Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 486 ggr
Uffe
0

Är min Perser galen ?

Våran han katt är nu 9 ( kastrerad)månader och klöser på allt trots klösträd. Vi leker med honom, klappar,han har nog med mat, ren låda oftast men så fort jag gör annat klöser han på allt och tittar på mig samtidigt och sen springer och gömmer sig.
Dessutom brukar han skricka mycket varje dag sen 1 månad tillbaka, går runt och skricker bara och vi förstår inte vad han vill…
Han ska få en katt kompis…vi hoppas han kan då sluta skicka.

Är han i någon sorts trotsig period? passerar alla katter den perioden?
Waiting eller är han bara galen?

diii

simzonites
0

Hej Diii! Jag tror absolut inte att din perser är galen!
Först vill jag höra om din hane är nykastrerad? I så fall kan han fortfarande ha mycket hormoner kvar i kroppen som gör honom lite orolig. När började detta beteendet?
Han har säkert märkt att han kan vara lydig med att klösa och på så vis få er uppmärksamhet. Det har kanske till och med blivit lite av en lek för honom.
Kattsällskap kan göra att han får utlopp för sin energi genom att busa med sin kattkompis istället. Även om katter inte är direkta "flockdjur" så uppskattar de flesta att ha någon av sin egen sort att umgås med.
Hur bor du? Har din katt möjlighet att få stimulans genom att vistas på en inätad balkong till exempel? Titta gärna på tråden "Tips på kattgård/inhägnad" där får du fina förslag på att utnyttja din boyta även på höjden för katten, genom att sätta upp hyllor på konsoller, katter älskar att ligga högt och ha överblick över vad som händer nedanför dem! Så även om man bor på mindre yta finns det lösningar.
Hoppas mitt svar gett någon hjälp, berätta gärna hur det går.

/Lotta

/Lotta

diii
0

Hej!

Nej , han kastrerades i september…4 månader sen. Iförsig vet jag inte om det är länge sen eller inte. Beteende började efter nyår då vi tog med honom hem till svärmor. Hon har två katthonor(en kastrerad och den andra inte , och en skygg katt och en mindre skygg katt). Den ena av katterna fräste åt honom och ville inte leka med honom, trots det var han efter henne. Den som levde under soffan umgicks han med ett bra tag i lugn och ro. Men sen vi kom hem tjöt han mycket sen dess… Vi vet inte varför, om det var för att han kände sig avvisad av en katt han blev ledsen eller vad katter kan känna.

Vi bor i en lägenhet på 63 kvadrat m. Så han har ingen uteplats just nu, vi har en trädgård men nu är det kanske lite väl kallt. Annars har han två klöstorn. Bästa leker för honom är en pinne me fjädrar han jagar och hoppas efter och en pingis boll.

Så vi längtar ganska starkt till nya kattungen Conchi kommer i hopp av att han vill leka med henne också. Hon är mycket livlig  och busig. När han inte är uppe i varv är passiv, eller ja, hänger bara.