P-piller eller kastrering.
Angående P-Piller till katt. Min Perser Snuttan(född 1990) fick under något år P-piller för att få tyst på ylande som började då hon var omkr.6 månader.
1994-95 så började hon att "hålla efter" mig och var väldigt envis. Jag tog upp katten för att se om det var fel någonstans. Det var det. Det rann ur rumpan på henne och hon hade väldigt ont,så det bar iväg till veterinären som konstaterade att ett bortagande av livmodern var nödvändigt.Det hade bildats en cysta och förmodligen berodde det på p-pillren.
Jag har två huskatter också, varav en hona som är steriliserad samt en hanne som är kastrerad.
Skall katten inte gå i avel finns ingen anledning till att man inte kastrerar henne.
Det är ett känt fenomen att p-piller kan ge besvär i form av livmoderinflammationer och juvertumörer
Min 5-åriga perserskogis var INTE kastrerade när jag köpte henne i höstas. Nu är hon det, just för att det inte kändes bra att hon skulle tvingas knapra på p-piller år ut och år in för att jag skulle slippa hennes "konserter" (hon är innekatt, så ingen risk för tjuvparning).
Kastrering är det enda alternativet på lång sikt, när det står klart att katten inte ska ha någon kull.
Om jag har en katt som inte ska gå i avel, då ser jag absolut den kastreras. Detta med p-piller är en nödfallsgrej, inget man kan köra med längre tid utan risk för livmodersinflammation.
Jag ger bara P-piller om en avelshons skulle råka löpa vid fel tillfälle
Dockan är makaläs på det. Anmäler man henne till en utställning så löper hon garanterat 2-3 veckor innan utställningen när det är helt kört att dra henne. Då vill det till att ha p-piller när man har en fertil hane dessutom.
en hon gör sökert så bara för att hon inte vill ha jobbet med bebbor 
Ha Ha Uffe! Nä hon vill nog hellre ha Bebbar husse än sitta på en utställning, Förslag: säg t henne ni ska åka på utställning(Lura), men så låter du para henne istället. Vad bra detta varit om det nu gick planera genom lura tjejen. Men jag tror hon vill ha bebisar.
Ja i valet mellan utställningar och bebbar kan nog valet blli svårt, för hon tycker att utställningar är tråkiga.
Men det är en bekväm madam det där så helst av allt vill hon nog ligga på husses mage och äta skinka 
Kastrering är absolut det bästa för katten om hon inte ska användas i avel. P-piller ska ej ges under en längre tid, en av de största riskerna är att honkatten drabbas av juvertumörer. Alla veterinärer ska idag upplysa om de biverkningar som p-piller kan ge och rekommendera kastrering istället, (fick jag lära mig då jag läste C-15 i våras, kurs för läkemedelshantering, att ge injektioner m.m som djurvårdare)
Även mentalt påverkar p-pillrena katten negativt efter lång användning, honkatten kan bli lättirriterad, vresig och svårhanterlig.
/Lotta
/Lotta

Jag använde p-piller på min husis några månader innan jag kastrerade henne och min skogis hona fick p-piller tills hon skulle paras. Men jag skall kastrera henne efter en kull till efter denna så det blir två kullar allt som allt. Var det tänkt ialf.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ja det lät kanske lite dumt uttryckt det där med att "få tyst på ylandet"
men det är ok,Vi fick i alla fall sova och det var nog även en lättnad för kattstackarn
I kontraktet för min katt blev det inskrivet att hon inte fick användas för avel.Detta berodde nog på att Snuttan var och är så liten till växten. Jag antar det. Jag övertog Snuttan av min dotter 1990(allergi)men vet ej om hon fick någon förklaring eller hennes f.d.detta till varför. Men nu är damen 16 1/2 år. Hur gammal brukar en Perserkatt bli egentligen. Hursomhelst så tycker även jag att kastrering är det bästa,om man inte ska använda den till avel.
Va underbart få höra om din Snuttan. Jo gällande ålder på en Perserkatt så har jag hört fler i denna ålder som din är, och de som blivit äldre än så. Åh detta är verkligen intressant med ålder på Perserkattern, den kan alltså bli väldigt gammal om den har ett bra liv & är frisk. Jag själv har yngre katter då jag inte haft katteri längre tid. Hoppas verkligen hon får många lyckliga år till!
Det där med katters ålder är ju väldigt individuellt, men en 12 - 13 år är väl det vanligaste, nu kan jag inte hålla reda på vem som skriver vad och var
men i någon tråd finns det en som är 20 år om jag inte minns fel