Sjuka efter vaccinationen
Jag är så upprörd så jag måste få dela med mig av detta. För 11 dagar sedan vaccinerade jag mina två kattungar med Fel o vax PCT. På natten blev de kanonvarma och jag gav dem då homeopatmedlet Silicea och på morgonen var de som vanligt igen. I slutet på förra veckan fick hanen ögoninflammation och började nysa, på fredagen började honan halta på en frambenet (trodde då att hon sträckt sig) och behandlade henne för detta. Lördagen var hon helt ok i benen men på söndagen kom hältan tillbaka och på måndagmorgonen haltade även hanen. Båda kändes väldigt varma så det bar av till djursjukhuset, Hanen hade då 40,2 i temp och honan 39,9. Veterinären sa att de hade tydliga tecken på polyartrit och att det helt enkelt verkade vara en väldigt kraftig reaktion på vaccinet. Båda blev ordinerade smärtlindrande (Tolfedine) och antibiotika. Samt noggrann kontroll av temp och att de äter och dricker som de ska. Det är fruktansvärt att se två kattungar så sjuka efter vaccinationen då de båda var helt friska innan de fick denna. Man känner sig helt maktlös, med tanke på att vi har krav på att vaccinera våra kattungar innan försäljning…
Hur ofta händer egentligen det här? Vad kan vi som uppfödare göra för att bli hörda?
Har nu ikväll lyckats få tag på ett annat homeopatmedel hos en humanhomeopat utanför Kalmar då jag själv inte hade den sorten hemma och läget känns akut. Har kontaktat en mycket duktig djurhomeopat för råd och hjälp och hon rekommenderade detta medel.
Båda kattungarna äter och dricker men är mycket trötta. Jag ber till gud att de ska klara sig igenom detta.
Fel o vax PCT är ett avdödat vaccin som jag använt flera gånger tidigare men nu känns det inte alls tryggt längre.
Har pratat med veterinären idag igen (hon kommer från Holland) så hon hade kontaktat en kollega där som hade träffat på det här problemet förrut, hon sa att allt tyder på att de har fått symtomen på caliciviruset i vaccinet.
Jag hoppas att någon vill dela med sig av sina erfarenheter om ni varit med om detta.
/Lotta
/Lotta

Hundar kan bli hängiga och få feber av vaccination. Vet inte hur det är med katter, men om feber inte släpper inom 24 timmar så kontakta vet..

Ja Lotta detta har jag varit med om 3ggr i olika kullar, och då med detta vaccinet. Fast min kull som reagerade med feber o annat kvicknade till dagen efter, lite slöa men ändå så jag så.
Sen har jag haft tex Nicke som finns här på forumet med Natalie som vi behandlade efter han flyttat för förskylning, han fick först en medicin, men sen blev det vetrimoxinen som tog bort det.
Jag har en som är förskyld ännu i en av de kullarna, de har ju behandlat honom i omgångar med olika mediciner, men nu sa husse han väntar ett tag, kan bli för mkt också.
Tycker verkligen synd om dig Lotta! Jag tänker på dig, hoppas verkligen de frisknar till.
Har aldrig fått någon kraftig reaktion efter avdödat vaccin.Det har varit på sin höjd ökat tår och blötnysningar i en till någon dag.Använder själv FeloVax PCT på kattungar.
Med de levande vaccinen har det ofta blivit månader av långdragna nysningar och tårflöde,som kommit och gått.Har även fått en kroniskt snorig katt pga.levande vaccin.
Krya på sig de små liven:)
Stackars kattungarna och stackars dig! Ja, jag har ju varit med om att Wendi min ena perserhona blev jättesjuk efter sin andra vaccination. Hon vaccinerades med TriCat. Hon haltade, nös och ögonen rann. Först fick hon Vetrimoxin men blev inte bra. Till sist gick jag till en annan veterinär som testade och då upptäcktes det att hon hade stafylococker som inte Vetrimoxin biter på. Då fick hon Synulox i tio dagar och blev bättre. Jag behandlar henne nu med homeopatmedicin för att stärka hennes immunförsvar. Jag har kontakt med djurhomeopat Anna-Lena Nyström i Torshälla.
När detta hände blev alla mina katter lite sjuka på något sätt. Min huskatt blev alldeles hes och hade förmodligen ont i halsen.
Så jag förstår ju lite hur det känns, fruktansvärt att det ska behöva bli så.
Jag ska be till Gud att dina kattungar blir friska igen!
Kram Elisabet

Har aldrig råkat ut för detta. Använder Nobivac Tricat till mina kattungar, som ju också är levande vaccin.
Hittar föresten inte Fel o vax PCT i Fass vet på nätet.
Tack allihopa!
#4 Det är AnnaLena som jag varit i kontakt med idag, ringer henne när jag behöver hjälp med sådant som jag inte klarar av själv. Det är konstigt men det är alltid svårare att tänka klart när det är ens egna djur som är sjuka….
/Lotta
#5 FEL-O-VAX PCT VET är ett avdödat vaccin mot kattsnuva och kattpest. Det står även FORT DODGE på etiketten om det kan vara till någon hjälp….
Jag tror att det är ett sk licenspreparat.
/Lotta

Fler än jag här som är i kontakt med Anna-Lena:) Jag tycker hon är toppen!!! Stort lycka till önskar jag dig och dina kattungar / Linda
Här är en länk till en "artikel" om vaccinationer hos katt och hund av SVA, från 2003 så den har några år på nacken men kanske kan vara läsvärd i alla fall
/Lotta

Undrar vilka som är halvt avdödade finns sådana också ute nu. Har fåt en som reagerat på avdödat, men inte så sjuk som en som fick levande trodde den skulle dö.Många år sedan. Jag fick på kattungarna alldeles nyligen Fel_o vac IV ingen reaktion. det finns tydligen flera olika avdödade. Men min erfarnhet är att det beror på hus immunförsvaret är i dags läget, (alltså ingen brist i sig) som inte går att se med blotta ögat. Men levande är det katter som dött av. Så jag ska fortsätta med avdödat.

