Då var det dags igen =(
I fredags var vi och vaccinerade europékullen, då 9½ vecka gamla. I måndagskväll började Trinitario halta och fick feber. Jag gav honom omedelbart homeopatmedlet Thuja, (det var det som räddade livet på perserkullen förra året när de blev dödssjuka av vaccinet). Jag pratade även med vår veterinär och hon sa att det helt klart är en reaktion på caliciviruset i vaccinet, då det ger smärtor i lederna på framför allt frambenen, handlovarna. Det enda vi kan göra är att se till att han får i sig vätska och mat. Efter flera doser med Thuja har han idag börjat röra sig bättre och gått till lådan själv och han äter maten med god aptit.
Där kunde det väl räcka? Nejdå för en stund sedan ser jag att flickan i kullen haltar, hon vill inte äta kvällsmaten och känns väldigt varm. Suck! Jag blir så ledsen
- varför ska de behöva bli så dåliga av vaccinet??? Det måste väl finnas fler än vi som har kattungar som drabbas?
/Lotta
/Lotta
Jag kan ta att de får en liten reaktion på vaccinet, men att de knappt kan gå tycker jag är oacceptabelt.
Usch sitter här hemma och lider med våra småttingar, Johan är i Sthlm så jag är hemma själv…..
/Lotta
/Lotta
jag hade en kull huskattungar förra året(fmamman intagen dräktig) och de blev sjuka av vaccinet. feber och skakade.
#2 Bad du din veterinär rapportera reaktionerna på vaccinet till läkemedelsverket?
/Lotta
/Lotta
Hur noga är era veterinärer när de drar upp vaccinet? Drar de upp det innan de kommer in i rummet där kattungarna är? Spritar ni nacken på kattungarna efteråt? Speciellt på perser med mkt päls.
Min kommande kull kommer få avdödat vaccin i första och levande i andra sprutan. Gjorde så med en kull jag hade då det levande kom och inga reaktioner alls, vet flera som gör så utan reaktioner.
Låter hemskt att få detta gång på annan på kull, att det kan bli så nån enstaka katt och enstaka gång kan man förstå då det är levande vaccin men inte reaktioner av denna grad.
jag var nyligen o vaccinerade 5 kattungar i olika åldrar från 11 till 15 veckor med avdödat
pentofel fevaxyn tror jag det hette
vaccinerade kl 15 o gav sen nötfärs kl 19.
När jag ropade på dem så kom alla katterna o 4 haltade liiiite..
dagen efter var alla ua. Inga andra biverkningar
vad var det du gav för nåt Lotta??
jag vaccinerar ju bara en gång..o då ger jag så sent som möjligt
de som jag behåller hemma ett tag ger jag tidigast vid 15-16 veckors ålder
jag har haft JÄTTEPROBLEM med levande vaccin o dösjuka ungar…men sen vi började med avdödat så har jag bara noterat småreaktioner..eller inga reaktioner alls
hoppas att de mår bra nu Lotta
Neej, vad jobbigt!
Jag fick ju en reaktion på en kull född 2005. De fick levande vaccin (Tricat) och alla 4 kattungarna blev jätte, jätte sjuka, jag trodde de skulle dö för mig allihopa. Tack vare dig Lotta och homeopatmedlet, så blev de ju bra igen. Förra kullen vaccinerade jag med avdödat båda gångerna och fick inga reaktioner alls. Så jag vaccinerar inte mina katter med levande vaccin längre.

Jag har oxå haft en kull för några år sedan som blev sjuka alla mer eller mindre av levande vaccin.Veterinären skulle rapportera in det.
Förra kullen använde vi avdödat vaccin och ändå blev de så fruktansvärt dåliga. Nu använder vi Pure vax RCP, levande vaccin efter diskussion med vår veterinär. Hon jobbar mycket på katthem också och där ger hon alltid detta - även till kattungar som inte är i lika bra skick som de vi uppfödare vaccinerar.
Är man medlem i SVERAK så måste man vaccinera kattungarna 2 gånger innan leverans. När jag var med i IDP så vaccinerade jag också bara 1 gång och också så sent som möjligt.
