Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2308 ggr
Marita-L
2008-01-24 20:21
0

Hett ämne

Jag tänkte vi kunde diskutera vad vi tycker om tre kullar på 24 månads gränsen..

Ibland får honan bara en bebis och ser ut som hon inte haft någon över huvudtaget..tjock å fin…en del får bara en bebis varje gång..

Ibland så mår en del honor bäst av att vara dräktiga och är super mammor…

En del löper som attans året runt och p-piller är farligt och löpa är ännu farligare och dräktig som kanske skulle vara det mest narturliga får inte ske…

En del blir parade fast de går på piller och den kullen skulle man ju inte få ha… Vad kommer då att hända…?? Vad säger klubben ?? osv.. Men vad räknas som riktig fel?? ett halv år…en månad… någon vecka eller bara någon dag före…vart går gränsen för att man skall behöva söka dispans??

Vad blir efter följderna?? ett års uppehåll efter det fast det bara var en månad före man igentligen fick ha..eller hur fungerar dessa regler?

Hörde att i vissa klubbar får man betala böter ..hur är det i er klubb?

Att det finns en regel är ju både bra och dålig….vad är era tankar om det?

Kanske kan man ta bort kravet… och efter tre kullar på 24 månader så kan man ha ett måste om att man får gå till en veterinär och få ett intyg att honan har gott hull och mår bra för att klara en kull till..osv.. Vad tycker ni om detta???

Ja det var massor på en gång…kanske ni kan komma igång nu med en stor diskusion…Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-01-24 20:36
0

Jag tycker ju själv regeln med 3 kullar på 24 månader är bra

Men: Det finns honor som löper sig igenom p-piller, dessa kan istället råka få livmodersinflammation mm, hade en sådand, inget fungerade, hon löpte sig igenom 2 p-piller el fler per vecka, min veterinär skrev då ett intyg, men den klubben jag då va med i godkände inte intyget som verkligen gav allt, veterinären skrev verkligen allt, hon blev desutom dräktig med p-piller utan vi visste det, märktes då hon hade 3 veckor kvar, vi trodde hon ätit upp sig så duktigt

Men hade inte regeln funnits skulle nog många gjort fel i och avla sönder honor, finns ju de med

Själv tycker jag det är bäst om honorna inte löper så ofta:))) önskan! 1 kull per år för mig är lagom, om de inte bara haft 1 unge, då behöver de faktiskt få omparas ganska så snart, el om de mist en kull

/ Carina

MonicaLagerquist
2008-01-24 20:40
0

Jag vet ju inte om jag får vara med här och diskutera eftersom att jag har "fel" ras.Är det någon som misstycker får h*n väl höra av sig.

Jag tycker att två års regeln är bra.

Visst är det otrevligt att ha honkatter på p-piller men samtidigt så vet jag inte om det  är rätt mot honan att ta tätare kullar.Tre kullar på två år innebär ju en ny kull var åttonde månad.Två dräktighetsmånader och sen tre månader med kull vila tre månader.

Om en honkatt gång på gång bara får en kattunge eller två så är det en katt som jag skulle ta ur avel pga att den får ör små kullar.Jag tycker att man ska prioritera honor som får normalstora kullar.

Jag skulle aldrig köpa en honkatt till avel från linjer där det är en eller två ungar i kullarna.

Får honan tre kullar på raken där det föds fler ungar som sen dör så skulle jag inte heller vilja gå vidare på dom linjerna.

Stolt ägare till tre La permer

Niffi
2008-01-24 20:45
0

För det första så förstår jag inte problemet med regeln. Jag har fött upp sedan 1990, först siameser och sedan skogisar. Jag har aldrig haft några som helst problem att följa den regeln. De uppfödare som har det problemet tycker jag måste se över sin situation i katteriet och kanske lämna bort hankatt på foder eller liknande så att situationen inte kan uppstå.
Vad jag då tycker är viktigare är frågan om hur många kullar totalt man skall ta på en hona. Jag menar för den genetiska mångfaldens skull.

Jag (KKN) skickar alltid ett brev till uppfödaren när jag ser att tre kullar redan fötts inom 24 månader. I det brevet talar jag om vilken hona det gäller och vilket datum det återigen är tillåtet att ta en kull på honan. Om detta inte följs så går ärendet till styrelsen som beslutar vad som skall göras. Första gången regeln bryts tror jag det renderar i en varning samt uppmaning att göra ett årslångt uppehåll på den honan. Men det är upp till styrelsen att fatta beslut och se på omständigheterna i varje fall.

Om vi skall ha en massa undantag på varje regel så kommer det inte att fungera därför anser jag att antalet kattungar eller i vilken kondition honan har inte spelar någon roll.

En annan sak är ju att det egentligen är mycket svårt för klubbar att kontrollera att denna regel följs. Jag menar att vi helt enkelt måste lita på att uppfödare skriver korekta uppgifter i registreringsanmälan.

Tidlosa
2008-01-24 20:48
0

Regeln i säg är bra.

Det den inte tar upp är alla dessa undantag som finns: honor som löper igenom p-piller, en ungeskullar etc.

Själv har jag honor som är experter på att löpa igenom p-piller, vilket har ställt till det en hel del för mig. Nu har jag fått valt lite andra alternativ, som jag kommer att utvärdera.

MonicaLagerquist
2008-01-24 20:51
0

Har man honkatter som man vet löper igenom finns det ett väldigt bra sätt.

Man ser till att det inte finns någon hankatt att para med.

Kittentotts
2008-01-24 21:41
0

#5 Så vad ska du göra med din hane menar du? Ge bort el låsa in?

Jag tycker ju om nu honan visar den går i löp så är det lätt hålla isär dem, ofast ser man ju detta på sina honor, hanens intresse mm innan som en varning

Men det finns undantag som det jag fick, en rejäl chock kan jag säga då hon hade 3 veckor kvar, ingen parning hade setts el hörts, och jag är en som vaknar utav allt

Mitt val blev att låta en annan uppfödare ta över min hona, en som hade möjlighet hålla hanen isär fr honan

Men jag står för regeln är bra med 3 kullar, detta jag råkade ut för tog på mig med, mådde mkt dåligt

Idag skulle jag aldrig ha en fertil hane gående fritt natte tid el då jag inte är hemma, nu har vi hanrum, men ingen fertil hane, vi letar ny och har förberett för aldrig behöva vara me dom detta mer

/ Carina

Marita-L
2008-01-24 21:43
0

#3 Ja fusket…hur skall man göra för att få stopp på det?..

