Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 6472 ggr
JessicaN
2010-01-19 13:35
0

Fluffig päls

Hej!

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man "fluffar upp" en päls på bästa sätt. Jag har två långhåriga huskatter varav den ena har fortfarande ganska kort päls på kroppen (inte så konstigt eftersom dom är semilånghåriga), så därför skulle jag vilja försöka fluffa upp pälsen lite. Jag borstar dom faktiskt nästan aldrig för dom bildar aldrig några tovor, det är skönt.

Jag har inte så mycket erfarenhet av långhåriga katter.

Just nu innan utställning så badar jag dom i antingen Esprees Silky Show Cat schampoo och balsam eller Esprees Plum Perfect schampoo eller balsam, använder ni något av dom och vilken har bäst "fluff-effekt"? När jag köpte blev jag rekommenderad Silky Show Cat men jag fick Plum Perfect av en som inte behövde det och hon tyckte det "fluffade" bra.

Såhär ser det ut när jag förbereder dom eftermiddagen innan utställning;

1. Jag blöter pälsen

2. Masserar in schampooblandningen ordentligt

3. Sköljer mycket

4. Balsamblandningen masserar jag försiktigt in i den översta pälsen

5. Sköljer sen jättemycket

6. Handdukstorkar katten

7. Sprayar lite K9 för ytterligare hjälp med "fluffet"

8. Fönar torrt, både medhårs och mothårs

Eftersom dom fortfarande är ganska små så har jag aldrig varit på någon riktig utställning med dom än, bara ett klubbmästerskap.

Har ni något bra tips för hur man ytterligare kan fluffa upp pälsen?

Vad använder ni för hårfönar? Finns det någon som är extra tystgående? Mina är lite rädda för fönen. Min hårfön har bara ett värmeläge så jag kan bara föna med varmt, har hört att man ska avsluta med kalluft för den sista finishen.

Jag kan även fråga när jag ändå håller på, om ni någon gång åker på en utställning både lördag och söndag och ska bo borta, gör ni något speciellt på lördagskvällen för att förbereda för söndagen? Jag brukar duscha mina katter dagen innan utställning men jag funderar lite på SW och liknande utställningar när man måste bo borta, vill ju inte gärna duscha dom nästa dag igen på ett hotellrum eller så.

Tack på förhand! Glad

Annkis54
2010-01-19 13:53
1

Hej Jessica.
det är svårt att jämföra olika pälsar
men på min sista utställning nu så fick jag min perser såååå fin o fluffig.
så här gjorde jag
Jag badade henne 3 ggr innan utställningen..o tro mig…det gör så stor skillnad från 1 eller 2 ggr
Avfettning med lite yes diskmedel..skölj ur
schamponera 2-3 ggr…Espree Silky show har jag testat o är jättebra.
Jag skulle testa utan balsam om jag vore dig
skölja så mycket som du gör nu
jag har inte testat K9..men vissa gillar den inteTysttesta utanTyst
o föna mothårs hela tiden

många av oss har trimfläktar..men är dina lite rädda för fönen så är det inget att rekommendera tycker jag.
Om de är små så har de kanske inte så stor erfarenhet av föning..så de blir vana om du sköter det lugnt o tryggt.
Jag har aldrig brytt mig om detta med kall-luft…jag är mer noga med att katten ska få så lite obehag som möjligt..o kommer det då helt plötsligt kall luft oxå….så…

Jag ställer alltid ut både lördag o söndag o sover på hotell. Men jag gör inget speciellt mer än att borstar upp dem igen.
Har du några kort på dina älsklingar som vi får se?

sen en sak till…jag vet inget om utställning av husis…men ska de vara fluffiga i pälsen??
lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JessicaN
2010-01-19 14:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Tack så mycket för svaret! :)

Om dom ska vara fluffiga vet jag inte egentligen men eftersom en av dom fortfarande ser ut som en korthår på kroppen med fluffig svans så vill jag gärna få dom lite mer jämna.

