Perser iFokus

Perser

Etikett: 09-hälsa-beteenden
Läst 1193 ggr
corrminda
0

Hjälp!! Någon som vet

Har en honkatt som löpt och varit på parning.. Sista dagen hos hane var det blod i kisset i lådan. Veterinär ringdes och innan vi fick tid han hon hoppa upp i två sängar och kissa fläckar svagt rosa.

(Hon har aldrig kissat på fel ställe förr)

Veterinären sa urivnägsinfektion och hon fick pencelin. Hon fick vara i ett rum för att inte kissa ner allt. Efter ca 2 dygn blev hon utsläppt  Gick bra i ca 12 timmar.. Vaknade på morgonen  hon satt brevid mig och kissade i sängen (Nu inte blodfyllt) Hon har kissat floder i dotterns säng och är nu åter instängd..Där kissar hon överallt utom i lådan.. Sätter sig på taket på lådan och kissar (protest)

Önskar råd och tips..

Vad göra?? Är rädd att det inte slutar.. Hade för 10 år sedan en katt som jag fick omplacera efter en urinvägsinfektion. hon kissade i 3 månader och jag skurade allt.. Hon blev sedan kastrat och flyttade till ett hem utan hankatt.. vill inte att det ska hända igen

Annkis54
0

under förutsättning att det inte finns nån annan bakomliggande orskak…som inte penicillinet har tagit
så verkar hon ju protestera mot nåt:)
himla tråkigt när sånt händer.
Tror du hon kan ha blivit sur på att du har skickat iväg henne på parning??
kanske är det hennes hormoner som spökar.
jag brukar rek. homeopati när sånt här händer.
vi har ju en alldeles egen djurhomeopat här inne:)
Simzonites…rådfråga henne tycker jag.
Homeopatmediciner kan mycket ofta hjälpa till.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Amorstroll
0

Jättetråkigt att höra….. Min egna helt personliga teori är att honan hade så ont när hon fick sin urinväginfektion att hon satte toabesöken på just lådan i samband med sin smärta och för att undvika att få så ont igen kissar hon på alla andra ställen än just lådan som hon tror har samband med smärtan……..

Någon annan form av protest tror jag inte det är.

Kan kanske hjälpa att skaffa en helt ny kisslåda med helt ny sand/pellets???

Hör av dig snart igen och berätta hur det går.

Gun-Lis (f.d. Lisa)

S*Amors Troll

http://www.amorstroll.com

englagirl
0

Jag har faktiskt samma teori som Lisa, att hon förknippar lådan med ont!

Jag skulle oxå prova med en ny låda och ny sand!

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Mayer
0

#2 Det tror jag också.Jag har haft en kattunge som var hård i magen,var på lådan och jamade till.Sen dess gick hon inte på lådan mer.Förns jag flyttade lådan till ett annat ställe.

Hoppas det funkar för dig!

Devilseye
0

Jag håller med er 3 sista som skrivit.

Jag tror också att hon tycker det är ont ont när hom går i sin låda.

men penicillinet kan vara fel sort kanske försöka annat?

tråkigt när on gör så. hoppas hon ändrar på sig.

Lisa

Marita-L
0

När min ena dotter var liten så fick hon en urinvägsinfektion , det tog några dagar innan antibiotikan hjälpte.

Hon hade så ont under denna tiden och även då hon mådde bättre så slutade inte hon med rädslan för att gå på toa.. ja hon gick säkert en hel vecka utan att kissa på toa.. hon höll sig hela dagarna för att sedan kissa ner sig då hon antingen vilade middag eller somna för natten..

Det blev en ond cirkel om jag säger så.

Så mitt råd är att hindra henne nu från att kissa i sängarna osv och ge henne en mindre ytan kanske med en kompis och några extra toalådor tills ni ser att hon går på toan själv utan några problem.

Sedan ha mer lådor i huset en tid framöver.

Hoppas det snart blir bra

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

corrminda
0

Tack för era svar.. Jag försöker med mindre yta och fler lådor. Det värsta är att damen inte tycker om att känna sig instängd.. Detta kan nog framkalla protestkissande är jag rädd,,och då en ond cirkel..

Blir ny madrass till dottern.. Hoppas det stannar med det

God fortsättning på julen