Perser iFokus

Perser

Etikett: 12-pälsvård
Läst 3326 ggr
Trini
0

Inpackning, balsam, inget eller bägge?

Jag har länge funderat kring det där med inpackning. Om jag inte uppfattat det fel så skall man först göra inpackningen (hur länge man ska låta den sitta råder det många bud om) och sedan avfetta pälsen!?

Har inpackningen verkligen någon effekt då?

Jag har hittills använt balsam, efter schampooneringen, men det tar oerhört lång tid att skölja ur, närmare 40 minuter, annars blir pälsen fet.

Jag har en inpackning, Bio groom någonting, som jag inte använt än.

Kittentotts
0

Gör aldrig inpackningCool

Ellinor Johansson
0

Har alltid inpackat mina Kissar i Biogrom till utställning. resultatet har blivit super.

Jag tycker Biogrom går lätt att skölja ur.

Marita-L
0

Håller med dig Ellinor.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Trini
0

Men hur gör ni efter inpackningen då?

Avfettar ni pälsen? Har det verkligen någon effekt med inpackning då?

Mvh Cathrine

Marita-L
0

Just denna skall sitta i hellst ett dygn för att sedan tvättas ur. Jag tycker att den ger toppen resultat.Jag har provat med och utan.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Trini
0

Men då använder du alltså bara schampoo när du tvättar ur? Inget avfettningsmedel eller Yes typ?

Ska prova min bio-groom nästa gång :)

simzonites
0

Jag använder Biogroom inpackning, späder ut den med lagom varmt vatten och masserar in den i pälsen, låter sedan katten ha den i 20 minuter, får vara i famnen invirad i en ljummen handduk. Efteråt avfettar jag med utspätt yes diskmedel. Sedan 2 vanliga schamponeringar och noggranna sköljningar. Har fått kanonbra resultat med inpackning.

Lotta

/Lotta

Kittentotts
0

Vart har Lena tagit vägenRäcka ut tunganHon är ju så duktig på detta. Men jag kör ju ingen inpackning då, inte ännu!

Annkis54
0

jag måste säga att jag gör olika på olika katter
det katter som har en tendes till fet päls använder jag inte nån inpackning på. där kör jag GOOP avfetting, MYCKET, max 10 minuter (jättelätt att skölja ur) o sen så tvättar jag med det aktuella schampot för just en katten.

Andra kör jag inpackning på över natten. Sen ingen avfettning utan schampoo 2-3 ggr å skölja till det känns som det är ur+10 minuter.

Eftersom jag har en tendens till "feta" pälsar på flera av mina katter så har jag först nu det sista testat Bio Groom inpackning, för jag var rädd att det skulle bli fett av den.
men det blev jättebra.
Sen så tycker väl de flesta att katternas päls "håller" bättre emellan tvättarna om man använder inpackning.

O sen detta med hur länge man sköljer…det är ju väldigt olika
jag har en vän som har vunnit massor med sina katter…även blivit bästakatter 2004 eller 2005 eller liknande
Hon sa till mig att hon sköljer sina katter tills det känns i pälsen att att schampot är ur….o sen räckte det. inga extra 10  minuter
I DONT KNOW

#8 Lena tror jag har berättat en gång att hon sköljer sina katter i 40 minuter…eller var den sån annan som sa det kanske hmmmmFundersam

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag sköljer tills jag tycker det verkar vara ursköljt. Vet inte vart Lena tagit vägenGladMen hon är mkt noga!

Dockan
0

CoolJag sköljer i 20 min.inte 40 det blir nog lite för bra (L).Biogroome är toppen Lena

Hälsningar LENAGlad

Annkis54
0

Heeeeeeeeeeej Lena

jag vet i alla fall att dina katter är helt superba när du har varit framme
men det var alltså nån annan som sköljde i 40 min
det kanske man kan välja att göra om man har 1 katt
men …

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

birma
0

Hur kommer man bäst igenom all pälsen vid sköljningen? Har ibland tänkt att det kanske inte bara är tiden som är avgörande, utan även metoden. Ska duschens strilmunstycke sitta kvar, eller tar sig vattnet bättre igenom om man tar av det. Eller ha vattnet i kanna och tömma över pälsen. Vispa runt med fingrarna i pälsen eller inte röra den, eller bara lyfta den. Gå nära med duschen eller en bit ifrån (nära väl?) Trycket på vattenstrålen eller duschstrålen, kraftigt eller svagt. Funderingar som dykt upp. 

