2 hanar...
Har en hane på 1,5 år och en på 8 månader. Båda tänkt till avel. Nu går de tillsammans med mina honor men min fråga är när det är dax att skilja på de. Ska jag vänta tills 8 månadern blir könsmogen eller tidigare? /´Laila

Laila,det kan gå fortare än du anar.
Jag har haft ett flertal hanar som parat vid 8 månader och som jag inte märkt nånting om att dom "blivit" könsmogna.
Bogdan blev pappa då han var knappt 10 mån,Johnny Bravo likaså och Winter var inte ens fyllda 10 mån då han blev pappa så jag skulle nog separera dom så dom inte parar samma hona.
Lycka till med dina hanar.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Varför dela på dom? Har man en gång delat på dom så kan de kanske inte gå tillsammans igen sen. Då måste man ha dom åtskillada jämt och det är ju inte så kul. Bättre att ha koll på när honorna börjar löpa tycker jag….

Jisses, ja med tanke på att den yngre hanens pappa parade vid 8 månader så då ska jag sära på de redan nu. Ingen av mina honor löper som tur är. Tack för svaret…

Ok, nu är jag lite vilse här. Hade ju varit kanon om de kunde gå tillsammans som du skrev #2 och att jag håller koll på honorna. Kan det gå att ha två könsmogna hanar tillsammans? Just nu är de lekkompisar.
Jag kunde ha mina två tillsammans ända tills jag haft dom åtskillt då var det kört sen. Så nu har jag bara en hane hemma för jag har inte hjärta att ha en instängd. Ja vill ha mina katter lösa i hemmet.

Ska testa och se om det går att ha dessa tillsammans för de är bra kompisar just nu. Får hålla stenkoll på honorna. Tack för alla tips. Fler som har erfarenhet så skriv gärna en rad.
/Laila
Hej!
Jag har mina 3 fertila hanar tillsammans.
De är 15 mån, 2 år och 4 år gamla.
När någon av dem parat honor kan det bli oro i lägret liksom när någon varit borta på utställning under en helg.
Nattetid delar jag på dem och har en av de äldre hanarna i eget rum.
Tror att det hittills gått bra pga att de har hela huset till sitt förfogande och inte behöver vara "inpå" varandra.
Räknar med att kastrera den äldsta hanen så småningom och att detta förmodligen inte fungerar hur länge som helst då jag sett tendenser till spänningar mellan de två äldsta.
Har inte haft mina honor på p-piller (förutom en som löpte väldigt tätt) utan separerat dem från hanarna under löpperioder istället.
MVH
Kristina

Jag har oxå haft mina hanar tillsammans och det har funkat bra,tills en dag då jag tog ut en hane för parning och det blev då lite oro i "lägret" då han skulle tillbaka.
Håll koll på honorna för hanarna märker ju långt innan vi märker nåt att en hona löper.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Håller med #8, håll absolut stenkoll på dina honor.
Hanarna märker långt före dig att honan löper och vips står du där och vet inte vem som är pappa.
Visst är det väl också så att enligt Sveraks regler får en hona inte parar med annan hane förrän efter 3 veckor? Om då båda hanarna varit på pch parat, ja då har man begått ett regelbrott? Så om man ska hårddra detta är det inte tillåtet att låta fertila honor gå med flera fertila hanar?
#9 Starta gärna en ny tråd om detta
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Tack för alla åsikter och råd. Ska nu defenitivt låta de två gå tillsammans. Tack alla…/Laila