Jag försöker alltid dela upp läger här om jag inte vill att någon hona skall bli parad.. eller så delar jag hanen från honorna…jag gillar inte så mycket det där med p-piller och jag har inte behövt använda mig av dom någonsin förut..

Men en av mina honor löper och blir inte parad av den hane så hon får vänta på nästa hane skall bli könsmogen så då har mitt beslut nu har blivit piller för hon löper två veckors intervall..

Sedan så om man har en regel så gäller den ju alla och då finns det inte heller några kryphål eller missuppfattningar…och det är ju bra.

Jag skulle inte ta ur en hona i avel för att hon får två bebbar om allt annat är kanon..men det är ju lite vad jag tycker..

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
2008-01-24 21:49
0

Har jag honor som inte får/ska paras får dom inte gå ihop med hanen.Dom får träffas om jag håller i den ena av dom.Möjligt att jag är feg men jag föredrar att ha koll.Att se när dom löper eller ska till att löpa tro jag inte på.Hankatten känner långt innan jag att det är löp på G.

De honor som är släppta på piller eller går ihop med hankatt räknar jag i utställnings avseende som redan parade.

Har jag en honkatt som tre gånger på raken får två kattungar/kull skulle jag ta henne ur avel.

Kittentotts
2008-01-24 21:51
0

#7 Nä det med ta ut en hona ur aveln för hon bara ger 1 el 2 bebisar hade inte jag heller gjort, men jag har dem innte enbart för avelns skull, de är mina familjemedlemmar

Jag har 1 unge nu i en kull, kan bero på denna honan behandlats för en åkomma vid 10 månader, men kan också bero på hanen har lite spermier, mig gör det inget alls, så mysig ha en pyssla med också

/ Carina

Niffi
2008-01-24 21:53
0

#7 Om det förkommer fusk med t ex födelsedatum eller inkorrekt förälder kan inte jag säga. Och jag har inget bra förslag att i så fall förhindra det.

Jag skulle i varje fall fundera på vad jag skulle göra om en av mina honor fick endast 1 unge flera gånger. Om anlaget för små kullar nedärvs (jag säger om) så är det ju inte heller bra för rasen. Dessutom anser jag att det är bäst för kattungen att ha jämnåriga att leka med.

MonicaLagerquist
2008-01-24 21:53
0

Självklart har man katterna främst som sällskapskatter.Därför kastrerar jag honor som inte går i avel.

Marita-L
2008-01-24 21:57
0

#10 ja en unge flera gånger ja det är något att ta ställning till..det är ju som du säger ( OM )

Skojar du..skriver dom andra föräldrar..ursäkta min okunskap här…

Crystal Pearl´s

Niffi
2008-01-24 22:04
0

#12 Jag skrev att jag inte kan säga om det förekommer men jag vet ju att det skulle kunna vara möjligt att göra och undgå upptäckt. Jag har ingen möjlighet att kolla det om genetiken i övrigt stämmer.

Marita-L
2008-01-24 22:07
0

#8 De honor som är släppta på piller eller går ihop med hankatt räknar jag i utställnings avseende som redan parade.

Hm…
Jag sätter p-piller på min hona nu för hennes eget bästa..så hon inte löper sönder sig fullständigt.

Jag ser absolut inte henne parad baraför den skull..och Önskar att hon skulle bli parad för hon har då aldrig haft någon kull förut men tyvärr han vill inte..dofterna mellan dom två passar inte och så kan det ju vara ibland tyvärr… även bland oss människor.

Så hane nr två som är under uppväxt stiger snart in och han gillar henne jätte mycket..Kyss

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
2008-01-24 22:08
0

Jag vet att det har förekommit på skogisar och på cornishar.Alltså att fel mamma har reggats för att få ihop det.

Marita-L
2008-01-24 22:09
0

#13 hm…Obestämd

Crystal Pearl´s

Marita-L
2008-01-24 22:10
0

Hoppas dom skriver fel då..som tex färger som avslöjar dom..

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
2008-01-24 22:13
0

Jag var nog otydlig.Honor som inte äter piller och går ihop med hankatter räknar jag som parade när det gäller utställningar.

Honor på p-piller som inte går med hankatter räknar jag som oparade.

Marita-L
2008-01-24 22:18
0

#18 haha här uppfattade jag det tvärt om..hahahaha

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-01-24 22:48
0

regeln i sig tycker jag är bra
men man måste kunna se från fall till fall
O det är väl som med mycket annat..har man inte varit med om det så förstår man inte riktigt
för mig tog det 13 år innan jag fick vara med om det
en hona som blev dräktig när hon åt p-piller. trodde att hon hade spottat ut pillret. fick dispens..inga problem, men fick "tillsägelse" om ett års vila för henne. Trodde inte det skulle bli några problem. Märkte efter ett halvår eller så att hon löpte igenom sina p-piller. tog ca 5 p-piller per 5:e dag för att hålla henne löpfri. Sen fick hon en kull till. Den kullen är nu 11 månader..o nu är hon KANSKE dräktig igen. Denna gången har jag inte märkt nåt löp, inget intresse från hanen, ingen parning..INGENTING. bara att tuttarna är misstänkt röda o stora. Ja det lär ju ge sig om några veckor.
"Vi spår men katten rår"
det har ju nu visat sig att hon kanske är en "problemkatt" på det viset. Ta henne ur avel…nä
hon ger kanonungar..är en supermorsa….
inget jag tänker ens fundera över nu i alla fall.
lämna bort min hane…nä..han är lika mycket familjemedlem som mina tvåbenta barn..
stänga in över natten. suck..nä
än så länge så har jag inte stängt in någon någonstans…men man får ju inte vara sämre än att man kan ändra sig:)
men som sagt var…nån form av uppstyrning måste det ju vara
men man måste oxå kunna se från situation till situation
o det tror jag att man oxå gör i de flesta klubbar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2008-01-24 22:56
0

P-piller till katt fungerar inte på samma sätt som p-piller för människor.P-piller till katt gör bara så att katten inte löper.Har man en envis och påstridig hane som parar trots att honan inte löper riskerar man att få en "tjuvparning".

För att man delar katterna behöver det ju inte innebära att man stänger in någon.Man kan dela på gruppen .

Friida
2008-01-24 22:58
0

Jag har en teori om de som tar mer en tre kullar…de säljer dem  utan stamtavla. För det finns ju ganska ofta perser utan stamtavlor att köpa.

