Home Sweet Home
Hemma igen efter en underbar vecka (drygt) på amerikanska västkusten. Roligt med utställningsbesök och sightseeing men allra roligast var ändå att få återträffa alla gamla (och några nya) vänner, både kattrelaterade och andra.
Hemresan gick bra med två katter i kabin som nu sitter i isolering här i mitt kontor. Två underbara tjejer har jag fått med mig hem, kossor båda två. Jag skall försöka ta ett par vardagsbilder lite senare idag och dela med mig :) Lite info så länge:
Tjej 1: Whispurwnds Gimme More of CyberCats - kallas Gem, GeeGee, Princess
(e: Vondeens Oddyssey, Leicys odd-eyed svart van x Marcus Sacred Cat of Whispurwnds, calico som vi samäger) är en klassisk vitfläck med underbart uttryck och stoooor mage, för om en dryg vecka nedkommer hon med bebisar efter GC, RW Genasquas Bellini of Whispurwnds (Vit, maskar svart-vit). Så här kommer solida för första gången!
Tjej 2: CH Sunny Ridge Callie of CyberCats - Kallas Callie kort och gott
(e: Budmars Ringo x Budmars Debutante) är en extremt söt tjej med häftig teckning och jätteögon. Hon ser lite ut som en kattunge ännu trots sina 1 1/2 år, tanken var annars att hon skulle varit GC innan hon kom över, men det kändes inte vettigt att ta ut henne förrän hon fått sin första kull så därför är hon nu här. Hon är dock inte dräktig utan det får jag fixa själv :)
Hoppas ni alla haft det gott, och jösses vad hösten gjort framsteg mot vinter på så kort tid!
Gratulerar till dina nya katter
Ser fram emot bilderna
mvh
Sussie
wwww.headturners.se

Välkommen hem 
Stort grattis till dina nya och kommande katter/kattungar.
Måste fråga..: att låta en hon flyga när hon är så nära förlossning ..är det bra ?
Jag kan ingenting om hur katter reagerar på själva flygningen, men att byta hem,resa så långt & länge …så nära inpå förlossningen …jösses så stressande för missen
.
Ser verkligen fram emot bilder 
Håller nu tummar och tår för att allt slutar lyckligt.
Kram Mia
// Mia

#1 Tack, tack - bilder kommer :)
#2 FULLT förståelig fråga Mia, och en som säkert många tänker när de läser vad jag skrev, så jag skall försöka svara ganska långt. Vi tänkte igenom detta mycket länge och noggrant innan vi beslöt oss att göra så här. Tanken var egentligen att hon skulle varit relativt nyparad när hon reste, men av ett antal olika skäl blev det inte så (det fanns flera skäl, men huvudorsaken var att parningen skedde tidigare än planerat då de vistades tillsammans för att lära känna varandra när hon inte löpte… trodde VI ja!!).
Efter många frågor till veterinärer och andra uppfödare som skeppat/rest med dräktiga katter så kom vi i alla fall fram till att, om man inte kan flytta när parningen är nygjord, så är faktiskt tredje trimestern den bästa - början-mitten av den. Under andra trimestern är chansen som störst att honan kastar sina ungar på grund av stress medan sista tredjedelen av dräktigheten är den tryggaste - samt att honan på grund av sitt framskridna tillstånd också är fylld med hormoner som generellt gör henne lugnare och mindre stressbenägen.
Gem är otroligt lugn och nöjd i sin dräktighet och var helt ostressad av allt som hände under resan. Vi bodde ihop under den dryga vecka jag var där, hon accepterade mig och vi bondade bra. Jag hade med mig ett "pop up tält" som tjejerna vistades i under hela resan bortsett från själva flygsträckorna då de var i den största sherpa-bagen som är godkänd för "in cabin". Man får inte ta ut katten under flygturen, men jag stack in handen i den då och då för att mysa, samt hade med mig en spruta med böjd tipp för att kunna ge dem vatten, både Gem och Callie spann högljutt så fort de fick uppmärksamhet - men det var också de enda ljud de gjorde under resan. Tjejerna känner varandra väl sedan de var kattungar och är goda vänner - säkert fick de också en hel del trygghet av varandra.
Självklart var både Leicy och jag trots allt förarbete oroliga, men så här i efterhand kan jag konstatera att hon inte märkbart har reagerat negativt på resan. Med detta inte sagt att jag rekommenderar att resa med en högdräktig katt - inte minst p.g.a. de mänskliga nerverna :)

Hej Emma !
Så gullig du är som skriver hur ni tänkte.
Du skall inte alls behöva försvara dig.
Alla tänker vi olika.
& att ni har tagit bra ..BÄST- hand om dem under resan finns nog ingen som tvivlar på 
P.S Är det Sherap Bag strl M som är den största som är godkänd "in cabin "?
Det kanske är olika beroende på vilket bolag man flyger med, för jag hittade ingen info gällande det !
Jag frågar för att det är en sådan jag har :-)
Lycka till med dina fina Kossa.
Kram Mia
// Mia
välkommen hem Emma. Ska bli spännande att se kort på dina nyförvärv:)
Grattis grattis till två underbara katter! Men funderade lite på detta med hemresan. Hade du något special tillstånd från Jordbruksverket att ta hem dem? Jag har själv en hona på väg hit som ev. är dräktig. Och var i kontakt med Jordbruksverket och fick då veta följande:
"En dräktig katthona får inte transporteras de 2 närmaste veckorna före beräknad födsel av ungarna. Katthonan får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter att hon fött ungar."
LM

