Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1705 ggr
Amorstroll
0

Skrämskott om FIP !

Hejsan!

Jag måste bara få berätta om hur vissa djursjukhus skrämmer upp nyblivna kattungeägare!

För ca 3 och ett halv år sedan sålde jag en jättesöt smokeperserpadda till ett ungt par i Dalarna. De första månaderna mådde hon kanon i sitt nya hem som också inkluderade en äldre huskatt. I samband med att hon bytte kattungetänderna till de permanenta tänderna blev hon väldigt lös i magen och jag gav dem de råd jag kunde med bl a majsvälling och annat som är skonsamt för oroliga magar. Trots detta råd vände sig det oroliga paret till Falu djursjukhus som verkligen skrämde upp dem med att informera dem om att kattungen troligtvis bar på coronaviruset och hade nu nog drabbats av den dödliga sjukdomen FIP!

Tjejen ringde till mig jätteledsen och grät över detta besked. Vi kom överens om att jag skulle ta tillbaka denna kattunge eftersom jag ställde mig väldigt frågande till den diagnos de fått. De skulle få en ersättningskatt gratis från mig. Vi sammanstrålade hos en på den tiden god vän och vi bytte ut kattungarna. Jag tog tillbaka den då nästan 6 månader gamla "sjuka kattungen" och de fick en jättesöt bruntabby persertjej i ersättning. Samtidigt fick de helt gratis nya kattungeleksaker, klätterställning, sand, mat etc… eftersom Falu djursjukhus hade informerat dem om att smittan kunde finnas över allt i deras hem och bad dem kasta alla kattsaker och storsanera sitt hem…….

Naturligtvis vågade jag inte ta in denna "FIP-sjuka" kattunge i mitt hem med övriga katter hos mig. Därför hade jag vidtalat en dam i grannhuset där jag bodde att ta hand om henne som ensam katt för att se hur hennes s k sjukdom skulle utveckla sig. Hon hade nämligen vid ett flertal tillfällen sagt att hon funderade på att skaffa en ny katt när deras 19 åriga huskatt nu hade gått bort. Vi skrev kontrakt att hon fick henne helt gratis men jag bifogade utlåtandet från Falu djursjukhus som verkade helt vansinnigt enligt mig. Jag betalde förresten till det unga paret  1.500 kronor för deras undersökningar och prov på Faludjursjukhus.

Nu har denna kattunge växt till en vuxen hona, över 3 år har passerat och hon har aldrig haft några problem med varken magen eller några andra konstiga symptom. De enda tillfällen hon har varit hos veterinären är när hon skall få sin årliga vaccination.

Den nya ägarens dotter köpte ett år efter denna överlåtelse en perserhane också ifrån mig och katterna träffas lite då och då bl a när någon av dem behöver tillsyn av sin katt. De leker och har hur trevligt som hellst ihop. Nu väntas det t o m kattungar…….!

Visst kan man undra över vad vissa djursjukhus sysslar med!

Lite tankar

från mig Lisa L S*Amors Troll

Kittentotts
0

Vissa djursjukhus kallar högre halter av Coronavirus också för fip. Va med en vän för ca 2 årsen på djursjukhus i Göteborg, hennes hona behövde snittas då en kattunge låg fel. Kan säga jag blev lite chockad då de sa den där fip kattenFörvånad

Jag protestade naturligtvis, men de sa att alla katter med coronavirus kallar de fip katterFundersam

Hon lever och mår bra, aldrig varit sjuk någonsin, och den katten är idag 5år

Ja det är hemskt hur vissa Veterinärer uttalar sig.

/ Carina

Amorstroll
0

Ja, visst är det vansinnigt!

Nu visade det sig att kattungen hade lite höga titrar, MEN titrarna kan vara höga av andra sjukdomar också, inte enbart av just coronaviruset! Hon hade ju bevisligen varit väldigt lös i magen till och ifrån i någon vecka…. Men därifrån till att dra en sådan slutsats samt skrämma upp dem på detta vis!!! OTROLIGT DUMT!!

