Ny katt
Jag tänkte jag skulle berätta att jag ska snart hämta hem en ny(lite gammal) katt som just nu sitter i karantän med sin syster.
Denna katt har omhändertagits enligt djursskyddslagen men undslapp avlivning, viket ett 15-tal andra inte gjorde
Jag förstår inte hur det kan sitta folk ute i landet med katter, inköpta av uppfödare, som är så vanvårdade att dom är i det närmaste döda.
VAD GÖR VI för att undvika att sådant händer??

Hejsan,
Vad gör vi ?
Inget….
När vi märker eller hör talas om det så blundar vi och tänker dom har det jobbigt nu,….. det blir bättre sen.
Eller så är det någon vi känner och har sammarbeta med, ja då gör vi väl ändå mindre.
Frågan är ska vi värna om personen eller katterna…..
Jag för min del tycker att det är bättre att dra upp en sådan händelse en gång för mycket än en gång för lite.
Folk i Sverige blir nästan aldrig dömda, men när djuren väl har ifrågasats, då måste vi förstå att detta är allvar.
Sen måste vi sluta köpa av dom.
Det är som SITE försöker få oss att förstå.
Gorillans hand som vi använder som askkopp, kommer att ersättas med en ny, så fort vi köper den…………..
Det skulle inte skjutas Gorillor, Tigrar, och
Noshörhingar om ingen köpte………………..
Förstår inte hur man bara kan blunda och ge personen en klapp på axeln att det blir bättre snart.
Jag tycker att om man inte anmäler vanvård så är man faktiskt på ett sätt medskyldig, för man låter det ju fortgå.
För några veckor sedan var jag och hjälpte till att städa upp på ett sådant ställe med för många katter och noll skötsel.
Det var en syn jag sent kommer att glömma, och för att inte tala om i vilket skick katterna var i…. :(
Den personen blev anmäld av en som var uppmärksam på misstänkt vanvård. Myndigheterna gjorde visserligen en hel del fel på vägen i detta fallet som drog ut på det hela, men nu är alla katter borta därifrån. Flertalet av dem har självdött/avlivats pga vanvården.
Man gör som så att man anmäler det. För djuren kan ju tyvärr inte göra det själva.
Min uppfattning är att det generellt är så att man värnar mer om uppfödaren/kattägaren än om katterna. Ett bra exempel på det är perserkatterna som lämnades i en barack helt utelämnade åt sig själva.
Det är väl det som är tur att man kan faktiskt anmäla anonymt om man vill det :)