Huvva…stackars små
Hoppas de blir krya snart!
Har läst den där artickeln tidigare. Jag har varit inne ett bra tag nu på att vaccinerna, som de är nu, inte är bra eller tillförlitliga på katt. Men vad göra? Vi är ju tvungna att göra detta!
Jag hoppas på att de kan förbättra och göra vaccinerna säkrare….snart!!!! helst nu!
Jag håller tummarna för dina småttingar!
jag har aldrig testat Fel-o-vax PCT…
jag har, efter jag fick en görsjuk katt från levande vaccin, som tog ett år med Anna-Lenas homeopathjälp att läka….bara använt avdödat
nu har jag Fel-O-Vax Vet IV…men
nu när jag vaccinerade småttingarna med deras andra omgång vaccin..så fick jag reaktion. När jag satt hos vetten så kände jag att en av kattungarna var blöt på ryggen ( o då måste det ha varit vaccintionsvätska) tänkte i mitt stilla sinne att det måste jag komma ihåg o tvätta bort när jag kom hem…glömde
några timmar senare så började en av de andra katterna att kladda i ögonen..o 2 dagar efteråt så var alla katter i katteriet drabbade av snuva o ögonkladd. Bara att behandla hela katteriet med penicillin
ska det vara så…ska vi behöva se till..att det inte spills vätska eller var det nån annan orsak.
Den katten som blev så dålig av det levande..när jag då pratade med allas vår Yvonne…så sa hon till mig att det troligtvis berodde på att vaccinationsvätskan var spilld o en annan katt hade slickat i sig den..o så var karusellen igång…
Kan det även bli så av avdödat…tydligen..för hur i hela fridens namn skulle hela katteriet ha blivit utsatt annars..o så snart efter vet. besöket

#9 Intressant och mastig läsning. Jag har hört om katter som dött av levande och jag tycker man hittade svaret i texten. Har själv inte haft någon, men känner att jag inte vill riskera det heller. Avdödat framgår tycker jag ger ett fullgått skydd. Och lever man som vi gör i skyddad miljö utan kontakt med andra löper man liten risk till det mesta. Vilket jag förespråkat länge, men fick gehör för. Och är det lungt och harmoniskt minskar risken ytterliggare. Med bebbar i huset ska uställningar och nyanskaffningar uppskjutas Utomlans re vacc. med längra intervaller än oss. Diskutionen om övervacc. är också interssant.
Lotta läs längst ner på denna sidan..
http://www.silvernews.se/Artiklar/Licensvaccin_katt.html
Och be att få kolla datumet på vaccinet och fråga hur dom har förvarat det…det har betydelse..
Min veterinär när han vaccinerar mina små har jag alltid någon eller några som har så ont att dom inte kan röra sig på ett dygn…fruktansvär så jag bytte och fick en ung ny veterinär och då har det aldrig uppstått igen..sedan en dag var hon borta och då fick jag han igen och vipps så låg två med jätte ont i lederna…jag tror att han inte kan sticka riktigt utan kommer åt en nerv…detta har även hänt vid bara chip märkning också.. så nu tar jag aldrig honom mer till detta. Sedan kan han säkert jätte mycket annat som är bra men …
**Om du orkar läsa detta Lotta ..det är lite långt…
**
( avdödat vaccin )
Jag har haft för något år sedan en kull som fick ögoninflamation efter första vaccinationen men fick behandling och det gick bort men vid vaccination nummer två och fitestad besikting med nogrann koll några dagar senare ville inte en liten tjej äta ( som hade haft en glupskande aptit innan ) och jag tittade noga igenom henne och fick se sår i gommen stora som riskron och jag for tillbaks till veterinären med henne men fick ingen behandling utan ord om att det skulle läka ut av sig självt…
dagar gick och hon blev sämre veterimoxin skrev ut via telefon..tiden gick och hon gick igen många synolox behandlingar länge länge..hon blev bra för stunden men blev genast dålig igen vid avslutad behandling…
Och tiden gick och många veterinärbesök med ultraljud tester osv..utan resultat endast förhög halt av vitor..= infektion…Så hon blev sjuk väldigt länge och eftersom det inte fanns någon veterinär som ville skriva ut en stark dos med antibiotika …så fanns det inget som bet utan hon blev sjuk igen och igen och igen…hon var aldrig bra fast hon fick vara själv utan andra katter…det var bundet till henne..Hon hade inget eget immunförsvar kvar mot detta… jätte många tester togs och kom tillbaks negativa…
Vissa prover gick på försäkringen andra gick inte.. efter att ha varit sjuk i 1.5 år så beslutade jag ihop med veterinären på blåstjärna att låta henne få somna in…När hon nästan var helt borta så bad jag veterinären att öppna hennes mun så att jag fick se…såren var inte läkta riktigt…en tjock kraftig vitgrå beläggning på tonsillerna…jag grät…
svaret var kronisk infektion som bara var bundet till henne..dåligt immunförsvar..
Och hennes enda symtom var lätt ögoniflamation och ont att äta så viktnergång..
Fick höra från denna veterinären att hade hon fått en stark medicn redan som liten hade vi fått stop på det…så skulle jag någosin hamna i den sitsen igen så åker jag inte därifrån utan en kraftig antibiotika.. jag skall bli då bli hörd…
Ja nu har jag delat med min lite av det som jag länge har hållt tillbaks på..
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Ingen rolig läsning om allt som kan drabba de små liven vid en vaccination.
Jag har ju väntat in Tingeling så mina ska vaccineras i morgon och nu har jag en stooooor klump i magen.Känns faktiskt riktigt jobbigt men är ju ett måste.Tur att ingen är tingad så att det ska komma folk för att titta utan vi kan boa in oss fram till nästa vaccinering.//Sylvia

