Nyfödd står still i vikt
Hej alla!
Har en nyfödd kille på tre dyngn som står still i vikt, Han vägde 90g när han föddes och nu har han stått still på 88g i två dagar. Han tuttar på sin mamma flitigt och är pigg, han får tillägg 5gånger om dagen men vikten rör sig inte. Mamman har mjölk och han e ensam i kull. Är det någon som har råkat ut för detta eller har några tips eller svar varför det blir såhär?
Sussie
Hur mycket får han i sig när du ger tillägg? Äter han då tills han inte vill ha mer? Ger du även något tillägg på natten?
Jag undrar baraför ibland har jag hört att man håller tillbaks på mängden "baraför" de är så små.. mitt råd låt dom äta tills dom är mätta
det gör dom också när dom ligger hos mamman. Sedan en del "sover" hela natten och gör av med det dom gick upp under dagen på natten så kanske man måste hjälpa lite där också..
Jag fick en liten tjej en gång som gjorde så i fyra dygn fast jag tilläggsmatade, jag rådfrågade då en veteriånär som skrev ut vetrimoxin pasta som jag skulle ge ..pytte lite på min fingertopp, för att det kunde vara någon bakterie fick jag till svar.
Jag tyckte kanske det var lite knasigt men men..
Hon ökade iallafall knappt 1 dygn senare med 20 gram sedan gick det som på räls.. så något var det nog.. den gången.
Hoppas allt löser sig
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#1 Det har jag också varit med om.
Jag skulle nog försöka med vetrimoxin.Har man så mycket val när de är så små känner jag?
Men ska man inte vara försiktig med tillägg så att mammas mjölk kommer till bättre?Annars stimuleras det ju inte mer.
Ja vi har ju varit försiktiga med tillägg för att han ska tutta på sin mamma me, han får ca 2ml per måltid ca 23.00 och 06.00 och sen tre ggr om dagen, Men ska testa vetrimoxin pasta me. tack för era svar:)
Sussie
När jag matat kattungar så har de fått äta så mkt de vill. Ibland blir det 1 ml ibland 5ml. Väldigt olika…
Har oxå gett vetrimoxin men det hjälpte inte ett dugg. Den bebisen dog iallafall..
Annars så har jag oxå upplevt att de kan stå still några dagar i vikt för att sedan sätta fart. Men är förmodligen olika ifrån individ till individ..
Lycka till Sussie!!
Håller tummarna för din bebis!

Hur varmt har du där kattungen bor med sin mamma.En ensam kattunge kan behöva lite extra värme då han inte har några syskon som hjälper till att hålla värmen.
Stolt ägare till tre La permer
hoppas det går bra
#3 Ja då kan det nog ta lite längre tid för honom att öka
Har det gått tre dygn och han inte har ökat så skulle jag ge honom något mål där han får äta så mycket han vill.. sedan när han ökar så minskar man tilläggs målen allt eftersom ..så kommer han ändå får mer mjölktillförsel på mamman.
Han måste ju blir stark och vara extra mycket hungrig
(kräva mer) och det blir han om man hjälper tills över 100 sträcket… sedan börjar man minska bort ett mål och se hur han ökar då .. osv..
För även om han äter 5-7 ml av dig så kommer han suga ändå på mamma under tiden.. och hela natten med 
Jag skulle nog prova det först före vetrimoxin.. för det kan ju faktiskt bara bero på att han inte får tillräckligt med mat
Alla har vi olika knep
Lycka till
Hade en kattunge som stod still en hel vecka utan att gå upp nått.Mamma katt hade bra med mjölk och jag matade den oxå.
Men efter 1 vecka så vända allt.
/Annika
alla ökningar är bra:)

Håller tummarna!
Det vänder snart ska du se!
Kram!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
ÅÅÅ håll tummarna för nu väger han 140g
Det lugnade mig verkligen med alla er andras efarenheter Tack
Sussie
håller hårt
mina tummar hålls oxå Sussie
för visst är man orolig

Hunger är en bra krydda.Dra ner man nappandet så att han blir sugen.Nu menar jag ju inte att du ska svälta honom men hade han haft en mamma som gav di så skulle han inte fått tutta jämt.
Stolt ägare till tre La permer
Söt e han iallafall.
Jag tror han börjar äta så småningom. Bra ide att dra ner på flaskmaten lite så han hinner bli hungrig.
#15..njaee..jag tror inte att det beror på att han är enebarn…det är min sista oxå..o han äter torrisar..o nötfärs..o inget från mig.
jag tror att han är "bortskämd"
tror du inte det?
vad väger han nu?
vågar du testa o låta honom bli hungrig?
Min vet. sa en gång för länge sen att en frisk katt som har maten framför sig …äter när den blir hungrig
har du sett denna tråd…samma problem som hos dig…som gick jättebra till slut
Jo jag har gjort de men då klättrar han i benen på mig å vill ha napp å då blöder mitt hjärta
Han heter Headturners Dirty Harry
föräldrar är Boberan Cowboy Cadillack
och Eddore Propaganda
Jo enebarn blir speciella å bortskämd är han Annki
ja får väl ge de ett försök att svälta han lite
Han väger runt 800g
Det kommer nog snart skall du se ..en tar lite längre tid på sig..
Ha maten/fodret tillgänglig där på golvet så börjar han snart ta sig en titt där… ser kanske hur dom andra gör också..
Dra ner lite på nappandet och erbjud honom annat.. ja lite tvång kan det ju bli men vad gör man.. han måste ju få smak på torrisar också eller annan mat..
Men jag förstår dig det är baske mig inte lätt alltid..
Håller tummarna, det blir säkert bra snart skall du se
#20…åh jag vet…det skär i hjärtat på en när det blir så här…
jag ser det när jag ska ge nötfärs här ….innan färsen har tinat..o min lille (o de andra) vet vad som väntar….
o det stryker runt benen på mig o jamar….mamma!!!! färs!!! haha
o så sätter jag mig o ska äta frukost…haha..det gör ont i hjärtat.
Men…2 minuter senare så skriker de inte runt mig längre
o 30 minuter senare (ofta efter tining i mikron haha) så får de nötfärsen.
Vi är så blödiga….o det menar jag positivt
800 gr är en jättebra vikt för en 8v…
så han lär ju inte svälta ihjäl

Hej Sussie,
Sjävklart är en vikt på 800 gram för en 8 veckors baby jätte bra! Dessutom är han jätte vacker. Önskar er all lycka.
Kram Monica