EddaM som skriver här inne ibland har en jättefin långhårig husis vid namn SW'09'07 Feztiz DSM och hon är väldigt fluffig och fin :)

När du badade tre gånger innan, hur många dagar innan gjorde du det? Tror du jag behöver avfettning, dom är inte alls feta i pälsen..? Eller hjälper det till att fluffa? Har du någon erfarenhet av Plum Perfect? Försökte bada dom en gång i olika schampoon och jämföra sen men eftersom dom har väldigt olika pälsar så var det svårt att se.

Vad med K9 är det som vissa inte gillar? Det fick jag rekommenderat skulle hjälpa till med fluffet. Tynger det ner? Antar att det är det balsam gör..

Mina är nu ca 7½ månad och har varit hemlösa så dom har ingen tidigare fönträning. Badade och fönade dom första gången när dom var ca 5 månader, sedan när dom skulle på klubbmästerskap vid ca 6 månader.

Om man ska borsta upp dom igen, hur gör du då? Jag har sett att folk borstar lite försiktigt mothårs men när jag gör det så tar det bara i.

Den nyaste bilden jag har är från julafton, då är dom ca 7 månader gamla. Den här bilden är på Prinz, han har längre päls på kroppen än sin syster.

JessicaN
2010-01-19 14:16
0

Här är en bild på Bianca, hon tyckte inte om snön :P Hennes svans är jättestor och fin men pälsen på kroppen är kortare. Men den går att fluffa upp en del, det såg jag vid senaste duschen.

Annkis54
2010-01-19 17:46
0

när man ser på bilderna så ser de mer ut som en skogis eller main coon eller liknande..o de har helt andra pälskvaliteter än perser
en husis kan ju se ut hur som helst..o Feztiz har väl mer perserliknande päls om jag kommer ihåg rätt.
O då är det nog så att domarna vill ha en fluffig päls på just den husisen…men om den mer ser ut som en skogis så vill de nog ha ett skogisliknande utseende..o det är möjligt att de ska vara lite fluffiga undertill men deras päls ligger ju mer ner.
Nu måste jag säga att jag vet ingenting mer om semilånghår o hur de ska se ut…än jag har sett på utställning…så nån annan kanske kommer o säger annorlunda:):)
Men jag tror…att det är aldrig fel att ha en fluff i botten ..o sen beroende på hur katten ser ut…så helfluff eller mer liggande päls.
När du badade tre gånger innan: ex bad på fredag veckan innan, bad på måndag o torsdag samma vecka. Många badar dagen innan…men jag gör aldrig det för den dagen har jag fullt upp med jobb på utställningen:)
Jag tror att avfettningen gör sitt ändå…när jag använder Yes…så är det oxå för att bryta ytspänningen på katten…för som du märker så är det inte lätt att få katten blöt…om du då bara sköljer över katten lite….tar yes i dina händer o smetar ut..o för det över kroppen på katten så går det sen lätt att blöta upp pälsen. Sen tar du lite mer yes…många blandar ut det…men jag tar lite i mina händer igen, o schamponerar…det är lätt att skölja ur sen.
jag har aldrig testat plum perfekt.
det är väldigt olika vilka schampon som passar vissa katter.
Inte bara olika raser…för även inom samma ras så är det helt olika. Man får helt enkelt testa sig fram. Men under den testperioden så är det jättebra att du frågar andra vad de har använt.
K9…jag har alltså inte provat själv….jag har ett set som står här hemma men har inte vågat ännu:):)
kolla här
jag har testat schampot på mig självTyst o det blev en himla fyllnad i håret…så det är nog där som med allt annat…det beror på katten.
På vissa är det bra o på andra inte:)
Borta upp dem igen….med en bra borste…med lite antistat..mothårs. O vilket antistat…ja, då är vi där igen..beror helt på katten o dess specifika päls:)

har du ställt dina frågor inne på nån semilånghårssida?

katterna är jättefina:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2010-01-19 17:56
0

