Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4989 ggr
Halle
2008-08-18 16:55
0

Sönderavlad?

Hej!

Hur ser ni på ordet: SÖNDERAVLAD? Vad är det för er?

Jag har nu en kull med hundvalpar, av en relativt ny ras. Då hör man folk säga att det är bra för de är inte lika sönder avlade och därmed friskare (?)
Nu tycker jag ju naturligtvis att "min" ras är sund Flört Men jag tycker inte det är samma sak att en "nystartad" ras skulle vara sundare.

Jag tänker så här exempelvis, om man ser på huskatterna som bor i byarna där borde det bli mer inavel än om man har en raskatt som man söker hane till och planerar parningen till!

Min hundras är spaniens motsvarighet till vår huskatt, kanske lite konstig jämförelse Obestämd. Men den har funnits länge i Spaninen, men det är relativt nyligt det blev en godkänd ras.
Då borde det ju vara mer inavel förut än när rasen blir känd och man börjar planera parningar och kollar höfter mm.

Sönderavlad för mig är om man börjar massprodusera en ras för att få fram så många som möjligt på snabb tid.

Jag vill inte tycka att persern är sönderavlad, som man får höra ibland.
Jag tror och hoppas att de flesta som håller på med perser och exotic vill få rasen att gå framåt och inte bakåt.  

Det var mina tankar, jag hoppar lite mellan hund och katt men jag tycker det är samma sak.

Jag blev bara intresserad att höra hur ni andra ser på saken?

SussiF
2008-08-18 17:03
0

Jag håller med dig lite grann där…. Sönderavlad….. Det är väl lite då det föds fram kull efter kull och uppfödaren inte bryr sig om ifall defekter förs vidare och andra fel som kan förekomma. Pengar före hälsa, så att säga… Det är väl lite så jag tycker.

Jag har ju också hundar tillsammans med katterna och här planeras det parning och då kollar man ju upp eventuella defekter och har koll på stamtavlor för att hålla en "bred" avelsbas. Jag har, precis som du, en hundras som är nyligen godkänd inom SKK. Russkiy Toy,  och även den är ju en sund och frisk ras (än så länge) Jag har planer på att ta kull på henne till våren och har redan börjat kolla omkring vad som finns.

Fler åsikter :-) någon? och kom ihåg!!!  inga påhopp ! bara en sund diskussion :-)

/Sussi

Annkis54
2008-08-18 17:17
0

"sönderavlad" för mig är:
när det blir defekter hos djuren som gör att djuren har det sämre **i sitt dagliga liv.
**Såvitt jag vet hos perser o exo så är det inte så.
"Snacket" om att de inte kan andas mm…ser jag bara som fördomar.
"Alla" som har perser eller exoter vet ju att det oftast inte är nåt problem med andningen. Sen finns det naturligtvis detta hos vår ras som hos alla raser. Det finns olikheter i skellett mm hos våra djur precis som hos oss människor som gör  olika delar av livet svårare. Men när man medvetet avlar på dessa "fel" för att rasen anses bli snyggare…då tycker jag att vi kan prata om sönderavlad.
men som sagt var…så tycker jag inte alls att våra katter är.

Ev. så var vi lite farligt ute för kanske 15 år sen…men sen dess tycker jag att det har gått åt rätt håll.

Sen VET jag inte..men jag har hört talas om att vissa raser avlas tex. så stora så att det blir höftfel….kan man där kanske tala om "sönderavlad"…??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
2008-08-18 17:44
0

Håller med vad det gäller persern.Det var möjligen för minst 15 år sedan ett problem,numera är den då inte sönderavlad.Det är mest de som knappt har sett en perser idag som tjatar om det. Och jag  har oxå tänkt på det där med HD på katt.Det måste bero på att de vill ha fram så stora katter som möjligt.Vad gäller hundar så tror jag inte de är mer sönderavlade om det är en ny eller gammal ras.Det beror väl även där på hur man avlar.Jag har tidigare avlat på Chow chow och Papillon.Chow chowen var för så länge sedan så man inte HD röntgade och det fanns mig veterligt inga kända rassjukdomar på den då.Men just min tik var linjeavlad,och jag har aldrig haft en hund som varit så mycket sjuk som hon var,ständiga infektioner av olika slag,allt från öronen till livmoderinflammation drabbades hon av+ ett besvärligt exsem.Vi tog bara en kull på henne och bara en valp överlevde en mycket jobbig förlossning som slutade i akut kejsarsnitt.Jag har haft fler av samma ras efter det och då har det inte varit några problem.Det jag ville komma till är att jag tror hon var "felavlad" eller "sönderavlad" idag förstår jag det,vilket jag inte gjorde då.Papillon däremot var då, för en 15 år sedan en frisk sund ras  och vi fick flera kullar fina valpar.