Hälsningar Lisa

heliotropes
0

Det där har jag hört av flera,köpare som har blivit lessna och uppskrämda ….för att att veterinärer tagit till ordet FIP=dödsdömd på en katt med coronaantikroppar- som finns i många olika stammar- Det är ju så fel och missvisande det kan bli.

Det är ju samma sak som att säga att en katt har snuva pga.att det finns antikroppar efter en vaccination.:/

En katt skiljer sig väldigt från tex.hund som är ett flockdjur,när det gäller hanteringen i kroppen av antikroppar som bildats,hunden "jobbar" bort sina antikroppar men endel katter kan bli bärare av dem resten av sitt liv…det som är lurigt med katter är ju att endel kan bli smittbärare av olika sjukdomar som de kan smitta ner andra katter med…det är ju därför viktigt att ha minimalt med stress i ett hem med flera katter.
Det är ju känt att stress och nergåddhet kan aktivera en ev.smitta.Endel bär på höga antikroppar för olika sjukdomar hela livet utan att smitta.

Så man kan säga att det finns minst fyra olika hanteringar av antikroppar som den enskilde katten kan ha.

1. Antikroppar sjunker fort och försvinner.

2. Går upp och ner ett längre tag,tillslut försvinner.

3. Stannar på höga antikroppar på oviss tid,kanske hela deras liv. 

4.Antikroppar som ligger kvar men på en lägre nivå på oviss tid.

Det finns inget som säger att den ena formen är bättre än den andra,forskare och veterinärer är oense om detta.

Eva // medarbetare på Perser

MonicaLagerquist
0

Katter under ett år kan få väldigt höga titrar av att vara lösa i  magen.Tyvärr så använder väldigt många vetrinärer FIP diagnosen som någon slags slaskdiagnos när dom inte kan hitta på något annat.Vet många många katter som tillfrisknat efter att ha fått diagnosen FIP och där vet rekomenderat omedelbar avlivning.

Stolt ägare till tre La permer

Bullan
0

Något jag reflekterat över är att dessa skrämseltaktiker m.m….nästan alltid riktas mot perserägare:(

Det är sällan man hör veterinärer gapa ut om både det ena och andra till MaineCoon-ägare t.ex, som också är behäftade med många åkommor.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

MonicaLagerquist
0

De känner jag inte alls igen utan snarare att det gäller cornishar.Tror att det beror på att du "känner" många perserägare och att jag känner många CRX-ägare.

Bullan
0

#6 Det är möjligtGlad…skönt iallfall att det inte enbart är Perser de klankar på!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Millan1971
0

ja vissa veterinärer är oxå bra dumma! var till en veterinär här i Ludvika som sa att alla uppfödare på perser har fip i sitt katteri! Jag bara sa att så är det ju inte men hon var bestämd;( Sedan när hon skulle besikta min ronja sa hon ; men vad platt hon är i ansiktet…Ja svarade jag hon är ju en perser! Jaha sa hon…vad??? Hur dum får man vara? Trode iaf att veterinärer kunde sin sak men men….

FiiaL
0

Det är tyvärr inte alls ovanligt med veterinärer som egentligen inte kan något alls om katter och kattsjukdomar. Alldeles nyligen blev en skogkatthona avlivdad eftersom veterinären envist påstod att hon hade FIP. Om hon inte obduceras, får man aldrig reda på sanningen.

När jag för många år sedan åkte till djursjukhuset med en 3 månaders kattunge, som inte ville äta och dricka, påstod man att den nog hade kattpest. Den har flyttat hem till oss några dagar tidigare och reagerade på flytten. En annan veterinär gav den vätska, kattungen kvicknade till och blev 15 år.

Det gäller för kattägare att inte låta sig skrämmas - lättare sagt än gjort förståss - utan att ta för vana att dubbelkolla med en annan eller en tredje innan man tar något drastiskt beslut.

Det är väl dessutom så idag, att FIP inte betyder världens undergång. Mer info och mer kunskap är vad som behövs och sunt förnuft och is i magen.

Kittentotts
0

Lite tråkigt alltihop, titrar kan de ju ha av annat också då de är dåliga. som sagt!