MonicaLagerquist
2008-01-24 23:04
0

Ja det är så trist.Önskar att det vore enklare att anmäla dom uppfödarna.Ofta så vet många om det men ingen vill/vågar anmäla.

Niffi
2008-01-24 23:05
0

Jag tycker ju att man måste se till alla katters bästa och det är inte det bästa för en honkatt att få för täta kullar. Om det då är nödvändigt att stänga in eller lämna bort hanen när inga andra fungerande alternativ finns så måste man göra det oavsett familjemedlem eller ej. Jag vet att KKN,s styrelse är stränga när det gäller detta och enligt mig med rätt. En olyckshändelse kan alltid hända, 1 gång. Sedan ser man till at det inte händer igen.

Jag har alltid haft avelshane så länge jag fött upp katter och som sagt det har aldrig varit ett problem med för täta kullar eftersom jag vidtar de åtgärder som måste till för att förhindra det. Dels för honkattens skull men även för min egen skull då jag inte kan se någon större mening i att upprepa kombinationer (med något undantag). Det utvecklar inte mitt avelsarbete att upprepa bara för att kattungarna blev bra. Det finns alltid något nytt att förbättra.

yadhayezibas
2008-01-24 23:13
0

#21 så en hona som inte löper som blir parad av en påstridig hane kan bli dräktig ändå???? Trodde jag var omöjligt…. Jösses vår hane här hemma är jätte påstridig och vill para sig med tjejerna.Nu tillåter inte de två äldre honorna det(de har varsin kull kattungar just nu) men min lilla hona som är 6 mån idag hon säger inte ifrån.Hon är stor som mina vuxna honor så hon skulle lätt kunna säga ifrån om hon ville.Hon har ännu inte löpt nån gång.Känns ju hopplöst att ha en hane hemma om det är så…. Ledsen

Undrande o förvirrade Pethra

Niffi
2008-01-24 23:17
0

#21 Ja en hona kan bli dräktig av en "våldtäckt" när hon inte löper. Det är penetrationen (hanens penis) som framkallar ägglossning.

Annkis54
2008-01-24 23:18
0

#25..detta tror jag är ganska ovanligt
för även om din lilla inte säger ifrån
så behövs det ju att hon ligger i position för att han ska komma till
visserligen så KAN det hända ändå
men jag tror inte att det är vanligt..skulle mer vilja säga att det är ovanligt

så inte ska du bli rädd för att ha din hane
detta vi talar om o ventilerar hör ju inte till vardagen

som jag skrev så hade jag 13 år innan detta hände mig
13 år med avelshane levande fritt med oss alla

o det är nog många som inte har upplevt det överhuvudtaget

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Friida
2008-01-24 23:23
0

Givetvis menar jag INTE att peka ut / anklaga någon men jag tror att sådant händer…?

yadhayezibas
2008-01-24 23:34
0

#27 Huuuu skulle ju vara hemskt om det hände..
Vår hane skulle behöva nån tjej nu att avreagera sig på.. Oskyldig Så om nån letar hane så är ni välkomna hit..Cool

Mvh
Pethra

manbukten
2008-01-24 23:41
0

Om honorna löper igenom pillren är det ett problem att låta hanen gå fritt. Men alla honor gör inte så. Skulle inte heller ha mina hanar fritt nattetid om tjyvparningar blev resultatet. Men alla mina kullar är planerade.Sedan fem år tillbaka, hoppas kunna fortsätta så Tycker det är bättre med ett parningsrum.

Jag skulle aldrig sälja en hane för att bli instängd på oviss tid kanske många år eller hela livet. För som sagt de är familjemedlemmar till större delan. Och därför viktigt med strilfria linjer.

Men som vanligt går debatten iväg från huvudämnet. Tycker också regeln om tre kullar på två år är bra för honans skull.

#20 Håller med dig måste finnas ett flexibelt tänkande och inte i paragrafer. Alla kommer vi väl någon gång att råka ut för damer som löper igenom och då får man värdera om tills lösning hitta

Men en unga är ingen kull igentligen om vi hårdrar det, så det kan finnas omständigheter som skulle kunna skrivas till. En unge tar sällan hårt på någon hona. Och då är det inte för att skydda henne. Men jag är allergisk mot princip regler som inte för någon nytta med sig. Men det är bättre att ändra på regeln först och inte trotsa den. Men som sagt olyckor kan hända.

Millan71
2008-01-24 23:48
0

#29  ja du har samma problem här! Ingen av bruttorna löper o min Benji vill inget hellre än att få para och det NU,helst igårHemlis

manbukten
2008-01-24 23:50
0

#25 Var inte orolig chansen är så liten att den nästan inte finns, (det har hänt vid ytterst få tillfällen, och hur situationen varit vet ingen)din hona är ju dess utom så ung. Inget ovanlit att ahanar förbereder honor på detta sätt.

Förstår inte varför allt ska bli till skräckpropaganda och moralisering. Gynnar det avelarbetet???????

Niffi
2008-01-24 23:55
0

En ändring av regeln är absolut inget jag själv skulle motionera om eller rösta för om någon annan motionerar. Regeln är bra. Regler som är flexibla tenderar oftast att bli orättvisa.

Skall vi vara flexibla när det gäller lovlighet hos unga tjejjer också? en del är ju mycket mer mogna och utvecklade än andra. Eller är det bra med en fast åldersgräns?

Nej jag förstår absolut inte varför det skall vara så svårt att följa denna regel. Om nu inte endast för honornas skull så åtmindstånde för avelsmålens skull. Har man en målsättning och plan med sitt avelsarbete så kan man inte låta tjuvparningar få förekomma i katteriet.

MonicaLagerquist
2008-01-25 00:03
0

Jag håller med dig Så länge regeln finns så får man se till att man följer den Visst kan olyckor ske men baske mig inte två gånger på raken.Då är det inte en olycka längre utan slarv.

Annkis54
2008-01-25 00:39
0

jag får nog säga att jag har ingen färdig uppfattning om regeln skulle behöva ändras eller justeras
jag behöver nog mycket mer info innan jag kan ta ställning till detta.
det finns så mycket olika situationer mm som man inte tänker på innan man står där eller nån berättar.
men …nåt form av skydd för honor måste det ju finnas så att inte det tas kull på kull.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2008-01-25 00:43
0

Det finns ett bra skydd från att få honor man inte vill ha parade oparade.En låst dörr.