Vilka andra saker än själva tiden kan man ha hjälp av vid sköljningen?

Mayer
0

Kära nån…40 minuter?Då skulle inte vattnet räcka hemma hos mig till mer än en kattbadning.

#13 Jag stryker mina katter med duschmunstycket på dom.Det tycker dom om.Och för mig känns det att bli bra sköljning,men inte håller jag på i 40.

u-marklund
0

Hej, ja då skulle inte jag heller ha något vatten kvar i brunnen.

Man måste bada oftare så att kattena inte hinner bli så feta i pälsen, sen är det bra om man sätter puder på feta partier några dagar före inpackningen. Pudret suger upp det mesta av fetsvansen.

jag kör Goop efter inpackningen och sen shampo.

Aldrig inpackning på en katt i fällning, det blir bara en stor tova av pälsen då.
/Ulla

Annkis54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13..jag gör så här
jag använder ett sånt munstycke som du kan se på bilden.
det går att ställa om så att strålen blir kraftig eller svag.
Jag börjar alltid med svag…o sen när jag sköljer så ökar jag på styrkan på strålen. Jag håller munstycket ca nån dm från katten. O jag hjälper till med handen o rör om i pälsen när jag sköljer. Ungefär som jag gör med mitt eget hår när jag sköljer ur det.
Sen när pälsen känns som den är ursköljd, så har jag en timer som jag sätter på 10 minuter o så kör jag bara på.
vi har varmvattensberedare i vårt hus..o detta är max vad den klarar av:) så ska jag ta flera katter på en dag så värms vattnet upp igen under de ca 40 minuter som det tar att föna katten.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

dexter
0

Jag gør aldrig inpackning!!

frukove
0

#16 vilket bra tips med ett munstycke till vattenslangen!

Nu bor vi ju i" typ" eget hus med vattenberedare och avloppsbrunn anpassat för sommar halvåret.

Tidigare bodde vi i en HSB lägenhet där det fanns obegränsat med varm vatten och en duschhörna med massageducsh.Då var det aldrig några bekymmer.

Nu måste jag planera så att vi inte nyss har duschat eller diskat för då räcker aldrig varmvattnet.

Sen har jag bara en vanlig dusch och ganska dåligt tryck motför vad jag är vanvid.Så det här är ju ett bra och billigt alternativ!

Heléne

Annkis54
0

#18. ja vi bor oxå i "typ eget hus", fast det är en hyresrätt:)
ja…det blir ett bra sprut utan att det går åt mycket vatten.<
Men även här så får jag kolla att ingen nyss har duschat när jag ska köra igång en katt-tvätt.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Dockan
0

FörvånadDen verkar ju kanon Anki (munstycket),ska nog fixa likadant.Glad

Hälsningar LENAGlad

Erna
0

Om du använder en inpackning före badet, räcker det med ca 5-10 minuter. De finns ingen anledning att förlänga pinan, för jag har provat olika tider. Huvudsaken är att inpackningen har kontakt med håren och gärna med fön värme. Det blir inte bättre med längre tid. Jag använder numera alltid Goop, som både funkar som inpackning och avfettning.

För att få ur den feta inpackningen, krävs något som avfettar, t ex Yes diskmedel. Avsluta alltid med ett balanserat schampo, för att återställa pH värdet. Jag använder alltid utspätt schampo.

Har man använt inpackning ska man inte använda en balsam efteråt. Det blir inte bra, pälsen blir tung och ibland stripig.

Om pälsen ändå skulle vara flygig på utställningen, t ex om det är smällkallt ute, kan man använda antistatspray.

Prova hemma i god tid, innan du gör en showpreparering.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

birma
0

Läste precis nu på ett annat kattforum. Där gavs ett råd att ta bort duschmunstycket för att bättre komma in med vattnet i pälsen.

Tack för information och kommentarer om övriga saker, som ej enbart är knutet till tidsfaktorn. Jag brukar väl själv gå nära inpå, ungefär på det sätt någon annan uttryckte det ovan dvs "stryker" kattpälsen med duschen. Har ordinarie duschmunstycke sittande kvar. Fått för mig om (kanske hört någon gång) att det vållar minst obehag för katten om man går nära. Samtidigt som man tänker att vattnet flödar in bättre i pälsen, fast vet inte om det egentligen är så. Har inte något kraftigt tryck på vattnet.