Trini
2008-08-18 17:45
0

Det jag tror att de menar är att de raser människan länge styrt över är mindre sunda då man ofta avlar på extriören. Man vill få fram vissa speciella egenskaper på djuret och då kanske sundheten inte alltid kommer i första hand.

När det gäller djur som parar sig fritt i byar osv, då råder det ju en selektion, som det gör hos alla djur som lever fritt. Djuren håller ett visst antal, pga att det endast finns föda som kan försörja dessa. De svagaste djuren selekteras bort, de som är minst livskraftiga alltså. När det gäller våra renrasiga djur så överlever ju betydligt fler i varje kull för det finns inga begränsningar i föda för mammorna. De mår bra och får näringsrik kost under deras dräktighet och ibland så hjälper vi dem om de får många tex, eller om någon unge är lite svagare, att komplettera med modersmjölksersättning. Visst dör vissa djur bort ändå, men betydligt fler lever vidare jämfört med de vilda djuren… Tex en mammakatt som inte klarar att föda fram och skapa bra förutsättningar för sina ungar kommer inte att klara sig, medan vi med rasdjur inte skulle tveka att åka till en veterinär i ett sådant fall. Därför är det ju så viktigt att vi inte tar med osunda djur i aveln, och de flesta uppfödare tar ju detta ansvar och vi har också friska djur.

Men men, hursomhelst så tror jag det är detta de menar när det gäller en ny ras, att den inte så länge har stått under människans makt och blivit "sönderavlad"…

Halle
2008-08-18 18:17
0

I vissa fall är det ju svårt att veta före man har facit. Jag tänker på de som är ute efte det extrema hade nog förhoppningsvis inte tänkt på deffekterna som kommer med det.

#4 …fast jag tänkte när det gäller huskatter som lever fritt i byar, att där kan ju en hane vara pappa till så gott som alla byns kattungar. Så bland huskatterna är det nog många inavelshistorier. De lever ju inte vilda så de måste söka sig utåt som vilda djur som får ge sig ut på vandring för att komma till en ny flock eller stam. De har ju ändå sitt hem som sitt revir, och söker sig längre utanför tomten när det är dax att kastrera sig. Men kanske inte så långt så det blir så stor variation i familjeträdet.

Men jag kan hålla med om att vi nog räddar för många djur ibland, men det är väll där våran mänsklighet kommer in den som skiljer oss från djuren Obestämd

Ja detta är intressant och det finns nog väldigt många åsikter om vad som är rätt och vad som är fel.

/Marita

Silvestris
2008-08-19 02:19
0

Sönderavlad är för mig helt enkelt när man avlar utan att tänka på konsekvenserna, hälsomässigt och temperamentsmässigt. På hundsidan finns ju vissa raser där man har stora problem med tex. rädslor hos hundarna och det är ju ett minst lika stort problem som tex. dåligt immunförsvar för hur bra mår hundar som är rädda för allt och alla?

Att hålla sig undan extremer brukar vara en bra väg att undvika "fysisk söneravling". Inte avla mot för stora eller för små individer, inte för stora ögon, inte på skelettdefekter etc.

Sedan är jag en sådan som hellre fäller än friar. Är jag osäker på en katts hälsa ratar jag den från avel. Hellre det än att riskera att föra vidare problemen till nästa generation. Kattungar som jag räddat med antibiotika och handmatning (kattungar som varit svaga av inget givet skäl alls) skickar jag inte vidare i avel av den enkla och krassa anledningen att de skulle dött i det vilda. Ibland är det sunt att se hur det funkar i det vilda, man behöver inte kopiera allt men jag tycker nog att vi kan låta oss inspireras iaf och vi bör kritiskt granska vad vi faktiskt sysslar med.

