Värmedyna?
Undrar om ni använder värmedyna till bäbisar och mamma?
Kan det bli för varmt?Har hört en som hade golvvärme och sa att det inte var bra?
Hej!
Jag använde värmedyna till sista kullen och det var toppen för bebben!!! Hon förstod inte från början att hon skulle amma … men efter kanske 12 timmar på värmedynan hände nåt o började började dia! Jag fortsatte använda den då hon var ensam och kunde ha det varmt o skönt när mamman inte var där.
Monica

Jag använder också värmedyna som jag har på lägsta nivån under en filt. Känns bäst så då jag bor i hus och har ganska kalla golv. 
Tycker det är svårt att säga om det egentligen gör någon skillnad men jag tror dom gillar värmen. Men man får nog vara försiktig så det inte blir för varmt för då vill nog inte mamman ligga där.
väldigt sällan, om mamman har fullt upp med att föda och då endast för att hålla bebisen/arna varma under tiden..på svag värme under uppsikt.
När mamman sedan är klar så bort med dynan och mammas värme får bli källan.
Det är väldigt lätt att bebisarna går till värmen i stället för mamman.. och att mamman blir för varm å går från boet..
eller att bebisarna blir för varma och inte kan ta sig från värmedynan..'
Ja det är mitt tycke av värmedyna
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Finns en risk för uttorkning, om de blir för varma. Så man måste se till att det inte blir för varmt, kolla gärna med termometer, kan vara svårt att uppskatta tempen med handen. Och om man använder värmedyna, så ska man se till att mamman kan ligga på värmefri plats i lådan, typ halva lådan utan värme och halva med.
Vet att många hundkennlar brukar gilla värmelampa bättre(sådan de har i ladugårdar till kycklingar och kultingar), då hänger de den på ett avstånd som ger lämplig värme och så att mamman kan undgå värmen om hon vill.
Har man kalla golv, så lägg en frigolitskiva under boredet, så isolerar den bra.(med filtar över såklart)

Jag tänker elektriska värmedynor i den här tråden.
De vet jag kan börja brinna och bli överhettade.Varning,varning!
Min uppfödare har en jättefin "värmeplatta" i plast som hon mikrar och lägger under filten om det behövs!
Annars kan man ta sin vetepåse (som man kan ha om man har värk själv-lägg den i mikron bara!).
Under förlossning är jag alltid laddad med engångsgummihandskar som jag tar riktigt varmt vatten i.Medans mamma katt har fullt upp kan de övriga ligga på lite värme under tiden.(Ett knep jag lärde mej på neonatal i Uppsala när min son var liten och sjuk).
Har ni svårt att få tag på frigo?Gå till en ICA som säljer 2 l ICA juice-de står på stora fina frigoskivor.De får ni gratis!
Heléne
bra förslag
annars kan man ta liggunderlag om man har det hemma
jag har klippt sönder ett sånt:):)
Jag har en elektrisk som är suveränt bra. Man kan ställa in hur varmt man vill ha. Och sen har jag tredubbla handdukar över den. Och bara i halva bolådan så mamma katt kan gå undan och även bebisarna kan kravla av om de vill. Jag har bara använt den när mamma katt inte velat vara hos sina små lr när det bara varit en bebis i kullen. Jag upplever att bebisen blir mkt tystare och lugnare med värmedynan.