Jag ger dem Thuja eller Silicea vid reaktion på vaccinet.
/Lotta
/Lotta
Jag har vaccinerat mina kullar jag haft med levande vaccin, både första sprutan vid 9 v och andra vid 12 veckor, och inte fått någon reaktion alls. Jo nu ljuger jag en blev lite liiiite nysig men det gick över till dagen efter. Ska åka idag faktiskt och ge spruta 2 till kullen som är 12 veckor imorn. På tisdag ska jag åka med lilla kullen som är 9 veckor då. Till mig säger min veterinär att det levande vaccinet är så bra nu så en fullt frisk kattunge ska tåla det. Men jag vet inte… Jag är ändå orolig varje gång pga allt som man hör och läser.
Så håll tummarna för mina bebisar i eftermiddag. De ska få sin chipmärkning oxå.Fyyy fabian vad jag ogillar det. De måste ju kunna göra sprutan mindre lr kanske kunna ge nån liten bedövning just där de trycker in den. Huuuu… 
Har andvänt avdödat vaccin och aldrig mer ger jag det till mina kattungar.Fick både haltande och snoriga kattungar.
Nu andvänder jag levande vaccin och det heter FeloCell CVR.Jag hade 9 kattungar för ett tag sedan och där vart det bara 1 som vart snorig.Men det gick bort efter 1 vecka.
Om man ser bakåt för ungefär 10år sedan,då hade man inte det här problemet med vaccinet, iallafall inte jag.Hoppas dina kattungar snart är haltfria.
/Annika
#10..hmmm det kanske är ok eftersom det är Levande försvagat.
men de som förespråkar levande vaccin gör det ju oftast för att det påstås vara bättre…men hur är det om det är försvagat??
jag vågar i alla fall inte ta mer levande vaccin på mina.
tog mig 1 år att få ordning på en av katterna efter levande.
O om, som i mitt fall, man ser haltande några timmar så tar jag det.
Fast visst önskade även jag att mina katter ( o andras oxå) skulle kunna ta vilket vaccin som helst
hade ju underlättat en hel del:)
Tyvärr verkar det numera som om det kan förekomma reaktioner på både levande och avdödat vaccin
Jag tycker mig också märka mer reaktioner nu än tidigare. Enligt vår veterinär har man i en del vaccin bytt ut stammarna av bland annat caliciviruset, kan det vara orsaken?
När man får reaktioner på vaccinet bör man tala om det för sin veterinär och höra om de rapporterar detta vidare. Annars finns det ju ingen möjlighet för att se hur vanligt det egentligen är och hur hårt kattungarna drabbas.
#9 Jag håller med dig, det känns inget kul att chip-märka 12 veckors kattungar, aj, aj för den grova nålen 
Hoppas det går bra med dina bebbar idag.
/Lotta
/Lotta
Det har gått jättebra att vaccinera. De mår bra ännu så länge iallafall. De skrek AJJJJJJJ hjälp rädda mig när de fick chippet men de glömde snart bort det. 

Jag har vaccinerat med PUREVAX RCP på alla mina sen 2007
Detta har även mina kattungar fått, och det har gått jättefint, inga problem alls
Innan har de fått avdödat vilket kunnat ge lite symptom innan som halt, diarre osv
Men jag vet inte vad jag ska tro egentligen om detta och vaccinationer
Vi vet ju inte de ggr de reagerar om de har en mindre virus i kroppen, inget ovanligt vi har Calicvirus tex, ibland så märks det ju inte så mkt heller då de ändå kan bära på lite
Vaccinerade vår Nicodemus för ca 1 vecka sen, han sprang hem och lekte som om inget hänt, så pigg, och han va då 9 veckor, han ska t en i Sverak som har uppfödning, så vi har lovat vaccinera 2 ggr då de tycker detta är viktigt, för oss kändes det sådär, lite nervöst då man läser om alla reaktioner mm, men han har inga symptom på något
Vi har ju också precis börjat flytta över till Sverak, så vi får också vaccinera 2 ggr hädanefter
Men det kan vara bra också, de får ju inget skydd fr ca 6 veckors ålder fr mammakatt
/ Carina
enligt min veterinär så är det då vid 6 veckors ålder som de börjar att bilda sitt eget immunförsvar…o det ska de ju göra.
men det är en djungel..jag håller med.
