Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 474 ggr
simzonites
0

Om man vill gå över....

Om man vill gå över till SVERAK från IDP, hur gör man då om man har sitt stamnamn i IDP och vill ha det kvar, när det är inarbetat käns det inte kul att behöva byta? Tacksam för råd om hur man i sådana fall går bäst till väga.
Någon som har erfarenhet av det här?

Lotta

/Lotta

RolfH
0

Jag tror att man kan ansöka hos Sverak om överföring samtidigt som man blir medlem. Det kostar någon avgift tror jag.

FiiaL
0

När någon går över från IDP till SVERAK, skriv gärna till mig och säg till, så kan jag notera detta i stamnamnsdatabasen.

Uffe
0

Du går med i en SVERAK-ansluten klubb och ber om en blankett för överföring av stamnamn. JAg minns inte på raken vvad blanketten heter men det hjälper vi till med

Kittentotts-deleted
0

Jag har frågat redan, det kostade runt 1000:- föra över stamnamnet. Sen får man ju regga om de katter i avel som man har. Man skriver in en ansökan om detta med allt. Vi har allt tänkt på detta mkt. Men jag tvekar då det alltid kommer varningar om att alla utställningarär fulla, tänk om jag ändå inte kan ställa då? har ingen goda råd att ge mig för klara flytt? Sen är jag osäker då detta med utställningar är för mig fortfarande ganska nytt, tänka om jag missar komma fram i tid, det sägs inte finnas assistenter som hos oss t detta.

RolfH
0

Ärligt talat vet jag inte vad fördelarna för den enskilda medlemman är  att vara med i just den eller den "organisationen". Jag tycker det är bra att båda finns vilket ger individen en valmöjlighet.

Kittentotts-deleted
0

SkrattandeNä finns säkert fördelar i båda. Tänkte väl bara att Sverak har mer utställningar i mina trakter, men jag skräms för inte komma med på dessa.

EddaM
0

#6: Det är ju störst risk att inte komma med i kat 2, de andra fylls oftast inte lika fort.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Kittentotts-deleted
0

Kat 2 är? jag har ju Perser,så det borde ju inte vara lika svårt då?

Uffe
0

Kategori 2 är semilånghår, Skogisar, Birma, Maine Coon Turkiska Van, Ragdol, Turkisk Angora, Sibirisk katt ,American Curl, både lång och korthår,

Perser och Exotic tillhör kategori 1

EddaM
0

Nej det borde inte vara lika svårt att komma med i den kategorien. Men någon annan som ställer i kat 1 vet nog bättre. Jag frågar gärna runt lite på utställningen i helgen, jag är ju en sådan tjöt kärring ibland=))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Uffe
0

Det kan bero lite på hur klubbarna resonerar, vi kan ta 300 katter, så vi tilldelar KATII 100 platser Kat III 100 och de sista 100 till Kat I IV och huskatter. Men det är inte alla som gör så. Sen sa jag så att om katIII inte fyller sina 100 platser går de överblivande i första hand till KAT I och huskatter

Uffe
0

Sen nekas klubbens medlemmar aldrig plats, någon liten förmån skall de  ha

Annkis54
0

Men HALLÅÅÅÅ Lotta
när ska vi träffas då….jovisst ja..SVERAK får ju ställa hos oss
glömde det…tur för mig det Cool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

FiiaL
0

Men tänk om SVERAK kunde öppna sina utställningar för IDP. DÅ skulle alla kunna träffas överallt och visa upp sina egna och titta på andras katter. Få våra katter bedömna av ännu fler domare än hittills.

Oj, vad roligt det skulle vara om allt var helt öppet. Om vi kunde utbyta information med varandra, diskutera gemensamma ärenden, delta med oss och jag vet inte vad. Vi skulle kunna träffas och ha jättetrevlig över ett gemensamt ämne - KATTEN.

Om någon hittar fel i en stamtavla, skulle man utan vidare kunna kontakta den andra och reda ut problemet.

Alltså, jag ser verkligen fram emot den dagen, då vi rä kompisar.

Uffe
0

Det ligger en motion till SVERAKs åsmöte om detta så efter den 18 mars vet vi

Annkis54
0

men här är vi alla kompisar ändå Kyss

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

FiiaL
0

Klart att vi är!Förvånad

simzonites
0

Jag har pratat med dem på SVERAK's kansli en gång tidigare och då fick jag information om att det kostar 1000kr att ansöka om stamnamn där, men det är ju inte alls garanterat att man får sitt IDP-stamnamn, man måste ansöka precis som vid ansökan om nytt stamnamn. Först måste man gå med i en SVERAK- klubb för att kunna ansöka. Så det känns lite krångligt tycker jag - vill inte gå över om jag inte får behålla mitt stamnamn. Fundersam Önskar det kunde gå till lite smidigare…
Tanken på att gå över till SVERAK är ju lite pga att Johan (min sambo) är medlem där, samt att det finns fler utställnigar att välja mellan (om man nu inte har kategori 2)
Velar lite fram och tillbaka -IDP har ju sina fördelar och SVERAK har sina fördelar….men jag funderar ialla fall så jag vill bara kolla om någon har erfarenheter av samma dilemma som jag.

/Lotta

/Lotta