Trimmer?
Jag skulle vilja köpa en bra trimmer att klippa ner tjock perserpäls med. Har hört att vanlig hårtrimmer inte funkar så bra på kattpäls, stämmer det? Har ni någon som ni testat och kan rekommendera? Det är ett plus om den inte låter mycket ;)

Jag har en Oster Golden A5 och en Moser max45 type 1245 och jag är jättenöjd med båda.
Kanske Oster är lite tystare och ett snäpp bättre 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Ja, den verkar bra när jag läser runt lite! Men detta med skär är ju en djungel… Jag vill ha pälsen ca 2cm, behöver jag både skär och sk distanskam då?
#2 Du köper ett skär som lämnar längre päls, typ nr 4 eller 5.
Andis har klippmaskiner som är lite tystare och lättare än Oster och Moser.
Du kan titta på www.haromi.se eller www.parma.se
/Lotta
Jag har en Moser 1400 och den duger bra. Låter inte alls mkt tycker jag. Det medföljde 3 olika "plastkammar" så man kan få olika långt när man trimmar. Jag använder ingen av dom för jag tycker det är svårt att få det bra då. Så jag kör på fri hand och det brukar bli bra.
Jag använder den inte så mkt, rakar bara en av mina katter, då duger den jättebra.

Har en moservariant som är stor o klumpig, den låter massor och jag upplever sladden som i vägen. Plastkammarna som ska ge distans i klippet funkar inte utan perserpälsen fastnar… ja jag kör utan plastkammar o tar saxen på min lilla tjej. Det blir inte snyggt men hon trivs här hemma med att vara nedklippt. Jag efterlyser en bra mindre variant utan sladd som laddas vid station istället. Likt det man ser hos frisören.
Någon som har tips på en variant? Där knivarna orkar med den mjuka fina perserpälsen.
Det finns laddningsbara och sladdlösa klippmaskiner för hund/katt du hittar dem bland annat hos www.haromi.se www.parma.se och www.satchmos.se Där finns också många olika klippskär att välja mellan, vad gäller pälslängd. Se bara till att skären passar den maskin som ni väljer.
Jag har köpt in mycket till mitt trim för hund och katt på dessa olika sidor ovan.
/Lotta

Tack för alla era tips. Det blev en Oster Singlespeed med ett 4-skär och två distanskammar. Hann inte läsa det om distanskammarna innan jag beställde, men det var tur de är billiga iaf.

Vad gör jag för fel? Jag provade nyss att klippa honom, men den klipper inte! Pälsen körs igenom kammarna och allt, men den klipper ungefär lika mycket som en vanlig kam… Jag se de där bladen åka fram och tillbaka, så det verkar inte vara något fel så.
har du distanskammarna på??
jag har inte lyckats skära med kammar på
utan bara utan…men då blir det ju nästan helt renrakat
#8 Behöver du ha distanskammarna på? Med ett blad nummer 4 så lämnas 9mm kvar.
Använder aldrig distanskammar utan varierar längd på skären istället.
#9 det beror på vad du har för längd på ditt skär - nr10 lämnar endast 1,6 mm.
Här kan du läsa mer om skär och problem med klippmaskinen osv:
/Lotta

Jag lyckades till slut, men det var inte så lätt som jag trodde. Distanskammarna var ju bara till att glömma, pälsen fastnade mellan kammen och skäret. På magen gick det jättebra att klippa, där lämnade jag kvar ca en cm, men jag ville ha längre på ryggen och där blev det lite krångligare. Det gick inte att klippa för fri hand i luften sas, utan jag var tvungen att hålla i pälsen med ena handen annars puttade bara trimmern pälsen framför sig. Förvånande nog så blev resultatet riktigt bra, rätt så jämnt! Får se hur jag gör med skären, en cm duger ju på sommaren men nu vill man ju låta honom ha lite längre päls…
Tack för hjälpen, allihopa!!