Tyvärr är det många som får lov att lära sig det den hårda vägen.Vet uppfödare som haft nykastrerade hanar ihop med fertil hankatt och hona och fått "fel" färg på kattungarna .Då har det varit kastraten som varit pappa till kullen.

Annkis54
2008-01-25 00:52
0

#36..ja fast alla kanske inte har möjlighet till att ha det så
eller vill
så enkelt KANSKE det inte är

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
2008-01-25 01:00
0

Jag tycker att om man har katter av olika kön så är det ens skyldighet att se till att det inte blir parningar när man inte tänkt sig det..

Låter kanske hårt men det är min åsikt.Jag har ju periodvis haft två fertila hankatter och tar emot honor utifrån,Att få en tjuvparning i det läget är ju absolut otänkbart.

Så det är faktiskt enkelt.Se till att rätt katt är på rätt sida av dörren.Det innebär delade grupper men man väljer ju själv om man vill ha fertila katter av olika kön.

Har man inte möjlighet att dela katterna så kanske man får tänka över om man ska ha katter av olika kön.

Millan71
2008-01-25 02:43
0

Jag tycker då givetvis att det inte borde vara svårt att undvika tjuvparningar OM honan löper tydligt…fast även om de löper tyst så brukar väl hanen börja intressera sig för honan innan höglöp och då ser man ju att nåt e på g…då får man helt enkelt stänga in hanen eller honan in i ett nnat rum under en vecka…det dör dom ju inte av! jag tycker oxå att gränsen på 2 år och 3 kullar är bra…annars blir ju dom stackarna sönderavlade ju…honan har ju knappt läkt innan on skall paras igen,det kan ju inte va riktigt riktigt,eller?Att det ibland bara blir en unge i kullen är väl ändå inte ärftligt!!!!man kan väl inte sluta avla på en hona som bara gett en unge…eller det är vad jag tycker iallafall….god natt på er nattugglorCooleller kanske bara det e jag som är det;) hehe  ska iaf hopp i sängen nu….

Marita-L
2008-01-25 08:00
0

Jag håller med Annki om att en olycka kan hända även den bästa…om man har en egen hane hemma.

Jag försöker göra mitt bästa för att ha kontroll… jag till hör dom som vill ha kontroll och delar av när det behövs…eller sänder hanen på semester från honorna..för ibland behöver även dom komma ifrån…jag skickar inte iväg honom men jag ser till så att han får en bekvämt rum att vara i utan honor… så han kan äta upp sig osv.. det har för mig inte varit annat än positivt faktiskt.

Jag känner ju att en hane mår inte bra att ha för stor yta som han ständigt måste ha kontroll över…smörgås bord som ständigt serveras…får aldrig riktigt ro i kroppen…. lättare för honom att revirmarkera för att hävda sin rang..om han känner sig hotad eller tappar kontrollen över honor..han måste hela tiden tala om att han finns..

Sedan kan jag ju själv tycka att i nästan alla regler kan man ju alltid hitta lite som man kunde fundera över och då menar jag inte att honor bör ha mer än tre kullar..absolut inte utan att det kan finnas en liten vid sidan om som skulle kunna behöva ett undantag…och detta gäller ju nästan alla regler..

/ Marita

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-01-25 09:48
0

Att ha hanen fr honorna nattetid ser jag inte som några problem, vi har flera avdelningar i det nya hus vi nu bor för kunna ha dem skilda åt då det behövs, tror inte heller en hane mår dåligt av att vara lite för sig själv imellanåt, sen går det ha kastrater ihop med honom som sällskap

Men jag tycker inte man ska bli den duktiga och tala om för andra el illa om dem då det sker ett misstag. Man kan inte alltid se in i andras händelser och vad som skett. Ingen är perfekt

Om man som jag hade en hona som löpte i smyg, inte lär tex, varken dagtid el natt. Jag är dessutom hemma heltid. Allt va en gåta för oss alla, vi hade hanrum, men det skedde trots detta. Felet jag anser va jag inte hade min hane i hanrummet natte tid, men man lär sig.

Jag skriver ovan stående för förklara hur det kan ske, bättre stötta varandra.

/ Carina

manbukten
2008-01-25 10:06
0

#33 Det är skillnad på att ha moral och etik, och att moralisera över något man inte känner till. Vi pratar katter inte människor. Ursäkta att jag inte tycker exakt som dig, men det ger dig inte friheten att ha den tonen.

#34 Parningrum innebär att det är kontroll över vem som parar. Skulle inte vill ha låsta dörrar, men har ett rum med nätdörr i fall att. Om en hona kommer från annan parning så andvänds de ett  par dagar tiis löpet är över. Det anser jag inte vara instängda katter. Det finns olika sätt att ha kontroll. Trodde det var de vi skulle dela med oss av.

#36 Det finns mer än låsta dörra för att ha kontroll.

#41 Alla gör som det tycker är bäst vi bara delar med oss av erfarnheter." Allting har en ände korven den har två pannkakan har ingen men det går bra en då."

#40 Mina blir olyckliga av att inte gå fritt, så det är också olika. Det som besökt mig påpekar harmonin och då kan det inte handla om stessiga hanar.

Känner man sina katter lever med dygnet runt och läser av dem är mycket vunnet. Ser direkt på hanarna om intresset ökar är det en dag tidigare än beräknat p-piller sätter jag in ett med en gång.

Niffi
2008-01-25 10:50
0

Jag måste hålla med om att det är en uppfödares skyldighet att se till (på vilket sätt det månde vara) att fjuvparninger, oplanerade parningar inte sker. Det handlar alltså inte om vad man vill eller inte utan vad man som uppfödare etiskt, moraliskt är tvungen att göra. Om man inte klarar detta så skall man som Monica.L sa, inte ha fertila katter av båda könen hemma. Det är en bra regel som finns där med ett syfte och vill du vara med så får du finna dig i att följa regeln oavsett vad som krävs. Och detta är inte att moralisera över andras situation utan enbart fakta oavsett kännedom om envars speciella situation.

Däremot kan man ju alltid diskutera påföljd för regelbrott. Är det kanske fel att straffa katterna när det borde vara uppfödaren som skall ha straffet? Att stänga av en uppfödare från att registrera kattungar är ju inte så bra för kattungarna som helt plötsligt då blir huskatter. Kanske vore ett kännbart ekonomiskt straff bättre. T ex kunde kostnaden för registrering av "felaktig" kull höjas till 1000 kr per stamtavla.

En olycka kan alltid hända men sedan händer den aldrig igen.

