Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 364 ggr
Uffe
0

Första stamtavlan

Visste ni att den första stamtavlan i det som en gång skulle bli SVERAK utfärdades den 23 mars 1947. Det var en svart Angora (i dag säger vi Perser) som hette Lou-Lou. Stamtavlan utfärdades av Svenska Kattklubben, i dag Stockholms Kattklubb.

Regnr ??? 1 såklart Skrattande

RolfH
0

Hur många katter har registrerats genom Sverak sedan dess?

Uffe
0

Oj det har jag ingen siffra på, men jag kan kolla

EddaM
0

Ja det är nog några stycken nu=))

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Uffe
0

Jo det är väl det, regnummerna är väl sexsiffriga

EddaM
0

Jadu, det har jag inte tänkt på =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Uffe
0

Som förbund har SVERAK skrivit ut ca 225 000 stamtavlor

RolfH
0

#6 Det ger ett genomsnitt av 3750 st / år. I början var det ju så klart inte så många / år. Vilket år registrerades flest katter? och hur många registrerades 2006?

Uffe
0

hahahaha vilka frågor, kanskiet skjuter mig Skrattande

Man får nog räkna från 1955 då SVERAK bildades, man började visst på ny nummerserie då. Jag skall se om jag kan få fram ngn stambokföringsstatistik

FiiaL
0

Vilket intressant ämne! Eftersom jag är extremt intresserad av historik, så har jag rotat runt i en massa gamla pärmar och papper. Alla kopior som finns i pärm nr 1 i SNRF:s stambokföring är skrivna för hand.

Eftersom vi är oberoende av varandra och har var sin stambokföring, går det inte utan vidare att säga hur många stamböcker man skrivit i olika klubbar. I SNRF är vi idag uppe i över 7000, om jag inte är fel underrättad.

Idag har vi bättre koll på antalet registreringar, så under 2003 registrerades 1436 katter, under 2004 1400 och under 2005 1569 katter. I de här siffrorna ingår också ev omregistreringar.

Vad stamnamen anbelangar, så finns det idag nästan 1900 sådana i IDP:s stamnamnsregister.

Uffe
0

Det finns en stambokföringsstatistik på SVERAK, jag skall bara luska lite var jag kan hitta den