Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5285 ggr
Firinella
2009-12-11 16:43
0

Sjuka katter...

Blev ombedd att starta en tråd om mina katter som är sjuka i luftvägsinf och har svamp i öronen just nu. Föstår att jag inte är ensam om dessa problem. Så här startade det: För lite drygt en månad sedan upptäckte jag att en av mina katter var svullen i sitt ena öra och hade svart sekret så jag åkte till vet och hon sa, öroninf. Nåväl, Canalural i 10 dagar. Redan två dagar senare upptäcker jag två andra katter som har samma problem. Ringer vet igen som skriver ut mer Canalural. Efter ytterligare två dagar två katter till, hjälp…. Separerar dessa nu 5 katter till husarrest i mitt sovrum. Allt frid och fröjd och inga fler katter insjuknar. Nu tror man ju att det var slut här men icke för efter ytterligare ca två veckor så har samma katter och hunden + en katt till fått tillbaks sekretet i öronen och jag åker då till en annan vet som konstaterar efter provtagning att de har två sorters svamp i öronen. Fick utskrivet Surolan och sen tror man allt skulle bli bra för det började bli lite trångt i sovrummet och svårt att sova för att inte tala om att katterna som nu kommit på att det inte alltid var att kela med de som jag ville så de springer in under sängen och gömer sig. Puh… Tre dagar in på Surolankuren ser jag en av mina katter har svårt att svälja och verkar hängig. Tar det aldrig slut. Ut till vet igen nästa morgon som då konstaterar luftvägsinf och han får Vetrimoxin. Separerar honom från de andra in till min sons sovrum. Dagen efter insjuknar min gamla hona+ en katt till. NU RÄCKER DET!!! Vill inte mera. Fyra dagar in på Vetrimoxinkuren så ser min hane ännu sjukare ut och åter igen ett nytt vetbesök, BLIR NU NÄSTAN GALEN… Ny medicin Synolox som hon hoppas ska hjälpa eftersom det inte går att ta prov på en katt som går på pencillin. (får även ögondroppar) Nu tre dagar in på denna kuren börjar äntligen de äta igen vilket de inte gjort på ca en vecka så de är smala som pinnar och speciellt mina gamla hona som nu fått diarre´ också av med. Ger henne Diarsanyl och kokt torsk efter att hon fastat ett dygn som passerar rakt igenom. Vad gör man… Är rädd att hon snart inte orkar mer eftersom hon har svår foderallergi lilltjejen. Vilket elände detta är med alla dessa sjuka katter. Man kan undra var allt kommer ifrån. Vet trodde på att det varit plusgrader och fuktigt länge nu. Den enda som går ut och in är ju hunden och vi människor förstås. Nu hoppas jag att det här är snart över och att det kan återgå till normala förhållander. Det postitiva är att det verkar som det nu stannat upp med svampen i öronen. Ja det blev en lång historia mina perser i fokus läsare. Mvh Laila

Annkis54
2009-12-11 18:35
0

Tack Laila för att du delar med dig.
Ibland kan det vara elände elände ELÄNDE.
O alla katter är ju såna att när man har medicinerat några dagar så blir det svårare o svårare…himla tur då att man har nån som kan hjälpa en …om man har det.

Jag har inte haft nån katt med öroninflammation…o inte heller med svamp.
Jag hör dock runtomkring mig nu att "det är mycket nu"….
många har olika sjukdomar hos sina katter….O vi blir alla lika rädda varje gång nåt dyker upp…även vi som har varit uppfödare i många år…bli rädda, o undrar hur allt ska gå.
Lite pesten här oxå

själv har jag ju genom åren fått behandla hela katteriet för både calicivirus, o annat, bland annat mjällkvalster för ca 12 år sen…herrejesses…..bada bada bada…
o hur mycket älskar våra katter oss då…när det är bada, behandla, bada, behandla

men viktigt att vi delar med oss av vår erfarenhet så vi vet att vi inte är ensamma….
hoppas nu att det är över för er del o att det nu är läkning som gäller

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
2009-12-11 19:04
0

Usch så tråkigt.Jag känner med dig.Man tror ibland att eländen aldrig ska ta slut.Hoppas det är över nu.

Är det inte bättre om vet skriver ut något bredspektra pencillin när man har så många?Många katter och det kan köra igång andra infektioner i samband med sämre immunförsvar.Men jag kanske har fel?Bara en tanke…Det är ju aldrig bra med medicin men innan det kan bli värre.

Marita-L
2009-12-11 20:08
0

#0 Usch vad jobbigt …Har du fått klarhet vad de två olika svampsjukdomarna heter? Och om dom hör ihop med infektionen?

Jag har bara en liten tanke att eftersom flera har fått detta i öronen så kommer alltid tanken upp om smitta.. och om det möjligen kan vara öron kvalster (Otodectes Cynotis) som leder till inflamationer och öronsvamp och det är väldigt smittosamt..

Har dom skickat några prover för analys?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Firinella
2009-12-11 23:41
0

#1 Ja jag hoppas också att allt ska var över snart. Tack för din omtanke Annki. För tre år sedan innan mitt katteri hade startat fick en katt mjällkvalster och jag fick då behandla alla mina djur dvs 6 katter och två hundar, jobbigt och dyrt för vi fick åka till vet en gång i veckan i tre veckor tid.

