p-piller? tänk om hon är dräktig redan?
Hej, min katthona (halvbirma) är 8 månader och visar "löpbeteende" (baken och svansen upp) sedan ett tag. Några dagar var hon ute mycket på nätterna men nu är hon mer hemma och sover sen några dagar. Vi vill att han ska få ungar med en hankatt som vi också har, som är 9 månader. Jag köpte p-piller igår för att jag läst att honor bör vara 1 år innan första kullen, men nu vet jag inte om hon redan är dräktig eftersom hon haft "löpbeteende" och därefter blivit lugnare. Skulle annars helst börja ge henne piller (gav henne ett piller igår, men vet nu inte om jag bör fortsätta) några månader.Till saken hör att vår hankatt inte varit jättegalen i henne trots att veterinär sa redan för tre månader sedan att han nog kunde betäcka en honkatt om han träffade en som löpte.
Vad kan hända om jag ger henne p-piller och hon skulle visa sig vara gravid? Kan veterinären se om hon är gravid? Känns lite överdrivet att ta henne till veterinär för att kolla det.
p-piller ska absolut inte ges till dräktiga honor.Det kan ge missbildade kattungar.
OM du nu absolut ska avla på din huskatt så är hon lite väl ung för att få kattungar redan.En veterinär kan inte se om hon är dräktig nu det tar ett par veckor till.
Kattutan men stolt Plåtis ägare

Hej alltså på ett sett kan jag förstå dig, du vill ha en kull på din söta katt. Men jag tycker att du just nu inte vet vad en hona eller kattungar behöver. Förstå mig rätt…det finns 100 000 hemlösa katter ute nu som behöver ett hem!
Är skadan skedd…vilket jag inte hoppas då unga honor inte är färdiga att få kull..varken i kroppen eller i sinnet. Så är den.
Och snälla släpp inte ut en hona på det viset om du inte är beredd på att stå där med en kull.
Jag vet inte hur mycket jag skall skriva eller säga till dig. FÖRSTÅR dig på ett vis…men sedan tänker jag på alla de stackare som sitter ute nu o darrar av köld…med en mage så tom att det gör ont.
Är emot att avla med huskatter. Hur fina de än är. Har själv blivit erbjuden en massa för ungar efter min huskatt men jag kastrerade henne o tog mitt ansvar. Har jobbat med hemlösa katter o det skar i hjärtat på mig varje dag. Tillslut klarade jag inte mer. Ville ta hem dem allihopa o älska dem.
Sedan skaffade jag mig raskatt, läste på om avel o genetik. Och sedan tog jag min första kull. Har testat mina avelsdjur mot div. sjukdomar o jag Registrerar, Vet. bestiktar, vaccinerar och chip märker alla mina kattungar.
Detta är vad jag tycker att du skall göra. LÄSA PÅ!
Är din katt dräktig så visar det sig ganska snart då hon kommer få större o mer röda tuttar. Men med unga honor kan det dröja upp till 5v in i dräktigheten.
Sluta ge henne p-piller då fostren kan kastas eller bli missbildade o fler otäcka saker.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z