Katter som spyr av Royal maten
Hej. Är så trött som katter som spyr av Royalmaten. Har varit i kontakt med en Royal försäljare nu om deras mat. Så nu ska En representant från Royal ringa upp mej så får vi se vart det leder.
Känns inte bra att handla en 10 kilos säck och dom bara spyr. Kan gå på Ica och handla vilken annan mat som helst och dom äter och jag slipper spyorna. Mycket konstigt tycker jag.
Vad jag har hört har många problem med detta av Royal Canins mat.
Kram Ann-Louise.
Skulle kunna skirvit dett själv, är också jättetrött på detta. Vet inte hur många mattor som blivit förstörda av alla BRUNA spyor.
Det spys flera gånger dagligen, varje morgon när jag kommer upp så är det första jag får göra är att torka spyor och lika dant när jag kommer hem från jobb.
Ska blir intressant att höra vad representanten säger, jag stöttar dig fullt ut.
Kör med FIT och PERSIAN och dom spyr lika mycket av varje.
Har funderat på att gå över till Orijen som det skrivits om här men dom två djuraffärer jag varit i här har inte det. man måste kanske skicka efter det.
Bodil

Hej igen. Nu har jag pratat med en på Royal en jättetrevlig tjej.
Dom har aldrig hörts talas om detta problemet, och tycker det låter konstigt. Dom var väldigt förvånade.
Så nu ska näringsexperten på Royal ringa mej, så får vi prata vidare om detta.
Hör av mej igen så fort jag pratat med denna personen.
Kram Ann-Louise.

Det är väldigt typiskt Royal att svara "detta har vi aldrig hört talas om tidigare", så gör dom jämnt, vad det är man tar upp med dom.
Det ska bli väldigt spännande att höra vad dom har för något att komma med det här gången.
Jag kan gissa att du får några gratisssäckar och sedan tycker dom att allt är bra efter det.
MVH Elis

Har påtalat problemet med spyor till Royal. De menar på att det bara är jag som klagat och då kan de inget göra. Har pratat med en näringsexpert och han trodde att våra katter hade bulimi. Har klagat ett antal gånger.
Idag ger vi våra katter RC Persian Kitten och Oudoor och vi har idag bara hårbollsspyor.
Har testat Advance och Oliver's och katterna hade diarré. Eukanuba, Iams, ProPlan har vi testat och katterna rör inte det.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Jaa samma var det för en vän till oss oxo ATT det var nåt helt nytt för dom och det hade dom aaaaaldrig hört förut 
Anna

Hej igen.
Har precis pratat med näringsexperten och han sa faktiskt att dom haft kunder som klagat i vår.
Så han var ärlig och berättade detta, en väldigt trevlig man att prata med.
Han sa att inget har ändrats i fodret, och har lite svårt att förstå varför dom spyr. Han trodde det var hetsätning, men det sa jag att det inte är för dom spyr upp smält mat.
Jag skulle få prova en mat som jag inte minns vad den hette nu.
Så får vi se hur det går med den.
Men som sagt ring och klaga så fort ni har problem med detta, dom måste bli uppmärksammade på detta ordentligt.
Jag är väldigt tacksam att dom har ringt mej idag, för detta är problem för mej med alla spyor och alla mattor som får tvättas. Inte lätt att få in en stor matta i tvättmaskinen heller. Står ute på gräsmattan och skurar och spolar dom.
Puuuhh strängt är det.
Kram Ann-Louise.

Här hemma spyddes det av RC också så kör på IAMS nu. Vi borde göra en koll hos alla kattägare på forumet, gissar att det är många som har stött på problemet.

Här har varit samma problem vilket har fått till följd att katterna även har gått ner i vikt.Har testat lite olika märken och det som har fungerat här är Advance.
Det sista jag provade av RC s var Digestive.Där backade både katterna och jag bara jag öppnat påsen fodret stinker.Enda gången de tar lite av det är om jag tar bort allt annat.
Nehej jag tänker inte längre betala RCs höga kilo priser även med rabatten och få katter som mår dåligt.
//Sylvia
d enda gångerna som jag har märkt att de spyr är när jag gav RC kitten 36, o där tolkade jag det till att de gillade den för mycket..alltså åt för hetsigt.
här ges det bara RC persian kitten…går hur bra som helst
o så brukar jag ge nåt annat för omväxlings skull,
det har varit hair and skin..o just nu så ska jag ge oral för de hade inget h&s i affären
har kört en liten test med Orijen..o efter att mina katter hade matvägrat i 4 dygn så gav jag mig
vill inte heller hålla på o mixtra..men retar mig på priset som ni andra

