Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2354 ggr
Mixoticas
0

Matstrejkande bebis

Jag har en kull på 3 bebisar som jag mer eller mindre har fått flaskat upp från början då deras mamma hade väldigt lite mjölk.

Dessa bebisar är nu 7 veckor och 2 av dom vägrar nu äta välling o vill ha mat vilket är bra MEN dom äter inte tillräckligt utan går bara upp ett par gram om dan.

Vad jag än gör så får jag dom inte att äta mer. Testat med allt möjligt som burkmat, nötfärs, uppblötta torrisar mm.

Den sista bäbisen är tvärt om. Han ska bara ha välling och endast ur flaska. Jag kan lyckas få i honom annat men då endast från mina fingrar. Jag har försökt o lägga fingrarna i maten men då letar han i luften o jag kan absolut INTE få honom att fatta att han ska äta på tallrik. Jag har även testat att neka honom vällig i flaskan men då går han ner.

Dessa bäbisar väger bara mellan 330 och 420 g så dom är sååååå små Rynkar på näsan men pigga o glada o busar för fullt.

Snälla någon…. Lite tips o ideér önskas

Sorry om jag har lagt upp denna tråd under fel kategori.

Annica

MonicaLagerquist
0

Jag skulle köpa Hils A/D och börja med att mata med det i sprutan för att sen sakta få över det  till  tallrik.Ev blanda A/D med KMR.

Har du provat att ge rått kött?Det brukar trigga igång ovilliga katter.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

Jag säger som #1 Öka deras matlust genom spruta sedan få över det till tallrik och se att dessa små får bo längre hos dig och det kommer att ta lite mer tid helt enkelt

Den andra får du envisas med.. a/d mat eller nötfärs brukar få dom till att strunta i fingrarna och ta golvet eller faten direkt.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Mixoticas
0

Jooo..Nötfärs har dom små fått o det äter dom men väldigt lite o den som äter på flaska vill inte ha det.. Jag har räknat med att dessa små hjärtan kommer att bli kvar ett tag hos mej för dom måste ju växa på sej o bli stora. Jag har aldrig haft dessa problem med mina tidigare bäbisar så jag har kliat mej ganska mycket i huvudet åt deras beteende o viktuppgång.

Ska fixa hem a/d mat o prova. Det hade jag ingen tanke på men a/d maten är ju jättebra.

Tack så mycket för tipsen Skrattande

MonicaLagerquist
0

Hills A/D är bra till mycket.Jag har alltid det hemma när jag har dräktiga katter eller kattungar.Vi som bor så till att vi kan handla på någon av Strömsholmsklinikerna har ju dessutom förmånen att kunna köpa det lite billigare med uppfödarrabatten.Det gör nästan en femma per burk.

Stolt ägare till tre La permer

Sunrunners
0

Jag har ungefär samma problem här. Mina ungar är 7 veckor också och jag kan inte lära dom äta själv från talriken. Jag har prövat allt möjligt. De äter KMR-a/d välling från spruta och köttfärs från mina fingrar och väger nog redan 600 -800 g.

Mixoticas
0

Ja då var jag inte ensam om problemet. Mina mina tidigare bäbisar har jag inte haft något problem med men troligtvis så är det för att jag har fått nappa dom från början.

Svårast är det med de två som inte vill ha någon mat från mej utan vill äta själva för de äter så pyttelite. Men skam den som ger sig Tungan ute

Erna
0

Jag tycker att det låter som om dina bebisar har problem med magarna. Det kan tänkas att de har någon bakterie som inte ska vara där. Kolla md din vet. Jag skulle be om antibiotika.

En kompis med en jättekull siameser hade samma problem och ett par dog så småningom. Det visade sig att en kur antibiotika gjorde susen, nu har jag glömt vad det var för sort. Även mamman fick medicin och vad jag minns, så återkom aldrig problemet igen.

94 % av alla perser/exotic bär på chlamydia, även om det inte syns, enligt en känd vet, som jag känner. Det kan ju vara annat också. En odling visar inte alltid vad det är (särskilt inte chlamydia) , så man kanske får pröva sig fram. Klinikens vet sa att alla svar gjorda i Sverige var negativa, men när samma prover testades i USA var de positiva!

Lycka till!

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Denna kommentar har tagits bort.
Mixoticas
0

#7 Jag har varit i kontakt med min vet precis innan jul som är väldigt bra att diskutera med och hon sa att det är en stor risk med att sätta in antibiotika åxå eftersom att oftast så slås hela bakteriefloran ut i magen o det blir diarré o då kommer mina bebbar att må ännu sämre.

Det känns som att välja mellan pest eller koleraRynkar på näsan

Jag har haft väldigt mycket med chlamydia i mitt katteri. En av de första katterna jag köpte in var en frisk smittbärare. Till slut orkade jag inte med så jag lade ner men startade om för ett par år sen. Jag tror inte riktigt på att det är chlamydia men blir det inte bättre får jag testa Skrattande

Annkis54
0

håller tummarna med ad…hoppas att det funkar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annika1963
0

Har du provat att ge kattungarna strömming? Ett tips oxå maska av dom oxå om du inte redan har gjort det förstås.

Makrill tonfisk brukar kattungarna gilla oxå. Jag brukar blanda ut spaden med lite uppblött torrfoder.

/Annika

Mixoticas
0

Ja du Annki… Jag hoppas åxå att det funkar….ringer dej nån dag i veckan.

Annika- Dom är avmaskade men jag ska prova med lite fisk så får vi se.