Erna - intressant att höra om den korta tiden för inpackning. Kanske man i onödan har den i för lång tid (ca 30 minuter). Badprocessen är lång nog som den är, föningen inräknad.

Livandas
0

Jag använder alltid inpackning till show, kan inte klara mig utan den:) Baden mellan show använder jag balsam efter schamponering.

Jag har aldrig haft en katt som tappat päls eller fått ett tovpaket utav inpckningen.

Jag brukar låta Biogrooms inpackning sitta ca 20-30 min, men en handduk runt om katten. Jag låter aldrig katten gå med inpackning i flera dagar före en show. Då jag badar katten tar jag yes diskmelel en gång och schamponerar 3 gånger efter yes. Men jag använder inte balsam då jag haft inpckning. Har katten tex fettsvans eller är väldigt fet på något ställe så brukar jag goopa där.

Jag spär aldrig ut ett schampo eller yes. Jag sköljer tills jag märker att allt schampo är ur pälsen( då den känns sträv).

Denna metod funkar Suuperbra för mig på alla mina katter med olika pälsarGlad

//Susanne

Boromir
0

Har tidigare inte använt varken inpackning eller balsam, men goopat och/eller använt utspädd yes om de är feta i pälsen. Om det behövs så har jag använt spraybalsam efteråt.

Nu är det så att min nya lillkille behöver lite balsam efter bad för att skydda pälsen, som är av det mer porösa slaget. Så jag håller på att lära om, olika pälsar behöver olika behandlingar och jag har tänkt prova att gör inpackning på honom. Det är gäller att prova sig fram för att hitta det som passar just mig och mina katter.

// Malin

Trini
0

Hej!

Kul att denna tråden kom upp igen :)

Ett annat tips från mig är att tappa upp ett minibad i ett baby-badkar och fylla och tömma det. Då sköljer man ur pälsen mycket fortare har jag märkt. Det är nästan ett måste att göra så när jag badar min hankatt som har enormt med päls för annars får jag duscha honom i en evighet.

Boromir
0

#25 Ett bra tips. Det kan nog bli aktuellt även med min "lillkille" då han blir stor. Nu har jag provat att använda balsam på honom och jag upplever att hans päls hållit sig fräsch längre. Den blev "fluffigare" då jag torkat honom klart och är lättare att kamma nu. Det var ett steg mot nya insikter. Nu har jag bara inpackningen kvar.Obestämd

// Malin

birma
0

# 25 Hej Trini!
Hittade den här lärorika tråden från 2007, fångade upp den och ville lära mig mer. Bra tips du ger att tappa upp vatten i litet badkar.
Jag tycker det verkar som mycket av vattnet rinner utanpå med duschstrilen. Man behöver liksom få in det i pälsen. Det tar lång tid att få fram "knasterkänslan".

yadhayezibas
0

Nu är det min tur att putta upp denna tråd tänkte jag. Jag ska ställa min van hona om knappt två veckor. Och hennes päls blir inte bra när jag badar henne. Den delar sig lixom. Ser inte ren ut. Vad gör jag åt det? Jag har avfettat henne, schamponerat 2 ggr med all system schampo och sedan all system balsam som jag bara masserade in och sköljde bort direkt. Kan det bli bättre med inpackning???

Mina andra katter blir kanoners i pälsen av dessa bad men nu går jag bet……

Tacksam för alla tips och ideer!!

Headturners
0

Hej! Jag har alltid varit en flitig användare av all system men nu har jag nått som är tusen gånger bättreFlört Först blandar jag ihop goop vatten och yes , man kan också sjuda ihop det. sen kommer vi till det magiska shampot    Royl perfection Emu oil aloe vera conditioning shampoo Kanonresultat testa detGlad

Sussie

www.headturners.se

Annkis54
0

#29..jag har inte testat denna varianten
#28…jag vet att det är många som har superresultat med All System
men jag har råkat ut för samma som du..på 2 katter.
det var ett litet helsike att få bort "skivningen/delningen" i pälsen
jag badade o badade…sköljde o sköljde…var på utställning o fick påpekan att prepareringen inte var bra.
till slut fick jag bort det med MASSOR av GOOP….riktigt dränkte in katten med GOOP
så trots att jag vet att All System är bra för många
så vågar jag aldrig köpa den igen. Hos just de 2katterna var det katastrof. Jag kanske ska säga att de var jättesnygga innan.
Så nåt hos dem reagerade negativt med schampot

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

krasivis
0

Jag använder också R. P. Emu Oil & Aloe Vera Balsam Shampoo som jag köpt av Birgitta May http://www.welcome-to-anju.com/catteri.htm.