Jag ser betydligt större risk att nya raser avlas sönder än gamla etablerade raser. Inom nya raser har man ofta väldigt smala avelsbaser och man inavlar för att man "måste". Man kanske ser mellan fingrarna med defekter/hälsoproblem av de "mildare" slagen (hudproblem, weepy eyes, mag/tarmproblem, bettfel osv.) och så finns ju den där risken att rasen blir oerhört populär på väldigt kort tid och så sätter mindre kunniga människor igång och föder upp vilket kan resultera i att hälsan blir ännu mer åsidosatt.

Gamla etablerade raser har ofta stabila och breda avelsbaser och löper egentligen väldigt liten risk att som ras bli sönderavlade, om det inte ligger något i deras raskaraktär som är direkt hälsovådligt. Inom dessa raser handlar det väl snarare om sönderavlade linjer.

Bart
2008-08-19 11:35
0

#6 Håller med dig i mycket av det du skriver.

Dolleminas
2008-08-19 13:02
0

#6 Är helt inne på din sida…

Kakan81
2008-08-19 13:27
0

Håller med om att "sönderavlad" är när det bara ska fra så många kullar som möjligt på så kort tid som möjligt och uppfödaren inte bryr sig om defekter som kommer fram.

Jag tror inte sönderavling har med att göra om det är en ny eller gammal ras. Jag tror det har mer att göra med om rasen är populär eller inte. Är det många som ex. vill ha pudlar är risken större för att det attraherar oseriösa uppfödare och därmed kan leda till att hundrasen får rykte som sönderavlad.

Intressant ämne.

StickyKitten
2010-01-12 17:42
0

Sönderavlad tycker jag är när ett djur inte längre har sina naturliga instinker kvar. Det vill säga, djuret skulle inte klara sig i naturen.

Och då menar jag inte att ett djur som levt inomhus hela livet ska klara av att bli dumpad i skogen plötsligt, utan mer när djuret inte har förutsättningar för att någonsin överleva utan människans omvårdnad.

heliotropes
2010-01-12 17:46
0

# 10 Hmm! inte ens vildkatterna har det lätt att överleva ute nu.

Eva // medarbetare på Perser

StickyKitten
2010-01-12 17:55
0

#10 Nej, denna vintern har varit hård. Men det är så det fungerar i naturen, och det är så det måste fungera. Alla kan inte överleva, helt enkelt.

Det jag syftar på är djur som på grund av avel inte klarar sig ens under milda förhållanden. Som är beroende av människan.

heliotropes
2010-01-12 18:03
0

Alla tamdjur är beroende av människans omvårdnad. Annars vore vi vilddjur allihopa.Skrattande

StickyKitten
2010-01-12 18:17
0

#13 Nja, många tamdjur har sina instinkter kvar. Givetvis klarar de sig inte i naturen om de vuxit upp hos människor, eller om de är anpassade efter varmare klimat, men som sagt har de förutsättningarna kvar.

Dagens stadsbor skulle inte klara sig i naturen exempelvis, eftersom de inte vet hur man gör. Men lär man dem så kan de överleva. Samma med djur.

perservind
2010-01-13 07:15
0

Hej

Om jag förtått saken rätt är sönderavel vad som sker när alla paras oavsett brister och till slut uppstår individer med alla tänkbara fel.

När listan på fel på en individ blir så lång att det är svårt att avla fram sunda individer.

Många hundraser har råkat ur  för detta när de blivit väldigt populära och alla ska ha en sådan. Enligt kennelklubben

Då det handlar om att få fram så många valpar som möjligt och man inte titta på om individen är frisk och sund.

När man i avelsbasen har svårt att hitta något som är bra att använda.

Ex alla individer bär på någon allvarlig deffekt som ger men i dagliga livet och avel.  Inte kunna gå ordentligt inte, kunna hoppa, inte kunna föda eller para, inte äta allt + temperaments fel osv.

Då är rasen sönderavlad där är inte PERSERN

Firinella
2010-01-13 12:16
0

# 10 Om jag förstått dig rätt så skulle alla hundar vara sönderavlade för det finns ingen hund som  idagsläget klara sig utan människans hjälp på något sätt. Se på vildhundarna i tex Egypten inte ens de klarar sig helt själva. Vi lever ju i harmoni på ett eller annat sätt med varandra/Laila

Erna
2010-01-13 12:48
0

Jag instämmer med många inlägg ovan.

Rent generellt är inte Perser & Exotic sönderavlade, eftersom det finns en relativt stor avelsbas.

