Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1217 ggr
Bullan
0

Parning eller Piller?

Om man har en hona som är tänkt till avel och hon börjar löpa första gången. Hur tänker och gör ni då?

Parar ni direkt?

Parar nästa löp?

Ger piller?

Gör ingenting alls om hon inte löper om först om några månader?

Ja… hur tänker ni?

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

heliotropes
0

Det beror på åldern när de löper för första gången, 10 mån och äldre bör de ju vara.

Jag blir alltid lite orolig när en hona löper så tidigt som vid 6 mån. Dessa har enligt min erfarenhet lättare att dra på sig en livmoderinflammation (eller redan har en) samt att de kan bli svårparade, även deras storlek stannar upp. Men som med allt annat så gäller …ingen regel utan undantag.Flört

Jag kan låta de paras vid första löp men oftast blir det vid senare löp, det hänger ju även mycket på hanen. Har man en parningssäker hane kan man ju vänta, har man en oerfaren hane kan man ju låta de träna tillsammans Cool

P-piller försöker jag undvika, men en hona som löper länge eller löper tätt tycker jag att p-piller är ett bra altenativ. Jag har ju mina honor och hanar åtskilda, så lite "fjolliga" och trånande tjejer kan jag acceptera Skrattande

Jag kan även utnyttja p-pilleret vid en önskad fördröjning av ett önskat löp, för ibland löper de ju inte exakt när man själv vill.

"Men..men…hur man än försöker planera så blir man sittande med en förlossning på själva midsommar´n.." Cool

Eva // medarbetare på Perser

yadhayezibas
0

Håller med, beror på hur gammal honan är. Och om jag vill ha kattungar. Glad

vindeln
0

Jag vågar inte ge min hona p-piller som nu löper ALLTID, hennes mamma löper bara en gång per år o så vill jag inte ha det. Jag hoppas att min hane, nu snart 8 månader ska blir fertil :)

Monica

Headturners
0

Jag ser helst att mina är över året och att vänta till andra löpet, just för ja tycker dom fortfarande själva är bebisar under ett årGlad

Sussie

Eine
0

När katter löper så är de enligt naturen vuxna.Jag kan para före 1 år om det är nödvändigt,men väntar oftast längre.Om det går avstår jag från pillret. Om en hona löper intensivt och kissmarkerar måste jag para eller ge piller.Alternativet sanera/byta bostad är inte så enkeltFlört

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annkis54
0

om honan är över ~10 månader…så parar jag om det inte finns andra orsaker till att inte göra det.
Det finns ju en massa personliga saker som kan fälla avgöranadet menar jag.
men finns det inget sånt så parar jag.
Om jag har tänkt mig en avelshona så finns det ju ingen anledning att vänta.
OM jag har orsaker o vill vänta så drar jag mig inte för att sätta p-piller på en hona dirket. Men jag har ju heller inte haft din otur i den frågan.
Så det är klart att man blir orolig utifrån sina egna erfarenheter. O många säger ju att man ska vara försiktig med p-piller.
jag har inte varit försiktig ALLS under mina 16 år…o aldrig har det hänt nåt…peppar pepparTystSkäms

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
0

#6 Det glömde jag, jag ger oxå p-piller till de honor som strilar, men bara när de går in i löpperioden och ingen planerad parning. Tur så är det bara en.Tungan ute …än.

Jag kan inte heller sätta några problem i samband med p-piller användandet, mer än ev. fetma. Därimot om inte honor får sin kull bland de första löpen verkar det som om de blir mer mottagliga för "besvär".

Eva // medarbetare på Perser

SofiaJ
0

Jag skulle inte börja med p-piller vid första löpet. Men om hon sedan visar sig löpa väldigt tätt och det inte är läge för kattungar så skulle jag ge det. Till Mette gav jag piller eftersom hon började löpa varannan vecka och jag ville inte att hon skulle gå ner sig för mycket då hon inte var ett år ens.

Mississ
0

Har ingen erfarenhet av dagens p-piller till katt! Längre tillbaka vet jag att de kunde ställa till problem. Men förmodar att de har utvecklats o jag kommer förmodlingen att använda dem framöver till min honkatt.