Detta är ett suveränt shampo som gör pälsen supermjuk samtidigt som det innehåller balsam som vårdar pälsen.

Inför utställning gör jag också inpackning med Bio-Groom.

yadhayezibas
0

#30 ahhh o jag har inget annat schampo hemma.Har testat en annan variant nu som jag fick som tips ifrån Lotta P. Pälsen blev aningens bättre men inte helt perfekt som jag vill ha den. Får panik snart på detta är ju bara 8 dgr kvar till utställningen.

Kan ev få tag på "Birgittas" schampo, har ju en tjej här i linköping som säljer åt henne. Ska kolla upp det!

Tack för tipsen!!!!

Headturners
0

Tror du kommer bli nöjd med  Birgittas shampoo, Första gången köpte jag av "tjejen" i linköping sen har jag beställt av BirgittaGlad

Detfunkar som  Magi på våra katterFlört

Sussie

frukove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 upplösningen på mitt eget inlägg!

Nu har jag löst mitt kattbadande sen vi flyttade ut till sommarhuset permanent!

Gå in på min blogg och se på min tvättho till katterna!

Så mycket enklare,slipper ont i ryggen och perfekt med en skopa så att man sköljer pälsen ännu mer.

Sen gillar katterna att stå och sitta i det sköna vattnet!

Alla nöjda!

yadhayezibas
0

#33 Tusen tack för tipsen!!! Nu är Ester såååå fin i pälsen. Mitt nästa problem nu är att min GOOP är slut. Schampot du rekommenderade är ju såååå bra och goop och yes blandningen var suverän.

TACK igen!!!Glad

Headturners
0

Å vad roligt Pethra att Ester blev bra i pälsenGlad

Å tack för att du gilla våra nya katterGlad

Sussie

Annkis54
0

hur blandar du goop o yes
måste prova detta
skriv gärna hela proceduren här:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

#37 läs inlägg 29. Glad Ester blev som en vit snöboll här hemma. Glad Nu slipper jag vara nervös för utställningen i helgen som kommer.

Annkis54
0

#38, ja, fast det står inte hur mycket av varjeFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
0

Sjud ihop 1 del vatten 1 del yes 1 del goop, ja brukar ta en dl av varje

Sussie

yadhayezibas
0

#39 jaha du menar såååå *ler* Jag tog 1 del av varje som sussie skrev där i #40… det tog jag för givet att det var så… Oskyldig

simzonites
0

#24 Precis som du skriver behöver olika pälstyper olika behandlingar.

Så jag provar mig fram för att hitta det som ger bäst resultat på just "den katten".

#38 Va härligt att du fick ett sådant bra resultat, lycka till på utställningen!

/Lotta

Annkis54
0

#40 Åh tack…så bra
det är ungefär som när man får ett recept…ta en nypa o det,…o så lite av det… hahahaha
det kan bli vad som helst detFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Helene, precis en sådan har jag i tävttstugan då jag badar kattSkrattande

Ett tips är ju att det går utmärkt att föna katterna i baljan också till en början. Då far varmluften som runt hela katten, sedan då de är nästan torra, så lyfter jag katten till plan yta och "finfönar" för att få bra resultat.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

birma
0

Glad att tråden blivit aktiv igen. Tycker det är sådan bra och lärorik tråd. Hade inte bokmärkt den mitt dumma nöt, men nu gjorde jag det.

Vad är goop, som flera nämner i de senaste aktuella inläggen?

Känner däremot väl till Emu Oil & Aloe Vera Balsam Shampoo. Fick tipset för några år sedan av Birgitta May, att använda det som avslutningsschampo, istället för balsam. Det är mycket bra och jag har varit rädd att Birgitta ska sluta med sin försäljning, då jag fastnat för hennes produkter. Har inte sett det här balsamshampot någon annanstans.

Headturners
0

Goop är ett avfettningsmedelGlad Brukar finnas på utställning å köpa

eller nätet

Sussie