Vaccinera eller?
Jag blir så skrämd av allt detta som händer katterna vid vaccinering och vet varken ut eller in. Har två damer hemma som vaccinerats som bebisar och ska nu göra sin ettårs vaccinering… eller? Veterinären säger att jag kan dra in bakterier med mina skor så de blir sjuka. Vad är vettigast, vaccinera sina katter (även om de är sällskaps katter som aldrig träffar andra katter eller går ute på platser andra har tillgång till), eller låta bli?
om de har fått sina 2 första som bebbar…
utställningsreglerna är vartannat år nu
o min vet..säger att sällskapskatter behöver bara vaccineras vart 3 år
så jag skulle ju definitivt inte ta nån ny vaccination på 1 år i alla fall
sen så tror jag oxå att reaktionerna blir mer när de är små
mindre risk när de redan har fått vaccin…
fast det kanske inte alls är så
Jag skulle absolut vaccinera.
Jag tror det är mycket långsökt att man få någon smitta med skona.
Jag har aldrig fått någon reaktion på vaccinet fast jag vaccinerat jättemånga katter under 30 år.
fast menar du att du skulle vaccinera varje år fastän rekommendationerna nu är vartannat eller tom vart tredje??

Jag hade inte vaccinerat nu. Varför proppa i dem massa onödigt då detta inte behövs,idag är regeln vaccinera vartannat år just för inte ge dem för mkt. Om det va tal om en utekatt så hade jag gett dig rådet vaccinera då den utsätter sig mer. Vi har en vettig veterinär som anser man borde vaccinera mer sällan, han kan inte förstå varför man ska utsätta djuren för en massa skit som kroppen ska ta hand om när det inte behövs.
#2 Det va härligt höra att du sluppit biverkningar.Det är så många som som råkar ut för detta.

Jag ska snart vaccinera min 1åring och ringde vetten och undrade om hur ofta man ska vaccinera eftersom jag va osäker på om jag skulle vaccinera min 2åring samtidigt och vetten svarade att kattsnuva höll i 1 år och kattpest i 2år varför gör man ett sådant vaccin om man nu kan vaccinera vartannat år ?? man vill ju ha ett som täcker hela tiden ut
Jag vacc. vid ca 10 veckor ca. 13 veckor ett år senare sen blir det var annat år.

De har kommit fram till att vi övervacc. Därför ändrades vacc till vart annat år, håller de för uttsällning måste de rent logiskt hålla för hemmabruk. Tycker också att släpa in med skor är långsökt. Och alla katter ska vacc. ju idag. Men de viktigaste är väl utekatter. Skulle de vacc. skulle smittan dö ut. Och honor som skall ha ungarår också en grupp som skall ha vacc. Men som det skrevs tidigare är ju dosen för vuxen katt, så ettåringar ska väl inte medföra samma problem som bebbar, det är min erfarenhet.
#5 Din fråga om vacc. får nog tas upp med tillverkarna. Men alla dessa räcker i 1-2 år är bara lägre gräns. Den gräns de går i god för
Det finns så många olika sätt att det inte går att säga vad som är mest riktigt, och det är säker individuellt också

Förstår inte att det är så långsökt att släpa in kattpestsmitta på sina skor eller kläder. Kattpestviruset kan överleva utanför kattkroppen i mer än 1 år och det finns överallt där katter normalt finns ute. Jättelätt att ovetandes dra in det i hemmet där man har innekatter. Så länge inte 100% av alla katter i sverige är vaccinerade så tror jag man måste vaccinera även innekatter mot just kattpest. Det är ju de ovaccinerade katterna (eller deras ägare egentligen) som låter denna hemska sjukdom leva vidare.
Däremot vaccinerar jag inte varje år längre utan med 2 års mellanrum. Har aldrig under alla år med många kullar råkat ut för någon reaktion på vaccinet.