#13 detta med utställningar mm är en sak jag tror på, har man bebisar i huset väntar man med detta, men det kan ju bli så illa att man inte kan åka på 1år om man har i olika omgångar, idp har ju inte så mkt välja på.
Själv har jag avstått det året som va, men då för vila mig själv som inte mått bra. Nu avstår jag Varberg pga bebis i huset.
Om man nu ska på utställning fast man har smått så tror jag det är bra bada de som varit iväg efteråt, ja det tror jag på ändå i o för sig för förhindra mkt.
Vi är också emot ta ut våra ungdjur ännu på utställning pga utsätta dem för massa innan de hunnit bli starka nog. Har man haft som jag fick efter Vaccin med några så vet man hur jobbigt det är med oro och ledsamheter och blir mer försiktig.
Jag hoppas verkligen Lottas småttingar hämtar sig, känns så ledsamt läsa allt du skrivit.
Kramis! / Carina

Jag har oxå haft en kull som reagerade på vaccinet,kommer dock inte ihåg vilket det var,men det var levande.Alla fick symtom,2 blev riktigt dåliga och fick besöka veterinären.Det var just hälta och de 2 som blev dåliga hade feber,snuva och allmänna förkylningssymtom.Efter det har jag bara vaccinerat ungar med avdödat.Det verkar som veterinärerna inte tror att det levande ger så svåra biverkningar som det gör,annars skulle de väl arbeta för att biverkningarna blev mindre,helst inga alls förstås.Men även vaccin man ger människobebisar ger ju feber och allmänpåverkan,liksom lokalpåverkan,så det är väl kroppens sätt att reagera mot immuniseringen.

#18 Jo, det är säkert så det funkar i kroppen på dem. Men samtidigt kan man undra om det inte är för hög dos de får av vaccinet då de blir näst intill helt utslagna?(en del alltså)
Verkar vara litet för stora risker med vaccinerna för att det ska vara godtagbart!

Jag pratade med en uppfödare igår, det hon sa va ganska klokt.
Man ger bebisar lika mkt vaccin i mängd som t en vuxen individ, kan detta vara så klokt? ska man inte ge efter hur stor individen är?

Det har jag också sagt till veterinärerna jag varit och vaccinerat hos…de tittar på mej med koögon och säjer att "detta är ju vad som står i vet.fass och vi ger därefter!" De har sett allmänt besvärade ut då man ifrågasatt!

Har läst och noterat och tagit till mig allas era ord…..kommer aldrig att låta mina katter bli vaccinerade med levande vaccin.
Zimzonites! Vill bara säga att jag tänker på dig och kattungarna och håller alla tummar och tår för att de snart ska vara friska och krya igen! Kram till dig!

Mycket intessant - och skrämmande tråd! Men vad ska man göra…är det bättre att vänta med vaccinering tills de är äldre? Jag förstår att om man ska sälja bebbar så måste de vaccineras, men om man inte gör det utan bara har en som är hemma är det då bättre att vänta tills de är 4-5 månader?
katarina
Jag har ju fått höra att inte vaccinera förren dom är efter 10 veckor och sedan verkligen och låta det gå 5 veckor mellan första och andra vaccinationen …hålla på kattungen ca 10 dagar innan den flyttar till det nya hemmet..och vi som är med i IDP behöver ju inte ge andra vaccinationen utan det kan köparen göra själv..
Så det är något som jag tänker göra iallafall.
Sedan kanske Sverak skall gå tillbaks till det här med krav på en vaccination i stället för två.
Sedan måste vi vara noga med att se :
Vad är det för vaccination jag skall ha…hur länge har det förvarats och hur?
Och titta vad Carina skriver hur stor dos ska en kattunge verkligen ha?

#24 det är nya rön på gång rek. första vacc. först vid 10 veckor, men hur blir det då med leveranser? Hellt riktigt som nämnts ovan brn blir också sjuka det är ett främmande ämna. Men vi ska inte acceptera sjuka djur när vi vill undvika de med vacc. Koögon hos vet har jag upplevt många gånger. Men den jag har nu tar reda på så gott det går och lyssnar.
#25 för mig blir det ingen större skillnad jag vaccinerar en istället för två och första blir vid 10 -11 veckor sedan flyttar kattungen vid 12 om allt är i sin ordning och köparen får vaccinera andra själv eller så får kattungen stanna tills den är klar…men ni som är med i Sverak så är det ju andra bullar så om veterinärerna föreslår detta så måste ju Sverak lyssna eller?? Kan ingen ta upp det ?

