Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3840 ggr
evawennman
0

Matvägrar =(

Hej allihopa!

Jag undrar om ni kan ge mig lite tips på hur jag ska få min katt att äta. Han vill inte ha torrfoder. Våtfoder är okej i 30 sekunder tills såsen är slut… och den är ju inte direkt matig. Tonfisk gillar han sådär, men det är mest tugga och spotta ut. Kyckling och torsk går en dag men sen duger inte det heller… Köttfärs gillar han inte. Va ska jag göra? Han dricker iaf vatten, men helst från våra glas när vi sitter och äter. Och ja, det får han väl göra då så han inte blir uttorkad. Han vill gärna smaka det vi äter men eftersom han har en så känslig mage är det inte så bra… Hur ska jag få honom att äta?? Ibland går det bra om man matar honom med en torrfoder"kula" i taget.. Men så kan man ju inte hålla på heller….. Suck

Älskar honom så mycket! Tips?

simzonites
1

Hur gammal är din katt? Kan den ha problem med sina tänder, ont i munnen?

Har han normalvikt?

En katt som är hungrig äter om den inte är sjuk på något sätt eller har ont.

Om det inte finns några hälsoproblem så tror jag helt enkelt att han är "lite" bortskämd Flört han erbjuds annan mat om han inte vill äta det som serveras. Så ibalnd får man vara lite tuff, lägg upp mat till honom, äter han inte det som serveras just då så låt det vara. Han kommer att äta när han är hungrig.

Angående torrfodret - har han svårt att få i sig det från skålen?

Ibland kan det funka att placera ut mat - torrfoder- på lite olika ställen och låta katten hitta det själv, alltså inte i skålen utan som en lek.

/Lotta

simzonites
0

Glömde en sak Glad Angående matskål till torrfoder så brukar jag rekommendera att man väljer en lite större skål och ingen plutteliten kattmatskål då persern behöver lite mer utrymme för att lättare komma åt att äta….
Eftersom vi har många katter här hemma så är det hundmatskålar i större modell som gäller Flört

/Lotta

Marita-L
0

Jag tycker att du borde gå till veterinären få han undersökt och hälsoprover. Jag tänker också på när du skrev i en annan tråd att han hade varit lite sjuk och var lite liten..kanske han inte mår riktigt bra.

Håller tummarna hårt

Kram

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

evawennman
0

Hej!

#1 Han är inte normalviktig… Han väger bara 2,5 kg (hälften av vad han ska väga) Han är ju 1, 5 år … Och han har ganska stora skålar!

Ang tänderna ser hans bett bra ut MEN efter att han svalt maten låter det som om han tuggar på på något… det liksom knastrar, typ knastrande grus! Vi förstår inte vade det kan vara… Vi funderar på om det gör ont…

Förut va han kaos i magen, men det är bra nu iaf! Men han får fortf. sitt special torr- och våtfoder. (ID) Vågar inte ändra på basfödan för magens skull, nu när den äntligen blivit bra!!

Men just det där ljudet från hans mun. Vad kan det vara? Ser inte ut som om tänderna skrapar mot varandra heller… hmm Någon som upplevt samma? Eller vet vad det kan vara?

Annkis54
0

ja jag har haft en hona som har låtit så….Hon finns inte mer nu
gick bort av ålderskäl
men jag fick aldrig reda på vad det var som lät
tyckte att det lät som om nåt hade fastnat i kinden innanför nån tand…men jag hittade aldrig nåt när jag kände efter.
så hon var sån bara.:):)
angående vikten…du säger att han väger 2,5 kg..hälften av vad han ska väga
men det finns inte många perserkatter som väger 5 kg….inte fertila i alla fall.
så det finns många vuxna som väger 3-4 kg
men sen är det ju andra problem som du säger…..
har du testat att mosa den blötmaten som han äter…så finns det ingen sås att slicka i sig:)
sen finns det ju vissa katter som vill ha variation…
men som marita skriver…om inte en vet har gått igenom honom så kanske det är läge för det
håll oss uppdaterade hur det går
lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#4 jag instämmer med #3 att kolla upp honom hos veterinären.
Ljudet kan nog bero på att han gnisslar tänder, en del katter gör så när de mår illa- innan de kräks.
Jag har haft en hona som höll att gnissla tänder i perioder till och från det visade sig att hon hade en förtjockad livmoder som hon hade ont av, efter kastrering slutade hon gnissla tänder.

Har han mag/tarmproblem kan det säkert göra att han mår illa och därför inte vill äta. Hur ser han ut i tandkött och mun? Kan han ha någon infektion som gör att han har ont?

/Lotta

evawennman
0

Hej!

#5 Ja det kan ju inte va åldersskäl eftersom han bara är 1,5 år. Och 5 kg. ja det va kanske lite att at i..hehe. Han är kastrerad hane så han ska iaf väga mer än 2,5. Man känner varenda liten kota längs ryggraden.