Marita-L
2008-01-25 13:30
0

#43 felaktig" kull höjas till 1000 kr per stamtavla.

Har vi ett pris..? Vad ligger den på idag då?

Crystal Pearl´s

Niffi
2008-01-25 13:41
0

#44 Nej det finns inget specialpris för registrering av "felaktig kull där regelbrott skett". Men man kanske borde införa detta är min tanke. Det blir kännbart för den uppfödare som brutit mot regeln men samtidigt så får kattungarna sin stamtavla och blir inte huskatter. Summan 1000 kr var bara något jag drog till med, men säg 500 plus för varje stamtavla. I KKN skulle det då bli 640 kr per stamtavla.

manbukten
2008-01-25 14:01
0

VEM HAR TJYVPARNINGAR undrar jag. Våra fertila djur får vi hälla som vi vill bara det inte händer tjyvparningar. Det står ingenstan att det är lagpå att låsa in djuren bara för att båda könen finns

Och vad vi måste moraliskt är inte samma sak som att moralisera över varandra för saker som inte existerar. Utan bara lösa tolkningar. Ingen kan besluta över den andra om någonting så länge saker och ting fungerar som det ska.

Ingen kan beordra mig att låsa in mina hanar bara för att någon tycker det ska vara så. Och ingen tar konsekvenserna åt andra om något skulle hända.

Men kattfolk är kända för både de ena och det andra inte för att det är bra bara för att hävda sig själva

kommer nu att ta semester från detta forum. var någon som skrev att det kändes friskt att vara borta ett tag och jag är benägen att hålla med om

Det här är inte sunt

Niffi
2008-01-25 15:57
0

#46 Vem har sagt något om att tvinga eller beordra dig till saker och vem har moraliserat över saker som inte existerar. Här diskuterar vi en REGEL och vad den innebär. INTE enskilda personer.

Vem hävdar sig själv i denna tråd? Vad jag hävdar är en regel jag tycker är mycket bra.

Take it easy!

manbukten
2008-01-26 00:19
0

Läs en gång till

Vem tog upp moral och hur besvardes det

Vem beordrade inlåsning

Osv osv.

Ja vem hävdar?

Slut nu på nogot som aldrig varit en diskution.

Fösökte bara hålla med om och påvisa att regler kan bli orättvisa utan att vara drabbad själv

Men inge diskutioner kan hållas sakliga utan leder alltid till person angrepp och utveckling åt icke frisk rikning.

Och det är jag inte ensam om att tycka

Tack för ordet ska bli könt att ta ledigt om man nu får det.

Niffi
2008-01-26 10:42
0

Ja jag må väl vara blind men jag hittar inga personangrepp i denna tråd och hade där funnits några är jag övertygad om att Sajtvärd och Medarbetare gjort sitt jobb.

Otroligt synd att en intressant diskussion skall tvingas avslutas så här.

Niffi
2008-01-26 10:53
0

Trots att diskussionen verkar avslutad kan jag ju nämna att vi haft ett ärende i min klubb angående upprepat brott mot denna regel.
Jag nämner givetvis inga namn men uppfödaren bröt mot regeln 2 gånger (olika honkatter). 1:a gången utdelades av klubbstyrelsen en varning via brev med uppmaning att låta honkatten vila från nya kullar minst 1 år. 2:a gången (en annan honkatt) denne uppfödare bröt mot regeln så beslöt styrelsen att utesluta denne ur klubben.

Marita-L
2008-01-26 11:58
0

Oj Hemlis

Vad händer om man bara skulle få någon dag tidigare än vad man får??!?

Crystal Pearl´s

Niffi
2008-01-26 12:36
0

#51 Jag vet inte hur styrelsen resonerar och regeln säger ju inget om marginaler. Vad jag gör om jag får in papper på en kull där regeln brutits är att jag lämnar ärendet tyll styrelsen för beslut. Vad anser du själv är rimligt? Skall man tänja 1 dag och sedan 2 dagar, ytterligare 1 dag eller skall regeln gälla som den står? Blir en regel rättvis när man kan tänja på marginalerna?

Angående fallet i min klubb jag skrev om ovan, så hade givetvis uppfödaren även fått den sedvanliga påminnelsen om reglerna efter den 3:e kullen inom 24 månader. Jag sänder ju alltid ut denna påminnelse så att ingen kan missa att regeln finns. Se bifogat exempel.

Marita-L
2008-01-26 13:17
0

#52 lika allvarligt oavsett då….

Crystal Pearl´s

Niffi
2008-01-26 13:36
0

#53 som sagt vet jag inte hur styrelsen resonerar eftersom jag inte är med på styrelsemöten.
Dock tycker jag själv att det vore olyckligt om 1 eller 2 dagar skulle spela en viktig roll. Regeln är ju för kattens bästa och jag tror inte att 1 eller 2 dagar spelar så stor roll för kattens hälsa. 
Men som jag sagt tidigare så finns ju ingen möjlighet att på dagen kontrollera om rätt födelsedatum angetts utan där måste vi helt förlita oss på uppfödarens ärlighet.

Marita-L
2008-01-26 15:16
0

Men vilket är värst då…p-piller eller att få löpa? För något av dessa val måste man ju välja… hur resonerar ni?

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-01-26 15:45
0

Utan att ta någon ställning i denna diskussion…så tänker jag så här: att vad är "normalt" för en katt???

En katt som strövar fritt, hon tar sej kullar då hon löper! Och katten är skapt till att fungera på det viset…oavsett vad vi människor har för tyckande i det! Jag tror det är mkt ovanligt att en honkatt tar skada av att ha kullar. Tror också att om honkattens kropp behöver vila från ungar, så löper hon inte först då kroppen är i kondition för det.

Eftersom våra innekatter alltid har fullvärdig kost och lever skyddat, så finns det inte någon anledning för dem att hoppa över löp, utan de löper i vissa fall konstant om så behövs…vilket INTE är bra för henne. Då måste man ta funderar på vad som är bäst…p-piller, parning eller rent kastrering. Vi vill ju inte helst att våra katter ska löpa normalt, utan som det passar oss och våra regler…dvs helst var 8:e månad!!!

Jag personligen tycker att det bästa vore om varje enskild uppfödare, fick avgöra själva vad som skulle vara bäst för just deras katt och även tänka på rasen i sej! Men tyvär så är vi Svenskar överförtjusta i att vara "överförmyndare" åt varandra, och därför skapa en massa regler. Utan reglerna så skulle ett visst antal alltid utnyttja detta…men frågan är, om de inte gör det iallafall??? Tror faktiskt de allra flesta inte skulle ha några problem alls att lösa detta på egen hand!