#23 Många som har kvar katter låter dem gå till de är stora o starka innan de ger vaccinet, du kan ju inte ställa ut då i o för sig, men du riskerar ju inte drabbas av massa biverkningar som aldrig går över.
Olika hela tiden gällande detta med vaccintaionerna o disskutioner om när man ska ge osv, finns ju de som ger vaccin tidigare än andra också, nja jag är nog skrockfull mot detta med vaccinationer idag, skulle vilja vänta, de som har katter i sverak måste ju vaccinera 2ggr, men om de ändrar på allt så man får vaccinera vid 10 veckor, då får man väl ändra på leveransdatumet också
Vet detta kommer höras av köpare då som inte förstår bättre att då är katten gammal, de säger ju köparna idag om katterna är 13-16 veckor med, och jag är så glad om de får stanna tills de är 15 veckor, jag anser de starkare o tryggare för komma hem t mig då iallafall.
Gällande dosen ge lika mkt t en liten som stor tycker jag är vansinnigt

En dum fråga
… varför är det så viktigt att de vaccineras innan de flyttar? Jag menar om de ev katter som finns i nya hemmet är vaccinerade och friska?

Jag vet ju att klubbarna kräver det, men jag undrar alltså om varför för smittorisken?

Smitta kan man ju få fr dina skor om man har otur också. Detta är vårt ansvar att om vi släpper en katt fr oss se till att den har skyddet. Regler finns ju också.
Vet inte ens vad som skulle hända om vi släpper dem fr oss utan att de vore vaccinerade, men vi kan ju inte ta en riktig veetrinärbesiktning utan vaccinet i heller, sen så om katten får kattpest så kan inga försäkringar gälla heller om nu katten inget vaccin fått tror jag.
Tack för alla era svar! Det är skönt att veta att man inte är ensam när man drabbas av något sånt här!
Vaccinet de fick är avdödat! De var exakt 10 veckor den dagen de blev vaccinerade, jag kommer aldrig att vaccinera innan 10 veckor så jag har skjutit fram min leverans av kattungar till minst 14 veckor. Injektionen var problemfri, inget kladd utanför eller så.
Jag kommer att ta upp detta med min klubb, CK och med SVERAK för det här vill jag aldrig mer vara med om 
Kan berätta att de små kom på benen och åt med god aptit ett par timmar efter det att de fått homeopatmedlet "Thuja" i går kväll. Inatt har de sovit lugnt hos mig i sängen. De fick en andra dos i natt. På morgonen lekte de lite i sängen och åt frukost, varit på lådan osv. Ingen smärta i lederna idag trots att de inte har fått Tolfedine nu på morgonen.
Så jag håller tummarna för att de är på bättringsvägen, men än vågar jag inte andas ut för de har varit sååå dåliga.
/Lotta
#18..det finns en hel del människo homeopater som säger till oss människor att vi INTE ska vaccinera våra barn?? förr var det bland annat på grund av att det var kvicksilver i vaccinationerna. Vet inte om det är det idag….o dessa homepater anser att vaccintionerna är orsak till mycket elände.
#23 efter mycket diskussioner med marita privat så kommer jag inte att vaccinera mina kattungar 2 ggr innan leverans. IDP kräver inte det men jag har ändå gjort det för att jag har tyckt att det är bra att kattungen är "färdig"..men kommer inte att göra det i fortsättningen
#31..gott att höra att de mår bättre…håller tummarna o skickar lite goda energier…Kram från oss Lotta

Åh! Jag tog för givet att det var levande vaccin de fått.Nu känns ju inte det ens säkert längre med avdödat.
#33..så känner jag det oxå
o jag kommer att vara himla noga i fortsättningen med att ha koll på vetten…o att han har sprutat ut allt innan han drar ur sprutan…
homeopatmedicin ger jag alltid när jag kommer hem från vetten
den rutinen har jag fått in

Stackars små bebisar, hoppas de blir bra snart. Kram Lillevi
#32 humanhomeopaten jag hämtade Thuja hos igår undrade varför jag i hela världen utsatte kattungarna för något sådant som vaccin? Hon avråder även från vaccin hos människobarn då detta orsakar så mycket påverkan hos individen för resten av livet….
/Lotta

#36 Fast man kan ju undra hur det sett ut i världen utan smittkoppsvaccinet eller poliavaccinet.
#37 Visst är det så att vacciner även är till godo.
Men just vad det gäller våra katter tycker jag det kan diskuteras hur mycket och hur ofta de egentligen ska användas…Naturligtvis behövs även vaccin mot kattsnuva och kattpest men i vilken utstäckning ska det användas?
/Lotta
#37..just så sa jag till min homeopat …men han ansåg att vi hade klarat oss utan..kanske anser han att det finns homeopatiska grejer att ta till istället
inte vet jag
bara min personliga kommentar
jag har i alla fall vaccinerat mina ungar..o nu även kattungarna
men jag ska tänka till både 2 o 3 gånger nästa gång det är dags

