Bästa Julmarknaderna i Europa- VÄLKOMMEN!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bästa Julmarknaderna i Europa: Tallinn ÄR DEN FÖRSTA! enligt Times Online.
Times Online har upprättat en lista över de 20 bästa julmarknaderna år 2009.
Nr 1 på listan är Tallinns Julmarknad.
Times skriver att julmarknaderna har blivit allt mer och mer populärt för varje år. Argumentet bygger på antalet läsarnas tillväxt i julmarknadguiden.
Tallinn`s 8. julmarknaden efter självständigheten äger rum från den 29. november 2009 till 7. januari 2010.
"Pittoreska Rådhustorget tros vara den plats där världens första julgran sattes upp, som ingick i ritualen började i år 1441.. Ogifta köpmän och tjejerna sjöng och dansade runt trädet, som de sedan brände upp", skriver Times.
Arrangörer väntar i år enligt uppgifterna på sajten ca 200 000 gäster. Julmarknaden är organiserad av Event Masters AB.
Även förra året, var Tallinn bland de bästa. Sedan beskrev publikationen att " den värmer upp en frysande själ i den mysiga Tallinn mitt i Baltiska kalla & hårda vintrar.
LISTA:
1. Estland, Tallinn, 29 november - 7 JANUARI
2. Tyskland, Berlin, 23 November - 31 december
3. TYSKLAND, Köln, 27 November - 23 december
4. TYSKLAND, Nürnberg, 27 November - 24 december
5. TYSKLAND, München, 27 November - 24 December
6. NEDERLÄNDERNA, Valkenburg, 21 november - 21 december
7. BELGIEN, Brugge, 20 november - 3 januari
8. Belgien, Bryssel, 27 NOVEMBER - 3 januari
9. FRANKRIKE, Paris, December 5-December 31
10. Frankrike, Strasbourg, 28 november-31 december
11. FRANKRIKE, Reims, 20 November - 26 december
12. Frankrike, Lille, 18 NOVEMBER - 30 DECEMBER
13. DANSKA, Köpenhamn, 20 November - 30 december
14. SVERIGE, Göteborg, 13 november - 23 december
15. Luxemburg, Luxemburg City, 27 november - 24 december
16. Österrike, Wien, 22 november - 26 december
17. Schweiz, Basel, 26 november-23 december
18. Tjeckien, Prag, 28 november - 1 januari
19. Ungern, Budapest, 20 november-29 december
20. Slovenien, Ljubljana, 3 December - 2 januari

Vi kan gärna guida kattfolk i Tallinn om det finns efterfrågan??

Hej, lite väl långt för mig som bor så här långt upp i norr, bland renar och björnar
Men det ser vackert ut.
/
Ulla

Hej Ulla!
Vi hoppas att norrlänningar hänger med, men Tallinn har blivit helt super!
kram
Allan & Rein

Ser underbart vackert ut, dit måste vi verkligen åka
Tack för att ni visar alla dessa bilder verkligen jättekul å se
Sussie
oh vad många mysiga bilder
vad duktiga ni är med kameran Allan & Rein
Kalasfina bilder ..så fint det är där.. och väldigt mysigt… skulle gärna vilja vara där på julmarknaden.
Tack för att du delar med dig.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Go`morron alla mina vänner!
Tallinn ÄR en underbar resemål till vilken skandinavisk-nordisk bestämt smak som helst, för svensk plånbok är där mer än hälften billigare att ha & hämta- alltihop, från superelitariska märkesvaror till vanliga dödligas enkla varor (som vi ) till smak….
Klart att charterresan är bra och billigt( billigare än tågbiljett från Stockholm till Eskilstuna-
, men oftast räcker inte tid att genomsöka alla möjliga möjligheter där
och para par hundra kilometer från Stockholm.
Tips: om någon vill åka i egen hand, är bättre att växla svenska kronor till estniska kronor inte i Sverige, inte heller på båten- utan i Tallinn- växelkontorer är ärliga där och finns överallt i stan, växelkursser är ännu bättre desto närmare till centrumet.
Men att fylla sina julklappsäckar i Tallinn ÄR HIMLA BRA förslag & RESEMÅL.
Nattlivet är ännu galnare, alla möjliga stilbubar, -barer, -danslokaler- man blir helt snurrig i huvudet där….
Har diskuterad redan med flera från svensk kattfolk, att kanske ska vi organisera tillsammans en resa dit ( vi kan hjälpa folk till på plats i Tallinn), resa med en grupp tillsammans, handla och åka tillbaka då…hoppas att sånt ska bli rena nöje för alla vi?
Beror på folkets vilja och önskemål….
Kanske är det nytta av???
kram till alla julmarknads fännsen

