mata säkert
med hänvisning till ixidixi´s tråd
där det kunde gått illa med nappmatning
hur gör ni??
hur ska man förhålla sig för att mata så säkert som möjligt?
vi är ju några stycken som har råkat ut för att kattungen varit nära att svälja nappen o vissa har till o med svalt.
kanske det till o med finns de där det inte har gått bra.
Jag är så rädd för matningen sedan en händelse för ett år sedan. En sötnos fick i sig för mycket på en gång och satte faktiskt det rakt ner i lungorna.. ja hon dog två dagar senare och det känns som det var något där som jag gjorde fel.. 
Jag använde då mig av spruta och napp.. hon var en glupsk liten sak och jag fick alltid hålla emot så att det inte kom för mycket men ändå lyckades hon..snyft..
ja så nu är jag lite ororlig över att mata..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag använder bara den här gimpetflaskan om jag måste stödmata.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag är oxo rädd för matning använder mig oxo av spruta och napp klarar inte gimpetflaskan :(
fast man tar det så försiktigt kan ibland komma lite upp ur näsan är det så för er oxo ?? så hellst vill jag inte mata men ibland måste man ju och oftast går det ju bra tack och lov men när det inte gör det så känns det ju som ens eget fel :(
Anna

Jag använder spruta utan napp på när jag matar.Olika storlek på sprutorna beroende på hur stor/gammal kattungen är har sprutor från 1 ml .
Stolt ägare till tre La permer
ja..#4..hittills så verkar detta vara de enda förslaget…
jag har oxå gjort det…innan jag hittade dessa nappar…o det gick ju bra.
#2..är det ingen napp på den Lena?

#5 jooo, det är dessa nappar.
Jag använder den du ser tre st av på bilden. Den stora är liksom "toppen" på flaskan som man kan öka eller minska trycket och hur mycket som ska rinna.
Den är SUPER!
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Jag läste nånstans att det gör inget om det kommer upp mat ur nosen. Det är nån reflex som stänger när det är fullt lr kommit för mkt. Alltså rexlexen gör så överflödet kommer upp ur nosen. Kanske låter flummigt men ska se om jag hittar var jag läste om det…
Jag använder också Gimpet nappflaska, men jag har den raka modellen, mycket enklare att handskas med tycker jag:) Samma nappar som den böjda gimpetflaskan, och katterna suger jättebra från flaskan:) Jag använde tidigare spruta med liten napp, men jag tyckte kattungarna fick så mycket i näsan så jag gick över till Gimpetflaskan, och jag är jättenöjd:)
Men flaskorna är av glas, så man bör nästan ha 2 st utifall man råkar ha sönder den;) Eller hur Lena?
Ha en bra kväll!
//Susanne

#7 har oxå läst det.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#7 stort tack Tack det var bra att veta 
Anna

#8 hahahaha, jaaa du Susanne!
Du har ju räddat mig ett par gånger då jag "råkat" slå sönder flaskan.
Undrar hur många jag är uppe i nu? 
Jag ska köpa den raka modellen nästa gång jag är på utställning, måste ju testa den även om jag tycker den böjda är superenkel.
Näää, nu ska jag återgå till kattbad, har badat 4 st och ska ta ett gäng till, får se om det blir några foton oxå 
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#7 jättebra att veta
jag undrade just…för många gånger har det ju kommit upp i näsan utan att kattungen har blivit sjuk

Jag är livrädd att använda napp eftersom det finns risk att dessa lossnar.Så jag har bara använt sprutor i olika storlekar beroende på vilken ålder kattungen är i när de behöver stödmatas.Nu har jag förvisso bara haft nån kattunge som bara behövt tillägg i korta perioder och då har det gått bra att mata med spruta.
Heléne