Tips fotolampor
jag ahr länge gått och kolalt på priser på fotolampor, som är alltför dyra. I veckan hittade jag ett kanontips på ÖoB. De hade extrapris på bygglampor på stativ med halogenlampor à 500 w. Jag köpte 2 st för 169:- st.
Hem å prova! Detta är ett foto som jag tog på kvällen.
Nu är jag inte beroende av bra dagsljus. Fördelen med bra ljussättning är att man inte får oönskade skuggor, pupillerna dras ihop och visar mer av ögonfärgen.
Jag har surrat fast ett vitt paraply framför den ena lampan och den andra riktas upp mot taket. Inga skarpa skuggor utan ett vitt allmänljus. Jag har lärt av mästarna.
Nu fattas bara en bättre kamera, som jag hoppas kunna köpa någon gång, helst en Canon. Fast den jag har, en Hp digital kamera duger rätt bra, om man inte behöver dra upp bilderna till affischformat.
katten heter Yamacatos Jewel Jetson, chinchilla hane, 3½ mån.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Vilken smart ide
Sussie
himla smart
får jag lägga in detta i "Tipstråden"??

Bra tips 
Ett annat tips är om man använder kamerans inbygda blixt, att sätta fast vitt kaffefilter eller bakplåtspapper med ett gummiband framför/över, så blir det mjukare skuggor också och inte så "platt" ljus
(den blixten kallas ju även för "fulblixt" tack vare att den inte ger tacksamma skuggor på någon levande varelse).

Sedan ett annat tips jag kom på, är att om man inte vill ha skuggor bakom katten mot bakgrunden, så riktar man även en lampa direkt på bakgrunden eller lyser upp bakom den om det är ett tunnt tyg t.ex. Detta lämpar sej bäst på ljusa bakgrunder, på mörka blir det ju just inga skuggor som syns iallafall.

Ojj vad bra tips ni delar med er av.Att fota katter är ju inte så lätt precis…
Vi kanske skulle ha en tråd med fototips också!
Erna,vilken sötnos han är din Jewel Jetson!