Vi har testat att mosa både torr-foder (med vatten) och våtfoder, men det blev inte bättre….

#4 Om han nu skulle gnissla tänder innan han kräks så blir det lite konstigt eftersom han inte kräks. Inte så ofta iaf… Det skulel bli väääldigt ofta i så fall.

Men jag bör väl ta han till vet. Jag har ju själv tittat i munnen på honom. Hans tandkött ser bra ut, och tänderna också…

men det blir väl ett besök hos doktorn snart då… är så rädd att de ska säga något elakt bara… att han kommer dö eller så =( Jag tror alltid det värsta!

Marita-L
0

Jag håller hårt i tummarna .

Ring nu veterinären och boka en tid

Kram

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Att gnissla tänder kan ju bero på olika saker. Jag har en hona som efter en munsanering slutade gnissla.

evawennman
0

gör gnissla tänder ont??

yadhayezibas
0

För oss människor är det ju inte bra. Ger huvudvärk bland annat…

På katt vet jag inte..

simzonites
0

#10 Jag tror inte att det gör ont att gnissla tänder men det leder väl till spänningar i käkar osv precis som hos människor. Däremot kan han gnissla tänder för att han har ont någon annanstans.

Om han är så underviktig som du skriver så bör du kolla upp honom hos veterinären så fort som möjligt, så att de kan ställa en diagnos och inleda en behandling som gör att han kan må bättre. Håller tummarna för att allt går bra, det är alltid oroligt vad man ska få för besked hos veterinären men att inte uppsöka veterinären gör ju inte att problemet försvinner…Så boka en tid hos en veterinär som är duktig på just katt.

kram

/Lotta

Denna kommentar har tagits bort.
Headturners
0

För kattens skull tycker ja absolut att du bör åka till vetrinär med honon för att göra en utredning om vad som kan vara fel på honom. Katter kan ju inte prata så man vet ju alldrig riktigt hur dom igentligen mår. Men att han äter dåligt är ju ett tydligt tecken på att nått är fel

Lycka till hos vet.

Sussie

evawennman
0

Jo jag har varit hos veterinären eftersom han har haft problem med sin mage. Men det har blivit mycket bättre nu. Han har ätit medicin ett tag. Nu är han mycket bättre!!

Mayer
0

Vad skönt!

/Anja

Marita-L
0

Jag tycker du skall gå tillbaks till veterinären nu när han inte vill äta. Det är viktigt att han blir riktigt undersökt med hälso prover också..I bland syns inte allt på ytan, de är super bra på att dölja hur dom igentligen mår..vi kanske bara ser en liten del och då mår dom igentligen ännu värre..

Matvägran är en ganska stor orsak till att dom inte mår bra

Lycka till

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

deras endorfinsystem (må bra/smärtlindring-hormoner) är enormt..
ibland undrar man hur de klarar av de som de gör

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Hur har det gått?

Crystal Pearl´s

evawennman
0

Jo jag va hos veterinären och de kunde inte se något i munnen så de visste inte riktigt. Han fick iaf en ny mat (a/d) ! Han ska äta en burk / dag . Men han äter ju knappt en burk i veckan annars. Så nu matar vi honom så han åtminstone får i sig en halv / dag!

Marita-L
0

Tog dom några prover eller så? Ibland tycker jag dom inte gör så mycket bara tittar på katten och "tycker" att den ser frisk ut.. lite ledsamt för som det sägs ovan så kan dom vara väldigt sjuka utan att det syns så mycket och att ni måste mata honom får alla varnings klockor att ringa

Var bara lite försiktig med a/d maten för hade han känslig mage innan så kan den rasa nu.. a/d är väldigt stark mat så håll koll.

Jag hoppas han kommer att må bättre snart

Kram

Crystal Pearl´s

evawennman
0

Okej! Tack för tipset med a/d…. Hoppas magen håller!!!! De tog inga prover faktiskt. Jag är väldigt orolig för skrutt. Han vill inte mysa med oss alls… Veterinären såg iaf på tandköttet att allt inte stod rätt till. SÅ nu får han vetrimoxin igen. Han är snorig nu också. Men det är väl bara en förkylning…. Stackars älskling!

Marita-L
0

#22 Usch stackars det låter inte så bra Rynkar på näsan Jag hade antingen krävt en riktig hälsoundersökning med prover eller så hade jag bytt veterinär.
Efter vad det visar så sätts sedan rätt antibiotika in !!

Håller tummarna för er

Kram

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Blodprover för att visa på vilken infektionsbild han har är helt klart att rekommendera. Med en ung katt som redan gått ner sig och tydligen har nedsatt immunförsvar just nu så behövs rätt behandling så fort som möjligt.

/Lotta