Jag tror inte att domarna tänker att den katten ser ut som en skogis o då vill jag ha pälsen si lr så. För en husis ska ju helst inte vara lik en raskatt har jag läst. Så gör som du tycker blir bäst på din katt så kommer troligtvis domarna tycka det också. Det viktigaste är ju att pälsen är ren och att katten gillar show. Glad

JessicaN
2010-01-19 18:54
0

#4 Kan man använda annat diskmedel än just Yes? Men det måste vara oparfymerat va eller täcker schampoot över om det luktar något? Jag har diskmedel med citrondoft. Nej, jag har inte ställt dom här frågorna på någon semilånghårssida. Jag kanske kan göra det men jag tänkte att perserägare borde vara väldigt bra på pälsvård ;) Dessutom så tycker jag väldigt mycket om perser ocg drömmer om en egen :)

#5 Bianca var gosig mot domaren på klubbmästerskapet så jag hoppas att hon kommer tycka om utställningar :)

Annkis54
2010-01-19 22:40
0

#6 jag har inget säkert svar…men de säger att det ska vara Yes original
om du tänker bada innan du köper så hoppa över den delen då.
man kan bryta ytspänningen med vanligt schampo oxå.
ja..haha…vi är bra på pälsvård..vi perserägare haha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JessicaN
2010-01-19 23:53
0

#7 Tror du det går bra med något ännu mildare eller är Yes milt? Det luktar inte diskmedel om man har haft schampoo efteråt? Brukar aldrig använda Yes så jag vet inte hur det luktar :P

Annkis54
2010-01-20 00:08
0

jag tror att det är just yes som gäller
yes luktar inte nåt speciellt
det blir ingen lukt kvar efter schamponeringen
det behöver du inte vara orolig för:)
yes är super just på att lösa fett
även fett som man inte serFlört
jag har katter som man inte tycker är feta i pälsen..men inför utställning så avfettar jag ändå med yes…o det blir så bra.
Men…..jag har haft katt som har haft ordentligt FETA pälsar…inte för att de är smutsiga..utan för att deras päls"sort" är sån..o då tar jag GOOP…men det är en annan historia.:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JessicaN
2010-01-20 00:14
0

#9 Okej, tack så mycket! :)

Det här med antistat, vad använder ni? Förstår att det har med olika sorters pälsar att göra men jag tänkte hålla utkik på Nerks utställning på vad som finns.

Läste om någon annan som hade någon antistatspray av minkolja som gjorde att katterna såg ut som om dom hade ramlat i en fettbalja men de var lika statiska ändå, det vill jag absolut inte.

Annkis54
2010-01-20 03:18
0

jag har Anju Beaute´s Bi-Phase.säljs av Birgitta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
2010-01-20 10:15
0

#9 Inte minkolja i antistatmedlet, det är till hundar! Och min erfarenhet av det är precis som du säjer… statiska katter och ser ut som en flottbomb exploderat i pälsen.

Jag har ställt ut min huskatt som också är semilånghår, och där har jag inte gjort så mkt alls annat än vanligt bad med Yes först.

Ett sämskskinn(som man använder till att polera bilar, ett ÄKTA) använder jag till att dra över katten innan de går upp till domaren, då får de extra lyster i pälsen och onödigt damm och torrhår försvinner. Det ska vara aningens fuktigt då man drar över det. Detta gör jag även på perserna och exotenGlad

Här kommer några bilder på honom från våren förra året då han blev Sveraks 3:e bästa VeteranGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
2010-01-20 10:16
0

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
2010-01-20 10:17
0

JessicaN
2010-01-20 10:33
0

#12 Sämskskinn har jag sett att rex ägarna brukar använda men jag visste inte att det funkade på långhåriga katter.

Jag har ju inte ställt ut syskonen på någon riktig utställning än så hela förra året ställde jag en korthårig husis. När vi var på SW i höstas så hade jag med mig en Furminator kopia för att kamma det där sista och det var jättebra på honom, domaren tyckte pälsen var jättefin och hon blev nästan lite imponerad över att han inte fällde ett enda strå. Hon skrev med stora bokstäver att han inte fällde och EX grooming :) Fast han var ju korthårig så den borsten ska jag inte använda på dessa småkissar.

