när låta hane gå i avel?
ni som har avelshanar, när brukar ni börja "annonsera" ut dom o låta dom para sig? hur märker man att de är könsmogna mer än urinet blir starkare. min snart 9 månader gamle perserhane är som han alltid varit, ingen förändring här inte
hur brukar ni gå tillväga med era avelshanar?. har bara haft honor tidigare,detta är min förste hane till avel hihi
Perser har ju en tendens att bli könsmogna sent, ibland upp emot 1 års ålder.
Finns inga honor i närheten tror jag inte att det finns så mycket säkra tecken annat än att de luktar hane.
Hur tidigt man bjuder ut sina hanar har jag ingen erfarenhet av eftersom jag aldrig har gjort det. Men man skall kanske vara säker på att han kan para först, en del hanar behöver ju träna lite innan de lyckas

Jag lämnade min hona Iofs skogis på parning med en annan skogis såklart. Och det var två oskulder, och de klarade det fast vi trodde att de kanske inte skulle det. För ibland så måste de som sagt få träna lite innan. Och nu är det 1 1/2 vecka kvar innan de kommer=)) Lycka till med din hane o hoppas att du hittar damer till honom=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har lånat ut hane men aldrig innan han parat och lyckats här hemma först.
/Ann.
Det kan varirera ganska mycket för när en hane är redo för att para. Perser kan vara lite sena av sig, en del kanske inte kommer igång med att para förräns upp i tre års ålder men det varierar mycket från individ till individ. Att urinen luktar starkt är ett tecken på att hanen kommit in i könsmognad men därifrån till att genom föra en parning kan steget var alångt.
Har du några fertila honor hemma? En hane kan även försöka para kastrater osv. Visar han de övriga katterna något intresse? Man brukar oftast se att hanen står och "trampar" på honan, försöker kanske bita henne i nacken om han får chansen. I bland kan det dröja lite innan hanen "lyckas få till det hela" alltså genomföra en riktig parning.
Vet inte hur du ställer dig ifrågan angående testning för PKD, men själv testar jag alltid mina avelsdjur innan de används i avel.
Lycka till med din pojk! En snygg sådan är han också 
/Lotta
Vet du när hanens pappa började para? det kan vara till lite hjälp att veta om han är tidig eller sen.
Det bästa är ju att ta en kull efter hanen på en egen hona först för att se vad han ger innan han lånas ut i avel.
/Lotta
Jag tycker nog man skall testa för PKD, det går snabbt att göra, och man gör det själv om man testar med DNA vilket givetvis är det bästa
hej
pkd testar jag alla mina avelsdjur för,de e ingen tvekan om saken där. vad anser ni om att alltid testa för fiv/felv inför varje parning?. har hört både positiva och negativa åsikter om det.
jag är en relativt ny uppfödare ,haft två kullar med min perserhona innan hon fick bli kastrat och i sista kullen behöll jag denna grabben. hans pappa var oskuld när de parades alltså lyckades han på första försöket. han var 2 år gammal. så det kan gå i arv hur pappan var?
nej,han har inga tendenser på att para katterna här hemma. han är bara väldit svartis o ska kela med mig såfort jag har en annan katt i knät, se bilden där har hn knöklat in sig mellan hunden o huskatten..*skratt*
jag har en hona hemma,men lillan är bara 5 månader och ska inte paras än på ett bra tag. men tanken är att de ska paras när hon är gammal nog,så jhag kanske ska vänta och se om de kan få ungar?. sen kan det väl likväl vara honans fel att de inte får till det,eller?
tack för alla svar!
Jag funderar på om du inte skulle lägga dina frågor pm tester till pixla, hon är fena på sådant och väldogt påläst vad gäller många sjukdomar
vart då?..*ganska ny på forumet o förstår inte*..hehe
Du bara skriver ett inlägg, sen skall du ju välja var du vill att inlägget skall hamna då finns en grupp som heter Hälsa Uppfödning Avel lägg den där så svara pixla dig så fort hon hinner
var finns "lägg sajt till favoriter" då?..hehe jag e lite förvirrad just nu:P
de va inget jag hittade det:D
nuså, fick logga ut o in tre gånger innan jag såg dom hehe..tack för hjälpen uffe!
Det var så lite så 
#6 just småhonorna brukar vara väldigt intressanta som försöksobjekt från hanens sida, de gör ju inte så mycket motstånd 
Man kan märka att hanen tar efter sin pappa när det gäller att börja para. Min hane Teddy kom igång senare men det var för att hans pappa fortfarande var fertil och detta "höll" tillbaka sonen, när Simzon, pappan, blev kastrat så tog Teddy snabbt över, men det tog lite tid innan han fick till en riktig parning, hade lite trubbel med att hitta vägen så att säga
Ibland kan man knappt hålla sig för skratt när unghanar provar sina färdigheter, allra helst inte då de försöker med honans huvud eller ligger helt på tvären över honans rygg. 
En förstagångshona kan vara svår att para för hanen om hon har en tendens till att lägga sig ned, platt mot golvet, så han inte riktigt kommer till. Jag har en hona som envisades med att rulla över på rygg under parningsakten, försökte förklara för henne att katter inte parar på det viset *skratt*
Har du någon du känner som är villig att para sin hona med din hane för att se vad han ger så kan du göra det till ett reducerat pris, så slipper du vänta tills din hona är könsmogen…
/Lotta
/Lotta
Jag har haft perser som inte har blivit könsmogna förrän bortemot 2 års ålder.
De flesta uppfödare lånar ju heller inte ut sina avelshanar. Jag har gjort det förr…men inte nu längre.
Självklart testar man för PKD.
Javisst har man skrattat ihjäl sig åt hanar som försöker missionärställningen..kolla kortet…
gulle

#21 Lilla stackaren. Ja det tar på krafterna att vara avelshane. En hane som går i avel förlorar ofta massa och vikt och är stressade. Min gubbe har klarat detta bra. Han är inte stressad och han är bara på bettet när någon av mina honor löper och bryr sig inte om dem han ser och känner doften av utanför rastgården.
För 15 år sen eller nåt…hade jag en avelshane o 3 utav honorna löpte samtidigt…efter några dagar såg jag honom o en av honorna ligga i hallen. Hon kråmade sig o gjorde allt hon kunde..men han bara låg på sidan om henne..höll om henne med tassarna..precis som om han sa…vi kan väl bara gosa lite nu..synd att man inte har bilder..
Lotta #18 Teddy är bara sååå snygg
Jag hade en gång en hane som inte alls fattade vad det här med parning innebar.
Jag lömmer aldrig när en löphona backade mot honom och körde upp ändian i nosen på honom, då vände han sig om och tittade på mig som om han sa: Och vad håller hon på med ???
#24 Tack så mycket!
Jag tycker nog själv också att han är en rätt så stilig pojk. Och så ger han ganska snygga bebbar 
/Lotta
/Lotta
ja vi får se om Noah fattar galoppen när det väl är dags.
hans tilltänkta lilla dam här hemma har redan börjat vika ut sig HAHA..(risk för dålig humor
)
Hahahaha jag har lite dålig humor så jag tyckte att det var roligt.
Ibland har de de mest fantastiska ställningar när de ligger
Hahaha synd att man inte hiner med alla gånger, jag brukar säga att egentligen skulle man ha en kamera inbyggd i ögonen
#27..där fick man sig ett gott skratt