Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 5256 ggr
Mississ
2010-01-15 01:01
0

Perser näsor!

Vad jag har förstått så blir perserkattens nos mindre medans katten växer upp! Nosen blir liksom lite mer intryckt? Stämmer det? Kan ju vara bra o veta om man ska köpa en kattunge och vill ha en lagom stor nos och inte en alltför intryckt!

heliotropes
2010-01-15 01:11
0

En van uppfödare som har linjer de känner till bör kunna tala om hur katten kommer att utvecklas. Om man vill ha de med lite längre nos (classic) bör man som lekman titta på att inbuktningen=stopet inte sitter ovan ögonvrån.

Jag glömde…Skrattande att titta på hur föräldradjuren ser ut kan ge en liten vägledning.

Eva // medarbetare på Perser

Yataz
2010-01-15 01:58
0

Först vill jag säga välkommen hit! Hoppas du ska trivas här! Glad

Tänkte tipsa om denna artikel
Chinchillapersern & övriga grönögda i rasen

Jag är långt ifrån expert på perser, men om jag förstått rätt så är ofta dessa varianter som beskrivs i artikeln lite mer lång-nosade så kanske det kan vara något för dig?

I övrigt är det nog som #1 skriver. När du väl hittar en uppfödare som känns bra för dig så ska denne förhoppningsvis kunna tala om på ett ungefär hur katten kommer att utvecklas. Men man ska vara medveten om att det inte finns några garantier för en katts utveckling.

Yataz

Mississ
2010-01-15 17:19
0

Tack! Har ju hållit på m avel av andra djur o jag vet hur svårt det är att säga ngt om hur en individ kommer att utvecklas. Har inget emot platta näsor bara de är funktionsdugliga och ej för intryckta! Men man kan ju tro att perserns nos ska bli större när katten växer upp men den erfarenheten jag har (ej så stor) ger mej vissa indikationer på att det är tvärt om! Måste oxå bara säga att jag tycker att det här är ett mycket intressant, lärorikt forum!

Annkis54
2010-01-15 18:38
0

nej, inte är det så att den blir mindre när katten växer.

perserns skalle breddar sig ju o därmed förhoppningsvis näsan oxå.

jag har i alla fall inte den erfarenheten.. men som sagt var så finns aldrig några garantier för nåt
åt vilket håll det än är:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

mattib
2010-01-16 00:28
0

Jag tycker du ska se på Ragdoll om du gillar Perser men inte vill ha så kort nos som den rasen har.Det börjar finnas Ragdollkatter med riktigt kort nos och små öron.Även ögonen är mer åt perserns storlek och form.Men alltid blå.Glad

Yataz
2010-01-16 00:46
0

#5 Då känner jag att jag måste flika in lite här då Flört

Ragdoll och Perser är helt skilda raser!
Perser är långhårig och kräver mer pälsvård än vad en Ragdoll gör som är semilånghår. En perser är mindre och är kort och kompakt kroppsligt, medan en Ragdoll är en stor och långsträckt katt som dessutom är bra mycket tyngre.

Att det börjar finnas Ragdolls som har korta nosar och små öron ska jag inte neka. Däremot tycker jag inte alls om den utvecklingen och det är också fel enligt rasstandarden. Öronen exempelvis får inte vara små. De ska vara medium hos Ragdoll.
Ögonen hos Ragdoll ska vara mandelformade och får inte bli dominanta. Nu är jag inte duktig på Perser men de ska väl ha stora ögon med ett öppet uttryck. Visst har vi även där vissa Ragdoll som tenderar att få för runda ögon tyvärr.

Hur som helst ville jag bara klargöra att det är inte så lätt att säga att vill du inte ha en perser med så intryckt nos så kan du istället ta en Ragdoll för det är inte så stor skillnad - det stämmer inte alls.

Vill man ha en rastypisk perser så ska man inte skaffa en lång-nosad och vill man ha en rastypisk ragdoll så ska den inte vara lik en perser i nosparti och inte ha små öron.

Bara för att klargöra…Glad

Yataz

Mississ
2010-01-16 01:14
0

Jätte intressant att se era diskussioner men en liten missuppfattning finns och det är att jag inte gillar perser. Jag har redan två o tänker behålla dessaGlad, men den ena hade en liten nos när jag köpte honom och då hade jag ingen aning om hur perserhuvuden förändras m ålder'n, men nosen har helt klart blivit mindre. Den andra har sin lilla näsa kvar, men även den har hamnat längre in. Om man tittar på andra djurarter så brukar ju huvuden vara mer "bulliga" ju yngre individen är o sen bli mera "spetsiga" beroende på ras.  men som sagt jag har bara referenser till två individer inom rasen, så det är jätte intressant att höra era åsikter o hur ni tänker i avelsarbetet.

Bullan
2010-01-16 11:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du vill ha katt med stor näsa, så ska du leta efter en unge med rejält stora hål och bred nosrygg, helst bred hela vägen och inte så den snipar ihop upp mot stopet… så då är shansen för att den inte ska växa med kattens huvud mkt liten. Jag brukar kalla det för "gorillanäsa".

