Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 879 ggr
Annkis54
0

hanar som ratar vissa honor

Jag har troligtvis varit lyckligt lottad under de 16 år som jag har hållit på…för de hanar jag har haft har alltid gladeligen parat de honor som har funnits här.
Nu står jag med en hane..Bossen, som är 1 år o 8 månader.
Han har "parat" Nirvana sen hon kom…fast mer övningskört på henne…men hon var den första som fick unge efter honom.
Sen tog det kanske 3 löp för Qeena ( de första så ratade han henne totalt ) innan han intresserade sig för henne….o det resulterade ju in ett kejsarsnitt på nyårsafton…som inte gick nåt bra.
Sen så parade han Mica efter några löp oxå ( de första så ratade han henne totalt ), fast hon gick tom.
Alla dessa 3 honor är förstagångare..och lammkött:)
Sen har jag 3 honor till…
Flisan som är 6 1/2 o fått flertalet kullar..lättparad
Blossom som är 4 år o fått 1 kull
o Lucey som är 2 år o inte fått nån kull
de kan löpa hur mycket som helst…men han totalt nonchalerar dem…..o så letar han upp Nirvana…o tränar på henne…hon accepterar detta…tom frågar efter detta även om hon inte löper för hon är ju uppvaktad av kungen..vilket gör att hon är hög i rang.
Han kan oxå ta en koll på Qeena om han får betäcka henne…men hon klappar till honom.
Jag står som ett frågetecken.
jag trodde att det skulle gå över…..o visserligen har han "gett med sig" o parat ytterligare 2 (alltså Qeena o Mica) men jag trodde att hormonerna skulle ta över o han ta för sig…men icke.
Jag dömer inte ut honom ännu…men som sagt var…jag kliar mig i huvudet. Har inte varit med om detta.
Har ni varit med om det?
har hanen gett sig till slut o parat alla?
kan man göra nåt?
jag har försökt att stänga in honom med en löpande hona i ett eget rum…men varken han eller de accepterar att vara instängde…så honorna som löper slutar…o han bara ligger i ett hörn till de får komma ut igen. Jag har testat under flertalet dagar….o sen när jag släpper ut dem igen så är honorna i fullt löp o blir parade av en annan hona:):)
ja…vad ska man säga
jag sparar på CandyMan nu ifall det inte kommer att funka med Bossen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Lurigt du… jag har inte en aning faktiskt. Jag tänker ju direkt att honorna han ratar är för höga i rang för honom. Att han har för mkt respekt för dom. Har haft det lite så här oxå MEN det har gått till slut ändå när lustarna tagit överhand. Flört

Hoppas nån mer skriver för detta är väldigt intressant. Glad

Annkis54
0

ja du Petra..det är inte lätt
hur lång tid tog det för din hane att fatta galoppen då??

här skulle jag ju vilja ha in massor med svar av andras erfarenheter oxå.
men Gud skapade ingen brådskaCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

aannickaa
0

Är allt ok  med honorna som han inte så gärna vill para?

"Ja,hanarna käner ju på lukten om det finns nått litet fel"

Bara en tankeObestämd

Men det är antagligen så att de är höga i rang de honerna så han inte riktigt vågarFlörtGlad

yadhayezibas
0

#2 ja han ber fortfarande alfa honan om lov mer än en gång innan han vågar gå på henne när hon löper. Även om hon ligger och rullar och nästan kryper ur skinnet. Hon är riktigt hård mot honom när hon inte löper. Boxar till honom så fort de går förbi varandra. Glad

Firinella
0

Min hane gör tvärtom dvs vill inte para sig med den hona som är låg i rang med de andra går bra. Han bara tittar på henne när hon löper och promenerar glatt förbi. Än så länge har inte lyckats men så är han ju inte så gammal, blir 2 år till sommaren/Laila

Annkis54
0

#3..jo de mår hur bra som helst, bortsett ifrån att de naturligtvis blir frustrerade..så det kan inte vara det. Sista gången Blossom löpte så såg jag knappt att hon riktade in sig på Bossen, hon riktade direkt in sig på Flisan..precis som om hon tänkte att det är ingen ide att jag försöker med honom haha
jag tror mer som Petra skriver…rangen
men ska det vara så??? haha….ja…haha
#4..här är det ingen av honorna som är elaka mot honom…så han kan inte vara rädd så……för ingen har gjort nåt mot honom…
#5 visst är de "roliga" haha….ja…vi får väl helt enkelt se med tiden

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Livandas
0

Min hane Oliver har varit väldigt låg i rang här hemma, men sen Musse blev kastrat, så har han börjat förstå att det är han som ska para honorna, men då vill han ju ha lammkött, de äldsta honorna är han rädd för:) Och de som skriker o pratar mycket blir han också rädd för, och springer undan:)) Jag har haft flera olika honor som löpt nu efter jul, men Oliver är inte så intresserad än. Oliver blir 2 år i April, så jag hoppas han kan börja para snart:) Jag håller tummarna:)

//Susanne

Annkis54
0

har han parat nån av de unga ännu??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Livandas
0

#8  Han har försökt, men jag tror inte han har lyckats…

Nu löper Melody för fullt, och han är ju lite lite intresserad, och han kan ju gå o prata med henne lite grann, men då mest på sena kvällen och på nätterna. Han är nog lite blyg också;) Hoppas han vågar para Melody, för hon har alltid varit så snäll mot Oliver:):)

//Susanne