Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4460 ggr
corrminda
2010-01-03 10:52
0

P-spruta

Hej!!

Denna tråd har kanske varit uppe förut men jag skriver endå.

Jag har en fertil hane som luktar mycket hane.. Stinker.. Jag skrev on honom tidigare.. Fick bla tips om p-spruta..Funderar nu på det.. Är det någon som har erfarenhet?? Både positivt och negativt.Försvinner doft och kissande?? Valet för mig nu är det eller kastrering.

Tacksam för svar/Camilla

miascharming
2010-01-03 10:59
0

Om du inte vill kastrera din kisse nu, så kanske ett Superlorin chip kan vara ett alternativ.

( Kemisk Kastrering )

Det tar ca 6 v innan det hjälper - och sitter i ca 8-12 månader …sedan borde han para igen:-)

Lycka till

Eine
2010-01-03 12:43
0

Lukten är svår ,jag vet ej om p-spruta hjälper.Använde det för många år sedan och strilade gjorde han inte mer.Superlorin skulle jag inte använda(ledsen #1),det är avsett för hundar på ca 10 kg.Och inte finns särskild forskning på katt och om fertiliteten återkommer.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Mayer
2010-01-03 12:48
0

Har den inte använts av andra kattraser har jag för mig.

Eine
2010-01-03 13:15
0

#3 Jo en del gör det,men jag skulle inte våga då det finns för lite forskning på katt.Tänk om katten inte blr fertil igen?Läste att testikel kan t.o.m vandra upp igen i alla fall på hund.Så jag har min hanne i det lättstädade köket och får stå ut med konsekvensernaFlört

Annkis54
2010-01-03 16:48
0

pratar ni om samma som i denna tråden
verkar jätteintressant tycker jag oxå

jag har använt p-spruta på katt för många år sen med goda resultat.
Sen har jag även använt p-piller med samma goda resultat.

Har du testat p-piller?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
2010-01-03 18:19
0

# 2 Det är SAMMA dos för en chihuahuha..som  för en Grand Danois.

Självklart tar man en risk att sin katt inte kan bli fertil igen, men om nu en vanlig kastrerig är alternativet,,

Ja- då kan han garanterat INTE ge avkommor igenTungan ute

FAKTA:

I kliniska prövningar bibehöll de flesta av de mindre hundarna (<10 kg) undertryckta nivåer av testosteron i mer än 12 månader efter implantation. För mycket stora hundar (>40 kg) finns begränsat med data, men varaktigheten av testosteronsuppressionen var jämförbar med den som föreligger hos medelstora och stora hundar. Användning av produkten till hundar med en vikt under 10 kg eller över 40 kg bör därför bli föremål för en risk/nyttobedömning utförd av veterinär.

Så om djuret vägerm mindre än 10 kan preparatet hjälpa längre.

Inte skall du skriva ledsen…du väljer självklart vad du vill  ge eller ej till dina djur Skrattande

Om jag minns rätt nu , så är det i Tyskland studier görs på katt , då det används mycket till katt där med gott resultat.

Kom ihåg att jag i mitt inlägg skrev:

KANKSE kan ett superlorin vara ett alternativ för dig !Flört

Syftade då på Corrmida /Camilla Skrattande

Mer Fakta på fass: SUPERLORIN

Musiken
2010-01-03 20:31
0

#1 Superlorin anvands aven till illrar och har gjorts i 10 ar utan nagra stora komplikationer vad jag hort om. Har sjalv min ena hane implanterad och det funkar som en drom pa honom :)

Firinella
2010-01-03 21:53
0

Jag har börjat använda p-piller till min strilande hane och det hjälper till 95% Ett par ggr/månad strilar han och då är jag genast där och skurar med Dettol. Jättebra dec medel som luktar lite tallbarr och vips så är lukten borta Förvånad /Laila

Eine
2010-01-04 15:02
0

#8 Använder också p-piller vid kris.Det fungerar rätt bra.

Yataz
2010-01-04 16:52
0

Har inga erfarenheter av detta själv, men vet att flera börjar använda sig av Superlorin. Visst finns det kanske en risk att katten blir infertil, men precis som #6 skriver här så blir den ju garanterat det om kastrering är det andra alternativet.

Mitt råd är att läsa på om de olika alternativ som finns och väga fördelar och nackdelar och sedan gå på känsla vad som känns rätt för dig att använda på din katt.

Lycka till! Glad

Yataz

solohm
2010-01-07 14:50
0

Hej alla

Jag ser att ni pratar om p-spruta till katt, för- och nackdelar. Ser inget om den biverkning vi råkade ut för. Gav den till min exot en gång. En tid efter att han fått sprutan upptäckte jag en ruga stor som en dryg enkrona. Denna lossnade så småningom. Allt hår följde med så han fick en kal fläck i nacken. Som tur var växte det ut igen, men jag blev rätt orolig. Har hört att detta kan hända om vaccinet spills på huden. Läste att man kan be att de ger sprutan på insidan av bakbenet i stället, då syns inte ev. håravfall lika mycket. Har en fertil kisse f.n. och vi kommer inte att ge honom någon spruta ev. p-piller om han blir för orolig, men än är det lungt.

corrminda
2010-01-07 16:14
0

Tack för att ni delade med er av era erfarenheter..

Det blev kastrering  Tyvärr…Doften var enorm ifrån min hane  Gick inte längre.. Då skulle han ha fått bo i eget hus (och det har jag inte) Så nu står jag utan fertil hane och funderar på om och hur jag ska gå vidare..

Mayer
2010-01-07 20:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Så tråkigt.

På tal om lukt…Är det någon som prövat Deodor-UM for cats? Tabletter åt hanen som ska minska lukten på kisset.Har köpt dom från Tassalogen.

Jag har provat dom men jag vet inte…..

[Guardians]
2010-01-07 22:52
0

#12, du får låna hane så länge men så trist för dej detta.

Yataz
2010-01-09 12:03
0

#13 Det lät intressant. Det har jag inte testat, men kan ju vara intressant att testa och se om det hjälper.

Yataz

Mayer
2010-01-09 16:52
0

Min hane älskar tabletterna,men vet inte om dom funkar riktigt ännu.En annan hane tycker jag nog inte dom visade någon större effekt på.