Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 2170 ggr
BARFmycat
2010-01-07 19:42
0

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna kvar den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

miascharming
2010-01-07 20:45
0

Vad gäller det för foder /Märke ? Tillverkare ?

Bullan
2010-01-07 21:25
0

Hade varit intressant att se innhållsförteckningen på detta/dessa foderObestämd

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

BARFmycat
2010-01-07 21:34
0

# 2

Det kan du få!

För ett av blötfodren;
Näringsvärde: Protein min 8.0 %, Fiber max 3.0 %, Råfett (min) 3.0 %, Fuktinnehåll max 76%

Ingredienser:
vatten, potatis, morötter, havregryn, solrosolja, ärtor, brunt ris, tomater, avokado, blåbär, tranbär, bryggerijäst taurin vitamin A-acetat, vitamin D2, vitamin E, askorbinsyra, niacin, D-kalcium pantotenat, riboflavin, tiaminmononitrat, pyridoxinhydroklorid, vitamin B12, biotin, folsyra, zinksulfat, järnsulfat, mangansulfat, kopparsulfat, kalciumjod och natriumselenit.

Avokado innehåller persin och är giftigt för hundar och katter..

För ett av torrfodren;Ingredienser:
Sädesslag, vegetabiliskt proteinextrakt, grönsaker, olja, fett, jäst, mineraler, konserveringsmedel E-vitamin. Innehåller även linolja (4,24%)

Näringsvärde:
Protein 33.20%, Olja och fetter 11.19 %, Fiber 2.38%, Aska 6.76 %, Kalcium 0.96 %, Fosfor 0.86% , Fukt 8.00 %

Annika1963
2010-01-07 22:15
0

Detta foder skulle jag inte vilja ge mina katter iallafall.Har skrivit på.

/Annika

miascharming
2010-01-07 23:10
0

UNDERSKRIVET

zeus-minnie
2010-01-08 02:32
0

Fy fasen vad sjukt!!!!

knäppa folk det finns som köper sånt till sina djur! dom är ju skapata att äta kött!

jag ska skriva under!

Isabella

BARFmycat
2010-01-08 12:40
0

ja jag vet, visst blir man chockad? Sprid gärna vidare om du har möjlighet!

Bullan
2010-01-08 13:01
0

Underskrivet!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

yadhayezibas
2010-01-08 13:13
0

Jag har oxå skrivit på

BARFmycat
2010-01-08 13:24
0

Tack alla ni som skriver på! Ni gör en stor insats!

Annkis54
2010-01-08 14:41
0

påskrivet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SussiF
2010-01-08 18:49
0

Nu har jag också skrivit på.

Har du någon länk på FaceBook?

BARFmycat
2010-01-08 18:56
0

nej jag har inte facebook, men om du eller någon annan vill lägga upp skulle det ju vara fantastiskt bra! Skrattande

mallis
2010-01-08 19:54
0

Hur kommer det sig att det tillverkas vegansk mat för hund/katt?
Helt enkelt måste det vara så att det finns en efterfrågan… den som själv är vegan tex

VIll säkert inte ge sitt djur mat som de själva inte vill äta av etisk eller annan orsak…

Finns det forskning som visar på hur djuren mår i allmänkondition? Hur de utvecklas om de växer upp med vegansk mat från kattunge till vuxenkatt? Fertilitet osv.

Blev mycket nyfiken och vill gärna veta mera.

Kan inte vara emot något som jag vet så lite om.

Kram Malou

BARFmycat
2010-01-08 20:06
0

Det finns ingen forskning alls om hur djuren klarar sig på vegansk/ vegetarisk mat.

Det står i djurskyddslagen att man är skyldig att ge sitt djur artanpassad föda, och för katter är det köttbaserad mat. Så vilken anledning de än har så är det i alla fall olagligt. Svart på vitt, helt enkelt.

Det har ingen som helst betydelse vad de har för etik och moral, djur saknar etik och moral och ska ej behöva drabbas av sin ägares sådana. Det är precis lika fel att ge en katt vegansk mat som det är att ge en kanin köttbaserad kost.

Riskerna med det är många, bl. a näringsbrist, foderallergi, bristsjukdomar, mag- och tarmbesvär, reproduktionsbesvär, risk för outvecklat skelett hos kattungar, hjärtproblem, synproblem för att nämna några..

