Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3256 ggr
Marita-L
0

prover och massa frågor..

Ja jag som är ny på det här Flört undrar vilka prover behöver tas när man tex har importerat och satt i karantänGlad

Ja förutom

Ringorm
Ögontestet Herpes, Klamydia & Mycoplasma
Fiv & Felv
Lyst öronen mot öronskabbFlörtOskyldigTyst

Fattas något?

Hur lång tid tar det för att få svaren?

Vad använder ni för skyddsutrustning in och ur rummet? Har ni rummet avskillt i från huset?

Om ni bara tar in en..hur fungerar det då att den är ensam i ett rum den tiden det tar innan provsvaren är klara? Eller chansar ni och sätter in ett sällskap?

Sätter ni alltid katterna i karatän oavsett om katten är köpt här i från Sverige eller från din bästa vänOskyldigCool

Ja detta är lite frågor jag funderar över och är tacksam för svarSkrattande

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

du får nog hålla denna tråden uppe Marita…:):)

jag har ju importerat 2 ggr
första gången från Danmark…då satte jag jag henne på övervåningen, där det inte är "tätt" om man säger så.
Så när hon själv var redo så stack hon ner.
inga prover

sen så importerade jag från Tyskland
2 katter…från 2 olika uppfödare…satte ihop de på övervåningen
inga prover…o sen så gick de ner när de "vågade"

Jag vet inte om jag har haft tur…eller om de som drabbas hårt har haft otur:)
jag fick ju med mig mjällkvalster från en utställning i Norge för ca 12 år sen…..tog med mig en katt därifrån o sen så hade katteriet mjällkvalster….ett år behandlade vi….tur att jag "bara" hade 5 andra katter.
Sen så fick jag calicivirus en annan gång när jag köpte in en ny….oxå länge sen.
O inte har jag lärt mig nåt av det…..
jag har precis hämtat mig en ny katt…o funderade på att isolera…men gjorde inte det. Det gör så ont i mig att behöva göra det…hur mår den katten som blir isolerad.??
o precis som du skriver….hur gör man…hur noga är man…??
ja…jag har inte haft några av sjukdomarna du nämner ovan…
o nu försöker jag vaccinera med det som går…

jag tänker ibland på hur de gör på sjukhus när de har nån isolerad….de har ju en sluss…o skyddsrock…o handskar
men de duschar ju inte av sig själva o byter alla kläder mm mm

vet inte hur man ska göra
har man varit drabbad HÅRT…så är man nog försiktig som attan sen…..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Jag skulle testa för Giardia innan jag släppte katten ur karantän.

Köper jag katt från någon i Sverige som jag känner och vet hur h*n har det i katteriet så har jag ingen karantän alls.Om jag köper utomlandsifrån så får katten bo hos min son tre mil bort ett par veckor så att vi ser att allt är okej.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

Ok vilken bra lösning att du inte behöver ha karantänen hemma

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
0

Det är ju väldigt få som har möjlighet att ha en bra karantän hemma.Så att låta katten bo i ett kattfritt hem är ju en väldigt bra och enkel lösning.

kalkoon
0

Att hålla nyinköpta katter i karantän innan de släpps ihop med de som finns på plats, trodde jag var en självklarhet?

Man vet aldrig vad en katt kan ha med sig hur snyggt och prydligt det än ser ut där man hämtar katten, OM man hämtar den, en del får katterna skickade med flyg och då har man ingen aning om hur det är ställt i katteriet den kommer ifrån.

jag vill uppmana alla som köper in nya katter att vara försiktiga, ta de prover ni kan, men ta inte ringormsprovet direkt, då är katten nybadad och det ger inget utslag, den kan i värsta fall dessutom vara behandlad och uppvisar inga symptom på något förrän efter ett tag.

Man kan aldrig vara för noga. Det är bättre med EN ledsen katt i karantän än ett helt katteri sjukt.

MonicaLagerquist
0

Hur bor du som kan ha karantän hemma?

Marita-L
0

#5..hm.. hur länge tycker du man skall vänta innan man tar ringormsprovet? Hur lång tid kan man räkna med att katten får sitta i karantän?

Se nu kommer flera frågor hihihi

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

Om jag hade haft den möjligheten att sätta en nyinköpt katt hos nån som jag känner väl…o som inte har andra katter…så hade jag oxå gjort det.
men det har jag inte,…….

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

kalkoon
0

Nr 6. Jag bor i ett hus. Och jag tycker inte det är svårt att låta katten ha ett rum för sig själv. Man kan göra en nätdörr och sätta plexiglas på nedre halvan så den instängda katten får se de andra. Då vänjer dom sig lite med varandra också.

Nr 7 Vänta  ca 2-3 veckor innan du tar provet för ringorm sedan kan man ta igen efter en månad, men inte på nybadad katt. Själva har vi inte tagit om men vet de som gjort det.

Vi har låtit katterna sitta ca 1 månad, brukar ringa efter 2 veckor om ringormsprovet för att få veta om det börjat växa något, har det inte gjort det efter 2 veckor är det ganska safe, men inte 100%.

Marita-L
0

#9 Tack för ditt svar och att du vill dela med dig Glad 

Om man har en nätdörr upptill är det inte risk för smitta då? luftburen tänker jag på? kläder osv.. hur gör du där?

Ja det är en hel vetenskap detta.

Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
0

Eget rum i samma hus är inte karantän för mig.Karantän är boende i ett annat hus med strikt byte av kläder osv om man går mellan katterna.

Ringorm kan du mycket väl smitta med om du går mellan katterna.

kalkoon
0

Nr 10, Jag byter kläder och virkonsprutar  mig också. Man jag emellertid ha plexiglas hela vägen, tanken är att katten inte ska känna sig instängd utan kunna se vad som händer och sker utanför dörren.