/ Carina

UlricaAndersson
0

Jag säger då det.. Ibland funderar jag på om inte djursjukhusen bara kan hundar ! Har också dåliga erfarenheter :(

heliotropes
0

Det värsta och det hemskaste som jag upplevt är när jag åkte till Faludjursjukhus akut med en hona som krystat länge…för länge för att jag skulle tordas låta henne gå så längre in på natten.

Väl där möttes jag av en veterinär som formligen fnös över hur jag låtit honan ens få bli dräktig…hon ansåg att hon var för liten….jag talade om för veterinären att hennes mamma var lika liten och det har aldrig varit några problem att föda…men det tog hon ingen som helst notis om.Och hon behandlade honan som om hon vore en sak,hon sa inte ett snällt ord eller visade något som helst känslor………..

Ultradjudet visade en död baby i loppet och tre levande.

Naturligvis blev det snitt…när de var klara kom dom ut och talade om att två av barnen hade dött och en levde..samt att de hade svårt att få upp värmen på mamma katt………

ALLA varningsklockor började ringa i mej………när hona väl hade vaknat och dom ansåg att jag kunde åka hem med mamman och barnet …..så gjorde jag ju det.

Väl hemma efter 9 mil mitt i natten blev det en kamp mellan liv och död……jag fick lägga barnet vid värmeflaska och försökte hålla både värme och liv i honan…………..själv var jag så slut och medtagen en människa kan bli…fick henne och ligga i bädden med sitt barn..och jag måste formligen blivit medvetslös pga.matthet…

jag blev väckt ett par timmar senare av att gubben min talade om att hon låg död under köksbordet och naturligtvis hade inte den lille heller klarat sig……………det gör RIKTIGT *J.vla* ont i mitt bröst när jag tänker tillbaks på detta….

Samma dag blev jag flyförbannad ringde sjukhuset och ville veta hur mycket och vad för narkos dom använt,jag blev ombedd att ringa lite senare då den aktuella veterinären skulle komma in………..men………jag ringde aldrig,min ork och must var totalt bortblåst efter begravt mor och barn…jag är väl ganska säker på att hon blev narkosförgiftad.

Med facit i hand skulle jag låtit honan jobbat vidare med den döda som satt i loppet…….det har mycket väl kunnat gått bra….men vem *f* törs vänta…..ett var säkert att den veterinär hade inte mycket till överst för katter.

BEATA
0

# 12

NEJ men åh va hemskt…ja ibland undrar man om man kanske inte alltid ska ta dom till Vetr. när man hör allt du berättar och alla andra som har berättat liknande historier…

Jag vet att en uppfödare   av Norsk Skogkatt fick avliva ALLA sina katter för att dom hade fått in FIP…förra året..man grät när man läste allt på deras hemsida..hur dom fick dela upp avlivningarna av katterna..vilken tragedi….hur vet man att det var rätt att göra…när jag läser allt här som ni har skrivit om FIP.

englagirl
0

#12 Usch….tårarna rann ner för mina kinder då jag läste detta.

FY FAAAAN säger jag bara för veterinärer som tror att dom kan smådjur och framförallt inte har den minsta medkänsla.

Hade hon fått stannat kvar med bebisen hade hon kanske båda varit i livet i dag .-(

Kram och jag antar att du ALDRIG kommer över denna hemska upplevelse.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

heliotropes
0

#13,14

Då funderade jag allvarligt på att lägga ner………detta skvallrar ju om vilken tillförlit man endock har för veterinärer. Och Nej!! jag kommer aldrig att glömma detta….

numer tar jag till ordentliga disskutioner med veterinärer vad gäller allt,den veterinär jag anlitar idag har fått lärt sig att lära sig av mej…..det har visat sig flera gånger att jag haft rätt och han fel…..så lite respekt har man fått genom åren;)

Frågan man alltid ställt sig när man drabbats av den ena tråkigheten efter det andra…är VARFÖR…fick svaret-

-Det är för att du ska bli en bra uppfödare…men vägen dit är tuff.

englagirl
0

#15 så sant,så sant.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
0

Ja vilken jobbig historia Lisa…tur att hon mår bra idag.. Man kan inte alltid lita på veterinärera dom kan ställa till med mycket onödigt.