Så skönt att de små mår lite bättre nu simzonites.Hoppas att det bara går framåt nu då.Tror att det är bra att någon börjar att ta upp det med Sverak och vi andra kan hänga på//Sylvia
Tänkte uppdatera er lite om kattungarna!
I torsdags var sista dagen på deras antibiotikakur och allt verkade frid och fröjd…
Igår eftermiddag blev Monte återigen hängig och nysningarna ökade (han har smånyst ända sedan de insjuknade) han ville inte leka och åt dpligt i går kväll, fick ännu en dos Thuja samt att vi satt in antibiotikan igen, han behöver kanske en längre kur än 10 dagar? på morgonen idag var det full fart på honom, men nyser gör han och nu har Grace börjat rinna i ögonen igen…. Vad f-n ska jag göra? Känner mig så orolig över att det tar sådan tid innan de blir återställda.
/Lotta

Jag vacc mina 16 veckors förra veckan allt frid och fröjd ( med avdödat)
#41..tråkigt när det blir så…
mina småttingar reagerade ju oxå på vaccinet..(avdödat) o hela besättningen åkte ju på "nåt"
fick behandla hela katteriet…kul!!!!
en av småttingarna har inte blivit riktigt bra…det rinner liiiite mer än på de andra…fast iom att jag är så noga med tvätt o eye envy…så är de ändå kritvita o snygga.
men han rinner o han låter…även blir det lite i näsborrarna som torkar till…dagligen
jag skulle upp o ombes. en unge för 2 veckor sen som skulle flytta så jag tog med mig honom upp för att vetten skulle kolla över även honom igen..lyssna på hjärta o lungor. de lät bra. Vetten hörde ju detta ljudet som han gör o sa att det kommer från stämbanden. Han gör dessa ljud ibland..inte alltid..men konstigt låter det.
#41..om de inte är tingade så skulle jag ha is i magen Lotta…o se om de läker ut själva…under förutsättning att de inte är ordentligt sjuka…
#42..gratulerar till det…det är inte helt självklart längre att det går bra verkar det som

#42 Simzonite´s har tagit avdödat, de är dåliga trots detta, och det är inte första gången kattungar blir förskylda el dåliga utav detta vaccinet, har själv råkat ut för detta.
Ja Vad ska du göra
Inte bra hålla på med mediciner i ett heller ju
hmm kan säga jag hade ju 2st 2006 som råkade få detta, de fick Vetrimoxin och blev bra, en 3e är fortfarande inte ok, han har utretts med alla möjliga prover, men de har inte löst detta på 2 olika kliniker, nu ska han åter in för få forsatt utredning, han är runt året nu. Man blir ledsen som uppfödare, men jag har tagit prover och inget visade fel på katterna, och sen har även en uppfödare som köpt utav mig testat en av kattungarna som hon köpt, inget fel har visat där heller. Man gör ju allt man kan.
#41 Vilken antibiotika har du fått???
En antibiotika som inte tar död på bakterierna på 10 dagar utan bara hämmar dom så att dom kan dyka upp efter avslutat behandling räcker inte till..inte änns vid längre behandling.. Utan snarare en risk för resistenta för just den antibiotikan..!!!!!
Kräv en starkare som tar död på bakterierna på 10 dagar behandling..
/ M

#45 Lite intressant veta vilken kur som tar bort detta.
Vår kille som är dålig och som bor hos en vän t oss har nog fått det mesta, han har också sövts för gå igenom prover, och för de ska se ner i hans hals mm.
#46 hoppas han snart blir frisk !
#45 de har fått Vetrimoxin, det finns starkare men den sorten är de för små för enligt veterinären.
/Lotta
#48 hm..det tror jag inte..du har ju synoloxen..säkert fel stavat men den är ju ett snäpp bredare än Veterimoxinen och kan även ges till dräktiga honor och små kattungar så prova den.
Och ge dig inte för det är när dom små har haft det länge länge som det blir svårt att få bukt på…sedan kan det bli kroniskt om man har otur.
#49 Synolux var inte aktuellt i det här fallet.
Och jag kommer inte att ge mig men jag har känslan av att det blir homeopatin som kommer att få göra jobbet 
#43 Båda är tingade, Monte skulle ha flyttat i lördags men det blev ju uppskjutet. Grace ska inte flytta förräns i slutet på november.
/Lotta

#50 du kommer säkert att fixa det med dina kunskaper.
Så härligt att du fått båda tingade.
Ta inte dettsom kritik eller påhopp de är bara en fundering.
Tror ni det vara så att de kattungar som blir påverkade av vacc. har ett sämre immunförsvar?
Jag var ett möte där en vet. föreläste om vacc. han sa att om kattungarna blev sjuka av vacc. finns redan smittan dolt i katteriet och det räcker med en vacc. som sätter ner immunförsvaret för att sjukdommen ska bryta ut. Vet inte riktigt om jag köper den förklaringen.
#52 Jag tar det absolut inte som kritik
har funderat massor kring detta själv - hur det egentligen funkar med vacciner.
Vi har inga andra katter här hemma som visar några som helst symtom, kattungarna var fullt friska innan vaccinationen - ingen snuva eller så och fulla av energi.
Om man ska gå på förklaring som den veterinären givit hur föklarar det att man då har samma kattbestånd som vid tidigare kullar - där inga kattungar insjuknat av vaccinet? Alla vuxna katter som finns i hemmet är dessutom vaccinerade. 
Jag tror helt enkelt det är så att vissa individer av kattungar helt enkelt inte klarar av att få en lika stor dos vaccin som en vuxen katt. För visst tycker man att det borde säga sig själv?
/Lotta
# 53 Jag har också svårt att förstå detta med dos på vacc. Våra minishetlands föl (65-70cm höga) får samma dos stelkrampsvacc.som en vuxen ardennerhäst.
Jag tror mer på att inte alla kattungar har samma starka immunförsvar. Det vore kul attt veta om de kattungar som blir dåliga inte fått tillräckligt med råmjölk från mamman? Har de fått tillägg första tiden? Det finns massor av frågor som jag tror kan hjälpa till att lösa gåtan.

