Bra kattlåda eller annan lösning ??
Hur gööör alla ni med kattlådorna ???
Jag håller på att bli galen av all kattsand på golvet.
Sopar och sopar och sopar och dammsuger x 1000 varje dag…
Har ngn någt tips på bra kattlåda med hög kant ?
Funderar på att sätta hela kattlådan i ngn typ av balja som sanden förhoppningsvis stannar kavr i efter att katten lämnat lådan.
Har provat "matta" framför lådan utan freamgång, katterna krafsar bort den.
/Kattälskande pedant

Vi har Bergoplattor under våra lådor och sanden utanför på golvet har minskat kanonmycket. Finns bl.a. på Bauhaus i Hyllinge.
http://www.flooring.se/SE/default.asp
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Jag har lagt såna här mattor nedanför kattlådorna.
/Annika

Har gett upp den kampen och sopar varje dag. Sanden jag använder är stora korn så det är lätt att sopa upp.
sopar en eller kanske två gånger per dag..o det funkar hur bra som helst
de drar inte med sig sanden utanför toaletten där mina lådor står.
jag har liknande dessa lådor
http://www.becats.se/toa.html
inga mattor framför

Jag tror att det bara är att gilla läget!
Jag har en hög köttback som dom går i men fortfarande så kommer det ju lite utanför när dom hoppar över.Kanske kan man sätta plattor som motverkar att sanden följer med men……
Jag har köpt en stor s.k.diskbálja som är 40 cm. djup på Ö.B och den är faktiskt riktigt bra. Går ju att ha en potta i badrummet i allafall, utan tak och det är den de använder mest.
När jag har smått så gör jag en tappa upp och då mycket sand i och det fungerar fint.
Men man sliter ju upp några sopborstar om året…
Har oxså haft en lite "trall" ser ut så, men i litet format och då trillar sanden ner mellan brädorna så de inte drar runt sanden överallt.
Kram-Missar

Hej,
Jag har alla mina lådor på rad och har en rölakansmatta (eller hur det stavas :) framför dom (en lång smalare modell).Men jag har mattan emot väggen och alla lådöppningar oxå mot väggen. Det är inte snyggt då du kommer in i rummet för du ser baksidan av alla lådor! Men katterna hoppar ju ut ur lådorna just mot väggen så sanden blir faktiskt kvar på mattan mest för det blir en liten omväg för dom innan de hinner ut på golvet och då har sanden trillat av. Detta gör att jag inte behöver dammsuga jämt! Jag rekomenderar detta verkligen :)
Kram Chatrine
Jag har funderingar på att lägga en bit av en sån där "gräsmatt" som ser ut som gräs men är en matta man kan ha på balkongen till exempel. Jag tror att den skulle funka ganska bra…….. Igår köpte jag en låda på Willys i Västerås för 129:-, det är helgjutna hjul under och lådans storlek är ca 70cm lång 40cm bred och 20cm hög. Jag hoppas den kommer att funka bra.

# 9 Vad smart.Och fint!
Men far det inte fortfarande ut sand?

Jo, men det kan man undvika genom att såga ut hålet högre upp än vad jag gjort. Ville inte ha det för högt så att även kattungar skulle kunna hoppa in och ut utan besvär. Men jämfört med vanliga lådor så tycker jag att detta fungerar mycket bättre. En hel del sand som annars skulle fara ut på golvet blir kvar i boxen.//Elisabeth

Verkligen bra ide ska se om jag lyckas hitta någon sådan låda.

#9 Det var riktigt smart - väldigt snyggt också.
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
Hej!
Jag tycker att mina lådor som jag hittade på IKEA är jättebra
Det är förvaringslådor som finns i olika storlekar.
Dom ligger på bäddavd.
En storlek är 50x70cm 17cm hög kostar 89:- har små ben
En är 77x70cm & 20cm hög kostar 99:- med lock har också små ben
Den stora lådan är bra när kullen har blivit 6 v, så behöver man inte
ha så många lådor. I början har jag givetvis kattungelådor, finns
också på IKEA på hushållsavd i olika storlekar. Jag har också köpt
små badbaljor på Rusta
med hög kant ca 30cm för dom som sparkar extra mkt 39:-
Ha en bra fortsättning på Julen
Kram Rosie
Jag har mina lådor i ett separat rum dit katterna har en gångtunnel så man slipper sand i huset, dessutom separat utsugsfläkt i rummet som släpper ut luften från rummet utomhus så man även slipper lukt i huset, inte så ekonomiskt kanske att ha den igång året runt men gillar inte kattlådelukt.

#15 hahahaha,gud vad smart 
Det ska jag fixa i mitt nya hus!!!!!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#16, ja det går ju an när man har gott om plats 
#16..har du köpt hus Lena???
har du everclean Annica??
#18, ja, jag har everclean.

#18 näää inte riktigt än 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Har börjat med Tidy Cat.Tycker det kommer med mindre sand ut på golvet än med EverClean.
Vi har också ett separat rum i huset där lådorna är, och även inbyggda fläktar som suger ut kattlådelukten, och den absolut bästa kattsanden är pussy den slår verkligen everclean. Den räcker längre, den luktar mindre, suger upp bra mm
Sussie

Har tre lådor och framför alla ligger ett underlägg. Alla mina lådor har tak, bara detta gör att det blir mindre sand. Sedan är det klart att det hamnar en del på golvet ändå o jag sopar några gånger om dagen men inget som jag har så mycket emot igentligen.
Kul att läsa om alla era finurliga sätt att lösa detta på =)
*Kram* Madeleine
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Har bytt till kristaller fungerar utmärkt… när du byter från annan sand häller du över lite av den använda sanden.
Luktar inte och sprider sig inte runt annat än på dörrmattan som jag har nedanför… köpt billiga 3 kronors på IKEA.
Kram Malou

#24 Kristaller är bra men väldigt dyrt när man har många katter.
Jag använde4r kristaller när det ska vara enkelt och när packning inte får väga så mycket.

Kristaller är kanon men inte sedan jag köpte min första hane, då fungerade de inte alls. Men jag har det nästan alltid på utställningar. Då gillar inte de att ligga i lådan heller o det e ju bara bra=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#24 upplever inte att det är dyrare än everclean… köper mina på ÖB där kostar de 39 kr påsen, till en stor låda går det åt 1 1/2 påse, du slipper lyfta ur klumpar, ser lätt när sanden/kristallerna behöver bytas.
Bajset får man ju såklart lyfta ur :)
GOTT NYTT ÅR /KRAM MALOU

Halllå !! Jag var ju bara tvungen att testa detta som Ixidixi skrev att man kunde vända på kattlådan och ha en matta under . O det funkar ju kalas !! Wohoo säger Jag bara !!! Såå skönt nu då jag har lådorna på min toalett o det är inte alltför kul att jämt ha kvasten framme för att sopa undan kattsand som är på golvet. Nog för att min kvast med skyvel är grymt snygg med rosa botten med vita prästkragar på *asg* men man vill ju inte alltid ha den framme Jag ser en rejäl skillnad i form av absolut ingen kattsand alls på golvet .. Tack för tipset !!