Export till Finland
Jag minns att det fanns en tråd om detta….Sitter och letar info om vad som krävs då man ska exportera en katt till Finland. Men nu frågar jag er erfarna istället.
Hoppas ni kan dela med er. Vad behöver jag göra, vilka papper, pass eller dyligt behövs. Katten kommer vara 12 veckor och 2 dar vid införsel och ska enbart vara till sällskap, men kommer att resa mellan Sverige och Finland under sitt liv.
Tacksam för svar! // Malin

Vet inget om sånt här tyvärr men vet ju att dom har rabies där…
Heléne

"Finland has been an officially rabies-free country since 1991."
http://www.evira.fi/portal/en/animals_and_health/current_issues/?bid=1234
En över 12 veckor men under 3 månader gammal ungdjur kan impoertera utan rabies vaccination.
Om katten skall resa mellan Finland och Sverige, behöver den att gå i Sverige rabies vaccination och serologisk test för rabiesantikrobbar.
Här finns information:
Hej!
Jag har sålt några kattungar till Finland, varav en ganska nyligen.
En Rabiesvaccinering krävs, ej tidigare än 3 månaders ålder. Efter 21 dagar kan katten resa med ett veterinärintyg ej äldre än 7 dagar. EU kattpass krävs med avmaskning mot dvärgbandmask (Droncit) sista veckan innan resan, som vet ska intyga. Givetvis 2 vaccineringar mot kattpest och snuva som vanligt. Katten måste vara ID-märkt och numret klistras in i passet och stamtavlan.
Proceduren brukar kräva 3-4 vet besök, beroende på om din vet kan/vill vaccinera mot rabies samtidigt med den andra sprutan.
Lycka till!
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

#3 Det krävs inte avmaskning mot badmask:
"Av hundar och katter krävs inte bandmasksmedicinering, om djuret införs direkt från Sverige, Norge (utom Spetsbergen), Förenade konungariket eller Irland, eller om djuret införs till Finland inom 24 timmar från den tidpunkt då det har förts bort från Finland. Bandmasksmedicinering krävs inte heller av djur som är under tre månader gamla."