Biverkning av Vaccinering?
Detta ämne har säkert tagits upp innan? Men jag undrar om ni har upplevt biverkningar efter vaccinering och vad det va och vilket vaccin det blev efter?
Är det verkligen ingen som har fått biverkningar på sina kattungar efter vaccination? Själv har ja en kattunge som har fått två stora blåsor i gommen efter Felocell CVR vet.
Ska till vet. imorgon för att dokumetare detta…..
Sussie
Hej Sussie, jo då visst har man fått det någongång. Det finns en tråd jag skall försöka putta upp den..hm..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har nu puttat upp en av trådarna… den heter då var det dags igen :(
Jag har fått reaktioner på flera olika kullar som jag gav avdödat vaccin. Flera kattungar började halta, och hade så otroligt ont i kroppen så de skrek då vi lyfte upp dem. Hoppade de ner från soffan så skrek de i högan sky. Det höll i sig en eller ett par dagar. Nu ger jag inte avdödat vaccin mer, och har inte haft en endaste biverkning faktisk. Det här vaccinet jag har nu funkar väldigt bra på mina katter:)
Hoppas det går bra hos vet i morgon.
Ha en bra kväll!
//Susanne
jag har puttat upp denna
se här
#5 Ja det var den jag letade efter..så bra här står det mycket.
nu har jag puttat upp 3 st
jag hade de i färskt minne för att jag har jobbat lite med det inför utgivningen av vår tidning:)

#4 Jag har fått samma biverkningar Susanne på flera av mina kattungar som fått avdödat vaccin. Samma dag dom fått sprutan har dom fått jätteont i sina små kroppar. Har gett dom Homeopatiskt medicin och nästa morgon skuttar dom som vanligt igen.
Min sista kattunge som flyttade nu fick levande vaccin och inga biverkningar.
// Lillevi
Generosa´s Perser
www.generosas.se
Tack för ni puttade upp trådarna, kan ju inte säga att man blev lugnar precis…. Fy vad hemskt……. detta som vi vaccinerade med nu är ett levande vaccin å dessa biverkningar kom…..
Inte alls hoppfullt för min lille pojk då..
Sussie
#9 Jo då ..det läker nog ut av sig själv skall du se och har han ont av dessa såren så behövs "rätt" antibiotika
Har han inte ont av dom utan äter som han alltid brukar göra så läker dom ut av sig själv till slut.
Nä han e jättepigg äter leker dricker å e som en vanlig kattunge, men blåserna har ju varit där i sex veckor nu, så de känns ju inte som om dom läker ut av sig själv
Men har du/ni något förslag på vilken antibiotika man ska be om? vet ju också att de finns medicin emot virus, kan de va nått?
En ledsen Susside

Hej,
Jag vaccinerar alla mina katter / kattungar med Fevaxyn Pentofel:) Det har jag gjort de senaste 3-4 åren och jag har inte sett nått konstigt med dom alls.
Jag kan verkligen rekomendera det vaccinet.
Senast i går så gav jag 2 st och de fick sina besiktingar och sitt chip och det är full rulle på dom som vanligt:)
Jag ger första sprutan vid 8-9v sen andra 12v:)
// Chatrine

Jag hittar nästan ingen som gett Felocell CRV.
Är det som dom ger här och tar tydligen inte in något annat!?
Ja idag känns det lite mer hoppfullt, fått lite tips på behandlingar som ja ska ta med vetrinären i ef. Azitromax antibiotika, kanske Cortison och Immunoglobulin som ska hjälpa immunförsvaret….
Håll nu tummarna att vet. går med på detta å att lillen blir bra…
Blir smått galen när man läser om vaccin å vad de kan ge för biverkningar, så de blir inte lätt å välja vad man ska använda näst….
Lider nu mera av vaccinångest
Kram från mig
#14 Jag lider av ångest inför varje kattungevaccination. Vi har ju haft reaktion på olika sorters vaccin. Senaste kullen fick PureVax RCP och de klarade sig helt utan reaktion. Men man vet aldrig vad som väntar när man vaccinerat kattungarna, ibland dröjer reaktionen upp till 5 dagar. Och vi har som jag skrivit om i tidigare trådar haft dem som blivit väldigt sjuka.
Hoppas din lillkille mår bättre snart!
Enligt veterinärer så har många vaccin nu nya "stammar" vilket kan vara en förklaring till kraftigare reaktioner hos kattungarna.
/Lotta
som jag har skrivit i flera av trådarna oxå..vet inte vilka för jag läser inte igenom alla igen:)
så har jag oxå haft reaktioner..men inte de senaste åren
men väl "bränd" så blir man rädd
jag ska vaccinera CandyMan o Molly nästa vecka..o visst finns det lite oro med i bilden:(:(
använder dock endast avdödat nu o samma som #12 Fevaxyn Pentofel…trodde jag ja hahaha
när jag tittar på de sist vaccinerade så är det med **FEL- o-Vacc IV
**
Hej! Det gick bra hos vet. och han var positiv till den behandling vi föreslog
Det verkar också som att det är dåligt dokumenterat att katter får reaktiner av vaccin….. Men nu ska vi prova Fevaxyn P tusen tack för alla tips
Kram
Jag använder enbart avdödat vaccin på kattungar.Gärna på vuxna också om det finns tillgängligt.Nobivac Tricat använde jag någon gång tidigare och fick jättereaktion på en vuxen katta-Illröda heta öron ,pälsavfall på och runt vaccinationsstället och gräslig klåda,hon rev så hon blödde
. Efter cortisonspruta och tabletter gick det över.Så jag använder avdödat i första hand.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora