Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 973 ggr
Papris
0

Min första Perser!! Hjälp mig!!!

Äntligen!!

Jag har fått möjligheten att bli ägare till en Perser. Kattungen som är en helvit Pers (hane) kommer från Kittentotts uppfödning med helt bedårande katter och kattungar!!!

Men hallå!! Jag är nybörjare!! Har tusen frågor till uppfödaren så klart men varför inte be alla proffsen här om hjälp. Glad 

Det är så mycket som ska fixas, huskatt har jag haft innan så grunderna känner man till. Men nu är det ju perser vi pratar om… borstning,  kamning, badning, torkning… Schampa, balsam, kammar och borstar… det finns så mycket tekniker och produkter att välja mellan. era synpunkter skulle vara guldvärd!!!

Uffe
0

Se till att kamma katten ofta, så att han vänjer sig. Torka ögonen, om ögonen rinner på ljusa katter kan de lätt bli lite tråkiga under ögonen. Tårvätskan missfärgar pälsen. Han är säkert van vid både ögontorkning kammning och bad, det är bara att upprätthålla den vanan.

Ang schampo och hur man badar en katt på bästa sätt, finns nästan lika många svar som det finns kattägare. Det bästa "avfettningsmedlet" är enligt min mening, utspätt yes diskmedel

Dockan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

KyssHejsan och stort GRATTIS tii din kisse,jag undrar var är det för färg,så man vet vilka rådjag kan ge det varierar ju lite tycker jag.Kittetottan har nog massar av råd till dig.LYCKA TILL med den lille.LENA

Hälsningar LENAGlad

Uffe
0

#2 Den är vit Skrattande

simzonites
0

#2 Men Lena då Flört hon har ju skrivit att det är en helvit perserpojke Skrattande. Så du har ju massor att dela med dig av i och med att du har Titus (en vit kille som kommer från min uppfödning)

Jag tror också att Kittentott har massor av tips till dig, hon har stor erfarenhet av vita katter.
Har du tänkt ställa ut så blir det lite mer jobb för att hålla katten riktigt vit Flört Lycka till med din nya livskamrat!

/Lotta

simzonites
0

och förresten GRATTIS till din första perser! Du kommer inte att ångra ditt val av rasSkrattande

/Lotta

/Lotta

Niffi
0

Håller med föregående. GRATTIS! Glad

miapia
0

jätte grattis till  din första perser blir nog inte den sista  heller

jag har en helvit perser med och jag lova dig kittentott hjälper dig med allt för hon är en toppen tjej..

jag badara min va 4   5 vecka men ögonen  får man ju tvätta oftare givetvis men jag kan lova dig att du kommer aldrig ångra dig …

lycka till

Dockan
0

Oj Oj jag läste nog lite för snabbt hi hi idrottsgalan började ju,men jag lovar dig att sköta en vit perser är inte svårt om du börjar bada med en gång och gör det 1 gång i månaden och kammar ut var 3;dje dag ungefär så kommer den att vara sååå fin jag gör så med min Titus och han är jättefin i pälsen.Du ska få mer tips sedan,finns det något finare än en VIT perser,det tycker inte jag.Hej Hopp LENA

Hälsningar LENAGlad

EddaM
0

Grattis till den lille, jag har tittat på kittentotts hemsida flera gånger o alla ungarna är sååå fina. Nu har jag inte någon perser så några råd om päls kan jag inte ge, bara lycko önska dig ännu mera. blob7

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Dockan
0

FundersamKan det vara lilla sötnosen NICKE BOY.såååååååååååååå sö.LENA

Hälsningar LENAGlad

miapia
0

håller med dig dockan hehe vita perser finns inget vackrare än det..

Papris
0

Oj!! Tack så mycket alla för tips och så, vet inte riktigt om jag ska ställa ut den. Det verkar som en hel verksamhet!! men när jag sugit åt mig mer information om det så ska jag allt ge mig på det också. Men det spelar iallafall ingen roll. Han kommer ju vara mitt utställningsprojekt hemma, så ompysslad kommer han garanterad att bli ändå!! man e väll stolt o vill visa upp han för vänner och familj (speciellt dom som retas pga persers utseende, jag ska allt cisa dom)

Än en gång tack…

Papris
0

Alldeless riktig, det är Nicke boy. han var minst av alla och hans bröer hoppa på han hela tiden. Han kommer bli en tuffing!!!

Papris
0

I tre år har jag varit inställd på en vit pers. För mig känns det som lyx. vet inte varför egentligen Generad Förhållandena har inte varit perfekta så jag har väntat o väntat.. men nu e det dags… (Det känns som jag e på väg o föda eller nått!!!)

har siktet inställd på nästa perser redan.. Lite övertalning hemma bara - Chinchilla perser. Håller mig till de ljusa katterna jag!!!

