Perser iFokus

Perser

Etikett: 09-hälsa-beteenden
Läst 3036 ggr
Cybercat
0

Pesten - Har du råkat ut för... (anonyma svar)

Jag tänkte gå emot strömmen av anonyma som hävdar att allt bara är gullegull på PiF nuförtiden och prata om något riktigt allvarligt.

(Innan någon undrar skall jag påpeka att det inte är inducerat av någon nylig händelse utan något jag tänkt ta upp rätt så länge)

En sak jag fundrat över ganska länge, och som det talas TYST SÅ TYST om här i Sverige, är de stora, smittsamma sjukdomarna.

Allt eftersom importerna ökar allt mer så får vi också in fler och fler katter med problem - många av dessa sjukdomar är mycket vanligare utomlands än här - kanske på grund av klimatet, kanske på grund av att vi rent generellt har färre katter i våra katterier, vad vet jag?

Det jag VET däremot är att det dödsynd, lepra-varning och enormt hysh-hysh runt problemen, och ingen verkar vilja tala särskilt högt om det - vilket i sin tur innebär att den stackarn som råkar ut för det för första gången får enorma problem att hitta rätt i hur de skall göra för att få ordning på oredan.

Så därför tänkte jag rakt av ställa frågan hur många av er som  råkat ut för någon av de "stora" problemen. Tänk på att man kan rösta HELT anonymt :)

Och dessutom vill jag, för saken och ärlighetens skull, tillägga att jag själv råkat ut för de två största - de man knappt vågar nämna högt.

1) Jag har haft en katt, visserligen en import som aldrig gjorde avtryck i mina egna linjer men ändå, som dog i blöt FIP. HAn hade hunnit ha nära kontakt med alla mina egna katter innan  han blev sjuk - nervööööst var det!

2) Jag har importerat Ringorm, fått det på alla mina katter, och blivit av med det. Även detta länge sedan (innan mitt uppehåll).

Vad gäller ringormen så har jag också under senare år vid ett flertal tillfällen hjälpt andra, nyare uppfödare med allt som behövs för att man skall kunna tillintetgöra "den stora fasan". Det går, det krävs bara väldigt mycket jävlarannamma. Och mycket kunskap & research. Utvecklingen går framåt, tack gode gud…

Så, om du undrar, är orolig, eller till och med råkat ut för det och bara vill ha hjälp, så är du varmt välkommen att höra av dig till mig så skall jag berätta allt om medicinalternativ, hemsanering, rökbomber, bad och allt annat som hör till. Och eftersom du inte hört något om någon annan från mig så vet du att jag håller tyst, om det är det du vill ;) Jag bara känner att det blir allt vanligare, och någon måste sticka ut näsan. Kanske en Swepex artikel om ringormssanering - om det nu någonsin kommer en tidning? :)

Detta är f.ö. orsaken till att jag nämnde att jag bor med Sassy i "isoleringsrummet" medan jag väntar på hennes ungar. Hon har inte ringorm (vad jag vet), men oavsett hur mycket jag litar på och känner en annan uppfödare så kommer det aldrig mer att hända att en katt kommer direkt någon annan stans ifrån och får gå ihop med min flock. Har du fått ringormssanera en gång vill du ALDRIG göra det igen, tro mig :)

Så, medan odlingen ligger hos SVA är hon och Callie isolerade, och jag byter kläder och sprayar mig med Virkon när jag lämnar rummet. Jag är säker på att flera av er känner igen det här tillvägagångssättet ;)

Hur som helst, det vore kul om det blir några svar på undersökningen! Kom ihåg att undersökningssvar är anonyma :)

/Emma

(Hoppsan - jag glömde lägga till alternativet "Inget av ovanstående - och det verkar inte som om jag kan fixa det nu… :) Nån admin kanske? )