i en liten stund. Efter detta slutsköljer jag supernoga och du kommer att märka att det är mycket lättare att skölja ur när du arbetar med utspädda schampon. När pälsen "spelar" av duschstrålen och vattnet nästan pärlar sig på pälsen är den slutsköljd. Jag använder pluto-dukar och lägger om katten och kramar ur så mycket vatten jag kan. Absolut inte gnugga eller rufsa om. Tar sedan upp katten i ett stort badlakan och sveper om det. Bär in den till trimbordet och sätter på trimfläkten så den hinner bli lagom varm. Klipper klor och gör rent öronen och kramar ur så mycket vatten jag kan med badlakanet. På med trimfläkten och blåser tills jag ser att varje pälsstrå separerar sig ända från botten och ut. Då är pälsen torr där. Kammar aldrig under tiden jag blåser.