Jag gjorde en undersökning i Silver News 2004 för att få fram hur stor eller liten vår avelsbas är, med tanke på att varianterna Chinchilla, Shaded silver och Golden är ganska liten jämfört med andra färger. Det visade sig att avelsbasen räckte till, enl normerna.

Utvärderingen finns att läsa på Silver News hemsida, www.silvernews.se

Minst 100 djur och av dem minst 25 avelshanar krävs för att en stam inte ska få problem med inavel. Nu är inte detta samma sak som att gruppen är defektfri, men en bra bit på väg.

Jag vet, att vår grupp inte har skelettdefekter eller HCM, inte heller problem med fertilitet eller förlossningar, däremot förekommer FORL (tandlossning) och PKD i vissa linjer. Så man kan säga att denna grupp är förvånansvärt kry för att vara så pass liten.

Så jämfört med hundraserna är katterna inte behäftade med så många defekter, utan en sund art av våra sällskapsdjur. Däremot är svinen ganska illa ute, om man får tro min veterinär.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

StickyKitten
2010-01-13 12:54
0

#10 Fast hundar är ju domesticerad sedan flera tusen år sedan, så jag tycker inte att det är samma sak.

Dessutom är jag intresserad av vad det är som gör att hundar inte skulle klara sig i naturen? Och vad har vildhundar i Egypten för problem?

Firinella
2010-01-14 16:08
0

Instämmer med #13 och 6.

#18 Vet inte vad hundarna i Egypten har för problem men de som många andra vild hundar klarar sig inte helt utan människans hjälp. Som du skriver så är de domesticerade dvs präglade på människa sedan långt tillbaks. Min tanke var att du skrev att för dig var alla djur sönderavlade som inte klarade sig helt själva i naturen om inte jag missförstått något. Såg ganska nyligen en film om detta på tv där man gjort studier på skillnaden på varg och hund, beteende mm. För att återgå till katterna så skulle inte en perser klara sig utan människans hjälp och då undrar jag om den då är sönderavlad? Inte enligt mig i alla fall. /Laila

StickyKitten
2010-01-14 19:05
0

#19 Men hur ska jag veta att det du säger är sant om du inte själv vet vad du pratar om riktigt? Inget illa menat, men det verkar så i alla fall.

Okej, vad är det som gör att en perser inte klarar sig? Hur som helst, ja, jag skulle betrakta den som sönderavlad.

Den är ju knappast framavlad för att den är ett jäkliga bra djur som har värdefulla egenskaper, mer än.. att vara söt? Rätta mig om jag har fel såklart, jag är inte insatt i perserkatters historia. Men det är ju så det brukar vara. Och resultatet är alltid ett djur som är fullständigt "värdelöst" ur ett evolutionärt perspektiv.

heliotropes
2010-01-14 20:44
0

#20 De är ett jäkligt bra djurSkrattande Vill man ha sällskap av ett djur som inte river stället är en perser perfekt. Min erfarenhet av dem har jag sedan 1987, hur lång är din.Skrattande

StickyKitten
2010-01-14 20:49
0

#21 Är det din definition av ett bra djur? Glad Det är en sådan inställning som gör att folk avlar fram vad som helst, bara de passar människan… Förvånad

Min mormor hade en perser. Riktigt tråkig och osocial! :D

heliotropes
2010-01-14 20:53
0

#22 Det finns djur åt alla och alla åldrarSkrattande

Firinella
2010-01-14 23:18
0

# 21, 22 Tack för de orden. Om du nu tycker att persern är sönderavlad och tråkig så är det upp till dig. Tyvärr håller jag inte med/Laila

perservind
2010-01-15 06:56
0

#23 Så är det. En del gillar de vilda djuren och andra de tama.

Men det har inget med sönderavel att göra utan prägling att leva med människan. Persern är som hunden en gammal ras. Inte nes bondkatten klara sig själv trots dess långa historia. Och inte är det bara söta det är mycket speciella och passar vissa människor som hansken.

Gillar man inte tamdjur så finns i naturen både rådjur, Lo, eller fåglar som ex. att beskåda. Men som indianerna sa så lever  även de i samspel med naturen och är beroende av vad vi gör med naturen.

Förstör  vi människor jorden kommer inte ens de självständiga att överleva, kanske kackelackor och dyligt.

"22 Du giller inte Persern och det måste du inte alla gör sina egna val. Precis som din definition av sönderavel  du får  tycka så, men är inte fakta utvärderingen.