PUREVAX RCP är oxå ett Levande försvagat ser jag i fass.
men läser jag vidare så är även Tricat detta?
hehe…finns det levande som inte är försvagat:):)
Nej fy vad jobbigt Lotta..hoppas dom snart blir bra…
Jag har alltid gett avdödat tills jag räknade ihop hur många som haltade å mådde dåligt några dagar efter. Det var för många !
Jag var nu sist å vaccinerade med RCP å det gick kanon fint..ingen var trött utan däremot åt dom som galningar den kvällen… Men nu skall jag snart med nästa kull å jag är alltid lite orolig.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hejsan alla,
nu är jag tillbaka på listan, jag har haft hem min dotter från London England, med sina tre från 3-9 år oj mitt huvud är inte vant vi detta liv, sen vi har ju haft utställning och och bygger vi om och ut stallet, så det har inte varit tid för någon dator.
Jag ger Fel-O-Vac PCT, avdödat till mina katter.
Min vet. rekomenderar det, han säger att får kattungarna i sig av levande vaccinet så utvecklar dom sjukdommen, och säg inte den katt som inte vill hjälpa till att slicka rent på både sig själv och kompisen.
Ja, dom kan bli sjuka av avdödat, men då är det på konseveringsmedlet dom har en allergisk reaktion på, som för vissa kan vara nog så svår.
Så det är en balansgång om vad man ska använda, men dom slutade med levande Rabies-vaccin, enbart för att det visade sig att katter och hundar utvecklade rabies efter sprutan.
på 50-talet eller 60- så gick läkarna ihop ock vägrade vaccinera små barn med levande tbs vacc, för att dom fick tbc och dog av vaccet.
Något att tänka på kanske, levande vaccin kan ge sjukdommen det är tänkt att den ska skydda mot.
förlåt men detta blev långt, Ulla
#17 mycket bra förklaring

Ja i veckan ska min första kull Vaccineras, man är naturligtvis lite isig i magen av hur de ska reagera
Men man får hoppas, inget kul då de mår dåligt efteråt
Hoppas dina små piggnar till Lotta
Det är ju 1 vecka sen nu du vacinerade läser jag, vore hemskt intressant få höra hur allt går med dem sen, nu skrev du i Godmorgon tråden såg jag, mkt ledsamt och man mår ju så dåligt då de små inte är bra. Håller tummarna för allt ska vända och bli bra
Kram!
Carina
#3 nej hade inte en tanke på att man kunde gå vidare med det. Ska ha det i åtanke nästa gång!
Purevax RCP (även RC) är ett kombinerat vaccin. Komponenten mot calici är avdödad just pga. den höga benägenheten att utveckla biverkningar mot levande vaccin mot calici. Herpes- och kattpestkomponenten är dock levande.
Vad som är intressant med Purevax är även att komponenten mot calici har uppdaterats och därmed ska ge ett mer aktuellt skydd. Något som kan vara bra med tanke på att det i USA och England har poppat upp en synnerligen elak variant av calicivirus med hög dödlighet hos vuxna katter.
Själva poängen med levande vaccin är att ge kroppen en minivariant mot den sjukdom man vaccinerar mot. Det är det mest effektiva sättet att aktivera immunförsvaret på. Givetvis innebär detta att biverkningar kommer förekomma. Antagligen i högre förekomst när levande vaccin används än när avdödat vaccin används, men det är mycket sällan biverkningarna leder till död eller permanent skada.