#52 Jag kan köpa denna fundering ibland, för visst kan man ha kattungar som är svagare än andra, men förklara för mig varför reagerar då spädbarn med feber o annat imellanåt då de vaccineras? är de också de svaga individerna
Man kan tänka mkt på allt detta.
Jag tror mer på att det avdödade vaccinet jag tagit flera ggr el fått på mina fåtal som reagerat ska man helt enkelt undvika, gå och ta ett annat istället, så ska jag iallafall göra.
# 55 Att spädbarn kan bli påverkade av vacc är inte så konstigt man de får ju en lite dos av det onda.
Det är intressant är vad som avgör om en kattunge blir påverkad eller inte, det är ju mycket obehagligt att endel kattungar blir jättesjuka och uppfödaren inte ens vet om kattungen ska överleva.
#54 I vårt fall har båda kattungarna diat sin mamma hela tiden och hon har haft tillräcklig med mjölk till dem.
/Lotta
# 57 Har du någon annan teori?
# 52 jag läste också i en tidning som dom berätta om just en föreläsning om vaccin och infektioner..jag tror det var Sveraks tidningen ..
Där dom skriver just om detta med kattungar som har något litet liggande som efter vacinet tar fart och bryter ut.. och om kattungar med lite sämre immunförsvar..

#56 Du skriver att spädbarn får en liten dos av det onda.
Kattungar får också en dos av det onda, så vissa reagerar och vissa inte, så är det med barn med, ett av mina en tjej som va känslig o liten fick alltid feber, medans pojkarna aldrig fick det.
Att kattungar reagerar med symptom är ju för de får viruset i sig, de sprutar ju i skiten i dem, sen att de tar för mkt vaccin gör ju inte saken bättre, detta tål en del men inte vissa.
# 60 Vad det än beror på att kattungarna blir sjuka är det tråkigt. Det vore så bra om man kunde komma på vad som är orsaken.

En tanke nu kring detta…när jag gick i 9:an tror jag det var, så fick vi stelkramp+röda hund + något annat-vaccin!
Jag fick sprutan i låret….vilket gjorde skitont! De sa då att man skulle få en litet reaktion och att det var normalt. Men halva mitt lår blev alldeles rött och det hettade och fuktade och svullnaden blev som en stor hård kaka. Fick hög feber dessutom.
Förklaringen jag fick på detta var att mitt immunförsvar gått igång på högvarv för att bli av med "skiten". De sa att jag hade ett bra immunförsvar!!??!! Därför det blev så
Men jag fick ändå order om att inte under några omständigheter fick vaccinera på minst 15år igen mot något av det jag fick i den sprutan!
Detta jag skriver här nu, grundar jag nu på vad de sa till mej….och att det kanske fanns någon sanning i det!?
Kan det kanske vara så att dessa katter har ett nedärvt bra immunförsvar mot det som de vaccineras på? och därför reagerar så hårt?? Kanske de får antikroppar från mamman och via mjölken så att de inte igentligen klarar av en vaccinering lika tidigt som normalt? Kanske man ska börja vaccinera senare?
#58 Mina kattungar har fått de exakta symtomen på kattsnuva. har läst om detta med vacciner en hel del nu och har bland annat sett att smittämnet i vaccinet som är försvagat eller avdödat helt enkelt kan reaktiveras i kroppen och då ge sjukdomen.
/Lotta