StickyKitten
2010-01-15 11:37
0

Det är ingen som behöver ta illa upp av att jag tycker att min mormors katt var tråkig.

Vad är det som gör att bondkatter inte klarar sig?

Firinella
2010-01-15 12:14
0

Kylan tex. Är medlem i KKS, Katt Kommando Syd en förening som ideelt jobbar för alla oönskade och utslängda katters liv. Kattungar och ung katter klarar inte av kylan medan kanske en van utekatt gör samt bristen på mat under vintern./Laila

StickyKitten
2010-01-15 12:30
0

#27 Att de inte klarar klimatet är inte så konstigt eftersom de inte är anpassade att klara kyla en hel vinter. Men i ett klimat som är mer förlåtande, som de är anpassade för, skulle de klara av tror jag. Svenska sommrar är ju inget problem exempelvis.

Eine
2010-01-15 13:52
0

Sönderavlad= använda avelsdjur med defekter eller med hög grad av släktskap i generationer.Jag såg ett program från England om små hundar som avlades enbart med tanke på utseende.Och enligt tidigare rön så blir ju ofta hårt inavlade djur snygga i typenObestämd.Jag vet inte om någon kattras än,som man så våldfört sig på i sin iver att få vackra djur(enbart vackra)Fast ibland funderar jag på vissa CRX som har förälder med 30% släktskap,parad med en annan som har 25%.Visst avkomman kan få 0,men jag mår illa av att se hur osunt man handlat.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

heliotropes
2010-01-15 14:12
0

#25 Jag gillar ju båda..FlörtSkrattande

#29 Det tycker jag är en bra beskrivning, när defekta djur har använts och att det till slut inte finns några individer kvar som är utan den defekten, då är det sönderavlat. Då finns det ju inget friskt att gå vidare på, mer än att ta in någon annan ras. Om det går vill säga…

#26 Vi lever i en tid som är totalt olikt vad det en gång varit, katter har långt tillbaks utnyttjat människans sädeslokaler och djurstallar, där har de varit nyttodjur med att hålla mössen borta. Idag finns det bara begränsat med dom livsmöjligheterna.

Jag brukar säga- förr fanns det bondkatter idag finns det it-katterSkrattande

EddaM
2010-01-15 15:16
0

Detta med huskatter kan jag säga att min husis är en äkta stallkatt från början men hon är den som skulle klara sig sämst ute själv! Så den idelogin fungerar inte riktigt. Vet dessutom flera perser som är ute katter o klarar sig utmärkt, självklart får de komma in o får kärlek o mat som alla katter borde få!!

Sönder avlat är det på många raser, titta på dessa Munschkin osv. att avla på en defekt gör ju inte att katterna kommer må bra i slut ändan.

Persern är en gammal ras och har utvecklats till den typen katten har idag.

Och gillar du inte en ras så finns det mååååånga till att välja på.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

perservind
2010-01-15 15:51
0
#30 Jag gillar också båda,Skrattande är ordentlig orolig för många vilda raser såsom pandan,isbjörnen, sälen osv.
aannickaa
2010-01-15 19:54
0

Så här tänker jag om ordet sönderavlat…

Tyvärr är inavel ofta en frestande genväg, för uppfödare som är intresserade av att ställa ut sina katter.

Inavel leder till ökning av djur som är homozygoter i sin kromosomuppsättning i förhållande till de som är heterozygoter. Djuren inom inavlade linjer blir mer homogena än icke-inavlade individer och kan avelsvärderas med högre säkerhet. Men nackdelarna med inavel är många och alvarliga:

• Ökad frekvens av recessiva homozygoter i förhållande till heterozygoter orsakar reduktion i friskhet, tillväxt, fruktsamhet.

• Inaveln orsakar slumpmässig förlust av genetiska anlag.

• Minskad genetisk variation inom inavlade linjer begränsar selektionsutrymmet och resulterar i minskat avelsframsteg på sikt

• Alltså konsekvensen blir …

• Högre antal recessiva genetiska sjukdomar.

• Mindre fruktbarhet, mindre kull storlek.

• Högre antal genetiska defekter som gom/läppspalt och hjärtdefekter.

• Asymmetri (ojämna ögon eller snedda ansikten)

• Låg födelsevikt

• Högre antal neonatala dödsfall

• Växer långsamt

• Mindre i storlek

• Immunsystem som inte fungerar, högre mottaglighet för infektioner.