Vilken fin kille :)

Jag har tittat lite på den här antistatsprayen. Vad tror ni om den? Den verkar prisvärd.

englagirl
2010-01-20 11:04
0

#11 Den kör jag med oxå.

#12 sämskskinn? Det ska jag prova nån gång Foten i munnen

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
2010-01-20 11:40
0

#16 Funkar finfint(på lång som korthår), blir fin finnish på pälsenFlört

englagirl
2010-01-20 11:50
0

Hmmmm, att jag inte tänkt på det Obestämd

Tack för tipset!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2010-01-20 15:04
0

#15..jag har testat den…haha
fast jag kommer inte ihåg hur den var:):)
så nu håller jag mig till Anju Beaute´s Bi-Phase.
jag tror att det finns massor med bra därute

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JessicaN
2010-01-21 00:19
0

Nu har jag shoppat massor idag :D

Har hittat en bra väska att ha som trimväska, har köpt linsvätska att rengöra ögonvrår med, beställt antistatsprayen jag tittade på, har köpt Yes och ett sämskskinn.

Men skinnet luktar väldigt mycket. När jag drog det över katterna så blev pälsarna blanka och fina men det var nästan så att dom luktade lite skinn efteråt. Finns det något man kan göra för att doften från själva skinnet ska minska..?

Och använder ni det för glansens skull? För jag tänkte på att det borde väl "trycka ner" pälsen lite…

Annkis54
2010-01-21 00:44
0

haha..ja, man kan shoppa loss ordentligt om man vill
jag har aldrig testat sämskskinn..
men man borde väl kunna skölja igenom eller "tvätta" ur lukten

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

EddaM
2010-01-21 00:46
0

Det är bra att du frågar Jessica =) Och Feztiz har en helt annan päls än dina små. Dina har lite grövre hår, mer som skogis. Har själv ingen aning om var Feztiz fluffiga päls kommit från men jag skulle gissa på att hon har en perser långt bak i ledet.

Feztiz badar jag dagen innan utställning. Är ju ganska ofta på utställning, ca 1 gång i månaden så fler bad mellan brukar inte behövas.

Jag avfettar henne i Goop i torr päls. Sedan sköljer jag lite o sedan använder jag ett färgförstärkande schampo o ett som heter summerwind ett par omgångar, utspädd. Och sedan använder jag ett show o ett bright white schampo i några omgångar o avslutar med ett balsam.

Sedan föning o varm o ljummen luft.

På själva utställningen kan jag använda ett balsam spray o ett spray i luften med silikon.

Det är viktigt är att det inte lockar eller skivar sig någonstans. Skulle de skiva sig så får du föna en stund till.

Lycka till Jessica o vi ses på Nerks utställning då jag kommer gå assistent på lördagen =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

JessicaN
2010-01-21 01:01
0

Glömde skriva att jag har kostat på mig en riktigt bra fön också :) Jag hade ingen egen fön sedan innan så den är ju till mig också. Den är extra tystgående, antistatisk och extra volymgivande. Flera värmelägen och kalluft :)

#21 Tror du det går bra att skölja skinn..?

#22 Har hört att vita katter (generellt, om det inte är perser såklart vill säga) ska vara lättare att fluffa upp så det kanske är därför också :) Precis, mina har mer skogis päls. Den ligger neråt och längs med kroppen.

Den här sprayen med silikon, vad gör den för något?