#12 usch vad hemsk..snyft…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Hmm hemska saker ni berättar

Här i Kungsbacka har vi många veterinärkliniker numera

Ändå..Har besökt alla tror jag genom åren,men jag hittar inte allt jag vill ha hos en o samma, olika bra är de beroende på vad.

Man ska hitta en man kan prata och litar på, en som inte bara tänker på pengar, för det finns så många som gör, prov prov prov fast man gick igenom dessa prover för några måander sen tex.

/ Carina

MonicaLagerquist
0

Ja en bra vet som man litar på och som lyssnar till vad jag säger som djurägare är guld värd.Sen hålls jag ju numera med två vetrinärer eftersom att min ordinarie vet inte gör flanksnitt så det får jag åka till en annan klinik för att få gjort.

manbukten
0

#12 hemsk hisoria. Det bär man med sig. Skräck senarie

Annkis54
0

#12,…sitter här med tårarna rinnande nerför kinderna..usch

att vi som har hållt på några år…kanske kan stå på sig mot en vet..är väl en sak…men de som är nya??
man får hoppas att de har en bra uppfödare i ryggen

#13..den vetten **KUNDE INGENTING om FIP
**FIP smittar inte..corona smittar..men inte FIP o FIP muterar i den egna kattens kropp bland annat på grund av dåligt immunförsvar. mm mm
den vetten skulle absolut anmälas
att ta bort ett helt katteri??
skulle inte finnas många katterier kvar idag om alla skulle göra så

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

#21 Hellt rätt Fip smittar inte och bryter bara ut vid dåligt immunförsvar. 75 % av alla katter utsätts för Corono under sitt liv. Men eftersom vi inte vet vilka som har sämre immunförsvar  kan väntan bli plågsam. De allra flesta går till til noll titrar så småningom. Endast ett fåtal procent stannar kvar med guppande smittande titrar. Är vad jag läst mig till

Avliva hela katterier gjordes bara på 80 talet pga av bristande kunskaper. Så den vetten behöver uppgradera sig. Låter 1800tal ju

Men det blir isolering av katteriet ett tag till läget kommit under kontroll. 6-9 månader

http://www.dr-addie.com/Swedish/WhatsNewswedish.htm

Här finns mycket matnyttigt från en som specialicerat sig på detta

manbukten
0

Putt

Kittentotts
0

Att de går till 0 titrar är ju knappast troligt om de haft titrar av högre värde.

Men man ska inte skrämmas av att de har titrar, då är de ganska så normala vad jag fått lära mig

Men det viktigaste för oss uppfödare är nog faktiskt att inte ha katter med dåligt immunförsvar i aveln, det är ju faktiskt detta som är risker

Att en katt kan bli förskyld som liten är ju inget som är ovanligt, men att det upprepas är ju något vi borde reagera på, man ska ju i så fall inte ha denna individ  i avel

Nu gör ju alla som man vill, men detta är ju vad jag tror

/ Carina

manbukten
0

http://www.kattklubben.se/fip/ #24 Läs en gång till och mera. Det handlar om 16 års foskningsresultat inte om vad vi tror. Dr Addie har haft detta som heltidsarbete.

Varför är det så viktigt JO de blir friska så småningom och det tycker jag är positivt. Och med titrar är det fortfarande aktivt. Det är min tolkning och många andras.

