Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2290 ggr
ItchyKoo
0

AMMA SÖKES AKUT (LÖST)

5 kattungar födda den 4/1 behöver en amma akut, i Umeå-området. Mamma Belle är snittad pga infektion i livmodern och är efter operationen helt apatisk samt livrädd för ungarna. Alla bebisar mår mycket bra men vi har ingen möjlighet att flaskmata en så stor kull. Hoppas på hjälp… Jag finns att nå på 090-13 90 64, 0730-57 24 79 eller 070-345 48 97.

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Marita-L
0

usch stackars.. hoppas du finner någon amma snart

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Twice-As-Nice
0

Vet att Degerliden´s här i Umeå har en hona som snittades i lördags och där bara en bebis klarade sig.

Vår hona som snittades -08 reagerade så där de första 3-6 dygnen men sedan släppte det efter ihärdigt lirkande. Vet också att en kompis till mig la sig med sin hona på sängen och tog dit bebisarna.

MVH

Kristina

Annkis54
0

Åh… jag hoppas verkligen att det löser sig. att mamman kommer på att hon har bebisar.
Har hon blivit "klar i huvudet" efter narkosen o så.?
Jag skulle faktiskt testat att lägga mig i sängen med henne o ungarna som #2 skriver
hoppas verkligen att det löser sig.
Har du mjölk o sånt hemma så att ungarna får nu
tänk på råmjölk (cholostrum) det är livsnödvändigt.

Om de äter så är du ju tvungen att hålla dem igång tills nån lösning hittas.
Vad vägde/väger de??
det har ju oxå stor betydelse för hur mycket de klarar av.
Ligger de på 50-60 så har de ju inte så mycket att ta av, men ligger de runt 90-100 så finns det ju lite mer spelrum.

Som reservplan att denna hona #2 kan ta dem…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ItchyKoo
0

Tack för era svar!

Svar på era frågor;

Dessa ungar vägde mellan 70-100 g, förlösta på dag 62.

Nej hon har fortfarande inte blivit klar i huvudet efter operationen, men det börjar bli bättre… Vi ska försöka lägga oss i sängen med henne och en unge nu snart, och se hur hon reagerar, men det gick inte i morse.

Degerliden har varit här och hjälpt oss, TACK Lennart!! Men deras hona kan nog inte ta emot kattungarna, annars hade det ju varit perfekt eftersom de är så lika gamla.

Hmm, vi har bara gett KMR, ska man fixa någon råmjölksersättning alltså? Har hört att detta inte fungerar egentligen eftersom det inte ger antikroppar mot rätt saker så att säga… men ska man ge det ändå?

Jag hoppas så innerligt att det ska klicka till i mamman snart och att hon ska förstå vad det är som piper… men hur länge kan man hoppas på att hennes mjölk kan komma igång, kan den göra det flera dygn efter förlossning?

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Annkis54
0

Jag har precis haft en hona som fick akutsnittas..på nyårsafton..det gick inget bra där…3 dödfödda o 2 som inte överlevde mer än 2 dygn. de var sååå små…Men…..det jag vill säga är att jag har en slang som hör till sugflaska…
den slangen passar perfekt på mammans tuttar. Den sätter jag på o så suger jag lite…o ser att mjölken kommer igång.
Om du kan o får göra så så vet du i alla fall att hennes mjölk är igång.
Accepterar hon inte att ungarna ligger hos henne alls..?
Det har tagit lång tid tycker jag…för henne att bli klar i huvet.
Tar bebbarna mat från dig?
KMR är bra.
råmjölken är superviktig…kanske finns fler uppfattningar där. men det är i alla fall vad min vet. säger.
O jag ser alltid till att ha det hemma nu. köper det här
sen så kan man även använda råmjölk från …är det getter/får…?
är osäker på det.
men…skulle det vara möjligt att få suga o ta ifrån Degerlidens hona???
kan ju vara värt att fråga
dock vet jag inte hur mycket ungarna behöver ha för att få antikroppar…men i det läget som ni är i nu så får ni ju ta några timmar i taget..o hoppas på att mamma katt vaknar o fattar galoppen.
Lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

PS…vill bara säga att jag bor i Trollhättan
annars kunde vi gärna ha provat med min honaRynkar på näsan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ItchyKoo
0

Det känns som ett mirakel - nu ligger Belle i bolådan och det ser ut som om hon aldrig har gjort annat än varit mamma… Från att ha varit ömsom apatisk, ömsom riktigt aggressiv (när vi försökte presentera bebisarna för henne) blev hon tillslut sig själv igen, och efter en hel del övertalning tog hon också bebisarna till sig. Framförallt handlade det nog om att smärtan avtog, eller kanske att hon riktigt kom ur narkosen… Jag är så lycklig att jag svimmar, tack gode gud!! Må nu bara mjölken rinna till…

Jag vill ge en stor stjärna i himlen till Lennart och Karin Degerliden, Maria Johansson samt Kicki Igasto som har varit här och hjälpt och stöttat! Jag kan inte med ord beskriva min tacksamhet för detta! Efter två dygn helt utan sammanhängande sömn och pga all oro var jag själv halvt satt ur spel… Och var sin stjärna ger jag även till alla er som har brytt er och velat hjälpa på olika sätt, jag är helt förundrad över hur många änglar det finns där ute. TACK ALLA!!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Annkis54
0

TACK ALLA HÖGRE MAKTERKyss

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Twice-As-Nice
0

Så härligt att allt ordnade sig till slut!Glad

Håller med dig om att det är toppen att ha vänner som ställer upp när det behövs.

Önskar dig och katten fortsatt lycka till med kullen.

MVH

Kristina

Yataz
0

Jag har svarat dig på Ragdollsajten, men vill än en gång önska dig alla lycka fortsättningsvis med denna kull!! Kyss

Yataz

matowimas
0

Är så glad för eran skull ska du veta!!!

Kram Maria

Marita-L
0

Så roligt !!! Underbart !!Skrattande

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s