Skulle också vilja ha en riktig fluffboll någon gång att kunna borra in ansiktet i :)

Tack så mycket Madde! Ja, vi ses då :)

Håll tummarna allihopa för mina missar nästa lördag!! :D (30 januari)

EddaM
2010-01-21 01:20
0

Silikon sprayen ger lite blankhet o lyster men man får vara väldigt försiktig med det, kan bli fett o fult. Så det är bättre med sämskinn. =)

S*Luddhuvet´z

Annkis54
2010-01-21 01:28
0

Madde…vet du hur domarna tänker när det gäller husisar o dess päls..eller om det är som det skrivs i inlägg #5
#23..om det är sämskskinn som man använder till bil så suger ju det upp vatten o man kramar ju ur vattnet ur den
eller är det nåt annat sämskskinn vi pratar om…haha
jag kanske har fattat helt fel..haha ..vad vet jag haha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

EddaM
2010-01-21 01:47
0

De tittar på kvaliteen på pälsen o visst skall en husis inte vara för lik en raskatt. Maskade huskatter dyker upp ibland o de brukar det inte gå så bra för. Men när det gäller just pälsen så skall katten vara hel o ren o utan lockar o tovor. På husisar är ju preppet viktigt då standaren inte säjer så¨mycket.

Hade en annan husis jag ställde ut för några år sedan han var 75% skogis o visst gick det ganska bra för honom men han var för lik en renrasig för att kunna bli BIS men BOX blev han ett par gånger. Nu gillade han inte utställning så han fick sluta just därför. Men några gånger blev han tvåa eller trea pga att han var för mycket skogis.

Sedan tycker vissa domare att huskatterna skall vara brun mönstrade o sätter dem först just därför o en gång blev Feztiz tvåa pga den domaren tyckte att hon var för fin för att vara husis. Nu är hon ju mer äkta huskatt än andra då mamma är stallkatt o pappa det vette sjutton. För ibland ser man verkligen att det är blandraser som de ställer ut o det tycker jag inte att man skall men det finns ju inget sätt att kolla detta på heller.

Och i Danmark finns det faktiskt en godkänd uppfödare av just huskatt o de katterna vinner WW och SW på löpande band. De tar ialf visst ansvar o säljer alla kattungar kastrerade men att avla huskatter just för utställning…..det är att gå för långt tycker jag. Och nu hamnade detta långt från tråden men ändå =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
2010-01-21 02:16
0

#25 Jag köpte sämskskinnet på Clas Ohlson och dom blev väldigt glansiga i pälsen. Dock så la sig all päls ner, jag som försöker fluffa upp den :P

Min syster har DRX och hon hade ett sämskskinn från Biltema så jag antar att det är samma sorts skinn. Hennes var dock konstgjort, mitt är riktigt skinn.

Hoppas inte mina små är för lika någon ras. Dom har ju semilång päls. Prinz ser lite ut som en Maine Coon men Bianca ser ut som en liten docka (som domaren själv sa på KMet :))

Hon tyckte väldigt mycket om Bianca trots att Feztiz vann över dom så jag hoppas att det kommer gå bra. Dom är ju inte maskade eller så, dom är tabby och spigré (reggad som spotted)

Men hur det än går så är jag nöjd :)

På SW hade jag med mig en korthårig hane och vi fick jättemycket beröm då över bra preparering så nu gör jag allt jag kan för att det ska bli så bra som möjligt, då har jag gjort allt jag kan iallafall. Just också för att dom kanske inte vinner så sträcker jag ut på utställningen så mycket som möjligt genom att preparera dom bra :)

Bullan
2010-01-21 09:34
0

Skötsel av sämskskinn: Tvätta det i 40grader utan sköljmedel, så blir det rent och fräsht. Nya har de litet stark lukt. Sedan bara vrida ur ordentligt och hänga på tork tills det blir lagomt torrt. För att bibehålla den fukt man vill ha i dem så sätter man dem i en påse för att ha till hands under utställning. Blir de för torra, så bara att fukta dem igen. Det är ju bara fukt(vatten), så inget som smutasr ner eller tynger ner pälsarna. Och skinnet ska inte vara blött, utan fuktigt… ska kännas svalt att ta i.

Jag har inte varit med om att det "plattar till" lyftet som finns i ren päls.