Tur man inte är drabbad, lider med dem som är sjukdomar av alla slag är fruktansvärt jobbigt

Kittentotts
0

#25 Ja jo dessa forskningar:)pratat med en som forskar i detta i sverige, men vi lär oss nog inte fullt ut av allt detta, tror det behövs mer tid ändå. Titrarna är ju trots allt kroppens sätt förvara sig, det är inte lika med fip, titrar kan höjas utav andra skäl också som tex magsjuka, urinsten mm

/ Carina

MonicaLagerquist
0

Sen kan katter som har skyhöga titrar och vara jättesjuka ha i princip noll i titrar.Testar men en ungkatt med avföringsprov behövs det bara en lite lös avföring under test veckorna för att få ett felaktigt högt testresultat.

manbukten
0

#26 vad heter den forkaren då? Och finns det någon avhandling att läsa? Kan vara jättebra att veta. Annars har du fullt rätt svaga immunförsvar ska inte avlas på ur någon sjukdoms synpunkt.

heliotropes
0

Ett är säkert….jag tror inte någon kan bli riktigt klok på den här sjukdomen,det skulle behövas mycket mycket mer forskning kring den. Den som löste "gåtan" hur och varför exakt en fib bryter ut hos den enskilde blev miljadär på kuppen.

Och ingen drabbad ska behöva känna skuld till något man inte kan styra över. Alla uppfödare har ett ansvar och tala om för de framtida köpare att de har haft ett dödsfall i fib även om år har gått,då det i forskning visat sig att den oftast återkommer med några års mellanrum. Med den upplysningen kan den nya köparen vidta de försiktigheter som krävs,om man har fler katter i hemmet.

Ingen vinner på att dölja det. Idag känner jag och känner till många kattägare som någongång drabbats av en fip-sjukkatt så visst finns den utbredd …glädjande är att fler katter klarar av coronan som inte muterar än de  som får den muterande coronan som ställer till med fip.

Men den är hemsk och djävulsk för både katt och ägare.

Och veterinärer ska inte heller ha fip stämpeln i pannan….det finns hur många andra sjukdomar som helst som kan likna ett fip-utbrott.

Det är pga.sådanthär som gör att det är så viktigt att en köpare har bra kontakt med uppfödaren. 

Kittentotts
0

#27 Just detta med 0 titrar är inte alltid ett säkert svar, precs så jag fick förklarat också

# 28 Nu är det säkert 3-4 årsen jag pratade med denna tjejen som finns på Djurkliniken på Redbergsplatsen, men hon har forskat i detta ämne längre tid.

Men jag sökte på internet, fann hennes namn: Katarina Bewig

http://www.katt.nu/artikel-fip2.htm

Man kan söka på hennes namn så finner man mkt.

#29 Bra skrivet.

Nä denna sjukdom är inget man blir klok på, och finns så mkt frågor ännu.

Vi ska stötta varandra, inget roligt för de som drabbas. Man ska tänka på inte ta in för många unga/nya individer i sitt katteri på för kort tid, Unga individer är mer utsatta, att blanda fr olika katterier under en kort tid kan göra man drabbas lättare. Sägs man ska ha 1 år mellan nya indivder i sitt katteri för minska risken.

/ carina

Amorstroll
0

Nr 30 JÄTTEBRA skrivet Carina!

Detta är något som jag alltid försöker få kattungeintressenter som vill börja föda upp att inse! Ibland köper de in katter alldeles för snabbt och tyvärr straffar det sig ofta.

Samtidigt poängterar jag alltid riskerna med att låna ut sina avelshanar.

Hälsningar

från ett soligt och vackert Skutskär

Lisa L S*Amors Troll

MonicaLagerquist
0

Jag ser inte lånat av avelshanar som något stort Corona/ FIP problem utan det stora problemet är att många uppfödare har på tok för mycket katter.Smittrisken och stressnivån blir tokhög.Max gränsen för att hålla lagom nivå är att inte ha mer än fem-sex katter inom samma grupp.

Amorstroll
0

Nr 32

MEN visst är det farligt att låna avelshanar från olika katterier eftersom det statistiskt finns coronaviruset i minst 8 av 10 katterier och lånar man från varandra likväl som köper in från olika katterier ökar riskerna avsevärt! Eftersom min första inköpta avelshane en röd exotkille 1999 dog i FIP vid 5 månaders ålder fick jag snabbt lära mig vad detta var för sjukdom! Dessförinnan hade jag knappt hört talas om denna hemska sjukdom. OBS! Då hade jag 2 katter!!