Men detta är ju egentligen inget nytt att de kan få symptom av vaccinet, detta fick jag ju höra då jag hade huskatter på 90 talet redan då av veterinären de kunde reagera på detta.
Fast de borde ju ge med sig fortare, en del är ju sjuka länge.
Citerar här ur boken "Kattens sjukdomar av Anne-Marie Nilsson" ur kapitlet om vaccination och vaccinbiverkningar:
"Vaccinering kan orsaka olika biverkningar i form av lindriga mag-tarm besvär och lindriga förkylningssymtom, och dessa kommer 2-10 dagar efter vaccinering. Allvarligare biverkningar är akuta allergiska reaktioner, som uppstår inom några timmar, med klåda, svullnader i ansiktet och andningsbesvär. Kortison måste då ges och katten hållas under observation. Denna reaktion kommer slumpartat men man bör byta vaccinfabrikat vid nästa vaccinering och låta katten stanna kvar hos veterinären för observation under några timmar. Får katten åter en allergisk reaktion måste man avstå från att vaccinera den.
Andra biverkningar kan vara reaktivering av levande eller försvagat vaccin, och detta kan medföra sjukdom och smitta till andra djur. Detta drabbar vanligen bara mycket unga katter eller dräktiga honor, vilka båda har ett lite annorlunda immunförsvar. Dräktiga honor bör inte vaccineras med levande vaccin.
Felaktigt vaccinationssätt med levande vacciner, t.ex. att spruta ut en aerosol av vaccin över pälsen, kan orsaka att vaccinet slickas upp och då kan det reaktiveras och orsaka smitta.
Felaktig hantering av vaccinerna kan göra dessa overksamma, t.ex. om de står för länge i rumstemperatur, eller blandas till och inte används genast."
/Lotta
#62 Jag tror nog också att vaccinera senare är ett bättre alternativ men då får man också skjuta fram leveransen för kattungarna då SVERAK har följande regel (hämtat från www.sverak.se)
Vaccinationsregler
Vaccinationsregler vid överlåtelse av katt
(enligt FIFes regler för uppfödning och stambokföring)
Kattungar skall inte flytta till ny ägare (till nytt hem) innan de är 12 veckor gamla och de har blivit fullvaccinerade mot kattpest och kattinfluensa/kattsnuva, såvida inte veterinär föreskriver annat.
/Lotta
Idag fick jag telefon från en kompis som varit och vaccinerat sin nya lilla hona en andra gång. Med Fel-O-vax PCT hos samma veterinär som mig. Katten i fråga är en cornish rex och hade fått detta vaccin vid 1:a vaccinationen också (dock hos uppfödarens veterinär) men helt utan reaktion.
Hon vaccinerade i onsdags igår, torsdag skrek hon av smärta när de tog i henne, hon ville inte gå, och fick ävern feber - över 40 grader.
Visst blir ni också fundersamma? Är det någo fel med den omgången vaccin? (Ska jämföra barchnumret)
För mig känns det dock som en bekräftelse på att det inte är kattungarna som är sjuka/svaga innan utan något som sker när vaccinet tillförs.
/Lotta
/Lotta
Kan det vara att hanteringen (lagringen) av vacc, inte är korrekt hos alla veterinärer?
#68 Vet att det förvaras i kylskåp och tas fram styckvis vid vaccination. På det jag fick står det Anv före 29 okt -08 så det ska inte vara för gammalt i alla fall 
/Lotta
konstigt
vi skulle behöva veta på nåt sätt
ALLA som vaccinerar..
med vad??
o hur de går..om katterna mår dåligt eller bra?
vad det är för raser??
ska vi kanske starta en sån tråd från o med nu
efter ett tag så bör vi ju få fram en röd tråd

Vi vaccinerade våra två kattungar vid 9v. och 12v. Det är vår första kull som får levande vaccin (Purevax) de mådde bra och fick inga biverkningar. Att vi provade levande var att vår veterinär sa att de får ett bättre försvar och att det är ett "snällt" vaccin. // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Purevax vet jag som jag sagt sen innan fler av mina vänner som har haft en längre tid, deras katter har aldrig reagerat fel på detta. Jag har tagit detta på 1 ung individ som blev dålig av första vaccinationen, men denna klarade katten fint, tagit den på vuxna individer sen också.

Dött eller levande vaccin? Här verkar det lika riskabelt vilket som eller har jag inte förstått någonting av allt ni skrivit?
Räcker det att vaccinera enbart mot kattpest enligt de regelverk ni hänvisar till?
Min förra veterinär tyckte i alla fall det (för ca 10 år sedan) och sa att vaccin skyddar mot viss snuva, men att det finns en massa andra snuvor i olika former. Det kanske är vaccinet mot snuva som ger besvär.

MYCKET INTRESSANT LÄSNING om olika erfarenheter av vaccinering!
Till mina kattungar ger jag numera alltid levande vaccin, NOBI VAC TRICAT och har gjort så i flera år.
Några av mina första kullar fick en del besvär med hälta, snuva, febriga och allmänt hängiga då jag använde avdödat vaccin, kommer dock inte ihåg vilken sort.
Jag har alltid varit bortskämd med veterinär som kommer hem till mig och vaccinerar och kan därför studera kattungarnas beteende i hemmamiljö. Vi beslöt då tillsammans att istället pröva levande vaccin och det har jag aldrig ångrat. Mina kattungar har i stort sett inte haft några som hellst problem, kanske någon enstaka gång att någon blivit extra trött en eller två dagar men det har snabbt gått över av sig själv.
Hälsningar Lisa och trollen
Min veterinär förespråkar levande vaccin och just det som Kajsa beskriver om i inlägg #71:
"Vi vaccinerade våra två kattungar vid 9v. och 12v. Det är vår första kull som får levande vaccin (Purevax) de mådde bra och fick inga biverkningar. Att vi provade levande var att vår veterinär sa att de får ett bättre försvar och att det är ett "snällt" vaccin"
Det ska tydligen ska vara ett mycket snällt levande vaccin. Purevac RCP är det hon använder. Jag var nyss och vaccinerade (en vuxen katt dock) med det och inga biverkningar. Jag vet ju att min uppfödare går där också med sina kattungar och får det vaccinet och det skulle hon inte göra om de fick läskiga biverkningar. Så levande vaccin behöver inte ge biverkningar i högre grad tror jag, det är nog viktigt vilket levande vaccin det är dock. Jättetråkigt det dina katter fick stå ut med simzonites! och det låter ju som du säger som om det skulle varit något fel på den omgången vaccin !?