De flesta av oss uppfödare föredrar dessa stora öppna näsor med bred nosrygg och helt öppna näsborrar.

Här är två katter som jag har och båda med stora öppna näshål och bred nosrygg…. (tyvärr julkort ;) )

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
2010-01-16 11:48
0

Här är katten till vänster kullbror… en långnäsa, men där nosen efterhand smalnat av nertill. Inte så farligt att han inte kan andas eller så… men hellre kort öppen och bred nos, än lång och trång.

Man ser ganska tydligt att den med lång nos, att den smalnar av neråt medans på de två andra att de är jämntjocka hela vägen.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Yataz
2010-01-16 12:04
0

#8 #9 Där lärde jag mig något nytt. Man ser ju tydligt skillnaden där. och de katterna i #8 tycker ju jag ser klart bättre ut.

Yataz

Mississ
2010-01-16 13:50
0

Jätte bra förklaring! Tackar!Glad Tror att jag börjar förstå det hela nu!

Annkis54
2010-01-17 00:43
0

#7..har du inte kort på dina så du kan visa oss.

alltid lättare att se än att nån beskriver

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mississ
2010-01-17 10:36
0

….efter att ha sett #8's fina bilder, måste jag nog jobba lite på det, innan jag kan visa bilder….Glad

Bullan
2010-01-17 12:11
0

Oj! Så får du inte kännaSkäms

Jag är ju en fotonörd, så de bilderna har jag fotat med studioblixtar…

Dockan
2010-01-17 13:08
0

Skrattandejag kan tycka att det är litesynd om mina 2.men man kan hjälpa dom att rensa ur näsborrarna det gör jag ofta.,och dom njuter verkligen av det.Så här gör jag.Jag har dom i knät sitter på toa.Jag gör rent så mycket det går,sen droppar jag i näslösning torkar av näsan o gnuggar sen får dom sitta på min axel jag går runt med dom i rummet sen kommer det ut med nysning (jag öppnar upp dom innan o luftar),så visst kan man hjälpa dom på traven.LenaTungan ute

Hälsningar LENAGlad

Mississ
2010-01-17 14:06
0

…(#14) ok! Vi har precis köpt en Nikon D90, men än så länge är det bara Auto-läget som gäller Flört

Mississ
2010-01-17 19:44
0

Okej, har tagit mej i kragen(bortse fr fotokvalite')Säg gärna vad ni tycker om denna näsan?(Honkatt)

Mississ
2010-01-17 19:58
0

…lika med den, tyvärr så var båda katterna väldigt tröttaSkrattande…men tyck gärna till om den här nosen oxå!

Annkis54
2010-01-17 20:27
0

#17…det är lite svårt att säga för hon grimaserar ju..o då kan hon oxå dra ihop näsan lite…så att näsborrarna inte är lika öppna som om hon inte grimaserade.
men för mig så har hon en bred o fin näsa.
Det du kallar "längre in" tror jag kan vara stopet…o det ska vara så.

#18 lika med honom…han kanske har något mindre än henne
har någon av dessa 2 katter problem..på nåt sätt
för det tycker jag inte att de ser ut att ha
jättefina båda 2

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mississ
2010-01-17 21:48
0

Tack så jätte mycket! Skönt att höra! Ingen av dem har problem. Den sista här skrämde mej när han höll på o växte för då såg det nästan ut som om näsan skulle försvinna helt. Men som tur var blev det inte så…

auroraborealis
2010-01-18 16:27
0

Jag har både en Ragdoll och en Silver shaded perser, det finns ingen likhet mellan dem förutom att de båda älskar räkor.

Min perser har inte den rejält intryckta näsan utan den är lite längre, vilket jag personligen gillar bäst. Sätter in en bild här på lilla Isa.

Mitt råd är att besök uppfödare och prata med folk, kanske gå på utställning för att få dig en uppfattning om rasen och dess utseende.

Mississ
2010-01-18 19:47
0

Har redan en uppfattning om rasen men är långt i från full lärd. Hade oxå perser för 25år sedan. Men de är ju helt olika i dag! Anser att ju fler man pratar med desto bättre är det. För alla har ju olika åsikter. Har varit på utställningar o kommer så småningom att ställa ut själv oxå.Glad

Annkis54
2010-01-18 20:46
0

#22…vilken fin hemsida du har
o vilka fina porträtt du har målat…..
men du får ta o lägga in dina fina katter där oxåFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

aannickaa
2010-01-18 21:20
0

#21 Din Ragdoll tjej så snyggKyss,inte Ragdoll typen med kort nos och små öron.Hon är heeelt i min smakTungan uteFlört .

#23 Jo här får man ju se skilnader på nos.Men jag tror att allmänheten oxå skulle behöva få mer information..kanske en dum tanke att det skulle behövas nått reportars som förklarar och ger mer fakta.Skäms

(ursäkta om det är en massa stavfel,har dyslexi)

Mississ
2010-01-18 23:01
0

#23 Tack så jätte mycket! Katterna kommer in på vårkanten, ngn gång! Jobbar på detSkrattande

Annkis54
2010-01-19 00:57
0

#24..inga tankar är dumma:):)
var skulle ett sånt reportage läggas upp? visas?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se