• Ofta förekommande av cancer i tidig ålder.

Även om vi har en till antalet katter stor ras, kan vi få för liten effektiv population i avel om vi bara använder en mindre grupp (populära) katter och linjer i avelsarbetet. Om de blir för få kommer vi att få en ökad risk för att skadliga anlag dubbleras och defekter uppstår.

aannickaa
2010-01-15 20:05
0

Inavelsdepression visar sig inte mer och mer varefter inavelsgraden ökar. Istället slår den till plötsligt och med kraft när den kritiska nivån uppnåtts med stora problem som följd. Det är därför genetisk variation skyddar oss från genetiska sjukdomar.

Så ordet sönderavlat så tänker jag på inavel.

Eine
2010-01-15 21:04
0

#34 Visst är det 4:e ledet som kan uppvisa inavelsdepressionen?Det ringer något i bakhuvudet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Erna
2010-01-16 13:54
0

Katten som art, är otroligt anpassningsbar till olika klimat. Jag såg ett TV program från Antarktis, där en grupp katter blivit kvarlämnade sedan många årtionden. De överlvde i den bistra kylan med minimalt med föda, bodde i nerrrasade ruckel och förökade sig dessutom. Katter finns ju även i ökenområden, så det är verkligen en tuff art. Den svenska kylan klarar de starka alldeles utmärkt. Naturligtvis är det så att de unga, gamla och svaga inte klarar sig själva.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mattib
2010-01-16 17:13
0

Vi har tre vänner som alla har Perser sammanlagt 9st och ingen har varit helt frisk.Ögonproblem,andnings problem,hjärtfel,njurfel.Så jag förstår att det pratas om perserns hälsa.Har själv börjat tänka i de banorna att kanske persern inte kan syre sätta blodet och pga det är lugnare?

Medial entropion (entropion i inre ögonvrån) Medial entropion är den vanligaste typen av entropion hos katter (perser) och hos vissa hundraser. Gemensamt för alla är att de har hoptryckta ansikten med kort nos, grund ögonhåla och stora, utstående ögon. Hos övertypade raskatter förekommer entropion mycket ofta. Ett väv- nadsband i inre ögonvrån är för kort och förvrider all vävnad i området, inklusive ögonlocken. Ögonlocket ligger för hårt an mot det utstående ögat så att dess kant stramar och böjs inåt. Extrem päls kan öka irritationen på ögat och om det även växer päls långt in i själva ögonvrån bidrar det till att förvärra tårflödet.

ÖGONSJUKDOMAR Hundar med motsvarande korta och breda skallform (och pälsmängd) får ofta samma problem: pekingese, japanese chin och även vissa pälsraser med något längre nos: shih tzu, bichon frisé och tibetansk spaniel. Segt tårflöde i inre ögon- vrån, ofta med brun missfärgning och eksem i huden är typiska symtom.

Nos/andningsproblem samma som mops och fralla så det blev operation. http://friskafrallor.info/andning.html

Sönderavlad,då tänker jag på perser.

Men perser är söta,jag tycker att de liknar down syndromTyst

Marita-L
2010-01-16 17:31
0

# 37 hm.. jag hoppas ingen av dem används i avel då de är så sjuka.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

mattib
2010-01-16 18:45
0

Nej,ingen går i avel.Men en hona (opererad för andnings problem)har det gått riktigt bra för när hon var på kattutställningar.

heliotropes
2010-01-17 02:07
0

Jag tycker det låter som om dina vänner har haft maximal otur. Jag har varit denna ras nära sedan 1987, dock de mindre typade i början men har även mer typat idag, och jag har aldrig sett detta fenomen-entropion och mina bekanta som har mer typade katter har inte heller sett och haft detta. Själv har jag väldigt svårt att tro att det är vanligt. Finns det någon statistik?

Det föddes och inregistrerades bara inom Sverak´sförbund 1018 st perser år 2008. Så bara inom Sverakregistrerade har det föds över 20 000 st under en tio års-tid, då har jag inte räknat med exoterna.

Mina perser kan vara ena riktiga latmaskar och inte har de några problem med sin andning.

Att det kan uppkommar problem i alla raser får man som uppfödare ta ansvar för, och som seriös uppfödare avlar man inte vidare på linjer som har eller att dess avkommor fått problem. Som uppfödare har man inte facit i hand när man har tagit in nya linjer i sitt katteri, klart att det måste bli tok någongång för någon, då det visat sig att de inte passar ihop linjemässigt. Det finns ju tyvärr osunda anlag dolda i vissa linjer.

