Till hands vid förlossning
Vad har ni till hands när det är dags för förlossning? Något jag har glömt?
- Hushållspapper i bitar - för att torka och massera kattungarna med om honan behöver hjälp.
- Papper, penna och klocka - för att anteckna tidpunkt för födseln av varje kattunge, ungens födelsevikt och om respektive moderkaka kommit ut m.m
- Våg - för att väga ungarna och kontrollera födelsevikten.
- Slemsug (finns att köpa på djursjukhus eller välsorterade zoobutiker)
- Bäddmaterial att bädda rent med. (Exempelvis gamla lakan)
/Lotta
Om avnavlingshjälp?
Själv använder jag mina renskrubbade naglar till avnavlingen då jag tycker det fungerar bäst och snabbast,det blir ju mest likt mammans egna avnavling samt att man får en automatiskt hopklämmning av strängen.
Numer vill jag även ha en liten grövre sytråd till hans,det har hänt mej en gång att en navelsträng blev av för nära magen och blödde mycket,det gick inte att stoppa med klämmning utan tråd blev ett måste.
Jag använder aldrig papper utan tunnare frottéhandukar.
#1 tack, det hade jag missat. Även jag använder naglarna och har en flaska desinfektionsgelé till hands till händerna. Lukten dunstar snabbt. Har aldrig behövt använda tråd, brukar hålla om navelsträngen en stund tills blödningen upphört.
/Lotta
/Lotta
Jag använder oxå små mjuka frottehanddukar. Och jag använder naglarna till navelsträngarna.
Jag har en liten bok för varje hona som jag skriver upp vikter ,datum och klockslag och annan info i.
Som bäddmaterial har jag badlakan som jag köpt speciellt till katterna. Som jag tvättar efter varje gång de använts såklart. 
det finns små navelklämmor att använda
jag har gjort det vid de senaste kullarna..funkar jättebra
är det här som du tänker skriva o fixa ihop ett förlossningskit Lotta

Jag som "riskerar" att få maskade katter har alltid en märkpenna så att jag kan märka vita kattungar direkt.
En godispåse till mig själv ligger också i Kattungeförlossningskorgen så att jag kan fylla på om jag blir allt för trött.
Stolt ägare till tre La permer

Kaffe till värksvaga honor? Jag som inte ens dricker kaffe…
När jag hade en kull för 25 år sedan var det en dextropurblandning som gällde till utmattade kattmammor :)
Jag hade även gamla dagstidningar ( de hade legat en månad och fått bort trycksvärtelukten) som underlag under bomullslakan för att hålla värmen i bolådan…
Ni kanske har värmedynor idag eller värmeflaskor med varmt vatten?

Jag brukar plocka fram allt i God tid innan, viktigast för mig är sugen som alltid ligger på samma ställe ovan diskbänken i en korg,
Annars: Bumullsdukar till torka de små med, tycker papper fastnar på små våta bebisar
Papper, Penna, Våg, Sax , tråd, vatten i skål, och helst en gubbe som kan ge den service jag behöver, kanonbra då man behöver dricka mm
Bäddar gör jag innan, har sen ett bomullslakan jag byter med då mamma o små kommit t ro. Vi har bomullslakan, påslakan som bäddmatrial, frotte kan de små klorna fastna i.
Klockan har jag ju på väggen, men antecknar efterhand, aldrig haft exakt tidpunkt, kan ju vara om de föds innan 12 slaget om kvällen då:))
Andvänder inget för värme, värmedyna kan göra de för varma och uttorkade, de håller värmen bra med en mamma som ligger hos dem. brukar däremot ha en fleecefilt som jag rullar ihop, de brukar dra sig under denna för få värmen de behöver då mammakatt inte är där tex
Till mammakatt blandar jag druvsocker med ägg gula & har vatten i närheten jag sprutar i henne, de brukar uppskatta denna ompyssling
/ Carina
Tack för alla svar!
#5 Nej detta är till mitt projektarbete, som en del av er vet så har jag hållt på med det till och från
Nu måste det bli klart så att jag får ut mitt diplom. Det är sista delen för att bli diplomerad djurhomeopat. Anledningen till att det legat nere sedan jag slutade utbildningen dec. 2005 är att det hänt mig så mycket personligen, suck, jag som alltid brukar försöka få allt klart på en gång. Men nu ska det som sagt blir färdigt och skickas in.
Jag har valt att skriva om kattuppfödning ur ett helhetsperspektiv, med homeopatiska behandlingstips. Förhoppningsvis kommer jag att ha detta kompendium till försäljning så småningom.
/Lotta
/Lotta
kanonbra tråd
mycket man inte tänker på
jag har klippta såna där underlägg,,som man har när man campar. Detta har jag längst ner i botten på lådan. håller värmen jättebra.
papper tycker jag prasslar för mycket.
#10. lycka till då Lotta…hoppas att du snart blir färdig
jag köper gärna ett kompendium.
Jag har även stetoskopet framme,tänk vad man kommer på,det är skillnad på när det gäller så att säga,än att tänka så här när det inte är aktuellt
hmm.man är nog lite automatiserad
#8 Det fungerar nog bra det med till mammor som behöver energi,till människan som inte dricker kaffe får väl ta till lite Red Bull.
Lycka till samzonites med ditt projektarbete
#11 och #12 Tack! Ska bli så skönt när det är färdigt. 
/Lotta
/Lotta
putt
putt
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
putt.. försöker hålla den här tråden uppe för Zaharahotnigth
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#11 Smart med liggunderlägg! Och de är ju lätta att rengöra också.
puttar upp denna oxå
o påminner Simzonites om förlossningskitet
#18 ha, ha Annki det hade jag glömt bort
ska se när tiden räcker till för att skriva ihop något om detta.
/Lotta
Lotta, Lotta, Lotta
du har några veckor på dig

sen måste jag ha det
#20 oj, du menar själva kitet
då ska jag se så att jag har alla medel hemma och plocka ihop det till dig.
/Lotta
bra

Vad innehåller kitet?
# 23 det innehåller de homeopatiska medel som man har stor nytta av i samband med förlossningen och tiden efteråt.
/Lotta