Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 4307 ggr
longhorn
2010-01-22 23:47
0

färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad skulle ni säga vår katt är för färg? han är mörkare över ryggen.

mvh

heliotropes
2010-01-22 23:58
0

Silver mönstad, troligen spotted eller tigre p.g.a. att han är så ljus…vad har han för mönstring på sidorna?? Man ser inte heller om ringarna på benen sluter runt om? inte heller om det finns färg på bröstet??

Han är väldigt ljus under magen, men man ser endock färgfläckar där och färgen i ansiktet ser väldigt mörk ut, om han inte haft detta skulle jag direkt sagt en mörkare Shaded Silver.

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
2010-01-23 01:01
0

han måste väl vara en vitfläck eller…??
eller är silver/tabby så vita på magen haha
jag vet inget om silver/tabby katter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

longhorn
2010-01-23 01:26
0

han är samma färg på bröstet som på magen och ringarna sluter inte om. om du går in på min profil har du en bild på när han ligger på sidan.

jätteglad om någon kunde säga vad han har för färg, förra ägaren sålde honom som "chincillaperser" men jag tror inte riktigt på det när jag läste en artikel här på sidan..

heliotropes
2010-01-23 01:58
1

Han var så pass ljus och sluter inte ringarna runt benen är han med all sannorlikhet en mörkare shaded Silver, med icke önskvärda fläckar under magen. Alla färger kan få mindre önskade "fenomen", men de gör ju inte katten sämre för detFlörthan var söt!! din kille. Det är mest på tävlingar det gör mycket med det oönskade.

Jag har märkt b.l.a på blocket att de skriver Chinchillaperser fast det inte är det på långa vägar. Ibland så har det förekommit att ena föräldern är Chinchilla och den andra något helt annat…så skriver dom Chinchilla bara för att ena var det. Hur tokigt som helst….många håller på med något de inte riktigt har kunskapen om.

longhorn
2010-01-23 13:13
0

vart sitter fläckarna på magen, jag ser bara vitt.

näe, jag tyckte också att det inte stämde alls överens, men för min del spelar det ingen roll alls. Hon liksom jag har inga planer på att ställa ut utan det är "bara" en sällskapskisse. tyckte somsagt det kunde vara kul med ett expertutlåtande :)

miascharming
2010-01-23 14:57
0

Hej !

Nu har jag förstorat din bild-& det ser ut som om nedre delen av ansiktet är helt vitt.

Magen likaså!

Dock med lite undantag för naveln- men så har många katter .

Maskade katter kan också ha en icke önskvärd färgfläck vid naveln tex.

Så jag säger svartsilvertigré ( spotted ? )  & vitTungan ute

heliotropes
2010-01-23 14:58
0

Jag lånade din bild och ritade lite på hans mageSkrattande Hoppas att det inte gjorde något, det är ju svårt annars att beskriva i text vart jag ser dessa fläckar..Glad

heliotropes
2010-01-23 15:06
0

#6  Kontrasten/avslutet mellan de tippade och de vita brukar ligga där hos en Shaded SilverGlad

Amorstroll
2010-01-23 15:14
0

Hejsan!

Jag tycker han ser ut som en svartsilvertabby, men jag skulle behöva se ryggen samt se honom från sidan oksåObestämd Har du flera foton på honom? Vilken FÄRG har han på ögonen?

Här är ett foto på en av mina svartsilvertabbytjejer Attentions Dafney som liten ute i solen. Visst är det svårt att se vad hon är FörvånadGlad

Kram

Gun-Lis

S*Amors Troll

http://www.amorstroll.com

longhorn
2010-01-23 15:33
0

#8 - fläcken som är inringad stämmer vid närmare titt, dock är den bara färgad ute i kanten på pälsen så att säga..om någon förstår :)

#9 - har en bild på min sida där han ligger på rygg, ögonen är gul-gröna, inte så skarpt gula med lite grönskiftning längst in mot iris.

heliotropes
2010-01-23 15:35
0

Försökte hitta på någon bra bild som visar just "avslutet"Skrattande

Här är en inscannad bild på min förr ägda GIC Yamacatos Rocket Racer, han är nog ca.halvåret på bilden. Han tävlade även ett par gånger för Europatiteln utan problem, han var en EX. Shaded Silver.

Han var ju inte lika mörk och tät i tipparna som din, men man ser endock lite av "avslutet".

longhorn
2010-01-23 15:36
0

han har som en sådan mörkare rand över hela ryggen, den börjar vid nacken och går ned ut i svansen, ser inte hur det ser ut på din fina kisse på svansen, men det är som en "ål" (som man säger på hästar) hela vägen,

miascharming
2010-01-23 15:44
0

Har din katt sotade hasor ?

Tycker iaf det ser ut som en svartsilvertigré eller spotted Tungan ute

heliotropes
2010-01-23 16:05
0

Haha! Nu blir du väl alldeles snurrigSkrattandehelt klart vore det lättast att se honom live…

Här kommer ett annat bra exempel på en EX. Shaded Silver. Min blå Ch Abo Volos Wicco "Muppen". han är begåvad med den längre pälsen som gör att Shaded Silvern blir väldigt tydlig, Jag ska försöka leta på någon bild av min BeMy Girl, hon har en mer semilång päls och är väldigt rufistisk dam som jag har här hemma. Jag budar fortfarande på att han är en mörkare Shaded Silver Skrattande

longhorn
2010-01-23 16:19
0

# 13 - ja han har sotade hasor bak, även samma svarta fram

# 14 - lite snurrig blir man men jag tycker det är jätteintressant! jag vill heller inte säga fel om honom om någon frågar vad han är för färg, somsagt såldes han som chinchillaperser men det stämmer ju inte, då vill jag bara veta vad som stämmer :)

heliotropes
2010-01-23 17:11
0

Här kommer min hona BeMy Girl som är ett steg i min avel. Hon är ett typexempel på en mörkare Shaded Silver, hon har som sagt mycket rufism men i och med att jag även håller på med golden så gör det mej inget. Hon är även semilånghårig.

Jag visar först en bild på henne som liten plutt..inga slutna ringar på benen eller fläckar under magen, inte heller någon färg fram på bröstet. Men med en lite starkare synligt grundmönster.

heliotropes
2010-01-23 17:14
0

Här ett foto som inte riktigt gör henne rättvis, då det är svårt med att fota i snö, men man kan lätt se vilket mörkt intryck hon kan ge.

heliotropes
2010-01-23 17:19
0

Och här ett dagsfärsk foto. Här ser man de svarta tipparna ganska bra, hennes tippar ligger någonstans mellan en Shaded Silver och Chinchilla. Rufismen=silveret är försvagat, syns oxå tydligt.

longhorn
2010-01-23 17:26
0

i inlägg nr 17 va hon mest likt vår katt i färgbenämning.

heliotropes
2010-01-23 17:27
0

Och här ett foto på en Svart Silverspotted, Vintertassens Tetris. Han har en mer gråton i hela pälsen, även hela ansiktet är mer jämt fördelad i en gråton, de svarta går djupare in mot huden, han har även många tickade hår, han har även en bröstring och slutna ringar runt benen, samt fläckar under magen som endå är ganska vit. Hans mamma är en ljus Shaded silver och pappa solid.

Annkis54
2010-01-23 22:26
0

ha ha
Tur att man inte håller på med silver
svårt nog annars….men!!! så fina de är

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-23 23:38
0

#21 Det är detta som kallas sportFlört..Haha!!