Eftersom jag bodde i Uppsala hade jag  jättebra kontakt med Ultuna djursjukhus och förkovrade mig i allt som hade med FIP att göra. Deltog därefter med mina katter i nästan alla forskningsprovtagningar om kattens olika sjukdomar under de följande åren som detta djursjukhus erbjöd! Mitt katteri har alltså haft hembesök av flera forskar från Ultuna. Detta var ju helt fantastiskt att GRATIS få testa sina katter, något som hade kostat skjortan annars. Nu bodde jag ju så nära men jag vet att även andra katterier i mellan Sverige nappat på dessa erbjudanden.

Herarkin är ju utpräglad hos katter och förorsakar mycket stress. Detta med att katten inte är ett flockdjur och aldrig skall var i stora grupper, borde väl de flesta uppfödare vara helt införstådda med. Detta är väl A-O i  uppfödningen

tycker Lisa L S*Amors Troll

Kittentotts
0

#31 Du har helt rätt med riskerna låna hane, jag är rädd varje gång jag ska behöva göra detta, har för tillfället ingen hane hemma, så måste. Försöker minska genom ta min väns hane, han bor i eget rum, och de har inte kontakt med andra kissar, men ja risker finns med låna. Jag har ju också en egen hane som bor nära mig, han bor ensam med husse & matte, det är endast mina han parat genom åren. Men att gå utanför på främmande miljöer är något jag avstår. Drömmen nu är få fram en egen hane fr parningar med egenuppfödda hanen som bor hos vännerna, han ska nämligen kastreras nu, detta då han börjar bli mager av att ha varit fertil , han är 3,5år.

Att inte ha för många katter är också något vi bör tänka på. Här har vi 5 katter som nu ska gå i aveln, 1 hane ska med in i denna gruppen så småningom. Men vi har också 2 kastrater, detta tror jag de flesta har. Tror ju att om en grupp trivs ihop, gillar varandra, så är det inte stress, de ska ha sina ytor att kunna dra sig undan på för lugn o ro också. Men här vill vi ha max 10 för inte de ska bli för många. Så om man ska ha en uppfödning, ej för många, så får man nog klara placera om någon. Vi har lyckats få vänner som vill bli fosterfamiljer, just nu står 1 par i väntan för de vill ha en vuxen som vän t sin egen som kommer fr oss

/ carina

BEATA
0

#21  Ja visst är det hemskt..att behöva avliva alla katter i ett katteri..helt i onödan., och nu är det för sent….jag känner dom inte personligen..utan allt läste jag på deras hemsida. ..dom har nu stängt alla länkar utom den första..där dom nu välkomnar en ny liten kattunge.

Så dom har inte gett upp..utan börjar igen från noll.

manbukten
0

Jag kan förtår hur man ifrågasätter enskilda vetrinärer. Men ska vi börja ifråga sätta forskare som gett hela sitt arbetsföra liv mer eller mindre. Då kan vi lika bra lägga ner försöken att få svar. För vi uppfödare har olika åsikter och erfarenheter. Om 8 av 10 katterier har det kan väl göra som vetten gjorde stämpla alla katter som fip fall.

MonicaLagerquist
0

Det är en väldig skillnad på att ha en katt som är coronabärare och en som är  FIP-sjuk.

Vi vet ju att ca 80% av raskatterna är coronabärare.Det finns en mängd olika coronavirus och det är endast några få stammar som ger FIP.Så för att katten är coronabärare innebär det ju inte att den kommer att dö i FIP.Den har troligen inte ens "rätt coronavirus.

Jag har testat mina katter vid ett par tillfällen.Testerna har gjort pga en forskare på Ultuna ville ha underlag för sin forskning.Några av mina katter var då coronafria och några var det inte.Inget som får mig att ligga sömnlös det finns värre saker att oroa sig för när man sysslar med avel.

manbukten
0

Full medveten om skillnaden, tänkte på vettenss utryck fip katter. Jag har läst mina egna länkar.

Marita-L
0

Jag puttar upp denna..är det denna du menar Gun-Lis ?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Amorstroll
0

TUSEN TACK Marita!

Kram

Gun-Lis (f.d. Lisa)

S*Amors Troll