Så kontentan av detta…är nog att jag inte tror på att ha en massa regler i just dettaFot i munnnen Jag själv har definitivt inte haft något problem med detta, då jag haft 2 kullar på 7år!!!

En bra uppfödarutbildning tror jag är lösningen…där alla registrerade uppfödare ska ha godkännt….annars ingen reggad uppfödning! Och alla som vill bli uppfödare, tycker jag att kravet ska vara godkänd utbildning innan stamnamn godkänns. På sikt tror jag mkt löser sej med mera kunskap om katten och kännedom om alla befintliga regler!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Niffi
2008-01-26 16:56
0

Nu är ju inte någon av våra raskatter / tamkatter gjorda för att ströva fritt. Friströvande katter av vilda raser löper 1 gång per år och får en kull per år. Därför kan man absolut inte jämföra med dessa.
Friströvande tamkatter får däremot fler kullar per år men så är medellivslängden ochså ca 1/4 av våra inneboende tamkatters. Och det beror inte enbart på olyckshändelser.

Låt en kastrerad hankatt para honan när hon löper (eller om du har kunskap använd tops) så får hon ägglossning utan att äggen blir befruktade.

Man får tycka vad man vill om regler men det är ju frivilligt att t ex vara med i en kattklubb. Om man valt att vara med så skall reglerna följas.

Bullan
2008-01-26 17:39
0

#57 Jag säjer inget emot att reglerna finns, däremot att de inte skulle behöva finnas om alla skötte sej.

Jag tror inte att våran avel på tamkatter har förändrat katten så mkt på ca 100-200 år i utveckling och hur den fungerar, att 10.000års vild "avel"(kattens egen selektering)ska ha ändrats så pas mkt att vi kan styra katters instinkter och beteende hur VI vill! Utseendet kan vi ändra fort…men jag tror inte deras instinkter ändras lika lätt!

Jag har inget emot klubbarnas regler, då jag inte har något problem med dem!…som jag även skrev tidigare!

En väldigt tråkig sak som regler åstadkommer…är att det förutom "fuskare" även dyker upp "poliser"…sådana människor som medvetet sitter och letar petitesser hos uppfödare i syfte att enkomt klämma åt dem på det ena eller andra sättet! Har hört fall där det funnits EN ynka dag för tidig födsel t.ex…så har det genast varit någon illasinnad liten ynklig människa, som gladeligen varit tvungen att visa sej duktig och rapportera detta vidare! Sådant tycker jag är patetiskt…om än jag tycker regler i nuläget behövs, då det inte finns något alternativ till dem.

Visst…regler är till för att följas…men ibland finns förmildrande omständigheter, som jag tycker man kan ha överseende med! För vad gör det, om en frisk och sund honkatt får ungar en dag för tidigt??? Hon kan ju faktiskt ha fött flera dagar för tidigt. Och denne uppfödare kanske är exemplarisk i övrigt!

Jag tycker dessa "småpoliser" är värre än att en seriös uppfödare råkar hamna litet på gränsen EN gång!!!

Fy….tycker denna diskussion urartat till en "ordmärkarpolitik", men tråden heter ju HETT ÄMNE!!!

SÅ SNÄLLA läs inte in saker, som inte står hära!!! Det som står svart på vitt…är det JAG personligen tycker!  Och jag har faktiskt rätten att tycka precis vad jag vill om VAD jag vill. Att tycka är inte detsamma som att inte följa regler m.m. Jag kan tycka att det är legitimt att skära ballarna av en pedofil…men vilket inte betyder att jag praktiserar det också!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Niffi
2008-01-26 18:12
0

Nu har väl tamkatten funnits i mer än 100-200 år så även utvecklingen / anpassningen har pågått längre än så.
Jodå löpbeteende styrs av ljuset och våra tamkatter får mycket mer ljus (även artificiellt ljus räknas) än sina vilda släktingar. Jag vet faktiskt inte någon vild kattras som föder mer än 1 kull per år trots att de flesta av dessa vilda raser lever i ett mycket varmare klimat.
Vem bestämmer vilka förmildrande omständigheter som skall gälla i varje fall? Om det hade ansetts av de som en gång helt demokratiskt klubbade igenom denna regel, funnits förmildrande omständigheter så borde väl detta angetts i regeln. Dessutom som sagts tidigare brukar 1 gång av regelbrott tendera i en varning vilket väl inte är så farligt och man betraktas väl allmänt fortfarande som seriös uppfödare. Det som är skillnaden är när det händer en andra gång och kanske i en snar framtid. Då verkar uppfödaren resonerat som så, att gick det så bra en gång så går det nog en andra gång.
Vi kan ju ändå inte skapa regler för att vissa inte skall kunna i illvilja utnyttja dem mot andra. Reglerna är ju enbart för katternas bästa för människor tenderar att kunna ta vara på sig själva (och ha tid att ta vara på andra).
Jag anser mig inte som någon "polis" som letar fel hos andra uppfödare. I mitt uppdrag som stambokförare åt min klubbs uppfödare ingår det att se till att reglerna för uppfödning följs. Det är vad jag gör och lämnar över till klubbstyrelsen och hur sedan min klubbs styrelse resonerar vet jag inget om.
Att tänja på reglers gränser är väl ok i de fall där det finns parter som själva kan föra sin talan. Det gör det inte här. Katten kan inte säga att nu vill jag ha paus från ungar. Därför finns det en regel i klubbarna som tar tillvara kattens intressen så gott vi nu kan.
Jag är väl av den gamla stammen som inte anser att det är ok att hela tiden tänja på gränserna. Att tänja med 1 dag gentemot regeln blir strax en ny inofficiell underregel när flera märker att det går igenom. Sedan får man i klubbarna konflikter p g a att " det var ju ok för A så varför är det inte ok för mig B. Är det bara för att A känner C ni gör så?".

Bullan
2008-01-26 20:10
0

#59 Nu tänkte jag inte på de stora vilda kattdjuren…utan på våra vanliga bond/huskatter, som finns i princip i vartenda land på denna jord. De är ligger ju närmare tillhands, så att säja!;)

Och jag antydde inte att du skulle vara en liten "polis", utan sa att det finns och funnits sådana som sitter och letar fel…de behöver inte ens sitta i en klubbstyrelse!