Sämskskinn används flitigt av bileentuiaster för att det polerar lacken utan att repa och ger fin glans och de tvättar dem ofta för att inte få sandkorn m.m. i dem.

Jag fick iden på hundutställning då jag såg en del stå och polera deras labbar och rottisar med det, och då jag såg skillnaden så tänkte jag att detta måste jag också testaFlört

Mississ
2010-01-21 18:50
0

…intressant, tråd! Är det möjligen ngn som vet var man kan hitta en bra o prisvärd trimfön? Vore super att få båda händerna fria o slippa hålla i fönen, jämt!

JessicaN
2010-01-22 14:20
0

Idag har antistatsprayen kommit som jag beställde iförrgår. Ska bada katterna senare idag och då ska jag prova hur den fungerar :)

Annkis54
2010-01-22 17:42
0

ska bli kul att höra hur det blev
jättebra att vi delar med oss av våra erfarenheter.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JessicaN
2010-01-22 23:29
0

Nu är dom badade och jag gjorde misstaget att bada utan att klippa klor, brukar alltid göra det innan. Innan badet var de jättestatiska men hårfönen har anti-stat-verkan så bara det gjorde att dom inte var statiska längre. Men dom fick fin glans av sprayen och det känns inte som att det är några rester av sprayen i pälsen. Någon dag när dom börjar bli statiska igen så får jag spraya på och prova om det tar bort det statiska.

Annkis54
2010-01-23 00:55
0

fick du det fluff som du ville ha?
gjorde du hela proceduren med yes mm?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JessicaN
2010-01-23 01:05
0

#33 Dom blev betydligt fluffigare än innan. Min drömpäls är ju en perserpäls och det fick dom ju inte Flört

Men jag använde Yes på dom båda. Jag använde Silky Show Cat schampoo en gång på dom båda och sedan Silky Show Cat balsam på Prinz, balsamet struntade jag i på Bianca. Ska göra tvärtom på tisdag och se hur det blir då. Sen på fredag ska jag göra så som det blev bäst på respektive katt.

Sen sprayade jag med K9 spray och fönade dom torra. Efter en stund tog jag på den nya sprayen, den är inte bara anti-statisk, den heter Coat Gloss också så den gav fin glans i pälsen.

Sen gjorde jag en sak som jag såg en perserägare göra i ett videoklipp, jag tog tag i benen och vände lite lätt upp och ner och skakade kroppen lite försiktigt. Då blev dom fluffbollar! Skrattande fast klappade man dom då så la sig ju pälsen ner igen.

heliotropes
2010-01-23 01:12
0

När jag tävlade husisar kommer jag ihåg att domaren la mycket vikt på om pälsen var mjällig eller ej samt om det "rasade" av mycket hår, vissa mjällar mer än andra och en del stressmjällar och fäller mer hår vid utställning. Så täta bad före, gärna med mjällchampoo, och låta pälsen få vila minst ett dygn före tävling, korthårskatter kan vila en hel vecka före, då hinner de få upp en naturlig glans. Sedan endast kammning, för att undvika fjällande och fällande. Sämsskinn fungerar säkert ypperligt för glansens skull.Glad

Det finns många olika sätt och många olika sorters pälsar på husisarna, så man får finna den bästa åt den man harGlad

Eva // medarbetare på Perser

JessicaN
2010-01-23 01:30
0

Mjälla har aldrig mina katter gjort och det är glad över :)

På SW i höstas så berömde Mira Fonsén mig för bra preparering och hon skrev med stora bokstäver på bedömningssedeln "NO SHEDDING, EX grooming" när jag ställde min korthåriga huskatt Findus :) Jag klappade honom efter det och jag fick inte ett enda strå med så där hade jag lyckats bra :) Det är jag väldigt noga med, jag kammar väldigt noga så att det inte ska finnas någon lös päls.

Precis, ingen husis är den andra lik så där kan man ofta göra lite som man vill.

heliotropes
2010-01-23 02:06
0

#36 Skönt att slippa mjället och fället.Skrattande En av mina korthåriga husisar hade perser bakåt i släkten, hon hade väldigt tjock päls och massor av underull och hon både fjällade och fällde i ett..

