Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 996 ggr
naani
2009-11-29 01:36
0

Behöver råd!! med foder..

Har en 14 månader kastrerad perserhona, och en ragdollkattunge på snart 4 månader. Har två olika foder till dem(i olika skålar) en persian 30 och en babycat 34 royal canin.. Men den lilla äter knappt av sin egen mat, han tar av den vuxnas, och den vuxna äter bara av sin egen mat vilket är bra.. Men har hört att det är jätte viktigt med rätt mat när katterna är små och växer.. Hur ska jag göra? Tycker ni jag i fortsättningen att jag kan ha ett foder till båda dvs.. kitten 36 upp till han är 1 år.. men då kommer den vuxna bli överviktig.. eller vad tyvker ni? hur gör ni med två katter?

EddaM
2009-11-29 01:59
0

Jag blandar faktiskt. När jag har små hemma har jag skålar med babycat men sedan så brukar jag blanda ihop dem alla. Har än så länge några problem med övervikt. Och det är viktigt att den lille får i sig foder men det viktigaste är att han får i sig mat =) Blir din andra katt tjock så kan du allt ge dem vanlig mat båda två. Lovar att den lille klarar sig på det med =)

Lycka till =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

englagirl
2009-11-29 11:13
0

Jag har oxå olika matsorter i skålarna framme.

Dom små äter av de storas och de stora äter av de minstas foder, men jag blöter även upp kattungefoder på morgonen o på kvällen, och dom små äter alltid av det,och då vet jag att dom får i sig det dom behöver utav det i alla fall.

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

naani
2009-11-29 11:32
0

Det lät ganska smart, ska prova det också att blöta upp. så får han ju i sig av sin egen mat iallafall morgon och kväll.. några dumma frågor..Vad är det blöter upp med, vatten?, ska det stå och dra? ska man mosa det? dumma frågor kanske men har inte gjort det förrut.. :)

englagirl
2009-11-29 11:40
0

Jag kokar upp vatten och häller över och låter det stå och dra i ca 10 min.

OM kattungen inte gillar det,ha i nånting gott som du vet att h*n gillar, tex,tonfisk,creme fraiche eller Mjau kalkon på burk eller tetra,det brukar gå hem Flört

Lycka till!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

naani
2009-11-29 11:43
0

Jag ska absolutt testa.. Hoppas det fungerar, så slipper jag endast ha kattungemat och att min vuxna katt blir överviktig.. tack för dina tips!! :)

Annkis54
2009-11-29 20:12
0

jag har samma mat till alla..men det är kittenmat jag har
o jag har inga överviktiga katter:)
fast det kanske är skillnad när man har avelskatter.
Jag tycker att det är svårt nog att hålla de i hull:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

QueenOfShivas
2009-11-30 07:24
0

Jag har 2 kastrater, en annan katt som äter specialfoder och så kattungar och fertila på det Förvånad. Har inte hittat någon riktigt bra lösning än förutom att hon med special har sin mat på bänken. Sen har jag ju Babycat till alla andra och med fertila katter går det ju då de har svårt att lägga på sig ändå men kastraterna har visat tendenser till lite övervikt. Så jag skulle behöva lite tips jag också Glad.

Det finns ju ett foder som ska vara bra för både över och underviktiga, de tjocka går ner och de smala upp i vikt. Iams tror jag det var som hade det, typ Multicat eller nåt. Kanske passar både vuxna och unga?