Efterlysning
Fick detta mail från min vän Maria som fått det i sin tur av Kim på Djurskyddet.
Kanske nån av er har sålt en vit exotichona i Skokloster eller i Uppsalatrakten.
Hoppas att dom hittar ägaren snart!
Hej! Vi på Djurskyddet Hitta katten har fått in en exotic hona vit chippad men ej reg. hittad i Skokloster. Såg att du hade vita, kanske du har något tips om hur vi skall hitta ägaren, har annonserat men inget napp. Vänligen Kim
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Vet att "Miapias" sålt en vit exotic hona för ca 1-1,5 år sedan uppåt någonstans i landet.
såvitt vi vet så läser hon väl inte här längre
men nån känner väl henne
o så har vi ju en uppfödare av vita katter här i Trollhättan oxå
hon läser oxå här
jag ska pm henne så kan hon kontakta MiaPia
Hoppas det löser sig
Jag fick mail från Stockholm om den vita EXO honan för flera veckor sedan.
Vita EXO honan från MiaPia har jag tagit hand om redan i augusti p.g.a. att köparna ville avliva henne , så hon är i tryggt förvar här.
MiaPia vet om detta och varit på besök hos mig.
Tycker det är konstigt att det inte finns någon ägare till chipset, Någon har ju chipsat henne. Man borde ju kunna hitta chipskoden hos någon veterinär.. vad är annars vitsen med att ID märka
Uppfödare som jag känner och har vitt, har inte fått någon vit EXO hona, endast hanar.
Hoppas verkligen att hon blir omhändertagen, stackars liten.
Kram-Missar
Är det inte så att chipkoderna kommer i rad på en kull? Och att man isåfall borde kunna söka på katt före o efter i numret för att finna uppfödare iallafall.
Ja, så borde det vara, liksom reg.nr i en kull kommer i rad.
Att gå ut med koden är väl ett alternativ för att söka efter ev. kullsyskon.
Svårt är ju att hitta "uppfödare" som säljer oregistrerade katter.
När man chipsar hos veterinär så har de väl både chipskod och ägarnamn. Man får ju förmoda att de för journal.
Man chipsar ju för, att om en katt skulle komma på avvägar, kunna hitta katten eller ägare till katten genom chipset.
Maria-Louise

Det är inte alltid att chippen kommer i nummerordning när man chippar katter. Jag chippade sex katter igår och det är sex helt olika nummer.
Att hitta en veterinär som "känner " igen chippnummret är nog i princip omöjligt.
Tyvärr är det allt för vanligt att folk struntar i att sända in för registering och en del sänder in men struntar i att betala då räkningen kommer.Jag är numera nogrann med att själv sända in det till SVERAK så att jag vet att det blir gjort.
Stolt ägare till tre La permer
Nu vet inte jag om SKK har gjort om reglerna, men förut iallafall, så när man skickade in papperen om registrering blev man inlagd i registret och fick en räkning skickad.
Men, om man inte betalade så sparkades man iallafall inte ut ur registret. Vet inte varför de hade så, men de har ju som sagt kunnat gjort om?
Men jag tycker ändå att de borde ha någon form av registrering kvar, så finns inte denna katt i registret så är den antagligen inte inskickad som den borde.
Om jag beställer en fem-pack med chip så brukar de vara i nummerföljd, men chippar jag tex två katter i Gävle och tre katter i Stockholm, så kan man ju iallafall inte följa chipen.
Jag har alltid fått chippen i nummerföljd på mina kattungar.
#8 jag med

Alla uppfödare chippar inte sina kattungar innan de säljs har jag fått erfara. Har en här som jag själv fick chippa/Laila

SVERAK uppfödare måste numera chippa alla katter de säljer.Kattungar som vuxna.En del IDP klubbar har också den regeln men tyvärr inte alla.
Stolt ägare till tre La permer
#10 min IDP-klubb FHK har inte den regeln
jag chippade alltid min ändå under några år.
Men sen jag hade haft ett antal katter som skrek o blödde..så klarade jag inte av det längre:(
så nu chippar jag inte utan det får göras lite senare…säljs katten till sällskap så rek jag att det görs i samband med kastrering

#12 Måste vara en otroligt oskicklig som chippat dina katter! Har aldrig upplevt att mina katter skrikit eller blött vid chippning! Sen 3 år tillbaka har jag chippat mina kattungar innan försäljning och aldrig hört ett pip eller att någon blött!!
Hälsar
Lena Fritz
#13:):)..nej han är inte oskicklig…vet inte varför det har blivit så
men jag har hört många fler vars katter skriker…däremot har jag inte varit med om att de skriker när de är lite större
ser man nålen så förstår man ju oxå att det gör ont.
Sen så finns det de som anser att en kattunge "läker" bättre..o det kanske de gör
detta handlar ju om att inte jag klarar av att göra detta:)
När jag har chippat har det hänt ett par få gånger att katten har börjat blöda. Men det handlar om EN bloddroppe, inte en stor stråle ;)
Tycker själv att vuxna djur har segare skinn eller vad man ska säga, kattungar säger det bara plopp på så är man igenom. Fördelen med vuxna djur är ju att det är lite att hålla i eller vad man ska kalla det. Kattungar är ju så pyttesmå även vid 12 v ålder.
#15 :):),…ja, jag hoppas inte att nån har uppfattad det som att mina katter har blött en stor stråle:):)utan det har kommit några droppar bara, sipprat lite bara…fast det är illa nog på en vit/vitfläck..inte det lättaste att ta bort på plats:):)
Jag tycker att det är rent vidrigt att chippa kattungar. De skriker och det kommer faktiskt lite blod efter. Så har det blivit på alla kattungar hos mig oavsett vilken veterinär som gjort det.
#17..men du måste du väl Pethra, för du är väl SVERAK-are
Ja jag måste