Nr 11, Det är vad du tycker, Jag har haft godkänd hemkarantän i mitt egna hus så det duger nog.

Självklart kan ringorm smitta om man går mellan katterna och inte sanerar sig själv, att göra det är en förutsättning för att karantänen ska ha någon verkan.

Marita-L
0

#12 ok tack för ditt svar Glad

Finns det fler prover man måste ta än vad som sägs ovan? Vilka tar ni?

Crystal Pearl´s

Mixoticas
0

Jag har personligen släppt in nya katter bland de andra då jag inte har möjligheten att separera.

För många år sen åkte jag på Klamydia på mina katter och det visade sig i slutänden att den nya katten var en frisk smittbärare. Det var många resor till veterinären o dyrt blev det o lång kur med Azitromax.

Jag har tagit lärdom av detta men har fortfarande ingen möjlighet att separera och har haft tur att klara mej från sjukdomar sen denna gång.

Nu har jag inte heller köpt in någon katt från någon som jag inte känner så det har nog troligtvis med detta att göra.

Annica

Erna
0

Jag lärde mig för länge sedan att alltid betrakta en katt utifrån, samt egna katter som varit på utställning eller parats med annan hane, som en potentiell smittorisk.

ALLTID hemkarantän innan katten får träffa andra, hos någon annen eller hemma i ett annat rum, helst långt ifrån de övriga. Förresten är det väl krav på hemkarantän av importer, åtmindstone från vissa länder.

Jag badar alltid om katter som varit på utställning inom 24 timmar för att undvika ringorm. Givetvis får katten inte träffa någon annan under tiden. Görs det inom 24 timmar behövs inget starkare medel än vanligt schampo. Antagligen är det därför som jag aldrig fått in ringorm i katteriet.

När katten är i hemkarantän tar jag de prover som behövs inkl FeLV (leukos). Om inte katten är PKD-testad gör jag det också. Chlamydia test är viktigt.

FIP-test är inte tillförlitligt och inte stor idé att ta, då svaret bara visar på coronavirus och inte själva sjukdomen. Enligt en forskningsrapport är det bara ca 2 % av de som har coronavirus som utvecklar FIP och då är det bara katter som har dåligt immunförsvar.

Hur som helst så är det alltid en risk att importera katt, men kan visa sig vara det bästa man gjort.

Man bör tänka på att inte köpa in flera katter samtidigt från olika håll och i samma ålder, för då ökar risken för sjukdom i katteriet.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

en undring Erna
om katten har blivit smittad av ringorm på en utställning
o vistas i ett rum under 24 timmar…är inte det rummet då kontaminerat??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

evawennman
0

Hur smittar ringorm??

Annkis54
0

på "alla" sätt om jag har fattat rätt
luftburen är ju det värsta….
men jag kan inte detta med ringorm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

kalkoon
0

Men egentligen smittar inte ringorm så lätt.

Ett exempel.

Fär väldigt många år sedan hade vi en katt härhemma som skulle ha kattungar och ägaren låg på sjukhus.

Jag hade katten instängd med vanlig nätdörr men såg då inga tecken på att den skulle vara sjuk.

Dagen innan den skulle flytta hem igen, kattungar na var födda och ca 8 dagar gamla, då upptäckte jag att katten hade tappat hår på svansen.

Vi tog ett ringormsprov och det var ringorm.

Jag hade alltså haft katten i 3 veckor hos mig och inte sanerat mig själv alls, ändå blev inte mina andra katter smittade.

ett till exempel.

Var på utställning och väninnan hämtade upp en ny katt på fredagen, bodde hemma hos e väninna hela helgen-till måndag. På lördagen upptäckte vi att den nya katten hade något konstigt sår på kroppen, tog ringormsprov vid hemskomsten och det var ringorm.

Då hade alla katter gått ihop , ingen annan blev smittad?

rotriska
0

Har oxo hört flera där ringorm inte smittat så lätt.. där verderbörande inte vetat av att dom haft ringorm än.  och ändå har det inte smittat *friska* katter som varit där på parning osv..och detta i sin tur  beror på att friska vuxna individer klarar i regel att stå emot ringorm..  det är värre för dom med nedsatt imunförsvar eller kattungar som inte än har fått  sitt färdiga immunförsvar..

Det finns flera olika stammar av ringorm men inget som heter svart ringorm det är en myt..Det finns individer som är kroniska smittbärare pgav nedsatt imunförsvar  och därmed är just den individen  obotbar. men ingen stam av ringorm är obotbar..

Annkis54
0

ojdå…himla bra att ni skriver detta #19 + #20
kunskap är ju det bästa
jag har gått o trott att ringorm var det absolut värsta man kan få in
o det svåraste…
det kan det ju vara ändå men…..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

EddaM
0

Har bara varit med om ringorm på kor o hästar. När det gäller kor så står de uppbundna brevid varandra o rör på detta viset varandra ofta. Men det brukar bara vara 1-2 kor som har det o inte hela besättningen. Och då en ladugård är stängd så att säga så borde de ha det allihopa om det smittas så lätt. Tror att det för det MESTA behövs långvarig kontakt mellan djuren. Men inte alltid. Genom luften tror jag inte att det smittas, i så fall väldigt sällan. Annars hade jag själv haft det flera gånger. Samt alla djuren i ladugården.

Men det är bättre att vara säker än inte.

Skall snart själv ta in en ny katt men jag kommer inte att isolera katten då jag inte har utrymme till detta o sedan så litar jag på uppfödaren.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

kalkoon
0

Vi har allt haft den tanken att ringorm är det värsta att bli av med, kanske beror det på hur man bor och hur många katter man har. Men det absolut värsta att bli av med.