Ps. Jag var en av de som protesterade högt när de mer typade kom på -80 början -90, då verkade som man avlade på allt bara den var så platt som möjligt, jag tyckte inte att det var många som jag kunde säga hade ett sött öppet uttryck som endå persern ska ha, jag kunde t.o.m. rygga för vissa katter som var på tävling. Många hade djupa fåror i ansiktet, de var överlag tätare mellan ögonen som även kunde ligga djupt, tungor som var för stora för dess mun mm. Men nu har jag följt dess utveckling och tycker att uppfödare har tagit större ansvar och lärdom, även domare har bidragit med att slå ner på negativa osunda "ting", allt för att de ska få sitt söta öppna uttryck, även sundheten bedöms mer kritiskt nu än förr.

Jag tycker att de har gjort ett jättebra jobb, tyvärr gick det nog lite för fort i början Obestämd

Denna kommentar har tagits bort.
perservind
2010-01-17 07:25
0

Tror inte den statestiken kan användas på Persern som rasen 37.

Fast det är olyckligt och en väldig otur dessutom.

Nästan alla katter är ju PKD testade idag och hcm är väldigt ovanligt om jag förstått saken rätt.

Och många fel kan de bli på vägen för alla även om det bara är enstaka fall. Precis som med männskor och allt är inte genetiskt.

Linje avel är enda boven till detta fenomen och ska bara utföras av dem som är väl insatta och kan sina linjer mycket väl.

Vet flera linjeavlade kullar som blivt hur felfria som hellst.

Tycker Perser aveln i det stor hela går åt rätt håll och har gjort de senaste 15 åren, men det finns alltid undantag hos enskilda katterier. De som vägrar gå framåt. Det är människor bakom all avel. På gott och ont.

Och basen är så stor att det går att rätta till.

Och bara de friska individerna skall gå i avel.

Och kronisk rinnande ögon är inget måste de finns individer utan detta.

Och skräcken för lite näsa måste bort, det finns värre saker åkommor.

Det är detta avel är till för att förändra.

Perser aveln är ingen sönderavlad, men det krävs ett samarbete och att dela med sig av sådant som är bra inte bara bra utställnings exemplar. Och mycket ärlighet.

PS! Det finns bar läkare och dåliga läkare så även när det gäller alla yrken och hobbyn.

Det kan man inte dömma en hel kår för och inte heller en hel ras.

aannickaa
2010-01-17 23:18
0

#35 Har inte hört att man kan pekaut ett speciellt led.Men jag har hört/läst att det oftast tar flera led innan det negativa med linjeaveln=inaveln visar sej.

#42 Jag tror inte att det finns nån som känner sina linjer så bra att det kan vara försvarbart med linjeavel.För jag tror inte att nån vet ALLT vad som deras katter bär på.

Mer fakta om persern till allmänheten behövs! Om man ska kunna få bort de fördomar som finns om rasen.Mindre försvar och mer fakta…ja så tänker jag och ni som föder upp perser behöver inte tycka och tänka som jag.Tyst

heliotropes
2010-01-18 00:14
0

Persern har fått ta så mycket negativt och fördomar de senaste åren som jag själv inte tycker är rätt, då jag vet hur det var på -80 början-90, vart var alla då som månade om sundheten? Idag jobbar alla seriösa för att sundhet på rasen ska finnas. Bra bredder m.m.

Jag blir så *f* när alla perser dras över en kam. Det gynnar inte aveln ett dugg, perser är för mej, och andra som har kommit rasen nära, ett väldigt älskvärt djur.

Försvar är väl det som persern och exotern verkligen behöver i alla fördomar. Jag har tappat räkningen på alla kommentarer som -Jaha! du har sådana där katter som inte kan andas…suck!

Att rasera något går fort, att reparera är nästan omöjligt.

Silvestris
2010-01-18 00:20
0

I värsta fall kan negativa effekter av inavel uttryckas redan i första generationen men ofta så krävs det några  generationer innan någonting märks och då handlar det ofta om diffusa tecken: mindre kullar, katter som är lite mindre i storleken osv.