LM:
Jus det har jag också funderat över, då jag för ett antal år sedan var i den situationen att jag skulle ta hem en dräktig hona.
Jag fick det här svaret av Jordbruksverket att det inte är tillåtet närmare än 14 dagar? Jag antar att det är med tanke på honkattens hälsa och kattungarnas också.
Lisa

Halloj #6,
Nej, det hade jag inte. Jösses - alla dessa timmar som gått åt till att gräva igenom regler och hitta alla papper och fylla i rätt (tjejerna kom med varsinn "telefonkatalog" av ifyllda dokument och intyg), men detta hade jag missat.
Nu var hon ju 1 1/2 vecka från sitt planerade datum så det var inte sååå långt ifrån, men men. Man lär sig något nytt varje dag, tack för infon!
Emma
Ja, det kanske man kan säga när man kommer till en utställning också och missat regeln om 15 dagar innan utställning skall vaccination göras. "Det är ju bara 12 dagar, såå inte så långt ifrån"! Tror du man kommer in då?
Regler som dessa är till för katternas bästa. Skulle du själv vilja flyga så långt och vara höggravid? Förresten flygbolagen skulle inte godkänna det !
LM

Hmm LM, jag vet inte riktigt vad du vill att jag skall säga annat än det jag redan sagt? Hur jag resonerade och researchade inför resan har jag redan skrivit i inlägg #3 - jag hade kunnat hämta henne tidigare (dock inte direkt efter parningen) men VALDE att göra det i början/mitten av 3e trimestern, just FÖR hennes skull. Nu gick ju också allt bra, tack och lov…
Jag följde de andra 10,271 regelverken men missade den regeln, trots att jag trodde att jag gjort allt rätt. Alltså kan jag inte göra något annat när jag får den här informationen (i efterhand, när hon alltså redan är inne) än att tacka för den och följa den om det någonsin blir så att jag tar in en dräktig hona igen. Vad vill du mer, skall jag anmäla mig själv till jordbruksverket?
Jag gör mitt bästa för att vara jätteöppen på det här forumet om många svåra och känsliga ämnen, för att ett bra sätt att lära sig - särskilt om man är ny - är av varandras erfarenheter.
Jag försöker vara ödmjuk och ta till mig av andras åsikter och erkänner öppet när jag har fel, men skall det leda till (i min åsikt) onödigt otrevliga reaktioner lär det enda det leder till vara att jag gör som de flesta andra gamlingar här och håller tyst utom då det gäller grattisposter.
Så slipper ni anonyma läsa om sjukdomar, behandlinar, defekter och annat trist och onyttigt ;)
Emma…gör inte det för guds skull:):)
många många uppskattar dina inlägg….**mycket
**nu blev det en miss…o katten klarade detta elegant
nog om detta
färdigdiskuterat om detta tycker jag:)

# 10 Emma du skriver så mycket bra och om så
intressanta saker att läsa och lära.
Du delar med dig av din glädje och sorg till oss andra här.
Så fortsätt skriva Emma det uppskattas otroligt mycket.
kram Lillevi
Generosa´s Perser
www.generosas.se

Är det SÅ stor skillnad att ta hem en katt från USA ? Jag menar i jämförelse med ett Europeiskt land.
Ka du kanske berätta vad det är för regler som gäller, du skrev någnstans att du hade en hel mapp med papper för varje katt, det vore väldigt intressant att få veta hur det är.
Lisa

#11 - #12
Tack skall ni ha, det värmer mycket :)
Vill bara förtydliga: Jag menade inte att på något sätt ursäkta att jag bröt mot reglerna - det var helt upp till mig att se till att jag gjorde allt rätt och jag missade detta, inget snack om saken.
Det jag reagerade emot var den hårda tonen mot ett ärligt misstag - hade jag försökt mörka hade det varit en annan sak. Bästa sättet att lära av varandra är att vara öppna och kunna ha högt i tak!
#13 Ujuj, det här behöver egentligen en egen tråd. Ja, det är jätteskillnad. Jordbruksverkets blankett är bara början. Sedan skall USA's eget exportintyg till, i 7 (!!!!) kopior till olika instanser, utfärdat av vet med särskilt tillstånd för detta. Alla papper skall, när de är färdiga, in till USDA (United States Department of Agriculture, alltså deras jordbruksverk) och går igenom med lupp, och stämplas av specialtjänsteman - samt att det från USDA tillkommer ett par papper om att allt är ok. Varje steg kostar pengar, ofta MYCKET pengar, tar tid och är bökigare än du tror är möjligt innan du går igenom det för första gången.

jag läntar också efter bilder och önskar den blivande mamman lycka till. hoppas att du får en stor fin kull med vackra katter. Låter spännande att importera från USA.