Purevax ska vara ett bra vaccin, och detta är vad vår veterinär gått över till också
Tricat hade jag en kattunge som höll på gå bort utav, är ju känt sätta sig och ge diarre på kattungar, men vissa klarade ju detta också naturligtvis. Men efter flera fall där kattungar reagerat av detta vaccinet vågar jag inte ta det på mina småttingar
Och avdödat har senaste tiden gett så mkt biverkningar så snart börjar man ju fundera på vad de lägger i dessa sprutorna
Känns förvirrande och oroväckande med vaccin över huvudtaget
/ Carina
Usch, ja, det gör det. Det är ju knappt så man vill boka in vaccinationstiden för småttingarna. De är så friska och vitala nu och så vill jag att det ska förbli!!
jag kommer på nästa kull att testa att ge vaccinationen senare än 9 veckor…snarare..11-12..
vi inom IDP behöver ju bara ge en innan flytt
o om jag ska behålla nån kattunge hemma så kommer jag inte att vaccinera förrän vid 16-17 veckors ålder
o ALDRIG levande

Ja detta var intressant att läsa!
Jag har också haft problem med hälta och snuva på en kull jag hade. En kattunge var så dålig när jag for med honom till veterinärn så jag trodde inte jag skulle ha med honom när jag skulle därifrån
…..men som tur var så hade jag fel
. Han hämtade sig och nu har han blivit en stor kille på ca 2 år
.
Det var levande vaccin denna kull fick men jag kommer inte i håg vilken sort.
Nu kan jag rapportera hur det gick efter att mina 8 kattungar vid 9 veckors ålder fick sin första vaccination och då med purevax, ett levande men mycket snällt vaccin enl veterinären. Det ger också bättre skydd än de avdödade vaccinen.
Inga biverkningar fick de! De blev inte ens varma. Allmänntillståndet normalt, ja allt var som vanligt efteråt.. Jag tror att det är de levande vaccinen av äldre modell som de flesta har dåliga erfarenheter av. Men de används väl inte längre? Jag har ringt runt till flera vet här i stockholmstrakten och det verkar som att de flesta använder sig av purevax i första hand. Sedan kan man säkert begära ett annat vaccin om man vill det, men jag provade detta då de sa att de hade så bra erfarenhet av det, och jag kan bara instämma.
Har sökt på Purevax men inte hittat nån bra info.Vad vaccinerar man emot med det? kattpest? kattsnuva?
Jag ska iväg med mina nästa vecka och vaccinera dom men man blir ju skraj för det… huuuu
Mvh
Pethra

Hittade detta:
Som jag fattat så skyddar det mot kattsnuva & Kattpest, men den finns sen att få mot fler som du ser nedan som Klamydia bla
- PureVax RC: skyddar mot Rinotrakeit och Calciviros.
- PureVax RCP: skyddar mot Rinotrakeit, Calciviros och Panleukopeni.
- PureVax RCChc: skyddar mot Rinotrakeit, Calciviros och Klamydia.
- PureVax RCPCh: skyddar mot Rinotrakeit, Calciviros, Klamydia och Panleukopenivirus.
Ok… min veterinär hade inte purevax hemma. Jag ringde nyss och kollade.Hon hade TriCat och fel-O-Vax.. Ska dit imorn och rådgöra lite med henne och vaccinera de små.Hon sa att hon visste inga fall där kattungar blivit sjuka av TriCat.. Mina är 10v nu på fredag så jag hoppas att det går bra med dom. Håll tummarna! Kollade mina andra katters vaccinationer och de är vaccinerade med Purevax och TriCat som små och vad jag vet har ingen av dom blivit dålig.. Men man blir ju orolig ändå…
Mvh
Pethra
En av orsakerna till att de kan bli dåliga av samma sorts vaccin som man använt sig av till tidigare kullar utan problem är att man i vissa av vaccinen har bytt ut stammarna av caliciviruset (kattsnuvan) enligt den veterinär jag går hos.
/Lotta

Jag vet också flera som vaccinerarat med Tricat i flera år, och de har inga fall utav sjuka kattungar. Sen finns de som har råkat ut för det som är vanligast på Persern gällande Tricat(om de reagerar) med diarre som inte går över, och gäller i de fallen få stopp på detta i tid.
Läste lite på internet och hittade:
Nobivac Tricat är mot kattsnuva + kattpestr men också mot herpes och är ett levande vaccin.Felovax är mot samma virustyper som Nobivac tricat plus chlamydia och är avdödat.
Nu när jag läste på internet så va det inget kul läsa om Tricat som gett många tråkigheter. Man kan läsa på olika rasforum om fall.
/ Carina
83…ge oss gärna info om hur det går för dina kattungar när du har vaccinerat de
vi ska ju alla göra det igen när kullarna växer upp
så det är jättebra att en sån här tråd hålls uppe
Hej hopp!
Idag har jag vaccinerat mina små killar.De fick TriCat efter mkt velande ifrån min sida.Min veterinär gjorde en grundlig undersökning av dom alla tre innan de fick sina sprutor. Hon är väldigt snäll måste jag säga, hon förstod min oro. De är rätt så trötta här hemma, vilket är rätt skönt..*hihi* men de äter och dricker och mår bra.Ingen feber lr nånting… Känns oerhört skönt!!
Mvh
Pethra

Hej !
Lotta # 67 Du kan väl berätta om det va fel på just era vacc sprutor?
Vi vaccinerade våra kattungar igår ( tisdags kväll ) men avdödat vaccin FEL O VAC PCT. Kattungarna är 9 veckor gammla.
Allt är väl här..& ingen feber..&.full rulle som vanligt.
Frågade min vet om Pure Vax..men dom har det inte hemma..utan rekommenderar forfarande Tricat när det gäller levande vaccin.
Lycka till nu med dina små ..& hoppas att dom inte blir sjuka nästa gång
.
// Mia
// Mia
putt
putt