Det finns både för och nackdelar med allt!Generad

-             -              -                 -              -             -

…någon som vet?

Hur många uppfödare i sverige hade fler kullar än 3st på 2år på samma hona, innan reglen kom till? Och hur ser det ut idag? Har reglen gjort så stor effekt?

Det kommer alltid finnas de som tänjer på alla gränser och de som skiter i dem fullständigt! Men jag tror inte på att tillsätta mer och mer regler, som ändå de allra flesta sköter med sunt förnuft! För de som myglar, gör ju det iallafall!…och den skaran är det svårt att komma åt, för de hittar alltid sina kryphål!

Jag känner ingen kattuppfödare som skulle låta para en synligt tagen och påverkad hona, för att hon haft kull redan!…eller för att hon inte är i kondition.

Tror de allra flesta är rädda om sina avelshonor och inte utsätter dem i onödan för något som kan vara skadligt för dem.

Iallafall….så är det vad jag hoppas på, att alla är rädda om sina honor….och hanar för den delenGlad

simzonites
2008-01-26 20:14
0

Jag personligen tycker reglen är bra, det finns allt för många som skulle låta honorna få kull på kull utan att tänka på att ge honorna en chans att återhämta sig emellan. Som sagt reglen finns där för katternas skull och deras välmående. Där med inte sagt att det också finns väldigt många, förhoppningsvis fler, uppfödare som skulle sköta detta i alla fall, utan skriftliga regler. Nu vet ju uppfödarna vad man har att rätta sig efter.

Jag anser också att man som uppfödare har ansvar för att om man har både fertila hanar och honor i sitt katteri - ska kunna skilja på dessa när det behövs! Hur och på vilket sätt man har kontroll över parningarna mellan katterna i sitt hem är ju upp till var och en men att man har koll är ju det som är det väsentliga, eller hur? Flört

/Lotta

/Lotta

Bullan
2008-01-26 20:30
0

#61 JappCool

Millan71
2008-01-27 14:09
0

hmmm har själv vart med om så kallade poliser;(  När jag skulle sälja mina valpar…vissa människor kan inte ha mkt att göra när dom har tid att sitta på tex blocket o leta efter nåt fel hos säljarna…o sedan föra illasinnade rykten vidare som på tex här på fokuset! Hur många gånger har man inte sett att nån klistrat in en annons från blocket för att döma annonsen!Man skall nog städa efter sig själv innan man dömer andra! Nu menar jag ingen speciell utan bara allmänt! Observera det!!!Tack för mitt ord;)

Imasy
2008-01-28 01:15
0

Nu föder jag visserligen inte upp, men vem vet, kanske i framtiden om livet vill sig så.

Vad jag inte förstår är, att om majoriteten av uppfödare tycker att detta är en vettig regel med 3 kullar på 24 månader, vad spelar det då för roll om det faktiskt finns en regel som säger så?

De som borde protestera emot denna regel borde väl då vara de som vill avla kull på kull på kull, dvs bryta emot denna regel?

Förstår ni hur jag tänker?

Kittentotts
2008-01-28 09:40
0

#64 Det är väl inte riktigt det som detta ämnet går ut på, utan höra om andra tycker det är en bra regel, om den fungerar mm

Och det tycker ju jag den gör.

Men som många skriver om tjuvparningar mm, detta är ju en skyldighet att undvika, men..det kan hända olyckor, det finns honor som inte visar de ens löper, så…behöver inte säga mer

Marita-L
2008-01-28 10:08
0

Det är ju bra med regler men det är måste finnas med ett litet utrymme för mänskliga misstag.. Jag menar om man är en vanlig familj med barn och.. det är så lätta att barnen öppnar dörrar eller vipps så har någon smitit ut… Att stänga in allt jämt vad blir det för djur då?? Om vi inte kan leva tillsammans..blir det bra katter då?

Man gör allt vad man bara kan för att förhindra olyckor men ibland så kan det bara hända ändå..

Om det inte finns plats för mänskliga misstag..då blir ju utgången att det tas till andra lösningar..som tex oregistrerade kullar…och annat fusk.. är det bättre?
En uppfödare som hamnar ofrivilligt i den situvationen kanske känner att den har inget val..för den kommer ändå bli utesluten ändå..så vilken lösning skall man då ta till…

Är det någon som vet hur många det var som hade 4 kullar på 24 månader innan?

Hur många misstag blev det då?

Vad vad orsaken tills att den regeln togs bort…någon som vet?

Har vi i Idp så att vi kan gå till veterinären för ett  intyg på att katten är i god kondition och mår dåligt om hon inte får ha en kull??

Jag hörde i går att det var så i Sverak…kan det stämma?

Lite funderingar från mig… / M

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-01-28 10:32
0

#66 Om en hona behöver ha en kull mer ska man söka dispans, det ska då finnas ett veteinärintyg. Men det är upp till klubben sen bestämma om de beviljar detta intyg. Som i de fall jag skrivit innan gällande vår tjej som löpte igenom p-piller så gick inte vår klubb med på detta. Ibland kan man då tycka det knepigt en klubb anser sig veta mer om kattens hälsa och välmående än en bra veterinär, Här fanns utredningar som visade tydligt med prover honan hade så mkt hormoner att risken va stor hon löpte sönder sig. Men det fanns också med att hon va i god kondition och mådde bra utav ha ungar

Ett misstag med en stor familj kan lätt ske, man lär sig av dem också:) Naturligtvis ska man inte behöva känna sig som en bov i allt runt då heller, man ska stötta varandra med råd och tips

Tror också att en rädsla kan ske att regga ungar. Fick själv ett brev då jag hade fått 3 e kullen på min, skulle då få böta ifall en 4e kull kom, kom inte ihåg nu hur mkt, men det va mkt pengar per stamtavla, kan det varit 1500:-? Men det är ju ett sätt sätta åt dem som fortätter med vilje.Men här fanns ett rejält veterinärintyg,

Jag känner mig idag inte som en bov el så för det blev som det blev. Men kan tala om tårarna sprutade på mig av andra skäl under denna tiden. Jag fattade liksom inte ens hur den sista parningen gått till, vi va ju alltid hemma, ingen hade hört något

Idag så skulle jag som sagt inte ha en hane lös springande nattetid, kan inget annat se än det va då detta skett

Vi har idag olika grupper natte tid ihop fast vi inga fertila hanar har, detta för få dem vana vid det

/ Carina

Imasy
2008-01-28 11:45
0

Visst måste det finnas ett utrymme för mänskila misstag, ingen är ju helt perfekt. Men vad räknas då som misstag? Alltså hur många kullar får man "missa'' på för att det ska räknas som ett misstag? det finns väl ingen bestämmelse om det? är det något som avgörs induviduellt från fall till fall?