Får man fråga er som inte haft reaktioner på vaccinet någongång, Vilket vacin tar ni? detta tycker ju jag är mkt intressant. Sen finns ju de som klarar sig bättre, men vi är många som haft otur i råka ut för detta också ju.

Mina småttingar blev ju vaccinerade den 18/10 och den enda reaktionen var på Tingeling som haltade lite efter 2,5 dygn när hon busat runt varvid de fick mindre yta igen och på morgonen var hältan över.
Veterinären rekomenderade att kattungarna skulle hållas i stillhet under de tre första dygnen då det var under den tiden vaccinet spreds i kroppen.
Mina blev vacc.med Nobivac Tricat.

Jag använder också sedan några år tillbaks Nobivac Tricat. Dessförinnan var det Felidovac PRC.

#10 Hihih den vetten har inte haft kattungar Ojjojoj stillhet.
Detta med vaccination vartannat år: jag pratade med veterinären på vårt sjursjukhus angående detta: deras rekommendation är 2 grundvaccinationer som kattungar sedan revaccination efter 1 år! då har de ett bra skydd, efter det gäller revaccination vartannat år.
Jag frågade också om det här med att vaccinet för kattsnuva inte håller mer än 1 år men nu har det kommit ett där både kattsnuva och kattpest håller 2 år!
#0 Om de klarat sina vaccinationer som kattungar bra så tror jag inte du behöver vara orolig. Jag skulle vaccinera dem nu och sen vartannat år…
Om man vill kan man ju kontkata SVA och höra vad de har för rekommendationer då det skiljer sig mellan olika veterinärer.
/Lotta

hmm ja jag har ju tagit avdödat då på mina, och detta vaccin som nu tagits på senaste kullarna har då gett biverkningar imellanåt. Kan väl säga jag haft levande på mina innan jag blev rekommenderas gå över t avdödat, detta efter ett fall med en katt där magen ballade ur efter Tricat. Men jag har också tagit annat levande som idag finns, de jag tagit detta på har inte blivit dåliga, jag vet inte längre vad jag ska tro om vaccin, men vi kommer inte ta det vaccin som nu gett så mkt biverkningar(avdödade)får se vad vi väljer.

#12 nåja
relativ stillhet kanske jag ska säga.De ska inte ha ett helt hus att springa runt och busa i.Mina fick vara på övervåningen och var faktiskt mycket lugna men så fort de fick komma ner till sina prasseltunnlar så var det ju full fart
#9 Jag tittar på en av de gamlas stamtavlor: Jag har börjat vacc. med Felidovac., sen blev det Ferlidovac., PRC, sen Fel.o.Vac IV de två senaste vac. är Fellocell CRV.
Är det någon annan som använt samma vacc.?
#16..är inte säker på de andra…men fel o vac IV är i alla fall avdödat…
jag har bara kört med avdödat..fel o vac IV nu under några år.
för att när jag tog avdödat så rasade en kattunges mage..totalt..o då pratade jag med flera uppfödare vars kullar hade blivit sjuka
sen så gick det bra med avdödat några år
sen så har jag nu ändå fått reaktion på samma vaccin…nån unges mage har regerat nån dag..men det kan man ju ta.
den ungen som blev så sjuk först…den tog det ett år att få frisk..med homeopatmedicin
sen så ändrade ju apoteket några rutiner..nu 2007 så alla veterinärer var tvugna att söka nya licenser för dessa licenspreparat..o jag valde att ge en kattunge levande..utan några problem???
men rädd som attan var jag
jag tror helt enkelt att det är från individ till individ
o kanske att vissa raser är mer känsliga för vissa saker
o angående om #0 du ska vaccinera nu
så har jag faktiskt oxå hör rekommendationer 2 vacc som kattunge ytterligare 1 vid 1 år o sen vartannat
putt
Är de bara sällskap så måste ju ändå vartannat år räcka anser jag, däremot ska man ställa på Sverak utställningar krävs vacc varje år, samma rekommenderas på hemmavarande katter även om de inte ställs men just för att de utställda kan dra hem smitta till dem…