Allan & Rein
en bild till, men den har hämtat från Tallinns julmarknadens PR sidan

Hej, nu ser jag att Tallin måste man nog åka till, det verkar helmysigt.
/
Ulla

Hej Ulla!
HELT KLART!
I Tallinn klarar man helt perfekt med engelska nästan överallt, finska är nästan andra språk där
, finns folk som t.o.m. kan svenska!!
I hela Estland HAR 11 gymnasier, där barn frivilligt läser svenska från 1 klass i skolan!!!!
Sverige och svenskarna ÄR i Estland MER ÄN VÄLKOMNA:

Det finns lång tradition i Estland med svenskarna fråm Gustav den II Adolf till Karl den XII och i hela estnisk västkust har svenskarna bott i århundraden…vid sidan av esterna- MYCKET VÄL!
och utan n-n problem.
man får köpa nästan i alla Tallinns supermarkets till och med estiska västkust svenskarnas rökta korv och skinkor av älg, hjort, rådjur kött o.s.v. sånt står skrivet på korv o. skinkettiketer där….
OBS- klart man måste vara vaken om ficktjuvar och sånt- helt samma som i Stockholm…
kram

Hejsan!
Tusen Tack för alla vackra foton! 
Mina släktingar i Finland bara äääääälskar Tallin. De åker över så ofta de kan!! Förut var Stockholm och framförallt Gamla Stan populärast, men nu är det Tallin som gäller!
Kram
Gun-Lis Lehtonen (f.d. Lisa)
S*Amors Troll

#47 hur sagolig bild :-)
Nu blir det kattveckoslut i Tallinn. Jag skulla ju också åkt dit om jag inte just nu hade bara 1 vecka gamla perser ungar här hemma.
Tuija
Vi, d v s Didi, Lina och jag var på kattutställning i Tallinn i augusti. Jag har varit i Tallinn många gånger och där började min första kärlek till det estniska folket. Så jag kan varmt rekommendera en resa dit och jag har själv tillbringat en jul där.
Här kommer några bilder ifrån Felix kattklubbs show i augusti. Lina blev BIS kastrathona båda dagarna och Didi tog sin GIC titel och sitt första CACS.

Två trötta missar efter bedömningarna.

Linan BIS!

Didi slingrar sig!

Didi blir bedömd av Olga Kommissarova.

Utställningslokalen i Kriistine Spordihall.
Förlåt mig att jag "hoppade" in här
men jag tänkte att flera här kanske ville höra om och se lite bilder från kattutställning i Tallinn
.
Kram Bettan.

Tack snälla Betty!
Du ÄR i rätt tid och rätt plats! YES!
Vi älskar Didi!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Underbar lilla kattDam!

KRAAM
Allan & Rein med flera!

Catshow in Tallinn!
Gårdagens kattshowbilder är i hela estnisk media!

AVANTE!
Ha en bra söndag!

kraam

#54 Där synes några bekanta :-)

http://pilt.delfi.ee/album/152581/
Där är kattbilder från Tallinn utställnigen. Finns bl a 2 bilder av halvt min ragdoll som var där och blev IC i går. Han kommer ursprunlingen från Sverige ;-)
Jag har lite studerat estnisk språk och det är kul att läsa estniska sidorna och märka tt jag har inte helt glömt allt
. Nojaa, kanske det hjälper lite att jag är finsk, men faktiskt det hjälper bara lite 

# tack snälla Nina!
Linda Isler ÄR jättevacker katt!

Tack & kram

Vilka härliga bilder från Julmarknad och era läckra katter på julbilder!Vad härligt!
Ursäkta en norrlänning som inte har så stor koll på "utlandet" -kan man åka" finlandsbåt" från Stockholm till Tallin?Hur lång tid kan det ta i så fall?
Ha det gott!
Heléne
#67 Du åker på kvällen från Stockholm kl 17.45 och kommer fram till Tallinn (stavas alltid med två l och två n) kl 10.00 (lokal tid). Det är lätt som en plätt att åka dit. Hamnen ligger i stan så det är inga problem med att ta sig någonstans. Hytten var jättefin som vi och katterna hade. På ditresan med Baltic Queen t o m med heltäckningsmatta.
Du måste självklart ha pass och katten ska vara rabiesvaccinerad och med EU pass.

Tallinn är översättnig till Tallarnasstad, har byggd av danskarna, sedan har tyskarna och 300 år svenskarna, efter svenskarna ryssarna-i tshar förpackning, sedan Estniska Republiken, sedan sovjetokupation och nu igen Estnisk Republiken!!