SamanthaJones
2010-01-08 23:43
0

Om man nu är vegan och inte vill ge sin katt kätt pga sina egna åsikter så är man väl helt ute o cycklar då man faktiskt skadar sitt eget djur pga sitt egna påhitt. fattar ni hur jag menar?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Denna kommentar har tagits bort.
SussiF
2010-01-09 00:35
0

Nu har jag lagt upp en länk på min FB sida

BARFmycat
2010-01-09 00:46
0

# 17

ja jag fattar precis vad du menar, det är så jag känner också..

Tack du är en hjälte!

Yataz
2010-01-09 11:55
0

Jag har också skrivit under Glad

Yataz

mallis
2010-01-09 12:33
0

Att vara vegan är väl inget påhitt?
Stödjer inte veganer och deras aktioner… som förekommer bland en del.

Att var vegetarian är heller inget påhitt… utan ett val som man har möjlighet att göra…

Själv så  tycker jag att vi alla har rätt att vara olika… mångfald oavsett tro, livsstil… så länge ingen annan drabbas eller utsätts.

I det här fallet katter som får en kost som inte är anpassad till dom, om jag har förstått det hela rätt.

Kram Malou

Bullan
2010-01-09 12:58
0

Undrar just om proteinkällan är soya? Litet konstigt att det endast står vegetabilisk proteinkälla. Soya ska man ju undvika att ge till barn, så kan ju inte vara så nyttigt till katter heller i så fall.

BARFmycat
2010-01-09 14:38
0

Jag har inget emot veganer eller vegeterianer, men jag har mycket emot att de vill ge vegansk/ vegetarisk kost till sina katter.

Det är lika fel som att ge en kanin fläskfilé, och vill de ge vegansk kost til sina djur bör de skaffa ett djur som är herbivor.

Mayer
2010-01-09 17:06
0

#16 Dom kanske skulle kört sig en vandrande pinne istället

Jag har också skrivit på.

Bullan
2010-01-09 18:27
0

#24 HeheGlad

En tjej jag gick i samma klass med en gång, hon var själv vegan och ville gärna ha hund, men ville då ge den vegankost i så fall. Det var många och långa diskussioner i klassen innan hon själv insåg att det inte skulle vara hållbart. Då fanns inte heller foder som var veganiserat till katt och hund.

Headturners
2010-01-09 22:44
0

Nu har ja skrivit på, Skulle helst vilja ha ett torrfoder med endast kött i till kattGlad

BARFmycat
2010-01-09 23:58
0

Köp Acana grasslands, Orijen eller Oliver's petfood, de är riktigt köttbaserad och innehåller inget "tjafs"Flört

IdaJ
2010-01-12 04:35
0

Har du pratat med fodertillverkarna?

Har de några bra argument för att deras foder inte skulle vara skadligt för katterna?

BARFmycat
2010-01-12 10:38
0

Nej, inte än, men planerar att göra det framöver.

Marita-L
2010-01-12 11:22
0

#27 hm.. mina katter tar inte en bit från dessa foderOskyldig..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

BARFmycat
2010-01-12 11:52
0

Det var ju knepigt.. De är i alla fall de bästa foder som jag vet. Sen om de mot all förmodan inte skull gå hem så är Mjau inte att underskatta heller, de har bra grejer i sin mat, men tyvärr så är det ju det där med spannmål och sånt..

Marita-L
2010-01-12 12:29
0

hihi ja mina vill inte ha iallafall.inte änns en bit hihi

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

SamanthaJones
2010-01-12 13:04
0

#31, maju är ju det i blötmatsväg som jag tycker slår allt annat med hästlängder. Saltet ligger på rätt nivå och det innehåller bra propotioner kött.

jag körde Oliver's kanske 6 månader med mina men de fick sån sjuk diarre och den vägrade sluta så nu är RC och mjau som gäller + väldigt mycket kött i olika former då jag har en kisse( född hemlös) som inte äter något annat än riktigt kött! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

BARFmycat
2010-01-12 13:31
0

Ja, det är en av de bästa.

Vad synd att det inte fungerade, ibland går det ju inte som man villRynkar på näsan
Man får göra det bästa av situationen och det tycker jag att det låter som du har gjort!