Jag använder RC-mat och har inga kräkningar. Ibland kan det komma upp hårbollar, men bara det.
Jag använder, Persian 30, Sensible, Kitten 36, Queen och ORAL. Jag har även Bilanx "Chicken" som godis och några katter gillar det.
Eftersom våra katter mår bra tänker jag inte byta foder.
// Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Några av mina blev lösa i magen av RC. De äter nu ProPlan med god aptit.
en av våra perser katter tål inte royals perser mat alls,mycket matt tvätt innan vi insåg det,fast sensibel funkar perfekt inga problem sen vi börjat med den
Har en katt som spyr av Royals foder mest av Sensible och Exigent, FIT 32 går bra.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
konstig va!
då får man ju nästan dra den slutsatsen att det inte beror på maten utan att våra katter "tål olika"
eller????

Fast mina har ju ätit och mått bra av RC fram till för ett halvår sedan tror jag det var som jag nämnde även här att de inte mådde så bra av fodret längre.Det hela började här med inköp av en ny säck då kom spyorna direkt.

Våra katter har alltid fått RC Sensible och aldrig spytt. Det började för ca 5-6 månader sedan. Lite i början men sedan ökat.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

#16 #17 Just precis ett halvår sen ungefär. Det sa jag till näringsexperten också, för så är det här med.
Ann-Louise.

Mina åt RC indoor från dagen de flyttade in och det funkade i en-två år. Förra sommaren startade kräkningarna. Bruna sörjor.
Antingen är något ändrat i innehållet eller så har det tagit tid för magen och småretat tarmen i ett par år innan utslag.
En parantes, nu när de äter iams så har jag upptäckt en grej. Äter de sorten som är små trekanter så dröser de mindre omkring sig än när de äter sorten som är små kulor. Har just nu dessa små kulor hemma och på halva köksgolvet hittar jag dem, hmm.
#19 har du märkt att bajset luktar med av Iams??
En av mina kräks också av RC (särskilt perser och kitten fodrena) men inte de 3 andra katterna…
jadu detta är en gåta,mina spyr oxå utav Royal Canin…
nu kör jag på Orijen och inte en spya poch inte en hårboll och ingen diarre..HURRA!
#11 varför har du så många foder? det räcer väl med ett?

#24 Jag har dessa foder framme och så äter de vad de vill ha. Alla tycker inte om samma foder och sedan har vi 11 katter och blandade åldrar. Den yngste är 7 månader och den äldste 6 år.
// Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

#24 Som uppfödare kan man behöva ha flera olika sorters foder ståendes framme.
Något för vuxna, för de små, för de dräktiga och kanske något som t.ex är bra för tänderna.
MVH Elis
Många av mina spyr av RC. Orkar inte med att torka upp flera gånger om dagen…………
Jag har bytt mat.
Jag har inga som helst problem med RC, min får Persian 30, Persian Kitten och Sensible eller Exigent, har även gett vanlig Kitten, Babycat och Queen då jag haft ungar och dräktiga honor, dessa foder finns alltid framme. Precis som andra katter kan de kräkas upp hårbollar, men inte av maten. Åldersspannet på mina katter sträcker sig mellan 5 månader och 17 år och de väljer det som passar dem bäst. Tidigare fick de Iam's, det var också bra, men jag bytte för ca 7-8 år sedan då Iam's ändrade innehållet i sitt foder. Jag har följt de olika trådarna här på forumet som handlat om detta med foderproblem och insett att jag nog får vara tacksam som inte drabbats. // Malin

Vi använde RC persian och fick torka spyor på morgon och när vi kom hem på em. Lesnade och bytte till Eukanuba. Tom. vår kräsna Lucas åt och spyorna slutade samma dag.
Kan inte tänka mig att byta bort Eukanuba då det funkar jättebra och alla kissarna verkar må bra.

