Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 566 ggr
IdaJ
0

HCM

Läste just artikeln om HCM på katter i fokus. Vi scannar våra egna avelsdjur för HCM även om det är dyrt och en ganska osäker "frisk förklaring" eftersom vi tycker att det är viktigt att försöka förebygga ohälsa hos katterna om möjlighet finns.

Hur gör ni andra uppfödare? Och varför har ni valt att scanna eller inte scanna era katter?

(om det är möjligt kunde man kanske lägga in den artikel även i vårt artikelarkiv?)

Uffe
0

Jag kan fråga den som skrivit artikeln om vi får kopiera den

Kittentotts-deleted
0

Kan inte mkt om detta! Här är det Dna på katterna man testar gällande pkd. Men jag har en vän som har annan ras som scannar sina, fast jag har bara lyssnat lite grann.

Uffe
0

Ä så länge är de väl ultraljud som gäller ang HCM

Annkis54
0

Jag köpte mig en ny avelshane för nåt år sen o fick efter köpet reda på att han far hade HCM. Fick då ta reda på vad det var o vad som gällde. Det enda jag hittade då var Main Coon-katternas hälsoprogram. Jättesvårt tycker jag för att man ska ta första ultraljudet när de är 1 år…sen vänta tills de är 2 år o ta nytt. Är då katten "fri" så kan man ta en kull…(nåt åt det hållet har jag för mig att det var) men man skulle ändå fortsätta att ta u.ljud varje år. Nu blev det så att den katten inte finns med oss längre så jag har aldrig testat. En svårighet till är ju att det inte finns så många ställen som för u-ljud för HCM. Det ska ju vara hjärtexperter. DNA test görs på Main Coon o Main Coon relaterade katter men inte på andra raser. Hoppas jag inte har upprepat vad som stod i artikeln för jag har inte läst den. Den dagen som det går att DNA testa perser o exotic mot HCM så kommer jag att göra det på alla mina katter. Samma som PKD.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Uffe
0

Ja DNA-tester är ju att föredra, snabbt och enkelt. Och sen vet man med säkerhet,