När man inavlar vill man minska den genetiska variationen för att befästa en viss fenotyp, men det är ju inte bara fenotypiskt vi minskar den genetiska variationen utan även genotypiskt och de flesta effekterna av minskad genetisk variation ser vi inte. Det är dåligt för immunförsvaret och det är dåligt för fertiliteten. Oavsett hur väl man känner linjerna.

perservind
2010-01-18 07:39
0

Ja Heliotropes du har så rätt.

rasera går blixt snabbt och rätta till tar tre gånger längre tid.

Det är fruktansvärt att få ett sjukt djur ska inte finnas pga människans inbladning, men ibland blir det så ändå.

Det finns massaor med hund raser som inte finns någonstans att köpa om man vill ha något sunt.

Persern har massor med uppfödare att vända sig till för samma ändamål. Och då är inte rasen sönderavlad som rubriken handlade om.

Hundar kan man betala hur mycket som hellst för oavsett brister, och persern är väl tveksamt. detta är fakta och otroligt snedvridet.. Och inget  uppfödera skapat.

En fakta bit till, Persern hoppar och studsar och springer, men inte på samma våldsamma sätt som andra raser. Du har för det mesta inte någon katt i gardiner eller uppe på tapeterna. De är stillsammare och ju äldre det blir ju bättre. Det är skapade för inomhusliv sedan hundra tals år. Det är snälla och sociala och väldigt sällskapliga.

En del är väldigt pratiga och andra inte, en del är livligare än andra utan att för den skull vara sjuka. de får vara olika utan att vara sjuka.

Deras behagliga sätt är den största anledningen till att det är älskade förutom att en del dessutom tycker de är ursöta, och det är en smaksak.

men det har väl altid varit så att om någon olycka,okunnig eller oseriös säljar individer så får hela rasen en smäll, men detta är inte fakta om rasen.

Även uppfödera kan ha otur att köpa ett felaktigt exemplar för dyra pengar som måste plockas bort ur aveln, och det görs i ett seriöst arbete. Och fakta är att så kommer det se ut i alla tider framöver det ingår i avelsarbetet. och inom alla levade väsen och raser.

Och ett stort arbete har det varit de senaste 15 åren för att  förbättra hos de flesta uppfödare utan att inskränka på avelsbasen.

Och det finns Perser för alla tycken och smaker, de med korta sunda näsor och det med lite längre om man så önskar.

Det finns de som är både pkd och hcm  testade fria massor med linjer som inte haft några kända fall. Detta går att kolla upp eller tala med seriösa uppfödare om. Och alla får ha sin personliga uppfattning utifrån erfaranhet, men kalla det inte fakta för då blir det fel. Och dra aldrig alla över en kam.

Persern är inte sönderavlad den kan andas, äta, röra sig, para sig,föda normalt, leka och ha kul och gosa. De flesta är sunda, friska och otrolig snälla och sociala. En älskvärd ras. Men kanske det vore önskvärt med bättre omhändertagna ex. på blocket ibland då vissa är väldigt vanvårdade. Och det är ägarens fel också. Alla individer kan se ut som skräp om det inte sköts rätt. Och ibland kanske man ska låte dem somna istället för  försäljning ( undantag). Jag blir många gånger väldigt upprörd när gamla individer är till försäljning som inte har rätten att få åldras i lugn och ro och trygghet. Blocket är en dålig plats för reklam för rasen. Där är alla de som folk tröttnat på. De nöjda kunder finns inte där eftersom de behåller sina djur och trivs med dem är nöjda. Men denna sida är också bidragande då mång udda händelser och problem diskuteras som kan de att se ut som det är en vanligt förkommande problem. Det är svårt med internet diskutioner, kan bli så fel.

Bullan
2010-01-18 15:57
0

#46 perservind

Jättefint inlägg!!! Kan inte annat än att hålla medSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

aannickaa
2010-01-18 16:57
0

Det jag menar med fakta

Hur ser en sund persernos ut och en som inte är det?En nos som är ok fast den är kort och en som inte är ok.(Gorillan kan ju oxå andasOskyldig)

Ögonen samma där…

osv

Skulle gärna se ett längre reportas i nån katt tidning eller på tv allra hälst .Där fördomarna kan raderas genom fakta och förklaringar.

Ursäkta nu är det helt utanför tråden.

Annkis54
2010-01-18 17:49
0

#48..det finns det ju jättebra exemplar på

bild ifrån tråden persernäsor
näsor som är rastypiska o KANONFINA

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se