Tack återigen alla Skrattande

Annica

Mixoticas
0

Nu har jag varit o köpt a/d mat och den lille som bara har ätit ur flaska har börjat att äta blandningen ur mina händer men så fort jag bara ger honom tallriken vägrar han äta. Han förstår inte att maten finns på tallriken utan att den ska ju komma uppifrån eller ur mina händer Tungan ute

Dom andra tycker att det är jättegott så dom äter nu som hästar Skrattande

Nu hoppas jag bara att lillkillen kan komma på att man kan äta från tallrik för det underlättar ju en hel del Glad

Sunrunners
0

Här är det också nu bara en flicka som inte förstår att det finns mat på tallriken utan det kommer just uppifrån eller ur mina händer.

Annkis54
0

en del är envetnare än andra
om du testar att ge honom från tallriken fast det är dina fingrar om drar fram det till honom, så att han äter det från både dina fingrar o tallriken..eller reagerar han negativt redan när han känner tallriken?
men det har du väl redan testat

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mixoticas
0

Jag har testat med tallriken men så fort han märker att den är där så börjar han titta upp i luften o leta efter mina fingrar.

Sunrunners
0

Precis som här också. Jag har mina fingrar inom köttfärs på tallriken och hon tittar upp.

Annkis54
0

#16 #17 haha

kanske inte så roligt men…envetna katter haha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Eine
0

Putta ut maten allra längst ut på kanten av fatet och håll fatet i handen.Det brukar fungera på mina.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sunrunners
0

#19 också det har jag redan försökt. Men flickan tittar bara upp leeler letar efter mina fingrar.

Mixoticas
0

#19 Det har jag åxå provat men det funkar inte här heller. Han vänder bort huvudet o sen försöker han hitta mina fingrar.

Eine
0

kladda ner fingrarna och dra dem mot fatet och genom maten om det så behövs.Flört.Det måste fungera annars blir de pensionärer innan de kan äta självaFörvånadSkrattandeSmå tokfransar är de allt!

Mixoticas
0

O det har jag redan testat o det funkar inte heller. Kliar mej fortfarande i huvudet….Ja tokiga är dom Tungan ute

Nu ska vi bort över nyår o har en kattvakt men vi ska ha lite is i magen o se om vi kan få dom att äta utan att de blir matade. Bara att väga o se om de går ner annars så får kattvakten mata men tanken är att henne förknippar dom inte med mat så det kanske kan funka

Sunrunners
0

Jag också testat den också. Nu försöker jag bara kasta tallriken till dom och springa i väg och hoppas att hungern är bättre lärare Rynkar på näsan

Eine
0

#23 Be henne bara att lägga ut maten ordentligt runt kanterna och servera den småvarm.De äter nog om de är hungriga,tror du inte?Säkert är du mat-mammaKyss åt de små,precis som du skriver.

Mixoticas
0

Min envisa lilla bebis har äntligen förstått att man kan äta nått annat än välling eller från mina fingrar. Jag slutade sonika att mata honom och visst gick han ner men inte så mycket sen var han jättehungrig och jag satt ner skålen och gav honom en uppblött torris o sen åt han från skålen själv =)

Annica

Annkis54
0

Ha Ha…Annica…där ser man…trägen vinner.
Det är så lätt att skämma bort dem…när man har nappat.
Men vad gör man inte för våra älsklingar.
Men i slutändan kan man då vara tvungen att tuffa till sig….o så går förhoppningsvis allt bra.
Gott Annica.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mixoticas
0

Japp…men det är så lätt att man blir blödig Annki Skäms Alla tre är fortfarande FRUKTANSVÄRT små men dom får stanna här tills dom är tillräckligt stora att flytta hemifrån.

Annki, Du ska veta att du är guld värd!! Tack för alla råd o ditt stöd oavsett vad det är Skrattande

Annkis54
0

#28..Kyss love you tooooCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sunrunners
0

Jag har fortvarande svårigheter. Jag tyckte att det är ingen god ide att sde är hungriga när det är dags för vaccinationer och situationen är så att den ena flickan tar mat bara från mina fingrar.

Annkis54
0

#30 var o en måste ju ta beslut dag för dag.
Om det inte är bra för dig just nu så måste du ju göra klart allt med vaccinationer mm…o sen kan du ju göra ett försök. Man kan ju inte riskera kattens liv.
Alla sätt är ju inte bra för allaFlört

jag skrev in en annan tråd att min veterinär sa att en frisk katt inte svälter sig om den har maten framför sig.
Då gällde det en kattunge som hade hunnit bli 16 veckor..o åt inget annat än välling….från tallrik visserligen..men i alla fall.
Jag gjorde som min veterinär sa…o hon "svalt" i 2 dygn. Sen så klarade jag inte av det längre…o började ge henne "välling" igen.
När vetten öppnade upp henne så hade hon en magsäck som inte fungerade alls. Detta är ganska många år sen nu…o jag kommer inte ihåg exakt vad det var för fel på hennes magsäck…men i alla fall så överlevde hon inte.
Man kan inte rädda alla.
Man kan bara göra sitt bästa.
O idag tror jag fortfarande på det min vet. sa..att om katten är frisk så äter katten när h*n blir hungrig.
En tillräckligt stor/gammal katt alltså. Inte en kattunge på 5-6 veckor.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Sunrunners
0

Nu hände det i går… den sista av de 4 lärde sig att äta själv från talriken Skrattande. Det tog altså 9,5 veckor!

Mixoticas
0

Gud så skönt! Mina äter själva nu för fullt men är ack så små så dom får stanna länge här hemma. Skam den som ger sig Flört

Annkis54
0

:):)

skam den som ger sig som du säger

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se