#20 Nu när du nämner det så slog tanken mig i början och ditt inlägg blev lite påminnelse. Min hanne sopar inte över det han presterar heller. Jag ska kolla över detta med fodret för det var verkligen trist att RC inte funkade. Men vill ha bra kost för dem. Hade jag ätit samma sak varje dag hade jag krävt makrill hehe. Fint hur jag fick in bajs och det bästa som går att äta i samma inlägg.

Jag har också haft problem med att katterna kräks upp RC-maten och till följd av detta blivit välldigt smala. Direkt när vi bytte foder så upphörde kräkandet och katterna ser nu välmående och runda ut igen
#30 det är flera av mina som inte täcker över heller:):)
så då blir ju lukten desto tydligare
Fint hur jag fick in bajs och det bästa som går att äta i samma inlägg.

Min exotic som ag har på jour spydde den första tiden av RC för kastrater, nästan varje natt. Fick ett tips av killen i zoobutiken att det kan bero på att han äter för fort. Trodde inte riktigt på det för det var inga hela bitar i det han fick upp, som nån annan skrev ovan. Han rekommenderade ialla fall att servera maten på en plåt eller stort fat istället så att han får lite mer besvär med att få i sig varje bit och sen jag började med det har han inte kräkts en enda gång.
:) där ser man:)

Jag har alltid ett runt pajfat till mina katter som jag fyller på eftersom. Mina katter kräks inte heller efter det att jag satte dit det. Om man bara fyller botten, så kan de inte SKOPA in maten i munnen…. samt att de som är litet väl runda om magen, hinner lessna på att äta efter ett tag och på så sätt gå ner i vikt på sikt.
Min tjockis "Bullan" har nu gått ner så pass att hon kan tvätta sej själv i baken
…det har tagit nästan 6mån att få ner henne till den vikten. Hon gick väldigt fort upp i vikt efter kastreringen, trots att hon fick det veterinära kastratfodret!
Så inget mer kastratfoder här inte… det gillar tjockisen alldeles för mycket
Så förhoppningsvis håller hon vikten med ny matskål och foder som inte är allt för gott. De andra katterna håller sej fina i hullet de med.
Så kontentan är: Pajfat är bra antikräk & bantningsmetod
För 2 år sedan så skickade jag iväg ett mail till RC och klagade över att katterna spydde av det.Och mailat var även ifrån flera personer.Som svar fick jag att katterna kunde ha en parastit i kroppen.Jaha det var ju konstig att flera uppfödare hade samma problem.
Bytte till ANF och spyorna försvann direkt.Kommer aldrig att släpa hem RC heller.Det fodret kan dom börja sälja i ICA affärerna istället.
/Annika

men det konstiga är ju att det finns uppfödare (som mig)
som inte har några problem alls med RC maten
det är det som förvånar mig
jag har ju iaf 7 katter som äter RC

#38 Det är endast Hair & Skin och Dental, som funkar på mina katter, alla andra sorter kräks de av. En del sorter kräks de omgående av och andra kan det ta 1v innan det börjar
, men det slutar inte först då jag byter mat. Så numera provar jag inte ens mera. T.o.m huskatten mår illa av en del av sorterna.
Hair & Skin blir de(mina katter) lätt tjocka av, så det ger jag inte kastraterna mera. Och Dental får de som tillskott i den vanliga maten, för att de ska tugga litet iallafall.
Hej för cirka ett år sedan började alla våra katter spy av ROYAL CANIN innan dess har vi aldrig haft några problem med det, men de ständiga färgskillnaden på fodret å nya ingredienser från säck till säck gjorde oss misstänksamma. Våra katter blev alltså jättesjuka å spydde så fort dom ätit vi körde då queen å sen sencibel men ingen förbättring. En del av våra katter blev så dåliga att dom fick dropp och en dog:( Vetrinären hittade inga infektioner. Vi har kontaktat RC å såklart har dom aldrig hört talas om att katter spyr av fodret suck, så vi ligger nu i tvist me dom om ersättning för vetrinärskostnader på ca 20 tusen
Aldrig kommer jag prata gott om dett skitfoder som inte ens hör hemma på ica;) nu mår våra katter bra.
Sussie
Hej igen ville bara rätta mig lite, alltså ingen rättslig tvist men ett år av mail telefonsamtal utdrag av vetrinärjounarler mm för att få någon som helst upprättelser för att våra katter blev så dåliga.
sussie
Jag har skrivit om RCs dåliga foder förut.
Några av mina katter spyr av RCs foder, oavsett vilken sort.
Jag har bytt till Pro Formance med Omega 3, och INGEN spyr längre.
Har även provat ANF, Nutra Nugget och Advance utan problem.
Jag saknar verkligen Sportsmans Pride, ett toppenfoder, men som inte tillverkas i Europa längre och därför inte finns att få tag på.
Min slutsats är givetvis att det finns något i RCs foder som inte är bra. Det är ju inte bara mina katter som spyr av det, utan många andra.
Jag anser att RC är hutlöst dyrt och dåligt foder, som jag aldrig kommer att betala för.
MVH Erna
som flyttar om en vecka.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag tycker också det är viktigt all tillägga att har man problem med ett foder så ska man reklamera det, för annars finns ju inte problemet , och tillverkarna får ingen chans att gå till botten med problemet. Det räcker ju inte med att lämna tillbaka fodret på smakgarantin. Det är ju så oehört viktigt att vi stoppar i våra djur bra mat.
mvh Sussie