Papris
0

Avfettning??? Schamponering??? Hur många sorters champon har en pers egenligen. Jag börjar redan första att katten kommer få finare schampon än vad jag får Flört

Men det är den värd!!!

miapia
0

jag för min del andvänder inte avfettning det tycker jag är djurplågeri det finns fina schampoo o balsam  som är jätte bra bara gå in till en djuraffär så visar dom dig sortimenter

sen för den delen  så vill man väl dom skall lukta gott inte tusan skulle man väl sjäv andvända  avfettning i hårt på sig själv

nej det gillar jag verkligen inte

det finns ett spec schampoo till vita katter som typ bleker håret o inte är skadlig för dom

Uffe
0

Varför skulle det vara djurplågeri att avfetta pälsen ? Jag ser inte det som större djurplågeri än att bleka den.

Kattens päls blir fet, en fet päls blir lätt smutsig och tovig. Diskmedel kan väl inte vara speciellt farligt, det håller vi ju själv på med varje dag. Jag har använt diskmedel i 15 år och ingen katt har dött än, inte heller har de haft några hudproblem

miapia
0

nej diskmedel  kan jag med andvända hehe men inte avfettning 

men jag vet flera som andvänder det o tycker det är jätte bra

men jag skulle aldrig använda det

dels för det lukta illa sen för jag tycker det finns fina schampoo som gör samma verkan på färgen

hopaps du inte blir arg på mig nu för jag inte gillar avfettning

men jag vet många andvändet det men jag skulle aldrig någonsin göra det*s'

Uffe
0

Jag blir inte arg, var och en får ju tycka vad den vill Skrattande jag reagerade på ordet djurplågeri i samband med avfettning, den enda avfettning som nämns i tråden är Yes diskmedel

miapia
0

oppps läste inte det hehe sorry Generad  skall läsa innan jag svara

Papris
0

Okej! Avfettning inte så bra, men Yes går bra… Jag hänger med jag hänger med… Men hur ofta schamponerar ni katterna och hur ofta gör ni en avfettning (för de som gör det)!!!

Uffe
0

Så kan det gå om man inte läser allt se du Skrattande

miapia
0

hehe

jag andvänder yes diskmedel när  hon är jätte fet i sitt hår kanske 2 - 3  ggr om året eller så ..

jag badar mina vart 4 - 6  vecka ungefär .

ibland är hon ju ute i rastgården o ibland är hon inte vacker när hon kommer in hehe

hon älskar att ligga o rulla sig i gräset osv då kan hon vara lite grön*s*

Uffe
0

Det kan kanske bli en ny färg, grön perser Skrattande

Dockan
0

Penga munHej Hej!Man måste avfetta kissarnajag andvänder också yes det ska vara den vanliga gröna har jag fått lärt mig.När jag vardagsbadar mina så avfettar jag en gång (utsällning 2)sen shamponerar jag 2 ggr ibland har jag balsam men absolut inte till utställning för då lägger pälsarna sig då andvänder jag jämt BIO GROME super super.Sen skjöljer jag i 20 min och blåser i 2 omgångar APSOLUT TORR.Hej Hopp LENA

Hälsningar LENAGlad

pitte
0

Hej Papris. Vi är i samma situation. Jag har iofs inte fått hem min än. Ska hämta min imorgon och det känns riktigt spännande nu. Har ju träffat kissen lite innan men inte mycket.

Jag har pluggat på en del om rasen så jag känner mig hyfsat förberedd. Men det kommer säkert dyka upp massor av frågor framöver. Allt är fixat och klart i lägenheten. Lycka till med din katt :-)

Uffe
0

pitte, vad trevligt med ännu en perserägare, vi finns här om du behöver fråga. Du vet att du måste klicka på Lägg aktuell sajt till favoriter för att komma åt våra frågelådor va?Skrattande

pitte
0

Ja du Uffe :-) Jag håller på att förstå och lära mig sajterns funktioner. Det går framåt men inkorg/skickat-meddelande fungerar inte alls för min del. Är det lika för alla?

Uffe
0

Vad är det som är problemet med in och utkorgen? Just nu så håller iofs killarna bakom sajten att fixa och dona för att allt skall bli bättre, så ibland kan det halta lite, men jag har inte haft problem med min korg i dag

pitte
0

Den fungerer inte alls. Får bara ett JÄTTE-felmeddelande när jag klickar på den. Tror det har varit så sedan jag reggade mig. Det står inte inkorg på knappen heller för den delen.

Finns det någon speciell tråd för frågor om sajten? Vi kanske borde flytta diskusionen dit isf.

Niffi
0

#30 Det måste vara så att du har egna säkerhetsinställningar som blockerar javascript. De tre flikarna är nämligen javascript. Kolla brandvägg eller säkerhetsinställningar.