De är aldrig roligt när det yr päls av dem på utställningObestämd men ibland har man otur att de är i fällning just då…

JessicaN
2010-01-23 02:12
0

#37 Ja, ibland kan man inte göra så mycket åt det. Katter fäller, man kan bara göra sitt bästa för att få bort så mycket som möjligt.

Kände nu också att både Prinz och Bianca har otroligt len päls, den blir ju len när jag har badat dom tidigare men inte såhär len. Det känns knappt att man tar i dom :P Pälsen är jättefin på dom nu!

heliotropes
2010-01-23 02:16
0

#38 Skulle du tävla i Örebro? Jag kommer dit förhoppningsvis på Söndag med min Blåa Shaded Silver "Muppen" kalladSkrattande

JessicaN
2010-01-23 02:18
0

#39 Ja, jag ska dit men det är på lördag. Jag har bara ca 3 mil dit så jag kanske kan ta mig in och titta på söndagen. Jag ska dit med tre husisar.

heliotropes
2010-01-23 02:21
0

#40 huu! då har du att göra hör jagFlörtSkrattandeLycka till när du väl är där.

JessicaN
2010-01-23 02:24
0

#41 Hur menar du? :) Tack!

heliotropes
2010-01-23 02:29
0

#42 Skrattande När jag har tävlat tre har jag blivit mer än slutSkrattande Men jag är ju inte så ung längre…CoolTyst

JessicaN
2010-01-23 02:45
0

#43 Jaha, du menar så :P

Jo, jag hade samma tre katter med mig på min klubbs KM i november, det blev lite körigt. Som tur var så var både min man och min mamma med då så först var det Prinz tur, honom hade jag hand om, jag hann bara snabbt stänga in honom i buren innan jag sprang till Findus som precis skulle upp, min man tog ansvaret över honom, när vi nästan var klara såg jag hur dom började med Bianca, som mamma var med hos. Det blev jobbigt :P

Det var ju skönt att ha någon där som lyssnade på vad domaren sa men jag ville ju också vara med och lyssna :)

Nu i Örebro så har jag tre olika domare. Annars så brukar ofta långhåren ha samma domare och då kan ju jag och min man dela upp det så att en tar hand om de små långhåren medan en tar det stora korthåret men om dom ska upp samtidigt alla så får jag ringa mamma som kommer igen. Om dom inte ska upp samtidigt så blir det inte lika körigt.

Blir mycket att göra bara när man ska borsta tre katter istället för en. Annars har jag suttit med Findus i knät hela tiden och kammat.

Får se hur det går :D

heliotropes
2010-01-23 02:49
0

#44 Det går nog jättebraSkrattande

JessicaN
2010-01-23 02:51
0

#45 Håll alla tummar, tår och klor för att det går bra på lördag! :D

EddaM
2010-01-23 13:22
0

Det som är bra när man har flera katter är assistentburna utställningar o det är det ju på Nerk. Men stanna vid buren när det är Prinz o Biancas tur, kan vara svårt för en assistent att se skillnad mellan dem. Sedan kan du ju springa o titta =))

Sedan är ju dina för unga för att börja fälla på riktigt ännu. Och det e ju bara bra=)

Feztiz här hemma kan fälla som jag vet inte vad men det syns inte ¨på henne o där har jag tur=) Annars hade jag inte kunnat ställa ut henne så mycket.

Och min skogis kille Fengari är ca 9 mån nu o har himla fin päls men snart kommer det typiska 1-år fället o han kommer in i en slygel ålder tyvärr. Men tills dess får han hänga med ut på utställningar han med. =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
2010-01-23 14:01
0

#47 Jo, det är skönt att det är assistenter men jag vill vara med och lyssna på allas bedömningar ändå :P hoppas dom inte ska upp samtidigt bara :) Vilken domare ska du gå assistent för på lördag?