#3 Svampen i öronen är ingen kvalster men två olika sorters svamp sa hon. Jo vi har tagit prov på öronsekretet så därför vet jag. Frågade inte efter namnet tyvärr. Att de skulle höra ihop med inf sa hon var inte sannolikt.

#2 Tabletterna som de äter nu är ett bredspektrapenicillin, Synolox.

Jag har faktiskt 6 katter som är friska så det är bara halva styrka som tur är som är sjuka, för att nu vara lite positiv Glad /Laila

Annkis54
2009-12-12 01:16
0

#4…bra att se glaset som halvfullt…o inte halvtomt
nu kan det bara gå uppåt…:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2009-12-15 23:52
0

Nu har det äntligen vänt för två av de tre katterna som är sjuka. Bara min gamla hona Firinella ,som fyller 11 år i april och har svår foderallergi, som jag i ärlighetens namn inte vet om hon klarar detta. Nu väger hon bara strax över kilot och man känner alla hennes ben. Finns inget att göra säger vet för hon måste själv och med hjälp av Synoloxen klara detta. Man blir gråtfärdig varje dag. Hon är min första perser och för mig är hon väldigt speciell. Har ju mitt stamnamn efter henne. Snälla nu alla håll tummarna för henne så att hon blir fri från sin inf och sin dåliga mage./Laila

EddaM
2009-12-16 00:11
0

Håller verkligen alla tummarna för din lilla dam. Hoppas att hon kryar på sig.

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Annkis54
2009-12-16 01:57
0

Åh Laila….
hur mår hon då din 11-åring. För en 11-åring som väger 1 kg kan ju inte ha så mycket krafter kvar. Går hon åt det bättre hållet eller går hon neråt.
För vid en tidpunkt är du ju tvungen att släppa…
usch vad ont sånt gör..
Men om hon inte lider…så har ju tiden inte gått ut

Usch..jag lider i alla fall…med dig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2009-12-16 07:43
0

Håller tummarna för din Firinella.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Humlezurr
2009-12-18 13:58
0

Hallå !! Hur går det för Din Firinella?? Fixar det sig med henne? Har inte kunnat släppa tanken där.. // Zandra

Firinella
2009-12-19 20:31
0

Tack alla för alla era fina inlägg om lilla Firinella. Jo nu verkar det gå åt rätt håll men fortfarande lika smal som innan. Har avslutat Synoloxkuren idag så nu återstår att se ifall hon blir blir bra av sig själv eller inte. Hon är ju inte helt ok (men lite bättre)utan nyser fortfarande och har fått inf i ena ögat samt fortf dålig i magen vilket jag tror är medicinen. #8 Nej man kan ju undra hur mycket kraft det finns i den lilla kroppen men hon verkar inte till att lida men när det var som värst så la hon huvudet mot mig och låg helt stilla något hon aldrig brukar göra. Bad faktiskt till "högre makter" att hon skulle få några år till min lilla älskling. Tack alla än en gång…

Firinella
2009-12-31 20:35
0

Idag på em fick min lilla Firinella somna in i min famn. Gud vad hemskt. Hon blev sämre igen och igår vägrade hon äta och dricka samt för första gången låg hon inte i natt bredvid mig i min säng utan kurade ihop sig under klätterträdet. Inget att göra utan hjälpa henne "över" Jobbigt, för hon var så med i huvudet fastän kroppen inte ville. Glömmer henne aldrig…/Laila

Eine
2009-12-31 20:40
0

#12 Jag är ledsen för din förlust av din älskade katt.Det är svårt att mista en liten vän.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Firinella
2009-12-31 20:41
0

#13 Tack…

EddaM
2009-12-31 23:02
0

Åhh så tråkigt, beklagar verkligen din sorg.

*tröst kramar* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Humlezurr
2009-12-31 23:16
0

Aj vad det högg till i hjärtat mitt.. Men Du är stark som tänker som så att Du hjälpte henne över …. En sann djurvän tänker på katten först o sen på sig själv… Jag förstår Din smärta Laila.. Skickar en bibba tröstekramar och hoppas på att du vet att Ni ses snart igen…*kramar* // Zandra

vindeln
2009-12-31 23:16
0

usch så tråkigt och hemskt, beklagar

Monica

Annkis54
2010-01-01 01:20
0

Åh så tråkigt
skickar goda energier åt ditt håll

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
2010-01-01 11:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Beklagar förlusten av din Firinella!  

Elisabet

www.krasivis.se

Firinella
2010-01-01 22:48
0

Tusen tack alla för era fina ord. Och för oss som tror på ett liv efter detta så… # 16 Min hund var där och tog emot henne så det känns bra/Laila

deroba
2010-01-01 23:10
0

Varma tröstkramar till dig…

Humlezurr
2010-01-01 23:30
0

Då är Hon inte ensam.. En tröst för Dig och det behöver Du i detta… Det jävligaste som finns är att komma till vetten med en pälskling och lämna utan … Jag har aldrig känt Mig såå liten som Jag gjort då.. Man vänjer sig aldrig och varje gång förbannar Man sig själv för att man tog hem ännu en *s* Är det värt det? Absolut,annars hade man inte haft ett husdjur.Kommer man någonsin vänja sig? Jag hoppas inte det,den dagen man inte bryr sig kan man nog lika gärna vara utan ..

Firinella
2010-01-01 23:32
0

#22 så sant så, så sant så/Laila