Uffe
0

Killarna jobbar med sajten i dag också, det finns fler som har samma problem, men det blir bättre bara vi har lite tålamod

pitte
0

Ok, Niffi. Men Forum och Artiklar-knappen funkar som den ska så det kanske bara är att vänta då? Tror inte jag har speciellt hög säkert inställt på datorn heller.

Ok, jag lungnar ner mig Uffe ;-) så hoppar det nog igång framöver.

Uffe
0

pitte, det är för att killarna jobbar med sajten som det strular, det har inte med din dator att göra, du är inte ensam om att ha problem

Papris
0

Hej! jag har inte heller fått hem min o det dröjer ca 7 veckor tills jag får hem den också… Tortyr, längtar varje dag!! men o andra sidan har jag ju sju veckor på mig att lära mig sp mycket som möjligt!! Grattis till din nya perser föresten!!!

Kittentotts-deleted
0

Detta va nog det roligaste jag halkat in på efter stormenSkrattandeHoppas inte alla tror jag släpper mina lilla Nicke utan ge tips på allt. Och Papris som frågar har innan jag läste detta redan fått en hel del tips per mail idag. Jag vill bara säga att jag tycker absolut Nicke Boy kan ställas ut, jhan bli bara finare o finare, ska bli kul se om inte han blir snyggast av alla småttingar t killar. Han äter för 2 växer så det knakar, idagser han ut vara ikapp de andra. Riktig tuffing är han. Jag kommer hjälpa som jag skrev t dig i mail idag med allt du vill som med bad mm då det behövs. Om du skulle vilja ställa honom hade detta varit jätteroligt för mig, så följ med mig bara, då hjälper jag dig. Hoppas du förstår att jag alltid finns! Här på forumet får du bra tips, jättekul se dig här! Bara fråga fråga detta lär man sig på.

Mvh Carina

Papris
0

Tro mig jag har en hel lista frågor till dig ska du se, så du kommer få din del!!! Va kul att han växer, han kommer bli snyggast av alla… Tror inte på söt längre, utan en snygging Glad blir det allt.

det skulle va kul att ställa ut, känns bättre om amn följer med dig så klart än att vira runt som en yr höna!! Nu ska jag beräta de senaste nyheterna till sambon min!!!

Dockan
0

Hej jag vill också följa med med Titus va kul vi kan ha tralala

Hälsningar LENAGlad

pitte
0

Hej! Jag hoppar in lite. Är så oherhört glad över min lilla Kevin som springer omkring här. Jag har nu varit kattägare i några timmar :-) Det går superbra. Han har lekt, ätit, sovit mm. Nu äter han lite igen.

Papris: Lycka till med din blivande kisse :-)

krasivis
0

Grattis till er nyblivna perserägare! När jag köpte min Perserhane i mitten av oktober så var han full av tovor, hela bröstet var som en filt som satt fast. Jag klippte och kammade i fyra dagar. I december ställde jag ut honom för första gången, då tyckte domaren att han hade fantastisk pälskondition. Han fick sitt cert och blev NOM. Underbart! Jag använder inte Yes utan något som heter "Degrease" ifrån Anju-Beauté. Deras schampon och sprayer, som jag varmt kan rekommendera,  använde jag också vid utställningen. När pälsen är välskött kontinuerligt är det inga problem att sköta den.

Dockan
0

KyssHejsan! Va jätteroligt med lille Kevin att allt går bra.Lena

Hälsningar LENAGlad

Uffe
0

Det är så roligt med ulltottar, lycka till !!!

Kittentotts-deleted
0

Jag kan väl ha en samling här innan utställningSkrattandeSå samåker vi med bilen full av katter o allt. Lena klart du får följa med ocksåKyssDu har några mils väg baraFot i munnnen

Papris
0

Lycka till Pitte med kattungen din!! E lite avundjuk, men snart snart… fast et är sex veckor… lite segt, hoppas det går fort.

pitte
0

Sex veckor är lång väntan. Men den som väntar på något gott….

En polare till mig var här nyss och fixade upp en enkel hylla. Så nu kan Kevin ta sig upp lite högre än min lilla klätterställning. Ett litet hopp är det enda som krävs :-)

Kittentotts-deleted
0

Om du visste så han utvecklats i ögon o allt,hmm får nog höja prisetFlört

Kittentotts-deleted
0

Nu ska jag visa kattungen som ska komma hem till Papris. Jag hoppas hon fått tips i massorGladFår hoppas han får sova lite också, så matte inte borstar o badar i ettKyss

Här är bilder som jag tagit med en ny kamera, jag har inte lärt mig den ännu,så hoppas ni kan förstå de är lite si o så.

Kittentotts-deleted
0

bild 2

vill också säga att om jag håller mig borta fr sjaten några dagar igen beror detta på strömavbrott, vi har redan haft ett avbrott igenGråter