Jag har inga problem heller. Jag har 4 vuxna och 3 kattungar just nu och alla mår bra. Bra vikter har de oxå.
Har samma problem med spyor som många andra har av Royal.
Har nu provat mig fram och sista 2 veckorna har jag haft Purina Proplan och inga spyor mer.
Skönt att komma upp på morgonen att slippa torka upp innan man får sitt morgonkaffe.
Maria-Louise
Vår perser/exotic spydde så han tillslut blev inlagd med dropp eftersom han inte kunde behålla mat utan kräktes upp allt hela tiden. Började med att kräkas 1 gång i veckan och till slut var det ett par gånger i veckan å tillsut var han jättedålig :(
Veterinären visst ej vad som var fel men efter han varit inlagd fick han fick byta foder från just RC persian till Hills diet. Kräkningar slutade direkt.
Efter ca 2 kräkfria veckor gick vi sakta tillbaka till RC persian då började han kräkas alltmer tills han var uppe i minst en gång om dagen igen. Nu har vi bytt tillbaka igen till Hills diet. Kräkningar borta…å jag tror att RC aldrig mer kommer förekomma i vårt hem…

Köpte royal canin mat speciellt för perser katter och det blev mina jätte dåliga av,spydde 5-6 gånger dagligen.stackars katter
förstod ingenting..tills jag kom på att jag bytat maten. slutade med den maten och dom slutade spy dagen efter..
har royal canin mat för långhåriga nu och den funkar bra som tur är.
/Isabella
Hej! Tidigare hade jag jätteproblem med all mat från RC till
mina vuxna perser, jag provade alla. Sensible, Persian och
Digistive som dessutom lutar illa. Dom tyckte maten var
jättegod så dom åt helt enkelt för fort, det var alltid hela
bitar som kom upp.
Nu kör jag bara med Persian kitten och Kitten 36 till hela
gänget och det fungerar bra inget mer spy.
Jag har testat hela 2009
Dom bajsar inte heller lika mkt som förr, tar upp maten bättre
Kattungar äter babycat 34 sen går dom över det andra.
// Rosie
Jag har inte rätt sorts katter för detta forum(har CRX.GRX o.SIA) men de kräks ändå av RC.Jag tycker det är så synd,för RC sponsrar generöst till våra utställningar och de representanter jag haft kontakt med har varit bra.Men det hjälper inte katterna.Har för tillfället Pro Plan och det fungerar alldeles ypperligt,precis som Hill`s som jag också använder.Dessutom ger jag mycket BARF.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag har Ragdoll och har haft en hel del problem när det gäller RC.
Det har varit allt ifrån svullna bukar, diarrér, håravfall, eksem osv. 
Gick över till Hills men upplevde fortfarande problem med dåliga magar efter en tid, dock inte till en början då det först blev bra.
Bytte sedan till Eukanuba och det har jag varit jättenöjd med.
Min hane tappade en hel del päls i somras och då började jag ge RC Hair & Skin och det har fungerat jättebra så det äter han fortfarande. Och han har fått så fin päls. Så all RC kanske inte är så dåligt ändå, även om jag var väldigt anti-RC ett tag.
Yataz