Ej godkända färger...
Visst är det så att om jag har en katt som har en icke godkänd färg kan jag ändå ställa ut den (utan att kunna få certifikat). Om katten får Ex som bedömning kan jag använda den i avel och har rätt att registrera ungarna (som då får kontrollstamtavla?)
Finns det några planer inom SVERAK/Fife att godkänna fler färger hos perser? Jag skulle gärna se att man godkände de färgvarianter som IDP godkänner. Bl.a fler godkända silver/golden med kopparögon. Vitfläck hos silver/golden samt maskade katter med silver/golden samt vitfläck.
När FIFe arbetar emd att godkänna nya färger så sker det ofta på en nivå där klubbarna inte är inlandade. Om vi här i Sverige vet något om det är om en motion till FIFe behandlas på SVERAKs årsmöte. I dag är motionsluntan inte klar, så jag vet inte vad som kommer i den från Svenskt håll. Sen kan det ju komma motioner ang nya färger från vilket förbund som helst i Europa men det vet vi som sagt inte.
Det stämmer att du kan ställa katten och få en ex bedömning och därmed avla på katten. De kattungar som får en icke godkänd färg registreras med ett x framför färgen i en RIEX-stamtavla. Avkommor i godkända färger registreras som vanligt.
Nu hoppas jag att jag har rätt annars får ni hoppa på mig 
Viviane har godkänd färg men har en svartsköldpaddsgolden chinchilla i sista led och har därför kontrollstamtavla så jag antar att kontrollstamtavlan hänger kvar tills den icke godkända färgen trillar ur stamtavlan. Och att avkommer med godkänd färg oxå reggas med kontrollstamtavla.
Är det för sent att skriva en motion till sveraks årsmöte?
Har din katt en godkänd färg borde den ha en LO-stamtavla, vad har den för regnummer? Står det LO framför det är det en normal stamtavla
Ja det är för sent att skicka in motioner, det skulle varit gjort den 1 december om jag inteminns fel.
Sen en motion om godkännande av nya färger skall vara mycket väl genomarbetad, så har du sådana funderingar så kontakta din klubb om de är intresserade av att hjälpa dig. Det är klubben som skickar in motioner, inte de enskilda medlemmarna
Får väl övertala min klubb att skriva motion till nästa årsmöte då 
Hon är överförd från IDP och hade där (S) SES LO… regnr men har nu från SVERAK (S)SVERAK RX…
Stamtavlan finns här om du är intresserad… Den enda anledning jag kan se är för RX är katten med x fy 12 längst bak i stamtavlan.
Det förstår inte jag, men jag lovar att kontakta SVERAKs kansli och fråga
Dessutom så kan jag inte se något hinder att ta certifikat på katten, färgen är godkänd, men jag skall som sagt kolla upp det med stambokföraren
Om det inte är för att hon är färgändrat från chinchilla till shaded? Men det var på en domares bedömning…
Hon har iallafall gått tillräckligt bra på utställningarna så att jag får regga ungare efter henne och det är ju huvudsaken…
Men det är ju alltid trevligt att veta orsaken :) så tack för att du kollar upp det!
Spelar ingen roll att hon är färgändrad, färgen är ju godkänd 
Nejdå, hon har två CAC. Jag kanske har formulerat mig lite otydligt :)
Min fundering kommer av att hon ska paras med en blåtabby och det kan ev. ge icke godkända färgvarianter som ändå skulle vara användbara i mitt avelsarbete förutsatt att jag får registrera ungar efter dem…
Ok då är ja med, men jag ska i alla fall kolla upp din kontrollstamtavla
Nu har jag varit i kontakt med SVERAK.
Det är precis som du tror, katten har fått en RXstamtavla på grund av den icke godkända färgen i 4de generationen.
Din katt har ju tagit två cert och är i och med det avelsgodkänd, men det visste du säkert, när du reggar kattungar första gången så skicka med kopia på en bedömningssedel.
Uffe