En sak att ha i åtanke är att om det nu är så att katterna idag oftare får biverkningar och oftare får allvarligare biverkningar att det inte behöver vara vaccinens fel. Det kan lika gärna vara kattavelns fel. Att vi uppfödare avlat på svaga individer och att vi successivt har försvagat katternas immunförsvar. Bara det faktum att katter hålls inomhus är en faktor som försvagar immunförsvaret (nej, jag propagerar inte mot innekatter nu utan tar bara upp en av många faktorer). Kosten kan vara ett annat problem, katter äter idag i regel en rätt så artfrämmande kost vilket kan irritera tarmarna vilket i sin tur sätter ner immunförsvaret och sist men definitivt inte minst… avelsarbetet. Det går inte att utesluta att aveln har försvagat våra katter.
Ett allmänt försvagat immunförsvar kombinerat med effektivare vaccin kanske inte är det ultimata. Å andra sidan kan man inte heller hålla kvar vid gamla, ouppdaterade vaccin om man vill förebygga sjukdom heller eftersom virus (i synnerhet calicivirus) är väldigt benägna att mutera.
Kan berätta att nu har det gått igenom alla fyra kattungarna, hos en något lindrigare med enbart hälta i 1-2 dagar. Men för den som drabbats värst har det inneburit hälta och att han inte kunnat stå på sina framben på flera dagar. Han har inte velat äta och dricka självmant så vi har gett honom mat och vätska med spruta i munnen. Han har naturligtvis tappat av lite i sitt hull också. Han har helst velat ligga och sova. Idag är första dagen som han har klivit upp självmant och gått till matfatet och ätit. De andra tre är det full fart på igen.
Men för min del känns det helt oacceptabelt att det ska bli så allvarliga reaktioner att kattungen inte kan gå eller vill äta och dricka på 3-4 dagar. Just nu funderar jag på vad som händer vid andra vaccinationen???
Vad det gäller vaccinationer i allmänhet så tror jag personligen att vi "övervaccinerar" våra djur men för den delen även oss själva. Att vaccinationer i barndomen ger påverkan på människor långt fram i livet är ett ämne som diskuterats flitigt bland alternativa behandlare sedan lång tid tillbaka.
/Lotta
/Lotta
#22..instämmer med dig
om man en gång har gått igenom en eller flera katters allvarliga reaktion så gör man inte det igen
jag är orolig även när jag vaccinerar med avdödat….för att man har blivit lite vaccinationsrädd.
men några timmars hälta "köper jag"
Jag pratade med en på apoteket en gång å hon sa att om vi vaccinerar vid 12-14 veckors ålder så behövs bara en, sedan så har jag tagit upp detta med en del veterinärer som också håller med. Jag läste också om detta på nätet men kommer inte ihåg vart..hm..
Men om man har många katter i ett stort katteri där smittotrycket är stort så behövs två å då tidigt… ibland fler redan från 6 veckor ( avdödat ) om smittotrycket är jätte stort.
#23..min vet säger samma sak
om man ska be¨hålla nån tex..så vaccinerar jag så sent som möjligt..vid 15-16 veckor
o då bara en vaccination
Idag har mina småttingar fått sin första spruta, 9 veckor gamla. Gick jättebra och det märks ingenting på dom. Det är fullt bus och de äter o dricker som vanligt. 

Stämmer det med att det ska räcka med en spruta om de är 14 veckor el äldre sa min Veterinär, står i fass tydligen
Men detta hjälper inte oss som är med i Sverak, där finns regeln att vaccineras 2 ggr.
/ Carina
putt
#0 Vilken otur du/ni har vid vaccinationerna, jag har vaccinerat med nobivac tricat och aldrig haft reaktion på varken vuxna eller ungar…
#9 Ni har iaf tur att ni har päls som döljer stickstället, på vissa rexar syns stickhålet + att en av mina ungar blödde lite efteråt… :( det slutade dock ganska direkt…

Hej,
Jag vaccinerar alla mina katter / kattungar med Fevaxyn Pentofel:) Det har jag gjort de senaste 3-4 åren och jag har inte sett nått konstigt med dom alls.
Jag kan verkligen rekomendera det vaccinet.
Senast i går så gav jag 2 st och de fick sina besiktingar och sitt chip och det är full rulle på dom som vanligt:)
Jag ger första sprutan vid 8-9v sen andra 12v:)
Kram Chatrine