Kittentotts
2008-01-28 14:48
0

#68 Det har jag absolut ingen aning om

Jag vet ju bara som jag med den honan jag berättat om, detta gällde ju henne

Men om sen en uppföddare upprepar misstag då ser det ju inte så bra ut, men som sgat det sker misstag som detta, och finns säkert de som detta händer hos fler ggr också

/ Carina

Marita-L
2008-11-13 12:13
0

puttar upp en intressant trådFlört

Crystal Pearl´s

Songhios
2008-11-13 17:00
0

Kom att tänka på historien om lilla tantens katt som blev sjuk så hon kallade hem veterinären. -Men lilla mor, hon är ju dräktig och ska få ungar. Men si det gick inte lilla tant med på. -Hon har ALDRIG varit ute så hon skulle kunnat ha träffat nån hane. Då kommer en stor ståtlig hankatt fram från under soffan där han sovit. -Ja men se mor där är ju en hane. - Den där, det är ju hennes son!Skäms

Inget illa ment, och Ni har säkert hört den förutObestämd

Erna
2008-11-14 18:15
0

Både jag och min veterinär tycker att 2 kullar/2 år är för lite, eftersom katter är supersexuella varleser som oftast mår bäst av att ha ungar.

Jag förstår argumenten för 2 kullar, eftersom det lätt kan bli så att vissa utnyttjar katterna i överkant, men…. 3 kullar per år är inte för mycket, särskilt inte om kullarna är små.

Jag har inte varit i den situationen att jag fått för många kullar på mina honor i Sverak, så jag vet inte vad som händer, men avstängning brukar ju vara Sveraks svar på allt som faller utanför ramen.

I min förra klubb FGK-IDP kunde man ansöka om dispens vid enstaka fall och betala dubbel avgift för stamtavlorna. Det fick inte bli en vana eller något man utnyttjade regelmässigt.

Vi tyckte det var bättre att göra så, än att ungarna blev oregistrerade eller alt registrerade efter en annan hona, vilket är stamboksfusk.

Jag undrar hur många som reggat kullar efter fel mammor för att komma runt problemet? Det förekommer utomlands vet jag.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2008-11-14 20:54
0

# 39 m fl

Min veterinär säger att en normal förlossning är utläkt efter ca en vecka. Många korthåriga raser kan löpa om när ungarna är nyfödda, t ex siameser.

-----

Utekatter på landet har vanligen 3-4 kullar på 2 år och mår inte sämre för det. Jag kan bara gå upp till grannens stall och kolla. Deras ungar är mer motståndskraftiga än raskatter. Det som tar livet av dem är vanligen trafikolyckor eller kattpest.

En del av dem går inte att fånga in och vaccinera, tyvärr, men bra råttfångare är de.

Rent allmänt tror jag att vi mer måste fokusera på kattens hälsa och mindre på vad vi tycker.

Förr hade vi i Sverak regeln om 4 kullar per 2 år och jag har då inte märkt att katterna skulle ha varit i sämre kondition då.

Därför tror jag att 4/år är bra för katten.

Särskilt om man som jag föder upp chinchilla/golden som löper var 14e dag. Jag är absolut tvungen att ha dem på p-piller, men vill helst slippa, för jag har sett att de oftare får cancer då. Är det bättre?

Enligt forskningen så är p-piller kopplat till cancer (särskilt bröst ca) och det stämmer hos mina katter. Då skulle jag hellre ha 4 kullar/2 år och slippa se dem bli sjuka i Ca.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2008-11-14 21:02
0

Under mina många år som uppfödare, 31 år, har jag hört otaliga berättelser om hur en tjuvparning kunde vara möjlig.

Trots låsta dörrar, så finns det barn som slarvar och släpper ut, resp in fel katter. Alla har kanske inte en villa med många rum att bre ut sig i, så jag förstår mycket väl att det kan olycka sig ibland.

Jag personligen skulle aldrig lämna bort min avelshane. Vitsen med att hålla hane är ju att ha honom lätt tillgänglig. Man har aldrig samma koll på katterna om de bor hos någon annan. Därför har jag helt slutat med foderkatter, för jag har blivit utnyttjad några gånger.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
2008-11-14 21:07
0

Men varför togs det bort? Är det någon som vet det?
När 4/2 år fanns var det lika många dispans sökare då tro?

Lite funderingar bara….

Crystal Pearl´s

Marita-L
2010-01-04 20:39
0

Jag hittade denna gamla tråd men som är en väldigt intressant diskussionGlad

Om jag bara tittar på hur jag tänkte för dessa två år sedan och mitt tänkande nu ser har ju en del förändrats.

Jag är inte lika rädd för p.piller och jag har två av mina hanar i egen bostad med varsin kastrerad sällskapsdam med tillgång till stor rastgård och oss människor som gör att dom mår hur bra som hellst och jag samtidigt har kontroll. Min tredje hane bor inne nu men flyttar snart till ett eget boende han med.

Mina honor mår bättre och löper inte lika ofta då dom inte har en hane som uppvaktar dom hela tiden.

Jag har en hona som alltid har bra hull och löper ofta å hårt på våren, hösten och man måste ge ofta och många piller för att ha henne löpfri.

Hon är super bra som mamma och allt annat är hur bra som hellst. Hon tillhör dom som skulle må bra av att ha kull två gånger per år och inte lyssnar så bra på denna regel, så detta året fick jag gå till veterinären för att få ett intyg två månader tidigare än tidsreglen.

Men det gick jätte bra, så hon fick åka hem å para sig med sin efterlängtade hane.

Hon är min bästa avelshona, föder jätte lätt, har grädde och är en super bra mamma som ökar massor av vikt samtidigt som hennes bebisar blir bara tjockare och tjockare. Hon har även det bästa temperamentet någonsin och ger super mysiga bebisar.

Så i hennes fall så skulle det vara bra med 2 kullar per år men det går lika bra att hälsa på hos veterinären… Det året det inte går på något annat sätt.
Men annars så är det ca 1 kull per år på mina andra i genomsnitt och någon har inte änns det.

Så vad är era synpunkter på denna regel och allt annat som skrivs här i denna heta tråd?Glad

Crystal Pearl´s