akut förvirrad. chinchilla+silver(färgfråga)
jag blev akut förvirrad,jag kan detta egentligen. får man para en chinchilla med en silver?
Pratar du SVERAK eller IDP ?
sverak

Rent genetiskt så skall det ju inte vara några problem. När man parar in chinchilla får man in Wb-genen, som ökar bredden på det ljusa bandet (vitt på silverkatter, beige/aprikos på övriga agoutikatter). Men klubb eller förbund kan ju ha restriktioner. Inom IDP finns så vitt jag vet inga sådana restriktioner.
Mitt omedelbara svar är ja. Men jag måste kolla innan jag vilseleder dig
Det får du (jag har ju britter, men det är samma färgregler) - men var beredd på halvdana kattungar. En chinchilla/shaded ska alltid ha gröna ögon, t.ex. Om man då använder en hane med starkt orange ögon - ja, då kan det bli fel ögonfärg på ungarna. Och risken finns att ungarna blir varken eller - för ljusa för att vara bra mönstrade, eller för mörka för att vara bra shaded. Det är väl det man får räkna med. :)
Tack Anne det är alltid bra med de som är säkra på saken
Det jag har hört är att det är bättre att använda starka ögonfärger på båda föräldradjuren för att få en bra ögonfärg. I IDP är det oxå tillåtet med kopparögda chinchilla/shaded om jag har förstått det rätt…
Om du parar en chinchilla med en tabby så borde du bara få shaded silver på ungarna (om det inte ligger några solidparningar bak i stamtavlan så att någon av föräldrarna bär på icke agouti anlag eller inte har dubbla silver anlag). Men mönstret borde fortfarande bli shaded. Rätta mig någon om jag har fel =)
Jag ska ju para min shaded silver med en blåtabby. Numer ska det inte finnas några restriktioner vad jag har förstått.
Finns det överhuvudettaget några otillåtna färgparningar inom perser inom SVERAK?
Det måste jag kolla
Efter en snabb titt i EMSlistan så ser jag att maskat och vitt, maskat och silver är icke godkända färger, men förbjudet är det väl inte som så, du får icke godkända färger
IdaJ - du kanske får shaded, men kanske inte - wb-anlaget (om det nu finns, vi kan väl säga det för enkelhetens skull) nedärvs polygent, så det är inte helt hundra vad det blir. (Teorin att en shaded har ett wb-anlag och en chinchilla 2 har de flesta förkastat - då borde det nämligen födas *väldigt* många fler chinchillor.) :) En unge kan bli mer shaded än sina föräldrar, eller mindre. Ögonfärgsmässigt så har jag hört samma som du. Jag har flera gånger parat min goldenspotted hona (som då genetiskt egentligen är shaded golden, goldenspotting är ju nåt slags mellanting - snarast en suddig brunspott med gröna ögon om man vill vara lite elak) med en svartsilverspotted hane med riktigt bra kopparfärg. I stort sett samtliga ungar har ärvt hanens bra ögonfärg. Och vi har inte fått några shaded - däremot ett par väldigt ljusa silverspottar som därmed inte går bra på utställning.
Kopparögda chinchillor/shaded tror jag kallas Pewter i USA? Eller? Däremot vet jag inte hur det är med godkänt i IDP, tyvärr.
Och Uffe har helt rätt, maskat är inte godkänt i kombination med vitfläck eller med silver. Inte heller är shaded silver/golden godkänt i kombination med vitfläck, eller har det ändrats?
Nej jag kan inte hitta någon kombination av s11 och s12 med vitt
Nej, då är det nog fortfarande "förbjudet". Däremot släppte man ju mönster och vitfläck för några år sen, och även silvermönster/smoke och vitfläck. (Tackar vi alldeles särskilt för, jag har precis min första kull med just mönster och vitfläck.)

Det finns inga restriktioner mellan pälsfärg s11/s12 och ögonfärg62 inom IDP.
Då måste jag få ställa en urkorkad fråga, hur ser man att en shaded katt är vitfläck ?

#16 Inte korkad alls Uffe. Man ser det genom att det finns partier med helvita hårstrån ända ut i toppen. Sen spelar ju polygenerna in hur höggradig vitfläckigheten är. Ibland kan det t o m vara svårt att se vitfläckigheten på korthåriga katter. Anlaget för vitfläckighet är inte till 100% utrett ännu och en del menar att det kan finnas recessiv vitfläckighet. Den teori som hittills stämmer bäst men inte fullt ut är att vitfläckighet är ett ofullständigt dominant anlag. Det finns inga regler i IDP som inte tillåter parning mellan s11/s12 ich vitfläck. Dock kan enskilda klubbar ha sådan regel.
Det blir kanske lättare när man får se någon så att man kan kolla i pälsen 
och det är väl anledningen till att man inte är så pigg på att ha just shaded/vitfläck. :) Färgavlade katter vill man ju alltid ha så pass tydliga och enkla att färgbestämma som möjligt - eller i alla fall inbillar jag mig det :)
Niffi, du verkar ju ha bra koll på IDP - hur många poäng av standarden är på färg för perser (britter)?

Det är 20 p för färg på både Perser och Britter inom IDP.
Tack Niffi!